Panasonic Viera TX-P50VT50 Review

baviaan 12 juli 2012, 2.103 views

Panasonic Viera TX-P50VT50

Pluspunten

• Prachtig uiterlijk
  • Meer dan uitstekende beeldkwaliteit
  • Zwart is echt zwart
  • Menu's zijn snel en overzichtelijk
  • CI+ werkt prima
  • 3D is een erg leuke toevoeging
  • Instellingen worden per input bewaard

Minpunten

• Meerwaarde van het TouchPad is me niet helemaal duidelijk
  • Viera Connect Market ziet er hopeloos gedateerd uit
  • Voet kan niet draaien

Introductie
Nadat ik een paar jaar geleden een 37" Panasonic Plasma televisie kocht kwam ik er na anderhalf jaar achter dat het allemaal wel wat groter mocht. Het moest een 50" televisie worden vond ik maar helaas vond mijn partner dat niet zo'n goed idee. En dus werd er een heus compromis gesloten en kochten we een 42" exemplaar, de P42G20, die tot op de dag van vandaag aan mijn muur hangt. Het nadeel van een compromis sluiten is dat je er beide nooit helemaal blij mee zult zijn, ik zou nooit weten hoe een 50" plasma er uitgezien zou hebben aan mijn muur.

Groot was dan ook mijn vreugde toen ik een e-mail van Tweakers.net kreeg dat ik was ingeloot om het nieuwe vlaggenschip van Panasonic, de P50VT50, te testen. Twee weken lang zou ik thuis ongestoord kunnen ervaren hoe het is om een 50" televisie te hebben staan. Twee weken de tijd om mijn partner er van te overtuigen dat 50" echt mooier is dan 42".

Verpakking
Het toestel werd afgeleverd door een koerier en bleek in een enome doos te zitten. Als je de bovenkant van de doos er aftilt dan blijft de televisie staan in stevige stukken piepschuim. De verschillende accessoires zitten in het piepschuim verstopt, net als de voet. Het eerste dat opvalt aan de voet is dat hij zo licht is. Moet daar deze enorme televisie op staan? Eenmaal in elkaar gezet blijkt dat prima te gaan, het geheel is zo uitgebalanceerd dat de televisie erg stevig op de voet staan. Wat meteen opvalt: de televisie een paar graden draaien terwijl de voet blijft staan, iets wat met mijn P42G20 wel mogelijk is, kan niet. Ik vermoed dat de concessies die gedaan moeten worden wil je dat wel mogelijk maken ervoor zorgen dat de voet dusdanig groot en dik zou worden dat dat afbreuk zou doen aan de televisie.

Televisie
Toen de VT50 eenmaal op zijn plek stond bleek meteen al wat een schoonheid het is. Een grote, ononderbroken glasplaat, omlijst door een slanke met chroom afgewerkte rand en de televisie is en oogt behoorlijk slank. Wat ook opvalt: als de televisie uitstaat is het scherm gewoon zwart. Mijn eigen plasma is een soort donkergrijs, iets dat ik nooit echt mooi heb kunnen vinden. Ook als de televisie uitstaat wil je toch dat hij er een beetje oké uitziet, in ons huishouden staat hij meer uit dan aan.

De aansluitingen zijn allemaal netjes aan de achterkant weggewerkt, aan de linker achterkant van de televisie bevinden zich alle aansluitingen, te weten 4x HDMI, 3x USB, een sleuf voor een CI+ kaart, een gigabit ethernetpoort, S/PDIF. Ingebouwd zijn nog bluetooth ondersteuning voor toetsenborden en koptelefoons en WiFi voor draadloze verbinding met je netwerk. Aan de rechter zijkant bevinden zich een aantal bedieningsknoppen.

De stroomaansluiting zit in het midden van de televisie, de stroomkabel is haaks uitgevoerd waardoor hij nauwelijks uitsteekt aan de achterkant. Als je aan de achterkant naar binnen probeert te kijken dan zie je twee ventilatoren zitten die verder fluisterstil blijken te zijn. Het was me bij het gebruik van de televisie in ieder geval nog niet opgevallen dat ze er zaten.

