AMD Sempron 145 Boxed Review

DtenBrink 9 december 2012, 1.203 views

AMD Sempron 145 Boxed

Pluspunten

• Goedkoop
  • Meesten unlockbaar
  • Goed te overclocken (na unlock en overclock 133% sneller)
  • Single core performance heel goed, dual core nog beter (evenaart een phenom ii x2)
  • prima koeler (unlock en overclock van 40% red hij nog)

Minpunten

• Ik kan me er geen bedenken, suggesties?

Een korte review van deze processor. Ik heb deze geunlocked en overclocked naar 3.8ghz (133% prestatiewinst in passmark).

De processor is natuurlijk al een hele tijd uit, maar ik heb hem nu besloten te kopen voor een vriendin, aangezien ze een goedkoop computertje nodig had waarmee ze toch nog spellen kon spelen.

Waarom deze processor?
Een woord: Goedkoop! De processor is nu ongeveer 30 euro, en als je dan geluk hebt kan je ook nog unlocken. De am3 mobo's zijn ook lekker goedkoop dus dat gaat wel goed samen.

Overklokbaarheid
Het was echt geweldig om deze processor te kunnen overclocken. Ik heb eerst de processor geunlocked naar een Athlon II 4450e x2 (ong bij 80% van deze processoren lukt het), dit is trouwens niet de am2 versie, waarna ik begon met overclocken. Ik wist uiteindelijk 3.8ghz te halen op de boxed koeler, dit blijft onder 100% load ergens hoog in de 60 graden, waarbij de stabiliteit nog prima is (met OCCT getest). Met deze overclock stond het voltage nog maar op 1,425. Op hoger dan 3.8ghz wilde hij op dit voltage niet booten, en ook het voltage naar 1.45 halen had geen zin (hij bootte dan zelfs niet in 3.8ghz). Dat vind ik natuurlijk wel jammer, want ik heb veel gelezen over mensen die hem makkelijk naar 1.55 volt kregen. Maarja, natuurlijk ben ik ook niet ontevreden met een overclock van bijna 40% en ook nog een unlock.

Standaardwaardes voor Passmark zijn 852 voor deze processor, als singlecore op stock. Mijne is geoverclocked van 2.8 naar 3.8, en geunlocked, om uiteindelijk bijna 2000 te bereiken (1970-2000 gemiddeld).

3.8 / 2.8 * 100 = 136% (van origineel) = 36% overclock

(1985 / 852 * 100%)= 233% van orgineel, dus: 133% prestatiewinst

Prestaties
De single core performance van deze processor is echt ongelofelijk. Hier kun je een prima pc op baseren. Na de unlock en overclock haalde de processor ong 1970 tot 2000 in de performancetest 7.0 van passmark, dit is in de zelfde range als een Phenom II x2 en athlon ii 270, zeer netjes dus.

Warmteproductie
Bij single core, en single core overclock blijft de warmte onder de 40 graden, zeer netjes dus voor een boxed cooler. Ga je unlocken en overclocken (zoals ik), dan haal je met de boxed cooler ong 65-70 graden.

30 euro voor een single core met zo'n performance, ongelofelijk! Als dual core is het natuurlijk helemaal gratis.

Heb jij ook een AMD Sempron 145 Boxed?

Je zou een paar testjes moeten draaien (stock / unlock / unlock OC) :) Is interessant om eens te zien wat er uit te halen valt.
Ik heb nog 1 dag toetsen, daarna heb ik genoeg tijd en zal ik benchmarks van de stock, unlock en overclock plaatsen