Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 256GB Review

thof1 24 september 2012, 31.229 views

Samsung 830 series SSD 256GB

Pluspunten

• Performance
  • Geluidsloos

Minpunten

• Geen

Review InhoudVeel plezier met het lezen van de review!

Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een Asus N73SV laptop, welke ik graag van wat extra power wilde voorzien. Het kwam regelmatig voor dat ik bij het ontwikkelen van software op mijn trage 2.5 inch 5400rpm 500GB schijf zat te wachten. Ik had al een 128GB Samsung 830 SSD getest, waarbij ik uitermate tevreden was over de prestaties. Omdat ik verwachtte op de iets langere termijn niet genoeg opslagruimte te hebben aan 128GB, heb ik de 256GB versie aangeschaft. Ditmaal zonder notebook kit. Voor deze review zit de SSD dan dus ook ingebouwd in een van de twee HDD sloten van mijn Asus N73SV laptop.

De Samsung heeft wat mij betreft nette specificaties, maar er zijn ook snellere SSD's beschikbaar op de markt al kosten deze meer dan deze Samsung. De Samsung heeft de volgende specificaties:

ControllerSamsung 3-core MCX

Random
(IOPS)
Max Read80.000
Max Write36.000

Het Toggle NAND zou er volgens Samsung voor moeten zorgen dat de Read-performance toe neemt met 10 procent en de Write-performance met zelfs 40% ten opzichte van eerdere resultaten. Volgens Samsung zou het tripple-core ontwerp er voor moeten zorgen dat de algemene performance ook toe neemt, doordat er tegelijk meerdere lees en schrijf acties uitgevoerd kunnen worden. Of dit allemaal waar is, is lastig na te gaan. De benchmarks later in deze review geven inzicht in de daadwerkelijke prestaties.

Puur naar de specificaties kijkend was mijn eerste indruk al zeer positief. Verrast was ik niet, ik heb de 128GB variant namelijk al in mijn bezit. De specificaties zagen er beter uit in vergelijking met mijn reguliere hardeschijf maar ook in vergelijking met de 128GB uitvoering. Ik merkte op dat de prijzen aan het dalen waren en besloot dat dit het moment was voor mij om aan te schaffen. Ik heb de 128GB variant bij Salland besteld voor § 106,99 en deze 256GB versie bij Alternate voor § 169,99. Het duurde een paar dagen, maar hij is heelhuids en veilig bij mij thuis aangekomen. Bij het openen van de verzenddoos was ik aangenaam verrast, de Samsung SSD zit in een chique doosje verpakt.

Verpakking
De verpakking van de Samsung SSD bestaat uit een keurig zilvergrijs-kleurig doosje welke een beetje lijkt op geborsteld aluminium. De verpakking is anders dan die van de 128GB kit variant, hij is een stuk dunner doordat er geen accessoires bij zitten. Daarnaast zijn ook de seals anders. De seals op de 128GB kit waren een stuk luxer met de opdruk 'Memory For Life'. Bij de 256GB uitvoering is het een rond plastic stickertje met 'Warranty void if removed' en een wit rechthoekig stickertje met daarop het serienummer. De ronde sticker vind ik wat raar, ik moet de verpakking toch openmaken om de SSD er uit te halen? Hoezo dan warranty void?

Op de voorzijde is er een foto van de SSD geplaatst en staat vermeld dat het een SATA 6Gb/s SSD betreft. Op de achterkant staan de specificaties van de schijf en lijstje met de inhoud van het doosje opgesomd. Diverse keurmerken zijn ook terug te vinden. Ook staat er duidelijk op vermeld dat de SSD '3 Year Limited Warranty' heeft.

SSD
Na het openen van het doosje en het uitschuiven van de plastic tray, is direct de SSD zichtbaar. Een glimmend zwarte bovenkant van vermoedelijk aluminium met zilverkleurige letters 'Samsung'. De onderkant is gemaakt van plastic en aan de zijkanten van de SSD zijn voorzien van groeven. Opmerkelijk aan deze SSD is dat deze slechts 7mm dik is. Een reguliere 2.5 inch schijf of SSD is 9.5mm dik, 1TB hardeschijven halen vaak zelfs de 12.5mm. Het apparaat is dus zeer dun, maar verder wel stevig en voelt dan ook totaal niet fragiel aan. Door deze dikte is deze SSD ook geschikt voor zeer dunne notebooks zoals netbooks en ultrabooks. Uiteraard kan deze ook gebruikt worden in een desktop of een gewone laptop, al moet er dan wel rekening mee gehouden worden dat er mogelijk ruimte ontstaat die opgevuld moet worden. Hiervoor is dus de laptop kit met een spacer. Mijn laptop heeft in ieder geval een spacer nodig, welke ik uit mijn 128GB kit kan gebruiken maar een stukje karton voldoet ook prima als budget oplossing.

