Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart Review

Tomba 5 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 12.339 views

Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart

Pluspunten

• Build Quality
  • Heel prettig materiaal
  • Goede ergonomie
  • Meegeleverde lader
  • Scherm is voor een eReader erg snel
  • Beeldkwaliteit
  • Accuduur
  • uitgebreid Engels Woordenboek

Minpunten

• Verplicht een Barnes & Noble account aanmaken voor je hem kan gebruiken
  • Lastig organiseren bij grote collecties
  • Shelves alleen te bewerken op Nook
  • Trage response in de verschillende menu's
  • Alleen support voor epub of PDF (niet erg als je Calibre gebruikt)
  • Geen gimmick extraatjes zoals de Sony (MP3speler, browser)

Veelzijdigheid Score: 3
Nook Banner
InhoudsopgaveInleiding
Al van jongs af aan lees ik (mits de tijd het toelaat) graag. ik heb met Frodo de ring naar Mount Doom gebracht, heb met Robinson Crusoe een onbewoond eiland verkend maar ik ben ook met Dolf meegegaan op kruistocht in de middeleeuwen. Ook mijn vriendin leest graag, dus het zal niet verbazen dat toen wij op vakantie gingen (afgelopen februari) we behoorlijk wat boeken mee namen. Helaas kwam ik tijdens onze (backpack)reis er wel weer achter dat het lezen van boeken ook een belangrijk nadeel heeft. Het gewicht ! Ik denk dat we in totaal wel met zo'n 3-4 kg aan boeken door Midden-Amerika getrokken zijn (die uiteraard ook in mijn backpack terecht kwamen :))
Ik had al eens geprobeerd op de iPad2 een boek te lezen, maar ik kwam er al gauw achter dat de iPad onbruikbaar is in zonlicht, veel te zwaar is en bovendien vermoeiend voor de ogen is, dus dat was geen oplossing. Ik was al langer gecharmeerd van de techniek achter e-Ink (waarover later meer), dus toen ik wat geld voor mijn verjaardag kreeg ben ik me gaan verdiepen. Na vergelijkend onderzoek aan de hand van reviews op o.a. Tweakers.net ben ik uiteindelijk op de Nook uitgekomen. In deze review zal ik mijn ervaringen delen.

e-Ink
Voordat ik in de Nook duik, wil ik het eerst even over e-Ink hebben, een zeer interessante techniek. Anders dan bij bijv. een LCD werkt het met indirect licht. Dit betekent dat er altijd een lichtbron nodig is, maar dit betekent ook dat e.e.a. veel rustiger is voor de ogen en het voor het brein is of er gewoon van papier gelezen wordt. Bijkomend voordeel is dat je ook in volle zon ePaper nog goed kunt lezen. Bovendien is er geen refresh nodig, waardoor de tekst ook zichtbaar blijft als er geen stroom meer naar het scherm gaat; dit is 1 van de redenen dat e-Paper erg weinig stroom verbruikt. Ook kan een pagina probleemloos jaren op een display blijven staan zonder dat er stroom nodig is om dit in stand te houden. Tenslotte is ePaper (net als een boek) onder 'alle' hoeken nog perfect leesbaar.

Maar zoals Johan Cruijff altijd al zegt; "elk voordeel heb zijn nadeel". Zo gaan de veranderingen in het beeld erg traag; dit betekent dat je kunt vergeten om bv te browsen op ePaper en ook inzoomen en menu's bedienen gaan met een redelijke vertraging. Ook moet het beeld 1x in de zoveel tijd gereset worden (even alle pixels op zwart) omdat je anders last krijgt van ghosting effecten. En, vanwege de eerder genoemde afhankelijkheid van indirect licht, heb je altijd een externe lichtbron nodig om het scherm af te kunnen lezen.
eInk Hoe werkt t
Scheme of the E Ink technology.
Legend: 1 upper layer. 2 transparent electrode layer. 3 transparent micro-capsules. 4 positively charged white pigments. 5 negatively charged black pigments. 6 transparent oil. 7 electrode pixel layer. 8 bottom supporting layer. 9 light. 10 white. 11 black.
Bron: Wikipedia

