CM Storm Quickfire Rapid (black switch) Review

-36- 6 juli 2012, laatste update op 6 september 2012, 7.299 views

CM Storm Quickfire Rapid (black switch)

Pluspunten

• degelijk
  • losse usb kabel
  • 6 kro usb
  • ps2 nkro
  • stabilizers
  • LEDs verwerkt in lockknoppen
  • windowskey lock
  • meegeleverde keycaps en puller

Minpunten

• Switchkleur per regio verdeeld
  • Leds van bovenaf vrij fel
  • Overvloed aan logo’s
  • Rode keycaps niet gelaserd
  • Bedrukte spacebar
  • Review niet overleefd

Samenvatting:
De quickfire rapid is een puik toetsenbordje van degelijke kwaliteit. De keycaps scoren ook ruim voldoende. Eventuele minpunten zijn vooral een kwestie van smaak, zoals; gebruikte font, overvloedige logo s, wat felle leds en type switch (black). Als je op zoek bent naar een TKL (Tenkeyless, oftewel numpadloos) toetsenbord met zwarte schakelaars kan ik de QF rapid dan ook zeker aanraden.

Waarom dit toetsenbord?
Ik wou een nieuw toetsenbord zonder numpad, deze gebruik ik nooit en houd dan meer ruimte over voor de muis. Na op oa tweakers wat te hebben doorgelezen was al snel duidelijk dat het een mechanisch keyboard met cherry mx switches ging worden. Daarnaast moest het een beetje sober en degelijk toetsenbord zijn zonder knipperende lampjes, displays, hubs of al te veel media/macrokeys.

Mechanische toetsenborden (zonder numpad) bleken helaas vrij moeilijk leverbaar en in de meeste gevallen alleen via import met bijbehorende kosten. Het lijkt alsof daar met de cmstorm quickfire rapids verandering in gaat komen en deze ook via nederlandse winkels te krijgen zal zijn. Als de prijs op hetzelfde niveau als de usa komt te liggen leek dit me dan ook een goede optie voor een nette prijs.

Na een mailtje naar coolermaster met de vraag waarneer en of de quickfire rapid keyboard naar deze kant van de oceaan kwam kreeg ik het aanbod van Cooler Master Nederland om zowel de CMstorm quickfire Trigger, Pro en Rapid uit te proberen. Dat leek mij geen verkeerd idee 8-) . Dus met dank aan Marco van Cooler Master Nederland voor het mogelijk maken van deze review.

introductie:

De quickfire rapid behoord tot de op gamers gerichte “cmstorm” product lijn van coolermaster. En is een numpadloos toetsenbord met mechanische toetsen. Op verschillende fora word vermeld dat de fabrikant Costar zou zijn en de QF rapid een soort OEM filco is en het met de kwaliteit dus wel goed zou moeten zitten.

officiŽle product foto:

Productpagina:
Product specificaties: http://www.cmstorm.com/en/support/downloads/80/
Usermanual: http://www.cmstorm.com/files/QuickFire_QSG.pdf

Specificaties:
  • Model SGK-4000
  • Dimension 14" x 5" x 1"
  • Weight 940g / 2.1lbs (914 g gewogen )
  • Interface USB / PS2
  • Warranty 2 Years
Vergelijkbare producten:
Quickfire rapid red, Leopold FC200R, Filco Majestouch TKL, HPE Ten key less,

Verschillende regio’s:
Het type switch van de quickfire rapid is regio afhankelijk en in de EU zijn dat de black switches. In andere regios is de quickfire ook met brown en blue verkrijgbaar daarnaast is er ook de QF Rapid Red, een in het zwart uitgevoerd broertje van de normale rapid met rode switches.

Meer info over mechanische keyboards: Andere reviews:Eerste indruk & Uiterlijk:

Verpakking:
De quickfire rapid is verpakt in een met cm storm stijl bedrukte kartonnen doos. Op de bovenkant is een en sticker geplakt waarop staat vermeld welke het type cherry mx switch gebruikt is.