Geen accessoires
Deze uitvoering is geen kit, dus accessoires zijn niet te verwachten. Het blijft beperkt tot de SSD zelf en bevat dus gťťn Norton Ghost licentie*. Wel wordt er een handleiding en software meegeleverd, beide op een zelfde CD.

http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/fotos/100_3691_thumb.jpg http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/fotos/100_3693_thumb.jpg http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/fotos/100_3701_thumb.jpg

Testsysteem
Het testsysteem is een ASUS N73SV laptop welke voorzien is van een Intel Core i7 quadcore processor. De laptop beschikt standaard over twee HDD drive bays waarvan enkel de primaire in gebruik is door een 500GB hardeschijf. De twee poorten zijn SATA III / SATA 6Gbps poorten, de SATA poort voor de DVD drive moet het doen met een lagere snelheid. De tests zijn uitgevoerd op de tweede SATA 6gbps poort onder een bestaande Windows 7 installatie, tenzij anders vermeldt. De SSD is volledig leeg bij het uitvoeren van de tests en heeft de standaard meegeleverde firmware (CXM03B1Q).

ProcessorIntel Core i7 2630QM
Grafische ProcessorNVIDIA GeForce GT540M
1GB memory, CUDA Supported
Operating SystemMicrosoft Windows 7 Professional x64

AS SSD Benchmark
Beste resultaten uit twee runs met AS SSD Benchmark versie 1.6.4237.30508. Zowel de Megabytes per seconde als de IO operaties per seconde zijn getest.

Sequentieel

512B
11110 iops
13769 iops

ATTO Benchmark
Hoogste gemeten waardes over twee runs van de ATTO Benchmark v2.46.

Crystal Disk Mark
De SSD heeft ook een test ondergaan met de Crystal Disk Mark benchmark, waarbij er gebruik is gemaakt van de x64 uitvoering en versie 3.0.1. Er is gekozen voor een run waarbij drie maal 500MB aan data gebruikt wordt.

Sequentieel
303.7 MB/s
145.3 MB/s
Run 1

Anvil's Storage Utilities - SSD Benchmark
Na een Windows 7 Professional installatie inclusief updates en enkele software pakketten heb ik ook nog Anvil's Storage Utilities gedraaid. Er is gebruik gemaakt van de Pro Edition versie 1.4.45 RC2. Het volume is 77.8% leeg en er wordt gebruik gemaakt van 1GB niet comprimeerbare data. De test is uitgevoerd onder het nieuw geÔnstalleerde besturingssysteem.

ReadResponse TimeMB ReadIOPSMB/s

1358.83
2808.82
Run 1 (todo)

Winsat
Een run van de Winsat utility welke aanwezig is in Windows 7. De maximaal haalbare score is een 7.9, de laagste haalbare score is een 1.0.
Gebruikte commando is winsat disk -drive d.

Resultaat
0.0
Disk Sequential 64.0 Write
386.70 MB/s
7.9
Gemiddelde leestijd met sequentiŽle schrijfbewerkingen
0.236 ms
Latentie: 95-ste percentiel
2.174 ms
7.6
Latentie: maximum
5.933
7.9
Gemiddelde leestijd met willekeurige schrijfbewerkingen
0.421 ms
Run 1

Praktijk: Systeem boot
De SSD is ook onderworpen aan een praktijk test, waarbij het systeem opgestart wordt vanaf de SSD. Het systeem is een schone Windows 7 Professional 64-bit installatie welke enkel voorzien is van de drivers die de fabrikant beschikbaar stelt op de website:
Drivers: Intel Chipset, Intel VGA, nVidia VGA, Atheros LAN, Realtek Audio, TouchPad, USB, Card Reader
Software: ATKACPI Driver and Hotkey utilities, Asus Wireless Switch

23.7 sec
6.3 sec
Totaal
23.7 sec

Ik heb gemeten vanaf het BIOS-scherm tot het daadwerkelijk klaar zijn met laden van de desktop. Dit is voor mij het gevoel van aanzetten tot en met klaar voor gebruik. Echter bij het vergelijken met andere systemen willen sommige testers nog wel eens meten vanaf het moment dat het "Starting Windows" scherm in beeld komt. Mogelijk omdat de duur van de BIOS in veel systemen verschilt. In dit geval duurt de totale opstarttijd 5.4 seconden korter, wat het totaal op slechts 18.3 seconden brengt.

