Specificaties 2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6300 Zilver Review

Infant 24 januari 2008, laatste update op 29 mei 2009, 3.034 views

Nokia 6300 Zilver

Pluspunten

• Overzichtelijk menu
  • Goed handzaam formaat
  • Stevigheid
  • Goede geluidskwaliteit
  • Mooi helder scherm

Minpunten

• Laad niet op via USB
  • 2.5mm jack ipv 3.5 mm
  • Korte accuduur
  • microSD ipv iets wat je kan zien met het blote oog

Nou vond ik telefoons nooit zo boeiend, maar ik heb toch besloten een review te gaan schrijven over dit apparaat.

Ik had hiervoor een 7 jaar oude Sony Ericsson t68i. Prima apparaat, maar nu heb ik deze, en de vooruitgang houd maar niet op, toch zijn er ook wat mindere puntjes die ik allemaal met jullie wil delen.

Ik heb de telefoon uit een bedrijfje wat ik samen met iemand heb lopen, we handelen in smartphones/pda's, dus ik ging deze maar eens grondig uit testen.

Algemene Indruk
Ik persoonlijk vind het een mooi apparaat. Staal en zwart, geen brakke bewegende delen die alleen maar kapot kunnen. 2x zo dun als mijn vorige telefoon, wat meer ruimte bied voor andere overbodige rommel.

Features
Nou kwam deze foon zomaar voorbij zweven voor mij om te beoordelen, dus ik zoek er niet echt features achter. Het zal me aan mijn reet roesten dat ik er foto's mee kan maken. Het kan, ze zien er kut uit, het had niet gehoeven.
USB is iets waar ik blij van wordt. De telefoon was leeg een brulde om sap, dus ik plug hem in de PC....telefoon loopt sneller leeg.... en wordt als mass storage herkend (+10 punten). Hij laad dus niet op via usb...? (-10 punten).
Er zit wel een oplader bij, dus die maar in de muur geprikt... 350 mA komt er uit bij 5 Volt.... dan zie ik niet waarom dat niet via USB kon, maar goed.
Verder heeft het apparaat Bluetooth 2.veel + EDR. Wat erop neer komt dat je de muziek via de goed toegankelijke muziekspeler met media bibliotheek (+10 punten) draadloos kunt afspelen. (+10 punten). Daar wordt je blij van.

Verder kan het geheugen worden uigebreid met een microSD kaart. Welke kloothommel dit gore formaat heeft bedacht weet ik niet, maar liever had ik gewoon SD gezien ipv de camera bijvoorbeeld. Ookal is het microSD te klein om te hanteren, je krijgt het er met je nagel wel in...

Nou, je kan er mee bellen, Smsen, PTT lijkt me leuk, maar doet me provider niet. Dingen die je wilt hebben op een telefoon. Het heeft ook een adres boek, agenda etc. Handig voor mensen (zoals ik) die niks kunnen onthouden.
Er kunnen 1000 contacten in.... niet dat je dat wil, maar het lijkt me handiger geweest als dat gewoon uit te breiden was...

Het geluid.... is goed. Dat is een wonder. Weer 10 punten... maar!!! Waarom moet er een 2.5mm jack in? Wie gebruikt dit? Niemand. Kijk, ik verwacht geen XLR plug, maar een 3.5 milimeter was wel optimaal geweest.
Leuk dat je radio kan luisteren, en dat de oordopjes als antenne worden gebruikt. Jammer genoeg heb je er niks aan in Nederland met zijn eentonige aanbod in lam gezwets.

Bereik
Beter als mijn t68i. Het geluid wordt nu in de lift zachter ipv dat het weg valt.

Accu Duur
Kijk, mijn vorgie telefoon had wel Bluetooth, maar geen MP3 speler, Camera, QVGA uberbright display, blauwe leds en "nigga mode" speakers, dus dat deze met dezelfde capacteit batterij wat korter doet, verbaast me niet. Maar mijn t68i hoefde ik maar eens in de 10 dagen op te laden, deze al na een dag.... intensief gebruik....(ja kan er gewoon te veel mee.)

Gebruiksgemak
Ik kan er mee omgaan, ik kon alles vinden... dus no complaints here.

Design
Ligt goed in mijn hand, dun, voelt stevig aan. Ziet er mooi uit. Weer de volle punten.