Er zijn verschillende fabrikanten van ePaper, maar op dit moment is het Pearl scherm van de firma e-Ink het hoogste aangeschreven. Ook de verschillende fabrikanten erkennen dit, want zowel de laatste Kindle, als de in Nederland veel verkochte Sony PRS-T1, als de hier besproken Nook Touch maken gebruik van dit scherm
Nook vs Kindle vs Sony

Welke eReader ?
Nadat ik dus uit was dat ik een eReader wilde met een eInk Pearl scherm ben ik verder gaan zoeken. Ook wilde ik graag een Touch Screen, mede omdat ik een hekel heb aan interfaces doorlopen met een soort joystick. Op mijn shortlist verschenen al snel de volgende eReaders:De Sony viel al vrij snel af. Buiten het feit dat ik een lichte afkeer hebben van 'pianolak', bleken er in het verleden behoorlijk wat problemen geweest te zijn met deze reader.
Bleven dus over de Kindle Touch en de Nook Touch. Al snel kwam ik er via diverse online reviews achter dat deze elkaar niet veel ontliepen qua features, performance en zelfs niet qua interface. Blijven dus eigenlijk alleen de softe factoren over: het uiterlijk van het apparaat (en ook niet onbelangrijk) de prijs ! Persoonlijk vind ik de Nook de mooiste van de twee eReaders:
Nook vs Kindle
Maar de echte 'knoop doorhakker' was de prijs. De Amazon Touch Wifi kost maar liefst 35 euro meer dan de Nook Touch en zelfs 55 euro als je genoegen neemt met de Refurbished versie ! De Nook Touch werd het dus :)

De Barnes & Noble Nook Touch
De Nook Touch heeft een 6 inch Pearl E-ink scherm met een resolutie van 600x800 pixels en heeft een touchscreen dat dezelfde technologie gebruikt als de Sony PRS650. De Nook reset zijn scherm slechts 1x per zoveel pagina's waardoor het flikkeren van het scherm behoorlijk teruggebracht is en bovendien zorgt dit ervoor dat de pagina's bijzonder snel omgeslagen kunnen worden. Verder heeft het apparaat een TI OMAP 3621 die op 800 Mhz draait en 256MB intern geheugen.

De Nook ondersteunt WiFi tot 802.11n en heeft ondersteuning voor Open/WEP/WPA/WPA2. Mocht je een keer in de Verenigde Staten zijn kun je bovendien gratis gebruik maken van WiFi hotspots die in de Barnes & Noble winkels zijn opgesteld, echter WiFi dient slechts voor het kopen van boeken (iets dat in Nederland niet mogelijk is, aangezien de Nook officieel alleen in de USA uit is gebracht) dus echt nut heeft het niet.
De gebruikerstijd ligt volgens opgave van de fabrikant op 1 maand mits WiFi is uitgeschakeld. (Met WiFi geeft B&N een gebruikstijd van 2 weken aan)

De Nook Touch is volledig touch enabled en het apparaat kan dus gewoon via het scherm bediend worden. Dat neemt niet weg dat B&N gelukkig ook fysieke knoppen heeft toegevoegd; aan beide zijkanten van het scherm bevinden zich 2 knoppen om te bladeren, dus of je hem met je rechter- of linkerhand vasthoudt maakt niets uit.

In tegenstelling tot de Kindle heeft de Nook wel ePUB DRM ondersteuning, waardoor zonder problemen Nederlandstalige boeken die bij bv bol.com zijn gekocht gelezen kunnen worden (hier is overigens wel Adobe Digital Editions voor nodig, ik heb hier tot op heden geen ervaring mee) Ook met PDF's heeft het apparaat geen problemen, maar buiten epub en PDF wordt geen enkel ander formaat ondersteund.

