Nokia Pureview 808 Zwart Review

Moby 4 juli 2012, laatste update op 4 juli 2012, 906 views

Nokia Pureview 808 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede foto's voor een telefoon, ik denk zelfs de beste camera
  • Goed gebouwd
  • Makkelijk bediening
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Besturingssysteem gedateerd
  • lage resolutie scherm
  • software maakt soms vreemde keuzes
  • veel te duur

Na ruim anderhalve week spelen met de Nokia komen hier wat van mijn bevindingen. Ook ik heb me meer gericht op de camera functie van de telefoon. Meer info over de telefoon is te vinden in de mooie review van Tweakers zelf: http://tweakers.net/revie...foon-met-41mp-camera.html. Nog meer info vind je inde volgende artikelen van Tweakers: http://tweakers.net/nieuw...-megapixelcamera-aan.html en http://tweakers.net/nieuw...uni-uit-in-nederland.html. Voor de whitepaper met betrekking tot de Pureview techniek verwijs ik je naar de volgende PDF.

Ik heb vooral gekeken of het een waardige vervanger is van een compactcamera. In deze review dus minder foto's die de technische details benadrukken, maar meer foto's die in het dagelijks leven zijn genomen. Mocht je juist wel ge´nteresseerd zijn in dit soort foto's verwijs ik je graag naar de reviews van mijn collega foto- en video moderators: die zijn daar namelijk veel beter in dan ik.

Als eerste toch nog ietwat technische foto's, namelijk een ISO test in mijn tuin. Wat me op viel is dat de lichtmeting de eerste keer volledig fout ging, hoe hoger ik de ISO zette, hoe donkerder de foto werd. Toen ik het nog een keer probeerde ging het wel goed. Erg vreemd, misschien een software foutje. Het was ook eenmalig bij mij, maar ik heb er nog iemand anders ook over gehoord.
Het ISO bereik loopt van 50 tot 1600. Ik heb de eerste foto gemaakt op auto, toen op 1600 en daarna verder naar beneden. Gek genoeg koos hij op de auto stand een ISO van 64 met een sluitertijd van 1/100 seconde. Het lijkt mij dat hier gewoon ISO 50 gekozen had kunnen worden in combinatie met een snellere sluitertijd. De resolutie heb ik zo hoog mogelijk gezet

Auto ISO

ISO 1600

ISO800

ISO400

ISO200

ISO100

ISO50

Boven ISO400 begint de ruis behoorlijk toe te slaan. De heftige ruisreductie die wordt losgelaten op de foto's zorgt ervoor dat details verdwijnen. Al met al niet slecht, het is zeker net zo goed als de gemiddelde compactcamera, en voor een telefoon is het uitstekend. Uiteraard blijft het wel achter bij een dSLR.

Om de camera goed te testen heb ik een tripje gemaakt naar Werchter om te genieten van de muziek, het weer, de mensen en de drankjes.

Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar ik zal alleen de foto's laten zien die interessant zijn, of waar ik wat commentaar bij heb

Foto bij ISO400. Het was overdag, maar in een tent. Hier is te zien dat de camera het gewoon goed doet

Zelfde locatie, ISO1600. 1 grote pixelbrij, totaal geen detail meer wat overigens ook wel te verwachten is

En een andere hoek :p ISO800, en hier doet de camera het wel erg goed. Veel details nog, en erg weinig ruis. Ik was erg verbaast over deze foto

Typisch festival voedsel, mooi om de details eens goed te bekijken. ISO50, en erg veel detail aanwezig

DoF testje welke op zich goed gelukt is. Scherp gesteld op het haar van de vrouw vooraan. Als je iets van een vage achtergrond wilt hebben moet je onderwerp wel echt dicht bij staan. Ook is er een mooie groen flare op het hoofd van de dame in het midden

Zonsondergang, ISO200. Geen al te beste foto, maar ik wou hem jullie toch niet onthouden.

Een testje om naar het dynamisch bereik te kijken. De foto ziet er goed uit, maar er hangt wel iets van een waas over heen. Deze waas zag ik wel vaker

Volledig donker, ISO1600, moeilijke omstandigheden dus. Dit is ook goed te zien, veel ruis en banding te vinden.

Bokeh testje, Ziet er zeker niet verkeerd uit vind ik

De conclusie zal ik later opgeven, maar voor nu denk ik dat je zelf wel een aardige conclusie kan geven

Heb jij ook een Nokia Pureview 808 Zwart?

sorry hoor maar ik vind het echt hele slechte wazige foto's, weet je zeker dat je toestel niet defect is of dat er mischien er een plakkertje op de lens zit?
Ik vind ze best wel goed. Klik maar eens op een paar foto's. Sommige van de foto's zijn waarschijnlijk niet helemaal goed gefocust.
Dat is afhankelijk van de focus, dat kan zelfs een leek zien.