Accessoires
Bijgeleverd bij de televisie waren een afstandsbediening, twee 3D brillen, een touchpad, een verloopkabel voor scart/composiet/etc. en de voedingskabel. Om te beginnen met de afstandsbediening: die voldoet prima, al had hij de neiging om geregeld omgedraaid in onze handen te belanden. Jarenlange ervaring met Panasonic afstandsbedieningen hebben ervoor gezorgd dat we blind de juiste knoppen wel weten te vinden maar op de een of andere manier drukten we vaak op de volumeknop als we van zender wilden wisselen en vice versa. Ik neem aan dat als je nog nooit een Panasonic afstandsbediening gebruikt hebt je hier geen last van zult hebben. Verder blijkt het knopje dat de toetsen verlicht een onweerstaanbare aantrekkingskracht op kleuters te hebben.

Over de touchpad ben ik wat minder te spreken. Als losse afstandsbediening voldoet deze niet en ik vermoed dat hij bij de televisie zit om de internetbrowser te kunnen bedienen. Maar ook daarbij was het gebruik geen onverdeeld genoegen. In tegenstelling tot de 3D brillen. Die zitten namelijk prima, ook als je brildragend bent. Aan de bovenkant zit een aan- en uitknop en een ledje waarmee je kunt zien of de bril aan staat of niet en of hij verbinding heeft met de televisie.

Setup
Als je de televisie voor het eerst aansluit dan krijg je een aantal setup opties voorgeschoteld. Taal- en landkeuze en tot slot kun je de televisie laten zoeken naar zenders. Dat zoeken van zenders ging een beetje moeizaam, ik gebruikt een CI+ kaart van Caiway en juist de optie om die zenders te zoeken kreeg ik pas nadat je eerst de analoge zenders, de DVB-T zenders en nog wat opties doorlopen moet hebben. Een duidelijke keuze welke zenders je wilt zoeken bij het installeren van de televisie zou een welkome optie zijn.

Daarna kun je in het menu alle instellingen doen die je wilt. Het menu reageert snel, is strak afgewerkt en mijns inziens duidelijk en overzichtelijk ingedeeld. De VT50 die ik kreeg om te testen was nieuw en dus niet gecalibreerd. Na wat spelen met de voorgeprogrammeerde kleurinstellingen had de THX instelling mijn voorkeur, die gebruik ik ook op mijn P42G20.

Gebruik
Bij het eerste gebruik valt de kleurweergave meteen op. Die zijn levendig, niet overdreven en zwart is ook daadwerkelijk zwart. Een film bekijken lijkt wel een hele nieuwe belevenis, de kleuren zijn mooi diep zonder dat ze overdreven weergegeven worden. Het is duidelijk dat dit paneel veel beter is dan wat ik gewend was, met alle gevolgen van dien. Als je recht voor de televisie zit dan is het beeld prima. Wat opvalt is dat als je gaat staan en meer van boven naar de televisie kijkt dat het beeld heel erg snel heel donker wordt.

Waar de televisie me verder positief verrast is de 3D weergave, zeker omdat ik eigenlijk altijd nogal sceptisch tegenover de techniek stond. De allereerste 3D televisies hebben me ooit doen besluiten dat ik het allemaal maar niks vond maar de VT50 heeft me op andere gedachten gebracht. 3D geeft een extra dimensie aan je films, zeker als de crosstalk ontbreekt en het eigenlijk een vlekkeloze ervaring betreft. Die ervaring moet dan helaas wel in de schemering of het donker plaatsvinden want overdag vind ik de techniek onbruikbaar. Mijn televisie staat naast het raam en de verversingsfrequentie van de bril maakt dat je overdag gewoon niet naar het scherm kan kijken omdat je in je ooghoeken constant een flikkering ziet.

Wat ook handig is: sluit een externe harddisk aan op je televisie en je kunt programma's opnemen. Daarbij gaat Panasonic er wel vanuit dat je op datzelfde moment niet naar een andere zender wilt kijken want de VT50 is uitgevoerd met een enkele tuner. Mocht je aan het opnemen zijn en willen zappen naar een andere zender dan krijg je de waarschuwing dat dat niet mogelijk is tijdens het opnemen.

