Microsoft Zune Review

m3gA 22 januari 2008, 1.541 views

Microsoft Zune

Pluspunten

• De Zune heeft een enorm groot scherm tov. de concurenten. Dit geeft de gelegenheid om er goed video op te kijken. Ik kijk regelmatig films in de trein. Geluidskwaliteit is uitstekend te noemen.

Minpunten

• Misschien dat deze wat te dik is voor sommige mensen. Wireless is een leuke optie maar omdat deze enorm veel van de batterijen vergt en tergend traag is staat hij bij mij meestal uit. CPU vretende software.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Aangezien ik niet voor de standaard Ipod wilde gaan ben ik na lang zoeken bij de Zune30 (eerste generatie) uitgekomen. Via een aktie op samenkopen.net heb ik eentje kunnen bestellen aangezien ze normaal alleen in de USA leverbaar waren.Aangezien de Amerikanen niet van bruin houden was deze spotgoedkoop (30GB voor 140 euro)

De Zune wordt geleverd met software, hoofdtelefoons (niet slecht voor standaard hoofdtelefoontjes maar mijn Koss KC75 klinkt beter) De hoofdtelefoons hebben een magnetische achterkant om ze zo gemakkelijker bij elkaar te houden. Erg leuk bedacht. Ook wordt er een stoffen opbergzakje bij geleverd.

De Zune zelf voelt stevig aan door een rubberachtig omhulsel. Het omhulsel lijkt uit 2 kleuren te bestaan (bruin en groen bij mij). De Zune is wat dikker dan een ipod maar ik vind dat verder geen probleem zo lang hij maar in mijn broekzak past.

De UI is super. Lekker gemakkelijk en zonder handleiding ga je er zo mee aan de slag. Alles zit heel logisch in elkaar en ziet er mooi uit.

De speler heeft een uitstekend geluid..Iets beter dan mijn Zen Microphoto die ik voorheen had.

Video valt goed te kijken met het grote scherm en goede achtergrond verlicht. Het beeld is haarscherp als je video goed geencoded is (Ik gebruik hiervoor Imtoo Zune convertor).

De wireless functie staat meestal uit. Meer dan een leuk hebbeding is het niet. Wireless vreet enorm veel stroom en wireless sync is zo traag dat je batterij bijna leeg is voordat hij klaar is met syncen waardoor je hem dus alsnog aan de kabel moet hangen. Syncen met de kabel gaat overigens super snel.

De software zelf ziet er gelikt uit maar is tergend traag en vreet enorm veel cpu. Jammer dat de Zune niet gewoon met WMP11 werkt. Let wel op dat je je id tags in orde hebt anders herkent de software ze niet goed. Zowel Zune Social als de Marketplace werken alleen met een Amerikaans Live account (en creditcard voor de marketplace). Zune Social werkt maar matig dus ik gebruik Zenses om mijn last.fm profiel te updaten.

Overal gezien is het voor mij een geweldige MP3 speler met wat kleine issues die vooral aan de software liggen. Ik ga er vanuit dat ze in de toekomst vanzelf opgelost worden. Wireless is leuk maar zo goed als onbruikbaar.

Heb jij ook een Microsoft Zune?

Heb mijn Zune Brown bij dezelfde SA gekocht, vind het ook een heerlijk apparaat. Met de zune software heb ik geen traagheidproblemen overigens (ook al was ik er huiverig voor), bovendien werkt de podcast feature heel fijn. Dat is ook meteen waar wireless sync goed werkt; Op deze manier synct mijn Zune terwijl hij aan AC hangt met mijn mediacenter zonder met kabels te rotzooien. Zolang ik de mapjes in de mediacenter op de juiste manier bevoorraad werkt het heerlijk, zo kun je ook bepaalde opnamen automatisch laten omzetten (mcebuddy) naar Zune compatible formaten en automatisch wireless syncen. Om de volgende dag zonder handmatig te hoeven syncen bij je te hebben.
Zenses kreeg ik overigens niet aan de gang op win Vista home premium x64 (v.2) draait het bij jou zonder problemen? (en x86 of x64 windows?)
Ik heb Vista 32bits en Zenses draait in de XP compatible mode. Je moet eerste Zenses draaien en daarna gaat hij pas loggen. Weet niet precies waarom dat is. En je moet alles updaten voor je gaat uploaden anders ziet Last.FM het als spam.
Kan dat de Zune software niet zo goed met grote hoeveelheden mp3's overweg kan en daardoor zo traag is.
ik heb mijn zune software gewoon in vista lopen (32bit home premium )
met de Zune software is geen probleem. Het gaat om Zenses, custom software om de afgespeelde tracks van je Zune te scrobblen naar last.fm.
lukt het met de instellingen zoals ik je doorgaf? je moet trouwens alle .exe's in de zenses map in xp mode draaien.
waarom wil je last fm? je kan toch ook gewoon met zune social?