Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E Review

jbouwh 29 juni 2012, laatste update op 29 juni 2012, 35.824 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Pluspunten

• Manageable (status en error)
  • Firmware is te upgraden
  • VLAN ondersteuning
  • QOS ondersteuning
  • Degelijk van bouw (metalen kast), compact, wandmontabel
  • Levenslange garantie (ook op adapter)
  • Power schakelaar in netsnoer

Minpunten

• Beperkte documentatie
  • Wat omslachtige manier van configureren (VLAN's)
  • Support website van Netgear blijft om registratie zeuren voor download firmare en documentatie (work-a-round mogelijk)

Features Score: 5
Ik heb deze 5 poorts switch gekocht icm een GS108Ev2. Dit is het 8 poorts grote broer uit deze serie. Natuurlijk is er aardig wat keuze in de markt wat betreft fanless swithes.

VLAN ondersteuning
Ik kwam er bij om voor deze serie te kiezen omdat ik voor mijn aankomende glasvezel aansluiting een extra gescheiden netwerkaansluiting nodig heb voor digitale TV (Solcon-Glashardt). Omdat ik tussen de meterkast en mijn TV maar één goede Cat5e kabel heb liggen en ik niets voel voor een wireless oplossing zou een swictch met VLAN ondersteuning een oplossing kunnen zijn.
Normaal gesproken kom je dan algauw aan bij een switch van meer dan 100 EUR met ingebouwde FAN, maar dat is toch wel wat overkill voor in mijn meterkast.
Door bij mijn TV de GS105E) neer te zetten ben ik in staat om meerdere netwerken samen over 1 kabel te jagen (Trunken via 802.1q).

Uit de doos
De GS105E wordt geleverd samen met een CD (handig zonder CD speler in je laptop) met daarop de management software.
Het apparaat oogt degelijk en heeft een stalen omhulsel en is van de bovenkant dicht. Het voelt redelijk zwaar aan, zodat de switch ook blijft staan als daar een paar kabels in zitten. Verder heeft de case nog de mogelijkheid om een Kensington slot vast te maken (handig voor toepassing op een kantoor). Naast plaatsing op de pootjes kan de switch ook aan de wand worden gemonteerd (zowel horizontaal als vertikaal).

Installatie
Na eerst de software van de CD te hebben geïnstalleerd, bedacht ik dat het toch wijs zou zijn om eerst de van Firmware en Management sofware de laatste versies op te halen. Al gauw bleek dan men daarbij verwachte dat de producten worden geregistreerd. Dit heb ik braaf gedaan. Maar bij het downloaden bleef de popup terugkomen met de vraag om te registeren (wat ik dus al had gedaan). Met wat tweaken (de URL te kopieren en alleen het laatste stuk te plakken in de adresbalk) lukt het mij om de laatste managementsoftware en firrmware te downloaden. De management software is gelukkig geschikt voor beide modellen. De firmware daarentegen is specifiek en ziet er ook anders uit.
Om de firmware te kunnen installeren moet de switch een IP-adres hebben in het zelfde subnet als de PC. Omdat ik in eerste instantie de switch stand-a-lone aan mijn laptop had gekoppeld kreeg het apparaat een IP-adres in reeks 192.168.0.x, mijn laptop zit in 192.168.1.x. dat ging niet werken, dus heb ik een fixed IP ingesteld. Achteraf heb ik moeilijk gedaan, want de switch kon gewoon via DHCP een IP-adres krijgen.
Daarna met de management software de laatste firmware installeren. Voor de GS108E moest ik dat in 2 keer doen. De eerste keer startte de switch in een soort minimale mode op waarbij de management software direct om het image vroeg. Bij de GS105E ging alles in één keer goed. Bijde GS108Ev2 was na de 2e keer firmware uploaden was de switch weer operationeel en waren bovendien alle instellingen bewaard gebleven. Prettig is dat je zelf een naam voor elke switch in je netwerk kunt instellen. Dat maakt het gemakkelijker te herkennen met welk apparaat je aan het instellen bent. Verder kan elke switch met een wachtwoord worden beveiligd.