In de doos bevind zich:

• Toetsenbord verpakt in schuimfolie
  • Mini usb kabel; sleeved en met goudkleurige stekkers 1,8 m
  • 6 rode wasd keycaps + 2x functie keycap met orginele cooler master logo
  • keycap-puller
  • USB naar ps2 verloopstukje
  • Product flyer
Eerste indruk:
Het eerste dat opvalt is het gewicht, maar liefst 914g schoon aan de haak, en zo ziet het keyboard er ook uit; massief, degelijk en solide. Ook de afwerking is goed. Voor de rest valt op dat het keyboard vrij hoog is.

Layout:
Zoals vermeld heeft de QF rapid geen numpad, en heeft het de standaard us international met smalle enter en euro teken op de 5. Het logo op de windowsknoppen is vervangen voor die van cmstorm.

Functieknoppen:
Tussen de rechter windows en controlknop bevind zich een functietoets met cmstorm logo waarmee de speciale funties van de f5 tot f12 knop bediend kunnen worden. Zelf geef ik niet zo om mediaknoppen maar soms het is toch wel handig om snel het volume te kunnen veranderen. De f9 functie toets (met LED) waarmee de windows-key geblokkeerd kan worden tijdens het gamen is ook handig.

Font:
De stijl van de font is van een futuristisch type en doet denken aan starcraft 2 . Of eigenlijk willekeurig elk ander spel met een ruimteschip erin. Smaken verschillen en voor het dagelijkse kantoor en type werk is het lettertype mischien wat te frivool. De meeste gamers zullen de gebruikte font denk ik wel kunnen waarderen. Zelf vind ik de font een goede balans tussen leesbaarheid en stijl hebben. En zakelijker dan het lettertype van een hoop andere game keyboards. Enigste waarbij ik kleine vraagtekens bij heb is het ontwerp van de A en achtergrond van de functie-toetsen welke een soort map achtige vorm hebben.

Logo’s:
Het is moeilijk te missen dat dit toetsenbord een cmstorm product is. Het logo is vier keer op de voorkant afgebeeld plus achterkant, plus productnaam op spacebar. Met wat minder of kleinere logo’s had ik het voor de rest strakke design nog net ietsje mooier gevonden.

Opbouw & techniek:

Behuizing:
De behuizing is gecoat met een beetje bruinig grijze coating die het geheel er best chique uit laat zien. De coating voelt prettig aan en bij eerste inspectie lijkt deze behoorlijk slijtvast. Door de stalen plaat waarop de switches zijn gemonteerd is het keyboard erg stevig en is amper te buigen of torderen. Aan de onderkant zitten naast de uitklapbare voetjes 4 rubber strips welke de QF rapid op zijn plek houden. De afwerking is dik in orde zonder rare randjes of slechte pasvorm.

Keycaps:
De keycaps zijn van opgeruwt abs plastic en zijn netjes afgewerkt en slechts met moeite te vervormen. De caps van de verlichte knoppen bestaan uit 2 soorten versmolten plastic wat er netter uitziet de meeste inled keycaps.

stabilizers:
De stabilizers komen optisch vergeleken overeen met andere Costar producten en zijn dik uitgevoerd. Tijdens het indrukken blijven de langere knoppen dan ook recht op hun plek. Door de stabilizers klinken de shift en space net iets anders dan andere keys maar zijn zijn niet heel veel zwaarder om in te drukken.

Print:
De witte print is gelaserd en daarna wit geverft. Doordat de laser print verzonken is en afgevuld met verf voelen de knoppen gelijkmatig aan. Op wat kleine onevenhedenn na is de witte verf overal regelmatig en netjes binnen de lijntjes gekleurd. De bedrukte spacebar is even wennen omdat deze normaal glad is. Ander Minpuntje is dat de meegeleverde rode keycaps niet eerst gelaserd zijn.

