Specificaties Tower, 3 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK4480 Review

reno74 30 januari 2008, 1.609 views

Antec New Solution NSK4480

Pluspunten

• Goedkoop
  • Energiezuinig
  • Stil

Minpunten

• Geen audio en Firewire
  • Drebel nodig om de powercable achterlangs te geleiden
  • niet screwless

Kwaliteit voeding Score: 4
Op zoek naar een energiezuinig, maar wel volwaardig systeem, ging ik op zoek naar een behuizing dat voorzien is van 80+ voeding. Uit diverse testen bleek dat de antec earthwatt 380watt een van de beste voedingen is, als het gaat om efficientie. En aangezien je bij een energiezuinig systeem ook kijkt naar elk onderdeel wat ze (kunnen) verbruiken, wil je niet een te krachtige voeding, want een voeding is het meest effiecient bij maximale belasting.

Het geluk wil dat deze gewenste voeding onderdeel is van de Antec NSK4480. Los is de voeding ong 45 euro en de kast heeft mij incl voeding 65 euro gekost, dus erg aantrekkelijk geprijsd.

Binnenkant kast:
De binnenkant van de kast heeft een traditionele indeling, met het moederbord onderin en de voeding bovenin. De trayplaat voor het moederbord is niet uit de kast te verwijderen, maar er ruimte genoeg voor het inbouwen van het moederbord.

Beide zijkanten kunnen verwijderd worden en is ruimte genoeg om de sleeved powercable achter het moederbord langs te laten lopen. Echter zijn ze vergeten de opening naar de achterwand groot genoeg te maken om daar je powercable naar toe te laten lopen, dus heb je de firma Drebel nodig.

Wat ook jammer is, is dat je voor het plaatsen van de dvd brander(s) weer moet terugvallen op schroefjes. Voor de harde schijven vind ik dit minder erg, omdat ze geschroefd in rubberen ringen worden opgehangen, wat zorgt voor een stille werking.

Ook is er een 120mm van aanwezig, welke nagenoeg onhoorbaar zijn werk doet.

Buitenkant kast
De voorzijde van de kast is mooi zilver dat niet direct plastic aan doet. Er zijn 3 5,25" plekken en 2 3,5" plekken, dus genoeg voor de meesten. Het is alleen jammer dat er naast de 2 usb aansluitingen, geen andere aansluitingen te vinden zijn. Dit heb ik overigens opgelost door een cardreader met audio en firewire aansluiting te kopen (3,5") voor 19 euro's.

In gebruik
De kast geeft bij in gebruik een mooie blauwe ring rond de powerknop en is lekker stil. Al heb ik wel af en enige resonantie kunnen waarnemen in de voeding. Daarom heb ik de bouwkwaliteit een voldoende gegeven, want de rest van de kast ik gewoon top.

Update 30 januari 2008
De kast is voorzien van geluidsabsorberende matten, maar dit heeft niet het gewenste resultaat tot gevolg gehad, want er is nog steeds duidelijk enige resonantie te horen, welke veroorzaak lijkt te worden door een zijwand, die niet stijf tegen de afsluitende bovenwand zit.

Helaas begin ik wel te merken dat de Sonata serie een stuk degelijker gebouwd is. Echter kun je dan 1 zijwand niet verwijderen om het zo te voorzien van geluidsdempend matriaal.

De samenstelling van het systeem vind je op: http://tweakers.net/gallery/32225/sys

Heb jij ook een Antec New Solution NSK4480?

Welke componenten heb je i.c.m. deze kast dan verder gebruikt?

Zou de voeding te overwegen zijn i.c.m. Conroe of Penryn & 8800GT?

Dit snap ik niet goed: wat bedoel je met "drebel nodig voor powercable"... Wat is drebel?

Verder goede review. Kast interesseert mij ook, al vond ik het jammer dat er geen firewire & audio vooraan de kast voorzien was. Die cardreader van jou lost dit mooi op. Over welke reader gaat het hier?
Ik zal zo een link naar mijn componenten onder het bericht plaatsen.

Een drebel is een apparaatje om stukjes behuizing eruit te kunnen zagen. Zodat de stekker achter het moederbord langs kan lopen en je geen winwar van kabels hebt. Hierdoor is de airflow weer beter.

De cardreader is te koop bij www.informatique.nl en kost 19 euro.

Of de voeding genoeg power heeft voor een conroe/penryn icm een 8800GT.. Ik denk het haast wel. De nieuwe generatie intel procesoren zijn ook aanmerkelijk zuiniger geworden sinds de P4. En een enkele 8800GT levert nog geen paniek op denk ik. Het wordt anders als je je systeem gaat uitbouwen met SLI en een hele reeks schijven.
Ik heb toevallig een week geleden voor iemand een systeem met dezelfde kast in elkaar gezet. Ik deed dat omdat ik iets soortgelijks verwachtte als mijn eigen Antec Solo.

Qua uiterlijk ontgaan ze elkaar weinig, maar qua bouwkwaliteit en gemak van bouwen is dit een redelijk povere kast. Slecht gespoten scherpe metalen onderdelen, geen screwless design. Maar goed, als je 'm eenmaal in elkaar hebt zitten voor iemand die hem niet regelmatig openmaakt om te upgraden/tweaken, is dit een ideale stille kast.
Niet geschikt om mee te tweaken zou ik zeggen.

/edit, typos

[Reactie gewijzigd door bas-r op 25 januari 2008 11:34]

Helemaal mee eens Bas R, vergeleken met een P182b een wereld van verschil qua bouwkwaliteit. Maar wel erg goedkoop, rustig stylish en een sterke, stille voeding. Het ontbreken van een audio-jack aansluiting op het frontpanel vind ik nog het grootste gemis, al zijn daar uiteraard ook oplossingen voor ...
"Ook is er een 120mm van aanwezig, welke nagenoeg onhoorbaar zijn werk doet."

Uhh, wat moet je met een 120mm bestelbusje in je computerkast? :+
Heb de kast ook besteld voor een projectje icm met een x2 5000 black edition en 2x2Gb 6400 geheugen. Ben benieuwd, hoop 'm dit weekend te hebben en alles in te bouwen en dat de x2 5000 op x2 60/6400-snelheden zal draaien zonder al te veel moeite (bios update/ alleen mp omhoog)