Samsung levert bij haar SSD ook software mee om de SSD te beheren en te onderhouden. Deze is te vinden op de meegeleverde disk welke we eerder al even zagen bij het uitpakken. Op deze disk staat de zogeheten 'SSD Magician' tool, welke het versie nummer 3.1 draagt.

Na installatie kan het programma direct opgestart worden en wordt er een overzichtsscherm gepresenteerd waarmee er diverse taken uitgevoerd kunnen worden. Het scherm bestaat uit de volgende knoppen:
• System Information
• Over Provisioning
• Disk Clone
• Site Link

System Information
Met de 'System Information' kan er wat algemene informatie opgehaald worden over het systeem. Zo is er een System Summary en een Drive Summary. De System Summary toont gegevens zoals het besturingssysteem, de processor, het geheugen en het moederbord en daar ook wat specifiekere informatie van zoals type- en serienummers. De Drive Summary toont informatie over de in het systeem aanwezig schijven, in mijn geval de Samsung SSD en een HDD. Over de SSD wordt informatie getoond zoals het model, serienummer, firmware versie, grootte etc.

http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/02a%20-%20System%20Information_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/02b%20-%20System%20Information_thumb.png

Performance Benchmark
De tweede optie in het menu, is de Performance Benchmark. Voorafgaand aan deze functionaliteit wordt er een waarschuwing getoond dat het uitvoeren van benchmarks niet goed is voor de levensduur van de SSD en dat deze daarom niet vaker dan 1x per dag uitgevoerd moet worden. De Interface is vrij duidelijk, wat algemene opties en een start/stop knop. Wat mij betreft had het iets gedetailleerder gemogen zoals bijvoorbeeld in de benchmarks hierboven. De benchmark doet namelijk enkel sequentiele (128kB per IO) en random (4kB per IO) lees en schrijf operaties.

Performance Optimalization
Een andere feature is de Perormance Optimalization waarmee de disk geoptimaliseerd wordt. Er wordt geen toelichting gegeven op de inhoud van deze optimalisatie. Ik verwacht dat dit een TRIM triggerd op de SSD of dat de garbage collection een extra trapje krijgt. De SSD heeft eigen garbage collection maar ondersteund ook het TRIM commando.

Naar mijn idee is Samsung echt trots op de performance van de SSD, aangezien ze ook een Performance Benchmark starten na het uitvoeren van de optimalisatie. De resultaten krijg je dan ook netjes te zien, al laten ze niet zien hoe de resultaten voor de optimalisatie waren. Indien je dat wil weten moet je eerst zelf de benchmark starten.

http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/04a%20-%20Performance%20Optimalization_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/04b%20-%20Performance%20Optimalization_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/04c%20-%20Performance%20Optimalization_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/04d%20-%20Performance%20Benchmark_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/04e%20-%20Performance%20Benchmark_thumb.png

OS Optimalization
Een tweede optimalisatie mogelijkheid is op het gebied van het Operating System. Nou wordt er te pas en te onpas geroepen dat Windows automatisch SSD's detecteert en dat niet voor problemen zorgt. SSD Magician denkt daar anders over en levert bij mij de volgende optimalisatie mogelijkheden:

System Service
Status
Samsung recomendation
Tuned
Super FetchEnabledSuper Fetch should be disabled.No
DefragmentationEnabledDisk defragmenter should be disabled..No
Ready BoostNoneReadyboost should be disabled.-
Indexing ServiceEnabledIndexing Service should be disabled.No

Defragmentatie zou Windows zelf op moeten pakken en herkennen dat het een SSD is. Aangezien ik ook nog een klassieke hardeschijf in mijn laptop heb, heb ik deze dan ook niet uitgeschakeld. Hetzelfde geldt voor Super Fetch, ik heb 12GB ram en zie graag dat hij de rest gebruikt als (prefetch) cache omdat RAM geheugen toch nog weer sneller is dan de SSD. De Indexing Service ben ik nog niet over uit of ik deze aan of uit wil zitten, ik laat hem op dit moment aan. Ready Boost staat op none, heb geen Ready Boost ingeschakeld staan al vraag ik mij sowieso af of iemand die feature ooit gebruikt.