Het interne geheugen van de Nook is 2 GB groot, echter hiervan is voor mij onduidelijke redenen slechts zo'n 239MB beschikbaar voor boeken. Gelukkig zit er ook een MicroSD slot in die kaartjes tot 32GB ondersteunen. Ik heb er zelf een Class2 2GB kaartje ingestopt dat zonder problemen werkte. Het mooie aan de Nook is dat beide geheugens gewoon als removable storage (bij aansluiten via de microUSB aansluiting) worden aangeboden dus in principe heb je niets meer nodig dan drag and drop (al werkt het toch allemaal net wat beter met Calibre)

In tegenstelling tot de Sony wordt de Nook geleverd met een AC adapter die wereldwijd werkt. Eas-E reader levert een verloopplug mee, maar voor zover ik kan zien werken andere USB chargers ook prima (getest met degene die bij mijn Motorola Defy zat en die bij mijn Nokia Lumia 800 zit)

De Nook heeft 6 verschillende lettertypes beschikbaar (Caecilia, Malabar, Amasis, Gill Sans, Helvetica Neue, en Trebuchet) en deze kunnen in 7 verschillende afmetingen getoond worden. Ook is het mogelijk de regelafstand en de marges te bepalen (beiden bieden 3 instellingen)
Via het touchscreen is het mogelijk om tekst te markeren of notities te typen (al is dat door de lage refreshrate natuurlijk erg bewerkelijk), het is echter niet mogelijk tekst erbij te schrijven. Wel kan in het voorgeinstalleerde Engelstalige woordenboek woorden opgezocht worden. Iets wat ik persoonlijk zeer op prijs stel aangezien ik vaak Engelstalige boeken lees en de meeste gratis op internet verkrijgbare boeken ook in het Engels zijn.

Het onderliggende systeem is Android 2.1 en hij is schijnbaar heel makkelijk te rooten, echter ik ben dat niet van plan. Doordat het apparaat een eInk scherm heeft is hij vooral geschikt voor ebooks lezen en laat ie dat nu net al geweldig doen :)

Eerste Indruk
Toen de Nook binnen kwam kon ik niet wachten om hem uit te pakken. De verpakking is heel erg basic. Eigenlijk alleen een foto van de Nook (naar later blijkt op ware grootte :)) De doos eenmaal open vielen 2 dingen op; ten eerste de maat ! Hij doet enorm klein aan namelijk, als je gewend bent aan tablets van 10" :) Verder dacht ik een sticker te zien waarop stond hoe je hem aan moest zitten. Toen ik hem echter aanzette bleek dit (eigenlijk logischerwijs) een plaatje op het epaper te zijn :) Aangename verrassing dus !
Nook op verpakking

Minder aangenaam was het feit dat ik niet op kon starten zonder eerst verbinding te maken met WiFi! Het blijkt dus zo te zijn dat je verplicht een B&N Nook account aan moet maken voordat je gebruik kunt maken van de reader en dat kan natuurlijk alleen gevalideerd worden via internet!
Gelukkig hebben we WiFi op het werk (waar ik hem heb laten bezorgen) dus nadat ik gewend was aan de trage response van het keyboard was ik eigenlijk zo aan de gang; het aanmaken van het B&N Nook account kan namelijk gewoon op het apparaat zelf ! Ik heb de Nook toen aangesloten op mijn werkPC en was blij verrast toen ik de Nook gewoon als Drive in mijn Explorer terug zag komen:
Nook 223MB

Ik heb toen wat epubs gedownload van Project Gutenberg (een stichting die oude boeken waar geen auteursrecht meer op rust digitaliseert) en deze in de directory ebook\My Documents geplaatst en na het 'veilig verwijderen' stonden de boeken op mij te wachten! Omdat ik op mijn werk was had ik niet veel tijd om echt een stuk te lezen, maar we hebben met wat collega's een flink tijdje vol verbazing zitten kijken hoeveel het op écht papier leek !

