TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router Review

sharkzor 4 juli 2012, laatste update op 4 juli 2012, 10.303 views

TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel mogelijkheden
  • Snelle web-interface
  • Goed bereik

Minpunten

• Niet moeders-mooiste
  • Out-of-the-box geen wifi wachtwoord

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Aanleiding
Omdat mijn zwager melde dat zijn wifi-router op zijn laatste benen liep (disconnects) en hij nog wat te goed had wou ik hem een tp-link kado doen.Ik wist uit m'n hoofd dat je ze voor rond de 30euro wel kon krijgen.

Waar doen ze het van?
Verrast was ik toen ik een kijkje nam in de pricewatch. Tegenwoordig kan je al voor 12,95 (ex verzenden) een tp-link met wireless-N krijgen. Waar doen ze het toch van?
Omdat ik niet de goedkoopste wou nemen heb ik gekozen voor deze 300mbit versie met 2 antennes.
Deze kreeg ik voor 20euro thuis gestuurd. Een lachertje dus.

Verrast
Toen ik de doos openmaakte was ik meer dan verrast. Naast de wifi router zelf zit er een ethernet kabel en wat boekjes en een cd bij zoals bij andere merken ~[zie foto]. Het apparaat voelt licht en goedkoop aan, maar wat wil je ook voor dat geld.
Omdat ik nooit boekjes lees, sloot ik het apparaat maar direct aan. Standaard doet de WAN poort dhcp, dus in principe kan je meteen internetten. Daar zit ook gelijk het enige kritiekpunt wat ik heb kunnen ontdekken, er zit standaard helemaal geen wachtwoord op de wifi. Het gebeurt nog te vaak dat je open accespoints tegenkomt waar geen wachtwoord op zit. Meestal heeft de gebruiker (lees: digibeet) daar geen weet van en heeft de boel maar gewoon aangesloten. Omdat het in 1x werkt denkt men vaak "het zal wel goed zitten, want hij doet het".
Levensgevaarlijk. Er zit dan wel een waarschuwingsstikker over de ethernet poorten, maar ik durf te wedden dat niemand doet wat er op staat.

Webinterface
De webinterface was via de standaard toegewezen gateway (192.168.1.1) makkelijk te bereiken. Het wachtwoord stond onderop de router (admin/admin) dus daar had ik ook al het boekje niet voor nodig.
De interface zal ongetwijfeld hetzelfde zijn als alle andere tp-link routers: simpel en mooi.
Wat mij ook opviel was hoe snel de interface was. Het reageerde allemaal heel snel en was daardoor zo klaar met alles instellen. Dat kan ik niet zeggen van mijn "voor veel geld aangeschafte" netgear wndr3700.. die voelt niet zo "snappy" aan.
De instel mogelijkheden zijn erg compleet en divers. Ik vond zelfs een diagnostiek pagina met wat ping/traceroute mogelijkheden. Zelfs parental controls en icmp/syn flood bescherm mogelijkheden zit erin. Dat verwacht je niet van zo'n goedkoop apparaatje!
Ook het updaten van de firmware was een makkie en gaat tevens sneller dan het updaten van de firmware van mijn dure wndr3700.

Bereik
Omdat ik de tp-link thuis voor heb geconfigureerd, kon ik deze mooi tegen mijn eigen netgear wndr3700 afzetten.
Ik heb een 4-tal locaties binnenshuis gepakt waarvan 2 probleem gevallen waar het signaal met mijn netgear niet volstaat.
Zo heb ik normaal in mijn keuken geen goed signaal waardoor mijn ipad/iphone amper bereik heeft. Met de tp-link was dit al een stuk beter! Nogsteeds niet perfect (het is een probleem locatie in mijn huis) maar ik kon nu iig ziggo-tv kijken op de ipad.
Tevens in de slaapkamer had ik net iets beter bereik dan met mijn wndr3700.
Ik heb tevens met mn macbook wat metingen gedaan, als ik tijd heb om deze in een tabelletje te zetten zal ik deze nog na-posten.

Al met al ben ik zeer blij verrast met deze router. Je krijgt veel waar voor je geld. Het is er dan wel eentje uit het lagere segment omdat hij ook geen gigabit maar 100mbit poorten heeft en geen 5ghz radio, maar verder doet hij niet veel onder voor de meeste andere wifi-routers die een stuk duurder zijn.

Als je niet al te veel eisen stelt aan een wifi-router (geen snelle bestandsoverdracht nodig of dual-band opties) dan is dit een prima apparaat voor een lachwekkende prijs.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router?

Tegenwoordig zit er juist op de TP-Link WL-WR841N standaard een WiFi wachtwoord ingesteld dat onderop de router staat.