Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech VX Revolution Review

Dima_2005 25 januari 2008, laatste update op 25 januari 2008, 2.794 views

Logitech VX Revolution

Pluspunten

• mooi
  • draadloos
  • verstelbare snelheid scrollwiel
  • uitstekende precisie
  • stevig
  • zoomknop
  • navigatieknop
  • zoekknop
  • kleine verbergbare ontvanger
  • batterij-indicator
  • prijs

Minpunten

• scrollwieltje bij minimale instelling vrij moeilijk te gebruiken

Ik heb van deze muizen gekocht om een goede muis te hebben voor mijn computer en laptop. Deze muis bevalt me tot nu toe zeer goed. Het is zeker een degelijke muis met veel features en een heel goede ergonomie, en misschien kan het zelfs een goede gaming muis zijn ook.

Ergonomie
Deze muis zit zeer goed in de hand, aan de zijkant zijn er rubberen grip-vlakten, waardoor het zeer comfortabel om de muis te gebruiken, de knoopen staan ook zeer comfortabel, waardoor je eigenlijk indezelfde positie kunt blijven hiervbij. Ik heb eigenlijk vrij grote handen, maar zelfs zo'n redelijk klein muis past goed in mijn hand, daar vreesde ik in begin voor, maar nu is het zeker niet zo.

Functionaliteit
Heeft zeer veel functies! Wat me eerst opviel, dat het een laser-sensor heeft, dit betekent dat het dus geen rode ondergrond heeft, als je de muis opheft, zie je eigenlijk niks. Dit zijn echte laser muizen, heeft een zeer goede precisie, misschien is het ook een nadeel, want het werkt moeilijker op niet-gladde oppervlakken, maar bijvoorbeeld op glas, zou je gerust deze muis kunnen gebruiken, wat dan alweer een voordeel biedt.
Een andere opvallende functie is dat het een scroll-snelheid-regulator heeft, deze kun je aan je wensen verstellen tot een bepaald punt, zodat je bijvoorbeeld bij het gewoon scrollen meer doorscrollt dan normaal, op minimaal werkt het iets minder als een gewone muis, wat handig kan zijn bij het gamen bv.. Bij een maximale stand heeft een overdreven scrollsnelheid, wat vrij handig is bij lezen van lange grote documenten, of als je naar iets zoekt, het is makkelijk verstelbaar, dus het heeft geen problemen om het snel om te schakelen, maar ben een persoon dat vooral surft, is het ook goed, ongeveer in het midden heeft een mooie scroll-snelheid zodat het niet te snel, maar net goed scrollt. Een heel handige functie.
Een ander ding is ook de zoom-schuifregelaar, deze regelaar kan goed gebruikt worden bij veel applicaties, het wordt heel makkelijk bedient, kun je goed tijdens presentaties gebruiken of bv. als je veel met Photoshop werkt, dan is het ook goed. Je moet eigenlijk deze functie niet vaak gebruiken, tenzij je veel met documenten en foto's werkt.
Deze muis heeft ook een klein knopje net onder de scroll-knop, deze knopje activeert de zoek-functie, je drukt daarop en de zoek-venstertje komt tevoorschijn, of het handig is of niet, dat hangt van persoon tot persoon af, bij vista is deze functie volkomen nutteloos, maar bij XP om de vele clicks te voorkomen kan het handig zijn.
Bij de knopjes blijven dan, het heeft links navigatie knopjes, wat redelijk gewoon is, kan handig zijn tijdens gamen of tijdens surfen (backwards en forwad).
Dan natuurlijk de belangrijkste feature, dat het draadloos is! Deze heeft een vrij kleine ontvanger, heel handig, het is trouwens in de muis opbergbaar, wat ook handig is, dat als je geen zin hebt om dat klein power knopje te gebruiken, kun je gewoon de ontvanger in de muis steken, dan gaat de muis uit, als je op de eject knop drukt, komt die ontvanger er weer uit en gaat de muis automatisch weer aan. Natuurlijk kun je ook met gewone knopje werken, wat meer zou gebruikt worden, aangezien het niet leuk is om de ontvanger uit je computer te nemen, tenzij het voor laptopgebruik is.
Het is ook een zuinige muis, met 1 AA batterij gaat het zo'n 4 maand mee, zelf niet getest, maar Logtitech zegt het toch, het heeft een batterij indicator bij het aangaan, of als je kort op power knopje drukt, komt die ook tevoorschijn, zo kun je altijd voorspellen wanneer je batterij eraan gaat gaan.

Precisie
Dankzij de laser technologie is het heel precies, ik sta er echt van verbaast, maar het beweegt zeer vlot voort, maar bij kleine bewegingen vliegt je muis ook niet voorbij, het werkt echt wel goed, ik had het eerlijk gezegt dat zelfs niet verwacht, ook het scrollen is vrij precies. Het is natuurlijk wel even wennen aan deze muis, sommigen dat van slechtere muizen overgaan (zoals mijn vader) die moeten er toch wel eventjes mee leren werken, want die is gewend om toch om op het scherm voort te bewegen, zo'n 20 cm te nodig hebben.

Vormgeving
Ziet er mooi uit, kan er niet veel over zeggen, het is een neutrale mooie muis. De scroll-wiel is vrij opvallend. In het echt ziet het wel veel mooier uit dan op de productfoto's, op de productfoto's zien ze er erg bol en breed uit, maar eigenlijk is het niet zo erg in gewoon zicht. De materialen zijn zeer goed gekozen trouwens, het voelt stevig aan en heeft ook een aangenaam zacht gevoel.