Als we kijken naar de Nook zelf valt op dat het materiaal waar hij van gemaakt is erg prettig aanvoelt, een soort rubberachtig gevoel geeft het. Met het gewicht zit het ook wel snor; hij weegt slechts 212 gram en is daarmee lichter dan vrijwel iedere papieren pocket!

Gebruik in de praktijk
Eenmaal 's avonds thuisgekomen ben ik pas echt aan de gang gegaan. Allereerst heb ik (op advies van zo'n beetje heel internet ;)) Calibre) gedownload en geïnstalleerd en daar een aantal ebooks in geïmporteerd. Na het erbij zoeken van een aantal covers heb ik deze geupload naar het device en dit was natuurlijk zo voor elkaar. Na via Nook-Look.com een nieuwe screensaver gedownload te hebben en de voor mij optimale instellingen qua font, uitlijning en tekstgrootte gemaakt te hebben ben ik met mijn eerste boek begonnen met lezen.
Ik was eigenlijk meteen verkocht! Binnen een paar minuten had mijn brein al niet meer in de gaten dat ik geen 'echt' boek aan het lezen was en aangezien het een bijzonder goed boek was, was de avond binnen no time voorbij :) Wat mij betreft is het lezen dus echt top!

De Nook houdt veel fijner vast dan mijn iPad en ook fijner dan een boek ! Je hoeft hem namelijk niet open te houden en hoe je hem ook vasthoudt; met je linkerhand, rechterhand of met allebei; het bladeren gaat soepel en simpel. Wel merk ik dat als ik de knopjes gebruik (die gebruik ik met name als ik de Nook linkshandig vastheb) dat deze redelijk stevig ingedrukt moeten worden. Dit zou dus wat ergonomischer kunnen.

Toen ik er echter meer boeken op begon te zitten liep ik toch wel tegen een beperking van de Nook aan. In de library view geeft hij steeds maar 6 boeken per scherm weer en ik kan me voorstellen dat als je er heel veel opzet je behoorlijk lang aan het zoeken bent. Er is namelijk geen zoekscherm; je kunt hem alleen sorteren op titel of schrijver. De Nook ondersteunt ook geen tags zoals genre of jaar dat hij uitgekomen is.
Wel heb je de mogelijkheid om met Shelves te werken, maar het gebruik daarvan is erg bewerkelijk. Je moet deze namelijk volledig samenstellen op de Nook zelf (er is dus geen extern programma waarmee je deze snel aan kan maken) en door de tragere response van het scherm is dat een redelijk suboptimale ervaring. Ik ben blij dat ik hier achter kwam voor ik er al teveel boeken op had staan, met 30 boeken was het nog net aan te doen.
De beste oplossing die ik heb kunnen vinden is als je een shelve toe wilt voegen dat je alle boeken die je daarop wilt hebben in 1x toevoegt en direct op de Nook toewijst aan een shelve, voordat je andere boeken op het apparaat zet. Hier zou Barnes & Noble toch nog flinke sprongen kunnen maken; idealiter zou Calibre of een vergelijkbaar programma ondersteuning moeten hebben voor het creëren van deze shelves.

Voornoemd issue neemt niet weg dat de Nook geweldig is voor het primaire doel; het lezen van een boek! Ik heb nu in een apparaat, dat kleiner en lichter is dan een pocket en dezelfde kijkervaring geeft als een boek, de mogelijkheid om enkele duizenden boeken mee te nemen.

