Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Sqorpius 12 februari 2008, laatste update op 1 juli 2008, 2.808 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• 2000 Dpi
  • 1000 reportrate
  • Aanpasbaar gewicht
  • 3 (+ 2 met setpoint) verschillende DPI settings
  • Mooi design en kleur

Minpunten

• Erg snelle bewegingen worden niet geraporteert

Vooraf

Ik werkte tot op heden met de logitech mx700, eigenlijk een van de eerste voorlopers van de G5 series kwa ontwerp. Heerlijke muis was het, gewicht was lekker zwaar en hij lag perfect in de hand (grote handen!) Maar sinds ik fanatiek battlefield 2 speler ben mis ik net wat precisie. Vandaar mijn (zeer korte) zoektocht naar een nieuwe muis. Natuurlijk had ik gehoord van de razer's en G5's maar ik vond Het uiterlijk van de oude g5 niets en de Razer Copperhead lag niet lekker in mijn hand. Ik kreeg toen een mailtje van een internetwinkel waar ik altijd mijn bestellingen plaats met een paar aanbiedingen, waaronder de nieuwe Logitech g5! Ik was verkocht door het uiterlijk en tevens de prijs! 45,- zonder verzendkosten dus gelijk maar eentje besteld. Dus de volgende dag vol met smacht te wachten op mijn muis, had alles al schoongemaakt en mijn oude muis de deur gewezen. En daar stond de tnt medewerker met een klein doosje voor mijn deur...

Verpakking

Ik gelijk naar boven de doos netjes opengemaakt (bewaar al mijn dozen :X ) dus hierbij even de inhoud van de verpakking:
- De muis :>
- Doosje met de gewichtjes (8x1.7g en 8x4.5g)
- Plastic zakje met de garantie en de InstallatieCD met setpoint software
- een boekje over het gebruik van USB 8)7

Geen bijzondere accesoires of wat dan ook, gewoon de standaart dingen die je nodig hebt.

Ergonomie

De muis is gewoon gemaakt voor mensen met wat grotere handen, dan valt je handpalm perfect over de muis heen, en kan je je duim lekker kwijt in dat inhammetje aan de linkerzeikant. Ikzelf kom dus van de MX700 af en kwa ergonomie is het vrij weinig verschil. Nog nooit last gehad van een pijnlijke pols o.i.d dus dat zit wel goed. Heb mijn broertje (11 jaar, kleine handjes :9 ) ook even laten gamen met de muis en je merkt al gelijk dat zijn hand niet helemaal over de muis heen gaat/kan.

Functionaliteit

Ruim voldoende, Je krijgt in tegenstelling tot de "oude" g5 muis 2 duimknoppen, ik gebruik ze eigenlijk alleen met crysis om je Nanosuit te bedienen :) maar als je veel internet is het handig om nu ook Forward te kunnen gaan. Verder zitten er twee knopjes onder het scrollwiel om je DPI instellingen te veranderen (hierover meer) en kan je het scrollwiel ook gebruiken om naar links en rechts te bewegen op het web etc. Je hoort soms de mensen die gewichtjes een complete gimmick vonden maar ikzelf vind het erg plezierig! ik hou van gewicht in de voorkant van de muis dus plaats ik voorin wat 4x4.5g en achterin 4x1.7g en je merkt het gewoon, maar hangt misschien af per persoon.

precisie

Precisie zit goed, 2000dpi welke ik bij langena niet gebruik, en ik kan nu in battlefield 2 die headshots Wel maken O-) er zit echter wel een klein nadeel aan de lasermotor van deze muis, Hij registreert erg snelle bewegingen niet, dus als ik mijn muis in een flits van links naar rechts beweeg zie ik de cursor op het bureaublad heel weinig of niet bewegen. Tot nu toe heb ik hier geen last van gehad tijdens gamen of wat dan ook, denk ook niet dat dit een groot probleem is aangezien niemand zijn muis zo snel beweegt. Ook heeft de muis een Reportrate van 1000. Betekend dus dat de muis nu 1000 x per seconde doorgeeft waar hij precies is.

Vormgeving

Hangt sterk af per persoon, maar ik vind hem prachtig! Ik dacht eerst dat de blauwe strepen erop waren geplakt/gepaint maar de muis is dus van oorsprong blauw en er zijn daarna allemaal klein zwarte stukjes "rubber" aangebracht wat een mooi effect geeft. De muis voelt ook lekker aan, Niet te stroef zoals de vorige g5 en niet te glad zoals standaart muizen. Aan de boven-linkerkant kun je zien op welke DPI stand je je muis hebt staan, dit word aangegeven met een oranje led.

Bouwkwalitieit

De muis voelt stevig en goed aan. geen rammelende onderdelen of krakende knopjes. De scroll voelt duurzaam aan en het algemeen is gewoon van degelijk materiaal afgewerkt. Ik kan nog niets zeggen over de duurzaamheid aangezien ik de muis net een weekje heb. Ik voeg nog wel een update toe over een paar maanden hoe het zit met slijtage van o.a zweethanden etc.

