Toshiba Satellite X200-191 Review

Dima_2005 13 februari 2008, laatste update op 24 mei 2008, 2.693 views

Toshiba Satellite X200-191

Pluspunten

• Geweldige prestaties
  • Geweldig 17" scherm
  • Rededelijk accuduur
  • Multi-functionele touchpad
  • Software op voorhand geinstalleerd (erg veel!)
  • Superondersteuning van Toshiba (daar is die om bekend)

Minpunten

• Lange voorinstallatie

Ik heb deze laptop vandaag gekocht aangezien ik een top-range laptop zocht. Tot nu toe bevalt hij me wel.
Opgelet: Deze review wordt geleidelijk aan opgebouwd.

Featureset
Als je de specificaties bekijkt, kun je zien dat de specificaties geweldig zijn.
Er is wel een nadeel, de harde schijven zijn vrij traag (4200rpm), maar dat valt aan performance niet op.
Er is een geweldig groot 17" wijd scherm, kan er niks op zeggen, aleen spijtig dat de resolutie net niet Full HD is. Maar dat bespreek ik later nog wel. Deze heeft trouwens een HD-DVD speler en alle software daarvoor is op voorhand geinstalleerd. Het heeft 802.11b/g/n wat een perspectief biedt op de toekomst. Het heeft ook een kaart-lezer, maar deze is enkel voor een paar soorten kaarten, wat spijtig is, er is toch een hele boel lege ongebruikte plaats. Aan 6 USB poorten heeft deze laptop er toch wel genoeg. Een voordeel is dat er een HDMI uitgang is en een FireWire ingang is (de video versie (zo'n kleintje)). Een meerwaarde aan deze laptop is de multifunctionele touchpad en natuurlijk de heerlijke harman/kardon speakers (6 stuks!!!). Wat ook heel goed is dat het een vingerafdruklezer heeft die trouwens heel goed werkt na een beetje wennen.

Prestaties
Heb deze laptop nog neit kunnen testen in games, maar op zich moet het goede prestaties hebben, deeze onderwerp zal ik in de komende dagen bespreken.
Vista scores:
Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7700 @ 2.40GHz 5,3
Memory (RAM) 2,00 GB 4,8
Graphics NVIDIA GeForce 8700M GT 5,9
Gaming graphics 1279 MB Total available graphics memory 5,5
Primary hard disk 76GB Free (93GB Total) 4,7

Na het runnen van 3dMark was ik een beetje teleurgesteld. Maar 4392 3DMarks. Dit was met alles standaard, na het updaten van drivers was het veel beter gegaan (vind de link niet, sorry, zou later nog is de test doen, nu niet veel tijd). Maar na het updaten, had ik 5762 3DMarks. Dit vind ik dan zeker een hele prestatie voor een laptop.
Verbetering: Ik heb nu maar pas gezien dat ik die superhoge 3DMarks score behaald heb met een externe HD die daarop werd geinstalleerd, en die ik dus gelanceerd heb met eSATA, dat was een supersnelle HD waardoor het dus logisch is om zo'n score te hebben, finetunen maakt ook wel iets uit, maar als je gewoon veel eraan doet zoals applicaties uitzetten van toshiba en de performance op maximum zetten, kom je makkelijk toch tegen de 5000, maar die 700 zal enkel te behalen met een snelle externe eSATA (met PCMCIA-adaptor HD
Nu ik ook de laatste tijd FEAR speel heb ik gemerkt dat het vrij op hoogste settings loopt, soms kan het een mini-lag hebben indien er echt veel rook is en zo'n dingen.