Geluid
Geluid en platte schermen, het blijft een lastige combinatie. Waar de ontwerpers vroeger ruimte genoeg hadden voor een redelijke akoestische oplossing voor de speakers ontbreekt die ruimte gewoonweg tegenwoordig. Met als gevolg dat het geluid vlak en schel klinkt. Ook de VT50 ontkomt hier niet aan, ondanks de subwoofers, speakertjes in de lijst etc. Wat wel opviel: hoe verder de televisie van de muur afstond hoe beter het geluid is.

Gaming
De VT50 is voorzien van een spelprofiel dat ervoor zorgt dat ik op mijn Xbox geen last had van inputlag. Geen merkbare in ieder geval, al speel ik nooit snelle shooters.

Viera Tools
Panasonic brengt alle tools samen in het Viera Tools menu, onderin je scherm weergegeven door een hele verzameling iconen. Zo kun je opgenomen uitzendingen bekijken, gebruik maken van de ingebouwde mediaplayer of verbinding maken met de Viera Connect Market waar je apps kunt downloaden en installeren. De interface van dit alles komt helaas nogal ouderwets over. Sterker nog: hij ziet er vrijwel exact hetzelfde uit als op mijn G20, een gemiste kans wat mij betreft. Het geheel werkt wel lekker vlot. Je kunt er, als je de webcam aanschaft voor 110 euro, gebruik maken van Skype, Twitteren, etc. Verder heeft de televisie een ingebouwde webbrowser die goed werkt, mits je de bediening onder de knie krijgt. Met de TouchPad kun je hem redelijk bedienen maar zoals zo vaak: al deze zaken kun je ook op je smartphone. En beter.

Ik gebruik een televisie misschien op een ouderwetse manier: ik kijk er graag televisie op en verder niets. En dat zorgt ervoor dat ik zaken als een Viera Connect Market nauwelijks kan waarderen, ik speel er vijf minuten mee en dan is het klaar, ik doe er niets meer mee. Hetzelfde geldt voor de ingebouwde mediaplayer: er staat een prima uitgeruste pc onder mijn tv met XBMC die alles beter kan dan dat een televisie ooit zal kunnen. Het voordeel van Viera Connect is dat ik het kan negeren. Want wat daarna overblijft is een geweldige televisie. De beeldweergave is onovertroffen en in je woonkamer is het een prachtig apparaat om te zien. 3D films bleken een leuke afwisseling te zijn waar we erg van hebben genoten.

Het grootste nadeel van de VT50 is eigenlijk de VT50. Want als je hem eenmaal twee weken in je woonkamer hebt staan wil je hem niet meer kwijt. Mijn G20 die voorheen prima voldeed en beviel ergert me. Zwart blijkt grijs te zijn, de kleuren flets en was die kast altijd al zo lelijk en lomp? We hebben de VT50 dan ook met een bloedend hart afscheid genomen en weer in zijn doos gestopt om na een paar maanden speren de G20 in te kunnen ruilen voor een VT50. Want mijn partner, die is nu wel overtuigd.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT50?

Leuk geschreven review! :) Mis wat foto's maar alles is duidelijk.
Betreft geluid. Denk dat de Tweakers die deze TV kopen ook wel een receiver hebben incl. leuke speakers. Ik heb geluid op TV's nooit kunnen waarderen.
Hij heeft niet goed gekeken naar deze tv zet de contrast maar eens wat hoger en kijk dan eens langs je scherm je ziet gewoon bij lichte beelden flikkering in het beeld, het lijkt wel of je naar een oude crt monitor zit te kijken waar de hertz niet goed van staat.
Ik heb dit scherm gehad en de monteur die bij mij geweest is zij het hoort bij dit scherm daarom zou hij nooit een vt serie kopen want ook de oudere vt 30 had dit probleem.

[Reactie gewijzigd door Crutam op 22 juli 2012 22:59]

Das nogal een vriendelijke uitspraak om te doen. Niet iedereen is even gevoelig voor het 'flikkeren' van TV's, grote kans dat de reviewer er zelf geen last van heeft.

Je laat je nu in meerdere reviews-comments negatief uit over dit toestel, terwijl je 'm zelf in huis hebt gehad en hebt getest. Waarom neem je niet de "high road" en schrijf je zelf een uitgebreide review?