Firmware Update
SSD Magician beschikt ook over de mogelijkheid om de firmware van de SSD bij te werken. Het programma laat je bladeren naar de firmware image en kan deze vervolgens naar de SSD flashen. Als alternatief kan dat ook via een Bootable USB Drive of een Bootable CD/DVD gedaan worden. Een leuk detail is dat er ook een knopje zit die meteen de meest recente firmware voor je op haalt, mocht je al de meest recente versie hebben dan krijg je daar keurig een melding van. In mijn geval is de firmware al up-to-date.

http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/06a%20-%20Firmware%20Update_thumb.png http://timvanderhof.developersfromhell.com/tweakers/reviews/Samsung830-256GB/screenshots/SSD%20Magician/06b%20-%20Firmware%20Update_thumb.png

Secure Erase
SSD Magician kan ook gebruikt worden voor het uitvoeren van een Secure Erase. Een Secure Erase is anders dan een normale format, omdat een normale format alle data overschrijft met nullen. Iets wat voor een SSD voor relatief veel slijtage veroorzaakt. Ik heb het vermoeden dat de Secure Erase het zelfde is als een Quick Format.

De Secure Erase kan ook weer op drie manieren uitgevoerd worden, net zoals bij de Firmware Update. De opties zijn dan ook hetzelfde: via Windows, Bootable USB Drive en Bootable CD/DVD. Ook hier overigens vooraf weer een waarschuwing bij het openen van de Secure Erase mogelijkheden.

Over Provisioning
Na het aanmaken van een filesystem op de SSD, is er standaard geen ruimte beschikbaar voor Over Provisioning. Bij mij is dit dan ook terug te zien aan en "OP avaiable"-waarde van 0.00GB waar bij Samsung 23.80 GB aanbeveelt, oftewel een Over Provisioning van 10%.

Disk Clone
De laatste functie is de mogelijkheid tot het clonen van een disk naar de SSD. Hier voor is echter Norton Ghost 15.0 voor nodig. Jammer genoeg is deze niet als disk meegeleverd zoals bij de Notebook kit's wel van toepassing is. Tot op heden heb ik ook geen licentiesleutel kunnen vinden in of op de verpakking en dat vind ik toch wel opmerkelijk gezien de volgende passage op pagina 6 van de Quick User Manual (Rev. 3.1):
4. Data Migration
NOTE: If you prefer to do a clean OS install, you may skip this section.
For Windows users, a full version of Norton Ghost 15.0 is included with every SSD 830 series. Please refer to the "Norton Ghost - Data Migration" User Manual included on the CD that came in your box and available online at www.samsung.com/ssd for detailed instructions on migrating all of your data, including your OS install, to your new SSD. If you have installed Samsung SSD Magician on your computer, this manual is also available from the "Site Link" section of that software. Macintosh users van complete a data migration using the native Disk Utility application. Insert the Restore DVD that came with your computer and restart while holding down the "C" key.

Site Link
De Site Link is niet echt een feature, maar meer een verzameling van nuttige links naar websites. Zo is er onder andere een gedeelte specifiek gericht op Norton Ghost. Daarnaast zijn er links naar handleidingen en is er ook een link naar een interactieve handleiding aanwezig.

Over de SSD valt wat mij betreft weinig negatiefs te zeggen, hij performed prima. In vergelijking met het 128GB model zijn de leessnelheden gelijk, maar de sequentiŽle schrijf performance ligt 25% hoger (100MB/s sneller). De IO operaties per seconde zijn ook goed te noemen, al liggen deze lager dan de specificaties die op de verpakking vermeld staan. Ook in de interne Windows benchmark weet de SSD hoge cijfers te halen, vaak de maximaal haalbare score van 7.9.

De SSD is ook zonder kit te gebruiken mits het systeem de schijf op de juiste manier positioneert. Bij mijn laptop is dat niet het geval waardoor ik altijd een spacer nodig heb om de ruimte op te vullen naar de normale 9.5mm. Kortom, een prima SSD met een nette performance en zeker een aanrader voor laptops.

Update 15 september 2012
De SSD functioneerd nog altijd naar behoren, geen enkele problemen verder mee gehad. Draait als een zonnetje en is nog lekker snel. Inmiddels heb ik een laptop van de zaak gekregen, waarin het OEM model van deze SSD zit. Ook die bevalt prima en tot nu toe nog geen problemen, ook niet met BitLocker welke prima functioneerd. Rating blijft dan ook ongewijzigd, een top SSD.