Leds:
De drie signaal-leds voor de caps-lock, scroll-lock en windowskey-lock zijn in de knoppen ingebouwd, wat handig is omdat je direct ziet of de capslock onbedoeld aanstaat. Als je kort op het toetsenbord zit zijn de leds vrij fel, maar tijdens normaal gebruik niet zodanig dat ik het als storend ervoer. Toch was het leuk geweest als de leds wat minder fel of dimbaar waren geweest net zoals de cmstorm trigger en pro.

Praktijk:

Aansluiten:
Het de toetsenbord word met een losse micro usb kabel verbonden. Deze word aan de onderkant aangesloten en kan daardoor niet zomaar kan afbreken of al te makkelijk los gaan. De kabel word via een kabelgoot naar links rechts of boven geleid. Een kabel met een dikkere stekker dan de vrij dunne meegeleverde gaat niet passen, dus niet de kabel vergeten ;) . Als de QF rapid via usb is aangesloten worden de drivers automatisch door windows geÔnstalleerd en is daarna klaar voor gebruik.

Typen:
Het typen met de zwarte schakelaars is vooral de eerste dagen een beetje vreemd. Je verwacht op de een of andere manier de knop door of tot een bepaald punt te drukken. Het gevoel is moeilijk uit te leggen maar overdreven gezegd is het een beetje alsof je op een spekkie drukt terwijl het keyboard van de thinkbook waar ik ook graag op type meer voelt alsof je door een laagje ijs heenbreek.
Ondanks dat het toetsenbord vrij hoog is heb ik hier geen last van ondervonden en had niet de behoefte aan een polssteun. Als je echter een laag toetsenbord gewend ben kunnen de knoppen wel wat hoog aanvoelen. Zelf vond ik uiteindelijk de rode switches van de quickfire pro wat makkelijker tikken, maar dat is waarschijnlijk mede omdat ik onbewust toch de key (nog) graag bottom en dat bij de rode switches minder vermoeiend is.

Update: Nu ik na 2 weekjes testen m’n oude rubberdome keyboardje er weer bij pak merk ik pas hoe lekker de switches eigenlijk typen.

Games:
Over het algemeen word gezegd dat de blacks vooral voor games goed zijn en dan met name voor FPS , Race en MMO en daar ben ik het wel mee eens. (behalve MMO die speel ik niet) .Tijdens een potje UT zijn de blacks precies en trefzeker. Terwijl de reds dan weer zo licht zijn dat in alle hectiek sneller per ongeluk meerdere toetsen worden ingedrukt. Ook bij aracade games voelen de blacks goed aan.

Geluid:

Wat je vaak over mechanische toetsenborden hoort is de herrie die ze maken. Stil is anders maar de geluidproductie viel me erg mee. Daarnaast maakt ook de manier van typen veel uit. Het (onnodige) botommen maakt veel herrie . Met enige aanpassing om de knoppen niet met volle kracht tot de bodem te meppen was de geluidsproductie ook een stuk minder. De caps zitten voor de rest strak op de switch en ratelen weinig na (zeker vergeleken met bv de reds van de pro.)

Vette handen & viezigheid:
Vette vingers vallen niet erg op en zijn makkelijk af te vegen. Door de bodemplaat zijn kruimels en andere viezigheid na het verwijderen van de keycaps makkelijk te schoon te maken. Er is geen afvoer voor vloeistof dus daar zou ik wel mee uitkijken.

Tests:
microsoft kro test via usb:

Keyrollover:
Via usb kunnen wasd + ctrl+ shift + enter + spacebar tegelijkertijd ingedrukt worden. Tijdens een rijtje veel gebruikte test combo’s van oa geekhack.org waar sommige andere keyboards falen worden alle aanslagen geregistreerd en heb ik er geen een kunnen ontdekken waarbij de quickfire minder dan 6 keys tegelijkertijd worden geregistreerd. Een ander positief punt is dat via usb na 6 aangeslagen keys nieuwe toetsaanslagen niet geblokkeerd worden maar de eerst aangeslagen toets word vergeten word.