Beeldkwaliteit
Niks op aan te merken, het heeft een galnzend scherm, maar niet TE glanzend zoals bij HP, het is nog vrij goed te bekijken als er zwart is, vrij weinig reflectie, tewijl alle voordelen van glanzende schermen te zien zijn. Aangezien het een 17" scherm is, is het dus ook een energievreter op het eerste gedacht, maar dat is uiteindelijk niet zo'n groot verschil. Wat eigenlijk niet erg is, maar wel spijtig is dat de scherm niet Full-HD is. Met een resolutie van 1680x1050 is het toch nog altijd beter dan zijn concurrenten. Over helderheid en contrast dan niet gesproken! Zo'n kwaliteit van schermen heb ik eerlijk gezegt nog nooit gezien, het is gewoonweg geweldig!
Tijdens de 3DMark test, was ik verbaasd van de kwaliteit van de kleuren, ik heb dit zelfs nog nooit gezien.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het is een vrij mooie stevige laptop, kan er op het moment niks op aan merken...
Op de kant van de scherm is een leuke rode marmer tekening aangebracht dat in het echt zoveel beter uitziet dan op een foto!
De afwerking van deze laptop is echt tot in de puntjes uitgewerkt.
Nu ik deze laptop 24 uur heb, heb ik al 1 gebrek gevonden: er zit een stikkertje fout :). Hihi, echt niks op aan te merken, alleen waar ik voor vrees is dat de adaptor met 4 pinnetjes vastzit, ik heb gezien dat ie daardoor stevig vastzit, waardoor ie niet toevallig uit kan vallen, maar ik weet niet of je daar zo mekklijk mee zou mogen omgaan, wat zeker is, dat de adaptors (jusit dat stukje, ja) dat die apart verkocht worden en vrij goedkoop, waarschijnlijk zullen ze nog van pas komen. Maar de pinnetjes zitten wel in de laptop, maar ze zeggen dat het door een nieuwe AC Adaptor op te lossen is.
Feitenlijk gaat het me niks schelen aangezien ik toch een omnium verzekering genomen heb van ACTUA (en niet via Toshiba!) wat me extra voordelen biedt.
Een paar delen van deze laptop zijn trouwens vrij bingervlekgevoelig, maar het intressante is, dat die vlekken maar zo'n minuut blijven en dan verdwijnen ze misterieus alleen de acherkant heeft er soms last van, als je echt vuile vingers hebt, ook het scherm kan er last van hebben van vingervlekken. De oplossing hiervoor is microvezel doekje, gewoon even wrijven en het is weg!

Ergonomie
Nu ja, ergonomie, het heeft wel een vrij ergonomische keyboard en aangezien de laptop onder een kleine hoek staat, staat ie wel goed, ik vind hem vrij ergonomisch, het heeft trouwens een num-pad, dus is het ook handig om cijfers te typen. De toetsen zijn vrij groot, wat een voordeel biedt. Het is wel even wennen eraan aangezien je arrows toch onder de shift bevinden, die zijn trouwens kleiner, wat niet logisch is voor een gamenotebook. Uiteindelijk kan ik er nog altijd niks slechts aan vinden, dus zeer goed!

Warmte- en geluidsproductie
Wow, warmte wordt heel goed afgevoerd en hij is lekker stil, ik hoor hem nauwelijks aangezien ik luider typ dan de ventilator, en de computer dat 50m verder staat, zijn stille casefan is ook luider, terwijl dat die al heel stil is. Dus ben ik hier heel tevreden over.
Bij het testen van 3DMark heb ik gehoord dat het een beetje luider aan toe gaat, maar is nog altijd heel stil. Ik heb het nauwelijks gehoord, daar moet je dan echt dan op letten. Na het BIOS-updaten trouwens, dan lopen de fans op maxiumum totdat je de laptop herstart, dan hoor je ze wel, maar ik vond het nogal meevallen, het is zeker neit luider dan een gewone pc met 1 casefan. Wat met ook opgevallen is, dat de DVD drive in normal mode vrij luid is, maar als je acoustic silent mode aanzet, dan hoor je het bijna niet. Ben nu al 1 uur op mijn schoot bezig en het is nog eens niet warm, ik zou wel graag een beetje gratis verwarming willen, maar blijkbaar is het me niet gelaten. Het is eigenlijk zelfs een beetje koud omdat je de fans voelt.