Beeldkwaliteit en ergonomie
Over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn; die is fenomenaal. Het is net alsof je naar gedrukte tekst zit te kijken, pas bij van heel dichtbij kijken valt het op dat je te maken hebt met een electronisch display (in de zin dat je pixels ziet). Zodra een pixel zwart is, blijft ie ook zwart; geen gebibber/geflikker zoals je bij een LCD of OLED wel kan waarnemen.
Ingezoomd op een woord
Ingezoomd op een woord worden de pixels wel zichtbaar

Ergomomisch gezien vind ik de Nook ook echt een winnaar. Door het lage gewicht voel ik, vergeleken met mijn iPad, totaal geen vermoeidheid in mijn handen of armen en ook als je ligt is het makkelijk om hem te gebruiken. Door de kijkhoekonafhankelijkheid die bij ePaper hoort kun je altijd wel een prettige stand van het apparaat vinden. Ook ten opzichte van een echt boek zie ik duidelijk verbetering. Ik hoef geen boek meer open te houden, geen bladzijdes (fysiek) om te slaan en hoe dik een boek ook is, het gewicht gaat niet omhoog :)
Nook vs iPad
Toch wel een stuk kleiner dan de iPad2

Warmte- en geluidsproductie
Het apparaat wordt totaal niet warm, ook niet na langdurig gebruik. Dit is ook logisch gezien de werking van ePaper; er wordt alleen stroom verbruikt (en dus warmte ontwikkeld) als de weergave verandert. Aangezien je normaliter toch eerst een bladzijde afleest voordat je verder bladert is dit dus geen enkel issue op de Nook.

Geluid produceert de Nook ook niet; zelfs de knoppen maken een slechts heel licht hoorbaar klikje als je bladert. In tegenstelling tot bv de Sony eReaders bevat de Nook overigens ook geen MP3speler. Het is dus écht puur een boek. In mijn ogen totaal geen issue want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik die functionaliteit nooit zou gebruiken en het lijkt me ook dat de eReader een stuk sneller leeggaat als je ook muziek af zou spelen; dit is immers een continu proces.

Mobiliteit en accuduur
Door het formaat (16,5 x 12,6 x 1,2 cm) lijkt het apparaat bijna miniscuul,zeker vergeleken met mijn iPad. Ik zou hem dus als zeer mobiel willen kwalificeren. In mijn broeken met wat grotere zakken schuift hij er ook zo in zonder dat ik er daarna last van heb, al weet ik niet of hij een dag in mijn broekzakken onbeschadigd zou doorlopen. Ik ga dus ook nog op zoek naar een fatsoenlijke sleeve voor als ik hem echt onderweg mee wil nemen.

De accuduur is fenomenaal, maar goed dat is ook het hele idee van ePaper natuurlijk :) Een uur spelen (screensaver, tekstgrootte en font instellen) en daarna een heel boek (226 pagina's op de 1 na kleinste stand) uitlezen kostte welgeteld 10% van de batterij. Ik denk dat de maand bruikbaarheid uitgaande van 30 minuten lezen gemiddeld per dag die Barnes & Noble opgeeft makkelijk gehaald kan worden.

Calibre
Een review van een eReader kan niet zonder ook even het geweldige pakket Calibre aan te stippen. Calibre is een Open Source pakket dat al sinds 2006 ontwikkeld wordt en steeds meer eReaders ondersteunt. Waar ik het vooral erg handig voor vind is het snel kunnen aanpassen van de metadata en het automatisch downloaden van covers van de boeken. Met name boeken van Project Gutenberg komen zonder cover en met ziet er toch net even wat chiquer uit. In Calibre kun je ook heel makkelijk tags toevoegen, maar omdat deze door de Nook toch niet ondersteund worden doe ik hier verder niets mee.