PS2:
Met enige moeite waren via ps2 ALLE knoppen tegelijk in te drukken. Een reboot hierna was wel noodzakelijk omdat windows niet meer correct reageerde op muis en toets aanslagen. De volgende dag bleek ook de QF rapid het loodje te hebben gelegd :'( . Het lijkt dus af te raden te proberen via ps2 echt alle knoppen tegelijkertijd in te drukken. 10 kro + via ps2 is iig geen probleem en dat zou voor iedereen met 10 of minder vingers genoeg moeten zijn.

Conclusie:
De quickfire rapid is prettig in gebruik en kwalitatief goed in orde. Het geheel zit netjes en stevig in elkaar. Op dit prijsniveau heb ik geen betere TKL toetsenbordjes op de Nederlandse markt gezien.
Er natuurlijk altijd wel wat minpuntjes te vinden maar de meeste daarvan hebben vooral te maken met smaak en stijl; Zoals de beperkte keuze van switches, wat felle lockkey LEDs, overvloed aan logo’s en gebruikte font. Voor de rest zijn er nog de abs keycaps met laser print. Waar niks mis mee is, maar de rest van het bord voelt gewoon nog net ietsje beter aan.

Heb jij ook een CM Storm Quickfire Rapid (black switch)?

hele puike review maat ;)
Jammer dat je tobo het niet heeft overleefd :S
vind ik toch wel dat CM jou als compensatie een nieuw tobo moet toe sturen.

Ik heb me een tijdje geleden heel erg verdiept in het mechanische tobo topic hier op t.net
en ik heb daar uit opgemaakt dat mijn "perfecte mechanische tobo" (nog) niet op de markt ligt :(

Ik zoek dan als goed voorbeeld: een mix tussen een Corsair vengeance K60, Corsair vengeance K90 EN de logitech g510 (dus een mechanisch tobo met rode/blauwe switches, een mooie palm-rest (van de K60 ), de backlights van de K90 en de audiojacks van de G510 die daarintegen niet mechano is :/)

op zo'n toetsenbord zit ik eigenlijk te wachten.
maar aangezien mechanische toetsenborden nu echt heel populair beginnen te worden zullen er ook wel meer soorten en maten komen! :)
thnx. Heb idd het idee dat mechanische keyboards markt groeiende is en dat de keuze de komende tijd wel uitgebreider gaat worden, of het ideale keyboard er dan wel bij zit is natuurlijk afhankelijk van de eisen :P

[Reactie gewijzigd door -36- op 6 juli 2012 14:36]

allereerst wil ik beginnen met het compliment voor de mooie en vooral uitgebreide review. Ik ben er in ieder geval weer door gaan twijfelen of ik misschien toch niet voor dat mechanische tobo moet gaan.

een kleine noot (taal purist?):

onder het kopje:
"amper te buigen of torpederen" neem ik aan dat er geen onderzeeŽr bijgeleverd wordt met bijbehorende torpedo's, maar dat je torderen bedoeld :).

verder nogmaals een nette review!
dank, typo aangepast. Als je de keuze en het budget hebt zou ik achteraf gezien zeker weer voor een mechanisch keyboard gaan.
Eigenlijk best raar dat zo'n toetsenbord stuk gaat als je alle toetsen tegelijk indrukt..
Weet ook niet 100% zeker of dat het probleem is. Maar heb op de printplaat de power doorgemeten en daar staat gewoon 5v op dus aan de stekker of kabel ligt het iig niet.

Een nieuw toetsenbordje ben ik het eigelijk wel mee eens 8-) , maar aan de andere kant moet je een gegeven paard niet in de bek kijken en heb voorlopig nog de trigger en pro liggen voor de test
Heb je het toetsenbord via PS/2 aangesloten toen de pc nog aanstond?
PS/2 kan je namelijk niet hotpluggen, doe je dat wel is er een kans dat je je toetsendord / muis / PS/2 controller kapot gaat.