Dan ook nog iets over positieve geluidsproductie (muziek). De speakers dat ingebouwd zijn, zijn uitzonderlijk goed, heb het nog nooit ergens anders gezien, ik denk dat het zelfs voor gewone speakers een hele prestatie is om zo'n kwaliteit te hebben, dan niet gesproken over laptopspeakers dan. Het geluid is heel helder, de bass is mooi. Wat me opviel dat de 2 speakers vanonder zichzelf aanpassen aan omgeving, als je wat met laptop beweegt, past het zich altijd aan met geluid (van verschillende speakers) voor optimale kwaliteit.

Mobiliteit en accuduur
Eerste keer gebruik gemaakt van de accu. Hij ging voor 2 uur mee, er hing een TV-tuner eraan en het werkte vrij goed. Na 1 uur en 52 minuten begon hij te piepen (om de 30 seconden en wel vrij luid). Ik vind dit nogal meevallen, aangezien die tv-tuner nogal een energievreter is. Ik heb hem direkt erna laten opladen, na 2uur 40min was het klaar met het opladen van 2%, dit is sneller dan wat ze zeiden want ze zeggen dat als de laptop aanstaat dat het 12 uur duurt voor het opgeladen is, ik weet niet hoe het komt, maar waarschijnlijk hebben ze een fout gemaakt in de specificaties. Dit is wel bijzonder goed, het duurt even lang om de batterij op te laden als het werkt, als het duurt om het leeg te halen. Het kan ook eraan liggen dat ik een niet-standaart AC adaptor (120W i.p.v. 90W) erbij gekregen heb, volgens de leverancier was het een extra service bij deze.
Ok, hier even een kleine update over. Het is normaal dat die zo snel oplaadt, er staat een fout in de specificaties van de winkels en zo. Het is heel normaal dat die zo snel oplaadt.
De accu heb ik ook ondertussen uitgebreid getest. Aangezien Battery-eater niet goed werkte heb ik gewoon FEAR op maximum settings gegamed. Het hield 1u12min vol, ik vind dat heel goed.

Er zijn wel nog een paar kleine details over mobiliteit:
Deze laptop is zo'n 3.5-4 kg wat hem nog redelijk draagbaar maakt, hij is wel groot en dik, maar dat is van een gamelaptop te verwachten. Deze laptop heeft ook nog een leuk AC-adaptor van een formaat als een kleine baksteen van afwerking, is eigenlijk wel heel grappig, omdat die precies op dezelfde maat zijn. Alleen het gewicht verschilt, AC adaptor is zo'n 500-700 gr :) Hierdoor ga je dus beter erover nadenken als je hem ergens naartoe wilt meenemen, dat je daarvoor een extra vakje moet hebben en toch wel extra gewicht gaat meesleuren.

Ik heb hem aan 1950 euro gekocht, maar aan deze laptop wil ik het wel geven, deze is het zeker wel waard. Als je erover nadenkt, wat je ervoor krijgt, kan je het zeker niet vergelijken, het is veel, maar als het je niet uitmaakt, kun je lekker gewoon het negeren :) Trouwens als je deze nog voor eind van januari koopt bij een erkende dealer van Toshiba, krijg je 5 gratis HD-DVD's, wat nog eigenlijk toch nog een mooie extratje is.

Heb jij ook een Toshiba Satellite X200-191?

Nette prestatie voor een laptop onder de 2000 euro! 5700 3dmark06 is echt een lekkere score voor dat geld
Da's inderdaad een zeer lekkere score, ik zou nog eens deze test doen, maar nu nog even niet, misschien binnen een paar dagen.
Voor deze score moest ik toch wel vrij veel fintunen, dat moet je niet vergeten.
Hoe heb je dat finetunen gedaan? Kun je daar ook een beschrijving van geven?
Feitenlijk heb ik heel veel kleine dingen gedaan, eerst heb ik alle applicaties van Toshiba, daar op max. power gezet, dan heb ik ALLE applicaties afgesloten, heb ik een beetje aan nvidia drivers geprutst. Ik heb hem op power aangesloten.
Later heb ik ook in windows management veel hardware uitgeschakeld, alle wireless opties uitgezet, heb ik alle onnodige services uitgeschakeld,...
Nu ik erover nadenk, ik heb ook wat aan de BIOS opties geprutst.