Mocht je nog tips hebben voor deze (mijn tweede) review, laat het dan even weten. Bij voorkeur via DM indien het kleine dingen zijn. Eventuele vragen en bedankjes kunnen natuurlijk hier onder de review. De wijzigingen in de review zijn hieronder te vinden.

Datum
Change
10 juli 2012InitiŽle review online.
17 juli 2012Toevoeging praktijk resultaat: Systeem Boot (YouTube video en resultaten tabel).
20 juli 2012Toelichting toegevoegd op manier van meten van een Systeem Boot onder de resultaten tabel.
27 juli 2012Toevoeging Anvils's Storage Utilities - SSD Benchmark.
28 juli 2012Toevoeging firmware versie van SSD.
Toevoeging over software: Samsung SSD Magician.
30 juli 2012Meerdere taalkundige correcties doorgevoerd.
15 september 2012Conclusie uitgebreid met tussentijdse ervaring en tweede exemplaar.
24 augustus 2012Door de populariteit van mijn reviews ben ik meerdere keren dik over het dataverkeer limiet van mijn hosting gegaan. Heb de bestanden elders ondergebracht tot ik daar een betere oplossing voor heb gevonden.

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 256GB?

Als jij pagina 6 van je boekje leest zul je zien dat je ook bij deze versie nortonghost van samsung krijgt, je moet de cd alleen even downloaden. ;)
Je kunt de ISO wel downloaden, maar dan ontbreekt het serienummer voor Ghost ook nog steeds...
Wowi heeft gelijk, het staat er inderdaad in. Ik citeer de Quick User Manual (Rev. 3.1) op pagina 6.
4. Data Migration
NOTE: If you prefer to do a clean OS install, you may skip this section.
Wel appart dat ze er dan niet meteen een CD met licentiesleutel bij doen.

[Reactie gewijzigd door thof1 op 21 juli 2012 10:38]

Mooie review, duidelijk en met mooie tabellen. Ik kan het ook beamen, sinds ik de samsung 830 256Gb heb is de pc snel, stabiel en geruisloos. Deze SSD doet alles wat ik zou verwachten van een SSD. Zo snel als windows 8 pro 64b opstart en de belangrijkste programma's ook start is werkelijk super, hoe hebben we ooit zonder dit soort SSD's gekunt.
Bedankt voor deze mooie review.
Ik heb nu een model-code MZ-7PC256D, en zie in de pricewatch dezelfde SSD staan maar dan met modelcode MZ-7PC256B. De specs lijken me hetzelfde, maar de B is §30 goedkoper. Wat is dan het verschil, of kan ik beide naast elkaar gebruiken ( in Raid 0)
Geen probleem.
De prestaties van de "slechtste" schijf maakt de theoretische verdubbeling.
Heb het inmiddels ontdekt: het verschil tussen de B en de D-versie is als extra Norton Ghost plus een bay/schroeven etc. ). Je betaalt dus gewoon voor Ghost.

Ben trouwens van plan de schijven in Raid 0 te monteren. Heb een backup van windows 7 gedaan. VRaag me alleen af of ik problemen krijg wanner ik deze terugzet. Schijf is dan immers in Raid 0, en ik meen me te herinneren dat je dat ergens in Windows moest aangeven.
Mooie review.

Toen de prijs van deze SSD naar §170 ging heb ik deze SSD aangeschaft (zo'n twee maanden geleden) en in mijn MacBook Pro gezet. Een systeem uit begin 2008 dus niks 6Gbps SATA maar desondanks een prima upgrade: booten in 35 sec, applicaties starten veel sneller, en alles gaat geheel geluidloos.

Ik heb voor Samsung gekozen in verband met de (naar verluid) hoge betrouwbaarheid. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Spijtig te horen dat je nu dit probleem ervaart, maar (zonder kennis van de details natuurlijk) de kans lijkt me groter dat dit een Windows 8 kinderziekte is en niet de disk?
De stilte is inderdaad geweldig, zeker nu ik tijdelijk mijn andere hardeschijven uit mijn laptop gebouwd heb. Goed om ook te lezen dat deze SSD in een een iets ouder Apple systeem prima functioneerd. Het probleem dat ik ervaarde lijkt mij ook iets van een Windows 8 Consumer Preview issue want die wilde nog wel eens crashen waardoor er een hard reset nodig was. Dat vindt de SSD misschien iets minder leuk... SSD nu dagelijks in gebruik en bevalt nog altijd prima!
@JozB,

Apple zou zelf ook voor Samsung kiezen ;) Dezelfde controller + Nand chips in deze SSD zitten in de macbook pro's en macbook air's.
Hele mooie review. Kudo's!!