Calibre
De interface van Calibre

De Nook is op het moment van schrijven de goedkoopste eReader met een eInk Pearl scherm, heeft desondanks een geweldige build quality en reageert (voor een eReader) heel snel op paginawisselingen. Bovendien krijg je er deze prijs (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Sony) ook nog eens een oplader bij dus ik kan de prijs dus alleen maar als TOP aanmerken !
Houdt je het vervolgens bij de gratis verkrijgbare boeken op bv Project Gutenberg en Manybooks kun je vervolgens nog jaren vooruit :)

Ik ben eigenlijk positief verrast door het genot dat ik heb van het lezen op deze Nook. De paar minpunten zoals de omslachtige manier van organiseren op het apparaat zelf worden teniet gedaan door het perfect beheersen van de core functionaliteit; het lezen van boeken ! Voor iedereen die een eReader organiseert denk ik dat je geen betere koop kunt doen dan deze, zeker gezien het feit dat hij in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Kindle wel gewoon DRM epubs zoals bol.com verkoopt kunt gebruiken. *(NB ik heb hier nog geen ervaring mee!)
Kleiner dan een pocket boek
Zelfs kleiner dan een pocketboek

Heb jij ook een Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart?

ding draait op android toch?
ook wel het vermelden waard denk ik

je zou denken dat wifi in dat opzicht meer te bieden heeft dan jij schetst....
simpele apps als dropbox etc?
Ik heb het toegevoegd :) Ik denk niet dat ik m ga rooten (met name vanwege het eInk scherm, dat eigenlijk alleen ideaal is voor ebooks en dat werkt al geweldig)
Ik heb zelf de BeBook van Endless Ideas en ben echt super tevreden! Ik heb van Belkin een leeslampje erbij en een 2GB kaartje erin met genoeg boeken voor d ekomende 10 jaar (letterlijk!!).
De Nook ziet eruit als een strak afgewerkt apparaat, alleen vind ik die bezel die rondom even breed is oerlelijk, maar dat is mijn mening...
Wifi lijkt me geen toegevoegde waarde hebben omdat het e-ink scherm altijd een trage respons heeft en het dus veel langer duurt om boeken te downloaden op je apparaat, dan om even het apparaat aan je pc aan te sluiten en op je gemak met de muis je boeken kunt beheren.
Pas als E-ink een responsetijd van onder de 2/10e seconde krijgt, is het leuk om een keer te internetten ofzo.
Zo zie je maar, ieder zijn meug :) Ik vond de Nook meteen al erg mooi. Ook is het materiaal heel erg prettig om vast te houden.
WiFi zit erop zodat je zonder tussenkomst van een PC boeken kunt kopen in de B&N shop (en om m dus in 1e instantie te activeren) Omdat ik niet in Amerika woon kán ik niets kopen in hun shop, dus bij mij staat WiFi in principe altijd uit.
Overigens checkt hij via WiFi ook automatisch of er nog firmware updates zijn, dat is op zich wel praktisch natuurlijk.
Deze reader heb ik ook al weer een jaar. Hij bevalt mij erg goed. Accuduur is natuurlijk altijd te kort vergeleken met echte boeken.
Ik heb zelf een paar honderd boeken er op staan. Omdat hij relatief snel door kan bladeren, is het op de Nook prima om het boek van jouw keuze te vinden.
Apps en dergelijke zijn gewoon niet praktisch. De Nook is in de eerste én laatste plaats een e-reader. Je gaat er dus mee lezen. Als je meer wilt dan alleen lezen zijn daar andere apparaten voor op de markt. Dat klinkt beperkt, maar dat is het juist niet!
nou ja... epubs via dropbox lezen op zowel je tablet als op je ereader lijkt mij wel handig en zoeken via de dropbox zoekfunctie zou het gebruiksgemak van de nook ook aardig kunnen vergroten...
Tsja, uit ervaring sprekende is het lezen op een tablet sowieso niet prettig, dus dat is al geen reden voor mij het te doen. Sowieso zijn epubs dusdanig klein (zo'n 100-500kb per boek) dat ik ze net zo lief er meteen op kopieer, dan ben ik ook niet afhankelijk van een stroomslurpende WiFi connectie ;)