Ik zal het nog later nog eens doen en dan dus elke stap noteren. :)

Zie BTW de review, heb een beetje verandert, wat ik vergeten was, hihi :) voel me een beetje stout :)

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 22 januari 2008 21:10]

Nette 3DMark06-score btw.

Als dit op stock speeds is, heb ik nog wat te versleuten aan het OS van m'n XXODD. Met overclock haalde ik 63xx punten :)
Leuk om een review te lezen van deze laptop, ik heb mijn oogje hier ook op. Nu het geld nog ;)

Maar lees je verhaal nog een keer door, er staan veel kromme zinnen in en wat typo's.
Alleen het gewicht verschilt, AC adaptor is zo'n 500-700 gr Hierdoor ga je dus beter erover nadenken als je hem ergens naartoe wilt meenemen, dat je daarvoor een extra vakje moet hebben en toch wel extra gewicht gaat meesleuren.
Dit zijn zulke instinkers ;) Die adapters staan nooit met gewicht in de specs. Net als de Macbook Air. Staat nergens hoe zwaar de adapter is. Zal wel zware air zijn in ieder geval :D
Haha, inderdaad, maar bij deze laptop is die echt enorm groot, echt gewoon een baksteen!
Ok, nu ben ik overtuigt!!!
Nog wel 1 nogal belangrijke vraag, kan je die 2 HD's van 200gb en 4200RPM niet in RAID-0 zetten? Zodat je in feite 1 HD van 400GB tegen 8400RPM krijgt? :D
Hahahaha, heel grappig, je kan de RAID functie aan zetten. Alleen klopt je redenering 100% niet, het gaat uiteindelijk helemaal niet meer kloppen, het zou niet veel sneller gaan denk ik, ik hou me bij de 2 aparte HD's aangezien ik 1x Vista en 1x XP op heb.
hoi, ook ik heb een x200-191 en ben er erg tevreden mee, heb hem nu 3 maanden, wel heb ik 2 vragen aan je.

hoe kom je aan een displaydriver voor win xp, ik kan bij toshiba alle drivers vinden behalve deze.

als ik een extern scherm aansluit op mijn analoog uit dan is het een vrij wazig beeld,ongeacht de resolutie die ik kies, en als ik de hdmi uitgang gebruik dan krijg ik nul op request en doet ie helemaal niets, alleen even een bios/bootscreen, heb jij hier ook last van, voordat ik aan een reinstall begin?

als vista displaydrivergebruik ik de laatste die door toshiba beschikbaar is gesteld.

bedankt.
de displaydriver probleem kan ik niet voor je oplossen aangezien mijn pa winxp het geinstalleerd had, ik zou het eens aan hem vragen.

En dat van een extern scherm, ik gebruik mijn HDMI niet aangezien ik geen lcd-tv heb en dat wazig beeld heb ik wel niet( op S-Video)! maarja, het is ook maar een gewoone tv en als je bedoelt de vga-uitgang is geen probleem bij mij aangezien ik zelfs op dit moment met 2 schermen werk, dus geen last van
Deze laptop heb ik sinds november 2007 al in mijn bezit en ben er nog steeds zeer happy mee. Alleen jammer dat je de videokaart niet kan upgraden naar een 8800GT, terwijl de Toshiba deze toch aanbiedt in een ander X200 model.
Voor de rest echt zeeeeer tevreden. Het eerste wat ik erbij heb gekocht waren 2x 80GB 7200 toeren schijfjes en de 4200 toeren in een externe usb powered behuizing gestopt. Ideeel voor de "on-road" laptop gebruiker. Je hebt het over het aansluiten van externe HD via eSATA, maar waar vind jij die ingang dan? Ik heb geen eSATA op mijn Toshiba X200.
Ik heb zoiets nog van mijn vorige laptop, werkt wel goed, ik weet wel niet van welke merk dat is.