Bouwkwaliteit
Stevig, redelijk kras bestendig materiaal. Je moet het niet door een grindpad gooien, maar goed.

Betrouwbaarheid
Ik heb nog geen vastlopers geconstateerd. De opstardtijd is drie keer zo snel als mijn enige referentie punt, de t68i, die wel eens vastlopers vertoonde.

Kost nu evenveel nieuw als mijn t68i toen der tijd, aangezien ik tot nu toe blijer wordt van dit apparaat, is de prijs optimaal.

Heb jij ook een Nokia 6300 Zilver?

Er zijn trouwens wel kabels om hem met usb op te laden, die staan hier genoeg:

Als je nog hulp nodig hebt met welke je moet hebben moet je me maar even een berichtje sturen
leuke review :P
2.5mm jack is wel wat minder idd
microSD is idd klein, heb het zelf ook.

niggamode en kloothommel zie je niet vaak in een review :P
Je manier van reviewen is de beste die ik in jaren heb gezien :+

Maar wat ik absoluut niet kan rijmen: Je handelt in smartphones en PDA's en je hebt echt geen ruk interesse in een leuke telefoon! haha, hoe kom je erop dat vak te kiezen?

On-topic: Had zelf ook al eens gedacht deze foon als stabiele basic telefoon te nemen, maar gezien de niet-usb-oplaadfunctie en de zeer korte gebruikstijd.. nee, dan maar verder zoeken!

Goeie review :)

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 24 januari 2008 22:59]

geld !
Om geld te verdienen hoef je geen emotionele band te hebben met je product, alleen maar veel verstand van je product. De eigenaar van de Albert Heijn om de hoek heeft ook niets met de maandverband die hij verkoopt.

Ik heb nog nooit, never nooit, een GBA/NDS game langer dan 5 minuten gespeelt, ....maar de flashkaarten vliegen hier de deur uit. Weten wat je verkoopt, je product binnenstebuiten kennen, en Klant als Koning beschouwen, is de ware formule van goede verkopen.

Hierdoor doe je ook geen loze onrealistische emotionele beloften, omdat je er zelf zo gek op bent. Afstand schept inzicht

[Reactie gewijzigd door LessRam op 24 januari 2008 23:23]

Dat is idd een goeie instelling :)

Objectiviteit ontbreekt vaak bij veel verkopers. Om maar te zwijgen over inzicht en kunde... ;) (en dan maar zeggen dat ze niet gek zijn :P)
Ik ben het met je eens over de positieve en negatieve eigenschappen, prima review! :)
Muziek luisteren kost vooral veel sap :P

Maar ook een tip de accu een aantal keer bijna leeg laten zijn en weer volledig opladen, daarmee wek je de batterij, m'n ma heeft dit niet gedaan en m'n pa en ik wel en is duidelijk te merken, m'n ma's telefoon kan je eigenlijk al lui noemen de batterij.
leg dat ff wat beter graag.
me U600 heeft ook altijd dorst :P
de mp3 speler zuipt meer dan de fm radio :o
Volgens mij werkt dat alleen bij laptops enzo. Die houden bij hoeveel engerie er in een accu zit dmv een chippie.
Li-ion cellen kunnen er eigenlijk helemaal niet goed tegen als je ze volledig ontlaad. :P
Geweldige review. Het heeft me niet direct geholpen een keus te maken, maar ik heb wel gelachen.
Ik wil eventueel wel een verloopje van 2,5 Jack naar XLR voor je solderen. :)
Niggamode, hahaha. Goede review.
Heb dit toestel nu precies een week, en eigenlijk is er voor mij niks om te klagen behalve het batterijgebruik. Dat ding zuipt als ikweetnietwat.. :S En natuurlijk die 2.5mm aansluiting, blijft jammer. :'(

Je review is duidelijk, en te grappig voor woorden. Serieus, jij hebt echt humor. :) Amen.
Geweldig deze review :9 Goed geschreven met een gruwelijk sarcastisch ondertoontje }>

Verder kan ik me niet erg in de batterijduur vinden, zelf heb 'm ook, bij mij gaat ie 5 dagen mee, heel af en toe de radio bluetooth alleen aan als nodig..

ps.. 'bereik' is met ei :+

[Reactie gewijzigd door daanvanbeek op 1 februari 2009 18:30]