Drivers & Ondersteuning

Niets op aan te merken, Ik kreeg een Cd'tje meegeleverd met daarop de laatste setpoint. geen enkel probleem ondervonden met installatie o.i.d.
De Muis komt met standaart 3 dpi settings: 400, 800 en 2000. Hier kan je met behulp van de advanced gaming settings van setpoint nog 2 extra DPI Instellingen aan toevoegen, tevens kun je de default DPI settings ook wijzigen. Zodra je dus in totaal 5 DPI settings hebt en je klikt op het Increase of Decrease DPI knopje zul je zien dat je nu niet 1 ledje voor elke DPI setting hebt maar het werkt nu zo:

Laagste Dpi -> Onderste streepje
4e Dpi Setting -> Onderste Plus middelste streepje
3e Dpi Setting -> Middelste streepje
2e Dpi Setting -> Middelste plus Bovenste streepje
Hoogste Dpi -> Bovenste streepje

De goedkoopste g5 in de pricewatch is nu dus 45,- wat weinig geld is voor een degelijke muis zoals deze. Heb je grote handen en hou je van zware muizen? this is the one!

Een muisje waar ik hopelijk de komende jaren nog veel plezier van ga hebben, Mocht er wat gaan mankeren met de muis, voeg ik dit gelijk toe aan de review maar daar gaan we natuurlijk niet van uit! Gewichtjes zijn fijn en de grip is lekker en niet te ruw. Zeker aan te raden aan de mensen die enigzins wat precisie nodig hebben.

Update 12-02-2008: Ik merk dat die laagjes onder de muis zeer snel bekrassen in samenwerking met mijn 4dsteel pad. Ik heb al contact opgenomen met logitech en daar waren ze zo vriendelijk om gelijk nieuwe te sturen! al is het niet echt nodig ofzo.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Heb deze zelf ook, een tijd terug gekocht bij een aanbieding voor 35 euro exclusief.

Alleen dat touw om de kabel heen begon te scheuren, dus heb ik voorzichtig met een schaar al het touw eraf gehaald.
Je moet de muis kabel helamaal uitrollen en alle hoekjes eruit zien te halen anders gaat het scheuren.

Ik gebruik zelf ook deze muis en heb gelukkig geen bruk om de kabel zitten,
Mijn G9 muis heeft de zelfde kabel, maar die is wel los geschoten.

Ik ben van een MS Habu mouse naar een G5 overgestapt en dat was flink wennen ;)
Duidelijke review: netjes.
De oude G5 kun je ook gewoon reportrate 1000. Die 2e duimknop is wel erg handig; die zou ik ook wel willen, echter dat van die snelle bewegingen heb ik niet meegemaakt. Wel heb ik ooit de firmware updated, dus misschien...
Ander nadeel van de G muizen vind ik dat het laseroogje onbeschermd is. Er wil nl nog wel eens wat stof oid gaan zitten.
Heb net die firmware 1.1 gevonden maar als ik die wil instaleren zegt hij No g5 detected? :? Even opnieuw ingeplugd etc maar geen succes. setpoint ziet hem wel gewoon. Misschien omdat dit 2007 versie is ofzo?
Goeie review, makkelijk te lezen. Ik heb zelf ook de G5 2007, gelijk gekocht toen hij uitkwam en hij was toen 79,95(!) euro. Ik heb nooit een probleem gehad met snelle bewegingen, misschien gebruik je een slechte USB-poort? Verder vraag ik me af of je ringvinger er nou bovenop moet liggen of ernaast in het inhammetje voor je pink.. :? Ik moet zeggen dat ik wel erg snel en precies was met mijn ringvinger ernaast maar ergonomisch is het bovenop wel beter... Iemand hier ervaring mee?
Mijn pc is heel recent en heeft natuurlijk USB 2.0 en heb alle poorten geprobeert, mischien ligt het aan mn Steelpad, Ik heb net even gekeken en automatisch leg ik mijn ringvinger ook naast de muis!
Mijn vinger gaat er ook naast voor extra wrijving (gebruik de gewichtjes niet, alleen lege cartridge tegen stof/vuil) op een eXactMat X Control van Razer, grove kant ;)
Testen op een spiegel ging ook gewoon goed, maar ALLEEN na de firmware update (ik meen van 1.1 naar 1.3)

Die slide voetjes kun je trouwens bij slijtage gewoon van Logitech krijgen, mits je lief bent door de telefoon.
dat hij niet reageerd bij snelle bewegingen kan ook aan de muismat liggen. Met m'n exactmat deed de muis het ook niet als ik een snelle beweging maakte (alleen op de fijne kant deed de muis het goed)

Nu heb ik een Corepad Eyepad, hierop doet de G5 het wel goed.
dat hij niet reageert bij snelle bewegingen klopt, staat ook een review ergens op esreality van veel muizen. daarbij bleek dat de meeste lasermuizen problemen hadden met snelle bewegingen (g3 ook dus, heb ik zelf).
als je niet op lage sensitivity speelt heb je er geen last van :)