Ik kan me ook prima vinden in je conclusies en de benchmarks liggen in lijn met mijn eigen metingen (ik heb zelf deze ook in mijn systeem zitten).
Bedankt! Het is mijn tweede review, dus mocht je nog tips hebben of ergens meer informatie over willen hebben: geef het aan en ik probeer het te verwerken in de review. Misschien een vergelijking met een reguliere HDD?
Is een beetje zonden van de tijd en energie.
De huidige SSD-Schijven zijn zo snel dat de vergelijking met een confessionele harddisk meer voor de humor is dan dat je er werkelijk wat aan hebt.
En het is gewoon genant :o voor de confessionele harddisk.
Confessioneel? ik denk dat je conventioneel bedoelt :P maarre, opzich kan er nog best wat mis zijn met zo'n apparaat, als ze snel stuk gaan bijv vind ik het fijn om dat van te voren te weten. Echter boeien mij de R/W speeds ook niet echt nee :P
Over de betrouwbaarheid/levensduur kan ik niet zo veel zeggen, daar voor heb ik ze nog te kort in bezit. In ieder geval geen DOA's bij ontvangst en ze werkte meteen nadat ik ze van een bestandssysteem had voorzien.
Apple gebruikt bij uitstek de SSD's materiaal van Samsung. Hun gebruiken de Samsung controller + Nand chips.

Dat zegt wel vaak iets.. sowieso klopt Apple vaak bij Samsung aan omdat Samsung gewoon kwaliteit voor je geld is.

Bekijk hier de chips op de SSD in een macbook pro retina: http://www.anandtech.com/show/6005/apples-new-ssd-its-fast
Er zijn ook hele slechte SSD's met slechte controllers die slechter presteren als een snelle HDD :+
Harde schijf gaat naar de kerk?
Dat zou je kunnen doen maar vind ik persoonlijk niet noodzakelijk.

Ik vind em eigenlijk wel mooi zo!
Een mooi review :) Zojuist heb ik ook de 128 versie aangeschaft. Deze werk naar behoren en voelt snel aan. Daarnaast heb ik de OCZ Vertex 2 60GB terug van RMA. Deze ga ik niet meer gebruiken ivm onbetrouwbaarheid ;) Ik ben benieuwt hoe lang de samsung het vol houdt. De Sandforce controller uit de OCZ vertex schijnt onbetrouwbaar te zijn.

Bedankt voor je review!
Mocht je meer informatie willen over het 128GB model, die heb ik ook gereviewd. Die review is iets minder volledig, deze ben ik nog aan het bijwerken.
UPDATE: Review is bijgewerkt, ik heb er een video aan toegevoegd zodat er zichtbaar is hoe snel er met deze SSD geboot kan worden op een laptop
Op YouTube heb ik de opmerking ontvangen dat mijn manier van meten onjuist is. Volgens die persoon had ik moeten meten vanaf het begin van het "Starting Windows" laadscherm. Ik ben van mening dat er vele manieren zijn om het opstarten te meten waaronder deze. Mocht je vanaf het laadscherm willen meten, dan zal de tijd -5.4 seconde gedaan moeten worden.
Super review ..
De 'Warranty void if removed' sticker op de verpakking is mij ook opgevallen, heel vreemd ! Dan maar de doos langs de andere kant openen (daar waar de sticker met serial nummer zit.) 8)7
Ik haal in de review ook aan dat er een verschil is tussen het 128GB en het 256GB model wat betreft stickering. De handleidingen bij beide zijn ook van een verschillende revisie, dus wellicht dat het per revisie van de modellen verschilt.
Mooie review, altijd leuk om de cijfers te vergelijken met je eigen configuratie. Dank daarvoor.

In je conclusie nog 1 typo, je bedoelt wellicht 9.5mm ipv 6.5mm. Blijf het wel apart vinden dat er niet altijd een spacer bij komt, centenwerk en lost heel wat irritatie op.

Leuk dat je er zoveel tijd instopt!
Dankjewel, ik stop er inderdaad aardig wat tijd in. Er waren nog geen uitgebreide reviews van gebruikers op tweakers, dus heb ik er maar eentje gemaakt. Is toch wat anders dan de reviews die tweakers zelf doet en andere tech sites doen. Daarnaast testen die voornamelijk in high-end desktop systemen en is mijn review gericht op een laptop. Hoop dat iedereen er wat mee kan ;) Heb het foutje overigens gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door thof1 op 27 juli 2012 23:37]