Bouwkwaliteit
Zoals ik daarnet al zei, het zou zeker tegen een stootje kunne, at enkel mijn vrees is, dat het misschien krasgevoelig is aan de onderkant en een beetje aan de bovenkant( het zwarte blinkende gedeelte).

Drivers en ondersteuning
Het werkt zeer goed als je het gewoon op de USB poort aansluit, het zoekt wel een tijdje naar de driver, als het al geboot is en je steekt het er later in, daarvoor zou je Logitech software moeten installeren, maar dat zou ik niet graag doen, deze is nog redelijk bekend dat die lastig doet, dat hij ook soms op ongewenste momenten komt opdagen, maar voor mensen die er niks tegen hebben kunnen het vrij installeren.

Prijsx
Heb er 50 euro voor betaald, maar nu kost hij in Pricewatch 35 euro, wat redelijk weinig is voor een muis van zo'n kwaliteit en de precisie. Het is gewoon nodig om ervoor open te staan, je moet bereid zijn om dat geld ervoor te geven voor een goede muis.

Heb jij ook een Logitech VX Revolution?

Ik wil even wat toevoegen.

Ik heb de muis in juni 2009 gekocht. Nu weet ik niet hoe lang een muis normaal gesproken mee gaat. Maar ik heb nu, na twee jaar, last van dat hij vaak een klik niet goed registreert. Soms moet ik echt hard op de linker muisknop drukken voor er ook maar iets gebeurd. Dit is niet altijd zo, maar onregelijkmatig. Soms 10 keer achter elkaar, en soms een paar uur niet. Ik heb de batterij al vervangen, dus aan een zwak signaal door lege batterijen kan het niet zijn.
Mooie uitgebreide review. Ik ben het met je eens dat de VX een goede gaming muis is.

Ik heb de VX revolution ook en ben er erg tevreden mee. Ik wil echter één ding toevoegen (aan bouwkwaliteit) waar ik volgens mij alleen ik problemen mee heb. Bij mij werkt de klik van het scrollwiel niet goed meer. Ik wist eerst niet hoe dit kwam maar ik ben er achter gekomen dat dit komt doordat ik mijn muis in mijn rugzak meeneem en daarin wordt er door boeken, een duw tegen de tas of iets dergelijks te veel druk gezet op het fragiele scrollwieltje. Ik moet nu nadat het scrollwieltje inveert nog iets harder op het scrollwieltje drukken, wil de muis de klik registreren.

Mijn tip is dus: wees voorzichtig met het scrollwieltje van de VX Revolution.
de klik gaat op minimumstand wel ook moeilijk bij mij als hij nieuw is, maar als je wat meer scrollsnelheid toevoegt gaat misschien de klik makkelijker? Probeer misschien eens :)
Ik raad je aan Logitech setpoint toch eens te proberen, de laatste versie (4.0) is zeer stabiel en je zult af zijn van het steeds zoeken naar drivers bij het opstarten zoals je omschrijft. Bovendien kun je hiermee je knoppen instellen zodat je bv. veel meer hebt aan de zoek knop die volgens jou nu niets waard is in Vista. Je kunt deze namelijk ook koppelen aan je favoriete zoekmachine ipv aan de Windows zoekfunctie.

Ook wekt het lezen van je review bij mij de indruk dat je niet zo bekend bent met het instellen van muizen, dingen als gevoeligheid kun je namelijk gewoon instellen zodat je vader -als hij dat zou willen- bv langzaam aan een hogere gevoeligheid kan wennen door deze steeds een stapje op te voeren naarmate hij er meer aan gewend raakt.

Alhoewel ik met je eens ben dat dit een fantastische muis is, is het zeker geen 'gaming' muis . 800dpi zal voor de meeste gebruikers meer dan voldoende zijn, maar vooral FPS spelers verwachten doorgaans iets meer dan dat. Ook schijnt er een (door mij onmerkbare) vertraging op te treden doordat de muis zichzelf al na 10 seconden inactiviteit in een soort stand-by zet om batterij te sparen, wat tijdens het gamen 'dodelijke' gevolgen kan hebben.
Wel, misschien kan ik het installeren, kwaad zou het nooit kunnen denk ik.
Wel, hij heeft dit nu ook wel graag, hij moet er gewoon aan wennen he ;)
Kun je die stand-by niet uitschakelen? Ik heb er toch niks van gemerkt?
Nee, dit kan helaas niet uitgezet worden. Overigens merk ik er zelf ook helemaal niks van hoor, het levert een vertraging op van slechts enkele milliseconden. Alleen de hele fanatieke gamers schijnen dit te merken, maar deze groep gebruikers zal sowieso niet snel voor een draadloze muis kiezen, al denk ik dat de vooroordelen omtrent draadloze muizen onder gamers zo zoetjes aan wel eens achterhaald zijn.
Ik heb deze muis ook sinds een paar dagen voor mijn desktop. Echt een heerlijk muisje (ook voor mij met m'n nogal grote handen). Het scrollwieltje is inderdaad goed, maar nogal erg gevoelig (de deadzone is voor mooi wat te klein). Bij sommige games (zoals crysis) gebeurt het mij nogal vaak dat ik van wapen verwissel (scrollen) als ik het scrollwiel indruk.

'Vroeger' was ik anti Setpoint maar ik moet eerlijk toegeven dat V4.0 erg goed draait en daarmee kan je (zoals hierboven vermeldt) de muis goed instellen.

Succes met je aankoop en een nette review btw!
Ik heb ook net SetPoint geinstalleerd, wal, geen problemen hoor! Vind ik nogal raar, enkel vind ik de instellingen niet!, hoe moet je daar binnen geraken? Ik krijg enkel Information Resources en Updates, maar waar moet je DPI en zo instellen? :S