Tenslotte maak ik geen gebruik van Dropbox :) Dus voor mij heeft het geen meerwaarde, maaaar zoals je kunt zien in de review is de Nook prima te rooten, dus ik neem aan dat dat gewoon kan.
Het wachten is op een boekvormig tablet/boek of boek/tablet met aan de ene kant e-ink en de andere LCD of TFT. Bebook Neo van Endless Ideas had de allerbeste software met veel meer mogelijkheden: je kon op de reader zelf mappen en files verschuiven en je boeken indelen naar eigen systeem. Ook kon je van SD-kaart naar apparaatgeheugen schuiven en terug, super makkelijk en behoorlijk snel. Maar de komst van Androidzoveel heeft dat weer teniet gedaan en hun fabrikacage kwaliteit is niet meer zo fijn.
De Sony is hopeloos: als je meer dan 20 boeken op de micro-sd kaart zet raakt ie op tilt and gaat ie een daglang in een 'loop' draaien...
Na 1 maand stuk, nogeens geprobeerd, na 3 maanden wachten op reparatie en weer hetzelfde kip-zonder-kop gedrag bij een volle 4 GB micro-sd kaart. Nu heb ik een Nook Simple Touch met Glow Light en na 8 maanden nu weer dode pixels en zweverig licht.
Ondanks al deze drama blijft een e-reader een formidabele manier om te lezen en e-ink bljft beter dan LCD of TFT: partner haakt af in het zonnetje op terrassen met zijn Tablet en ik lees blij door.
De Nook is op dit moment de beste voor mij tenzij Bebook zich bedenkt en zijn goede, oude software en beter fabricage kwaliteit weer verenigt in een echte touchscreen met back light: dream on!
Ik gebruik zelf ook de Nook simple touch, nu ongeveer 6 maanden. Heb hem op dag 1 geroot. Naast lezen van boeken (waar ik dat ding het meest voor gebruik) gebruik ik hem ook voor:

Internetten (via opera, met e-ink tweak voor hoog contrast)
Dropbox
Schaken of dammen
Notepad, (een soort Kladblok)
rekenmachine
VNC (je server bedienen van het strand :P )
Angry birds (met )

etc.

Die multi-touch en screen refresh tweaks maken het ook mogelijk om beter te internetten. Zie http://www.youtube.com/wa...7JjllImjM&feature=related

Ik heb ook een iPad 3 maar het is veel makkelijker om deze mee te nemen en hij is ook niet zo overheersend. Mensen hebben soms geeneens door dat je zit te internetten.
Eigenlijk is het mijn E-ink Tablet... zeker als ik mn wifi hotspot op mn iphone aanzet :+

[Reactie gewijzigd door tomic op 6 juli 2012 09:51]

Ha wat cool zeg, dat ding kan meer dan je zou denken :)
Maar goed, zoals ik al hierboven aangaf; ik ga hem niet rooten, want het is voor mij echt een eBook reader :) En dat doet ie al zo friggin geweldig.
Het is een extra'tje... Nu ik het heb vind ik het prima, maar lezen doe je er idd toch het meeste mee, dus of ik hem weer helemaal ging rooten etc weet ik niet :)

Heel veel lees plezier hiermee!
(de Sony heeft bv alleen touchbediening)
Aangezien ik zelf de SONY PRS-T1 heb, kan ik je bevestigen dat dit niet zo is, ook de sony heeft gewoon blader knoppen onder het scherm :)

Verder mooie review :)

[Reactie gewijzigd door Riqy op 6 juli 2012 12:53]

Voordat je FIPO't zou je misschien ook eens Nederlands kunnen leren :P

De tekstterugloop die het schrijven in notepad veroorzaakte is in ieder geval verholpen :)
Volgens mij was het bij Cruijf juist "elk nadeel heb z'n voordeel", anders was het geen Cruijf logica geweest :P

Verder mooie review ;)
Je hebt gelijk ;) Laten we het houden op parafrasering van onzen Johan :P