Logitech Cordless Desktop MX3100 Review

Luqueje 28 januari 2008, laatste update op 29 januari 2008, 505 views

Logitech Cordless Desktop MX3100

Pluspunten

• Design/functionaliteit
  • Accuduur
  • Degelijkheid
  • Fantastische muis
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Eigenlijk niets

Ongeveer twee jaar geleden besloot ik dat mijn bedrade beige muis en dito toetsenbord hun langste tijd gehad hadden en ik toe was aan een fatsoenlijke desktopset. Ik wilde een draadloze set die er goed uit zou zien en prettig in gebruik. Na wat rondgelezen te hebben kwam ik qua muis uit op de MX1000 en de enige desktopset met deze muis erin was de MX3100. Gezien de muis alleen al rond de 60 euro kostte, was de setprijs van ongeveer 70 euro een koopje.

Algemene beoordeling

De set ziet er zeer stijlvol uit: zeer donkerblauw met zwart. Niet ultrastrak, maar mooi in balans. Het is na bijna twee jaar nog altijd een plezier om mee te werken. Ik heb van zowel het toetsenbord als de muis nooit enige hapering ondervonden. De batterijen in het toetsenbord zijn nog nooit opgeladen of vervangen, wat op zich al een prestatie is. De accu van de muis gaat lang genoeg mee om 12 uur achter elkaar te gamen. Ik laad hem gemiddeld eens per twee weken op bij een gebruik van een uur of 2 per dag. Zeer fatsoenlijk dus.

Ergonomie en functionaliteit

Het toetsenbord heeft een prettige aanslag, mede dankzij het zero-degree-tilt design. Het had van mij alleen wel wat stiller gemogen: als je veel moet typen valt de herrie toch wel op. Het is verder voorzien van een scala aan programmeerbare multimedia- en functietoetsen, een draaibare volumerknop en een makkelijk te bedienen scrollwiel voor horizontaal en verticaal scrollen.
De muis is werkelijk een feest om mee te werken. Hij is zo vormgegeven dat hij precies in je (rechter)hand past, met een uitsparing voor je duim aan de ene kant een een soort deuk aan de andere kant waar je ringvinger tegen de muis rust. Erg comfortabel. De muis heeft een duidelijk voel- en hoorbare 'klik' en is voorzien van een kantelbaar scrollwieltje voor zijwaards scrollen. Ook zijn er drie knoppen aanwezig bij de duimuitsparing die standaard op forward, backward en ALT-TAB zijn ingesteld. Best handig, al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik ze weinig gebruik.

Vormgeving

De vormgeving van de set is stijlvol. De kleur is zwart met donkerblauw en zilverkleurige accenten. De muis valt het meest op: je moet ervan douden, maar ik vind hem nog steeds bloedmooi (voor een muis dan).

Bouwkwaliteit

Zowel het toetsenbord als de muis hebben nog nooit gehaperd. Het toetsenbord is wel eens op de grond gevallen, maar heeft daar dus geen merkbare schade van ondervonden. Er is zeker niet beknibbeld op de kwaliteit van de gebruikte materialen: erg degelijk.

Drivers en ondersteuning

De set is te gebruiken zonder extra drivers, maar om optimaal gebruik te maken van alle extra functionaliteit heb je de (bijgeleverde) Setpoint software nodig. Hiermee kun je alle (programeerbare) toetsen evertueel herprogrammeren, de verbinding tussen toetsenbord en pc beveiligen, cursorsnelheden e.d. van de muis aanpassen etc. Het werkt erg intu´tief en heeft tot nog toe ook nog nooit voor haperingen of conflicten gezorgd.

Tot slot de prijs: voor zo rond de 70 euro is deze set denk ik nog steeds heel veel waar voor je geld.

• Asus P5W DH Deluxe
  • E6600
  • 2 x 1GB G.Skill 800MHz RAM
  • X1950 Pro videokaart
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3100?

De batterijen van het toetsenbord in 2jaar nog niet vervangen of opgeladen ?

Lijkt mij sterk.... 8)7
Het is sterk, maar toch echt waar. Na aanschaf heb ik er 2 Duracell penlites ingestopt en die houden het nog steeds vol. Hij is zeer energiezuinig. Wat natuurlijk ook helpt, is dat ik weinig tekst verwerk op mijn computer. Misschien had ik dat erbij moeten vermelden.