Functionaliteit
De mogelijkheid om VLAN's te gebruiken had ik al genoemd. Hierbij heb je de keuze voor basic port based en geavanceerd 802.1q VLAN beheer. Voor mij was alleen de laatste keuze mogelijkheid geschikt. Al met al vond ik e.e.a. een beetje omslachtig ingericht. In de geavanceerde mode kun je VLAN's aanmaken en elke poort en 1 of meerder VLAN's hangen. Vervolgens moet elke poort een primair VLAN ID hebben, voor het geval hierop untagged pakketten binnen komen. Uitgaand kan worden aangegeven of verkeer getagged moet worden of niet. In de meeste gevallen doe je dit alleen op de trunkpoorten, om zo de VLAN's te scheiden.
Toch zijn er ook glasvezel modems die VLAN-tags meegeven aan de ethernet pakketten. Als die behouden moeten blijven dan kan dat dus.
In elk geval is het mij gelukt om 2 VLANs te trunken over 1 poort, de reden waarom ik deze switch had aangeschaft!
Verder heeft de switch 802.1p QoS mogelijkheden, of kan worden gekozen voor Basic prioritering van de poorten (high of normal). Dit heb ik verder niet uitgetest.
Verder heeft de switch een interresante mogelijk heid om te monitoren welke poorten een link hebben en te zien of er verkeer en eventuele errors op een poort zijn.

Energiezuinig
Zowel de GS108E als de GS105E worden geleverd met een energie zuinige adapter die weinig ruimte neemt in het stopcontact. De swicthes gebruiken maximaal 4W en poorten die niet worden gebruikt maken de switch nog zuiniger.
Hoewel de swicthes geen power schakelaar hebben had de GS105E een schakelaar in het snoer. Ik zie alleen niet helemaal in wat daar het nut van kan zijn, anders dan een reset?

Ik heb deze switch (GS105E) voor EUR30 aangeschaft. Het 8 poorts broertje (GS105E) kostte ca. EUR42. Een zeer gunstige prijs gezien de functionaliteit en degelijkheid.

Garantie
Netgear geeft op zijn producten (ook op de netvoeding!) een levenslange garantie.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze switch (en ook over de 8 poorts uitvoering). De mogelijkheden, prijs, garantie etc. Het is goed voor mekaar. De documentatie kon beter, en ook de website van Netgear werkte niet mee, maar dat is het enige minpunt dat ik vooralsnog kan noemen.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E?

Nog een vervolg en wat screenshots...
Aanvullende opmerking over VLAN configuratie
Ik wil nog een belangrijke opmerking plaatsten wat betreft VLAN's. Omdat je wel erg gemakkelijk meerdere VLAN's kunt toewijzen op een untagged poort zou dit inhouden dat alle verkeer bij elkaar op een enkele poort wordt uitgegeven. Dit moet je mijns inziens niet willen en gaat tegen alle principes in. Een systeem wat is aangesloten op de poort zou het onderscheid niet kunnen maken tussen de pakketten. Verder wordt er mogelijk (als b.v. op meedere VLAN's via DHCP ipadressen worden uitgegeven, een verkeerd adres uitgegeven en heb je een probleem.
Ik zou dus zeggen niet doen.

Mijn implementatie van VLAN's
Dan de screenshots en mijn implementatie. Ik heb dus een 8 (JBNETMER) en een 5 poorts (JBNETS1) switch thuis staan. Ik heb VLAN 1 als algemeen en management VLAN. VLAN 2 is bedoeld voor IPTV. VLAN 2 is dus het bijzondere VLAN. Dit VLAN heeft maar 2 gewone 'untagged' poorten. De 8 poorts switch staat in de meterkast en de poorten worden als volgt gebruikt:

JBNETMER
  • 1 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 2 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 3 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 4 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 5 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 6 Uplink naar Internet en telefonie modem (aangesloten op één van de Ethernetpoorten) VLAN 1
  • 7 Uplink naar IPTV aansluiting op glasvezel modem
  • 8 Verbinding naar poort 5 van JBNETS1 (Tagged VLAN 1+Tagged VLAN 2)
Screenshots:De 5 poorts switch staat in de buurt van mijn TV en wordt als volgt gebruikt:

JBNETS1
  • 1 Smart TV aansluiting VLAN 1
  • 2 IP-TV aansluiting VLAN 2
  • 3 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 4 Algemeen gebruik VLAN 1
  • 5 Verbinding naar poort 8 van JBNETMER (Tagged VLAN 1+Tagged VLAN 2)
Screenshots:

[Reactie gewijzigd door jbouwh op 4 juli 2012 11:44]

Ik heb dezelfde configuratie gebruikt.

Alleen heb ik bij glas van xs4all de tv op vlan1 moeten zetten.
Dat heeft toxict ook zo mee gemaakt. Misschien heeft het iets te maken met het al dan niet doorzetten van multicast (zie ook mijn later posts). Zelf zal ik er ook nog eens achter komen hoop ik. Ik wacht nog totdat ze de glasvezel bij me gaan binnenbrengen.
Dank. De review, het schema en de instellingen-plaatjes hebben veel geholpen.
Op zich zou het moeten kunnen, maar zoals misschien hebt gelezen in de discussie kan het mislopen met het IPTV VLAN. Er is een IGMP Snooping instelling instelling en die staat standaard op VLAN 1. Misschien moet deze voor jouw configuratie op VLAN 4 staan.
(System->Multicast->VLAN ID Enabled for IGMP Snooping)
Ik heb een vermoeden dat IGMP Snooping aan moet staan. (Ik kan dit zelf niet testen omdat ik over een paar weken pas zelf glasvezel heb.)

Dan nu de VLAN configuratie, uitgaande van jouw tekening:
Poort 1->Glasvezel
Poort 2->Eigen router
Poort 3->Exp.box
Poort 4->Vrije poort (VLAN1)
Poort 5->Management (VLAN1)

- Kies voor 802.1Q mode-Advanced (moet je even op enabled zetten).
Bij VLAN Configuration de volgende port members configureren:

VLAN 4 - 01:T 03:T
VLAN 6 - 01:T 02:U
VLAN 7 - 01:T 03:T

Bij PortVID:
1 -> 1 (wordt niet gebruikt voor untagged verkeer en kan dus 1 bllijven)
2 -> 6 (untagged verkeer wat op deze poort binnekomt gaat naat VLAN6)
3 -> 1 (wordt niet gebruikt voor untagged verkeer en kan dus 1 bllijven)
4 -> 1 (untagged verkeer wat op deze poort binnekomt gaat naat VLAN1, management)
5 -> 1 (untagged verkeer wat op deze poort binnekomt gaat naat VLAN1, management)

Ik ben benieuwd of dit gaat werken. :)
Zelfde situatie hier met KPN glasvezel.
Precies de stappen doorlopen van jbouwh en alles kunnen instellen op de VLAN 1 na... kan port 4 en 5 niet Untaggen en de overige uitschakelen ivm met default PVID 1. (Error melding met change PVID first.)
jbouwh gaf al aan dat eerst de basis PortVID aangepast moet worden, wordt dit in het zelfde PVID venster gedaan? Onder het kopje PVID staat port 01 op VLAN 1 zoals jbouwh hier boven beschrijft namelijk. Wat doe ik precies verkeerd?
Bedoel je dat je VLAN 1 niet weg kunt halen halen?
VLAN 1 is het standaard VLAN waarop alle poorten zijn gekoppeld. In het laatste scherm wordt het default vlan ID ingesteld, het VLAN waarop de poort is ingesteld moet ook gekoppeld blijven aan de poort.
Als ik bij membership van VLAN 1 poort 1 t/m 3 uitzet, 4 en 5 op untagged (VLAN 1 - 04:U 05:U ) dan geeft hij de melding dat dit niet mogelijk is gezien VLAN 1 nog gekoppeld is met port1 bij de PVID.
Ik zal zelf eens kijken of het mij lukt om dit uit te zoeken. Kom er op terug.
Hmm ik heb de VLAN 1 membership laten zitten en het werkt! TV werkt niet direct maar met IGMP Snooping op VLAN 4 wel. Toch bedankt voor de guide ;)
Fijn om te zien dat je er bent uitgekomen. Je kunt dus bevestigen dat als je IGMP Snooping op het juiste VLAN instelt IPTV dus ook goed werkt op een ander VLAN dan VLAN 1?
IGMP Snooping ook gestest op VLAN 1 maar uiteindelijk op VLAN 4 gezet om het werkend te krijgen.
Kleine aanvulling:

IGMP Snooping moet je altijd configureren naar je IPTV VLAN om TV werkend te krijgen. Het maakt daarbij niet uit of je Port Based of 802.1Q gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Bram1337 op 10 september 2013 15:59]

Ik ga het proberen en houd je op de hoogte. Alvast bedankt!

EDIT: Ik krijg bij VLAN 1 poort 1 en 3 niet eruit vanwege de PortVID?

[Reactie gewijzigd door AXUtberg op 4 december 2012 11:20]

Ik heb dus mijn beide switches zo ingesteld als in de screenshots.

Over poort 1 loopt IPTV op VLAN 1
Over poort 5 lopen VLAN 1 + 2
Poort 2 + 3 + 4 = VLAN 2 voor internetverkeer.

Dit is precies zoals ik het heb ingericht. Alleen heb ik de trunkpoort (in jouw geval poort 5) in PVID 1 zitten. VLAN 1 is bij mij het Internet VLAN en, daarop doe ik ook het management van de switches (deze heb ik een vast IP-adres gegeven)
Ik had het eerst precies zoals jij het had en dat werkte niet.
Uit ellende IPTV van VLAN 2 naar 1 gegooid en toen werkte het.
Daarna de rest van de poorten omgedraaid, zodat het plaatje compleet werd
We zullen zien of ik tegen het zelfde probleem aan ga lopen, dan weet ik tenminste wel in welke richting ik een oplossing kan vinden. Al vast bedankt!
Wanneer ga jij eraan beginnen?
De glasvezelkabel ligt voor de gevel, maar het kan nog wel even duren voordat ze hem binnen gaan afmonteren. Manage jij nu je swicthes over VLAN2?
Hi ToxIct, begrijp ik goed dat jij xs4all over glas hebt en twee GS105E in gebruik? En de configuratie zoals je aangegeven hebt:

poort 5 is de poort die de switches verbindt
poort 1 in meterkast gaat lan 4 van de fritzbox in
poort 2 of 3 of 4 gaat lan 1 2 of 3 van de fritzbox in

poort 5 huiskamer is de kabel die van poort 5 van de meterkast komt
poort 1 gaat de TV ontvanger in
poort 2,3 of 4 is vrij voor internet verkeert (bijv een smart TV)

snap ik het zo goed?
Hoi Paul,

Ik had initieel Lijbrandt over glas (2 fysieke fibers - 1 voor DVB-C + Analoog en 1 voor IPTV/telefonie en Internet).
Dit is nu Telfort geworden, maar in precies dezelfde configuratie, maar dat terzijde.

Mijn netwerk is een klein beetje veranderd in de tussentijd, maar komt grotendeels overeen.

Vanaf mijn Genexis gezien komen daar 2 UTP kabels uit.
1 voor IPTV en 1 voor Internet.
IPTV gaat vanaf de Genexis direct in poort 1 van mijn switch(GS116E) in de meterkast.
Internet gaat eerst vanaf de Genexis naar mijn hardware firewall en dan naar poort 2 op de switch.

IPTV zit op VLAN 1 en Internet op VLAN 2.

Ik gebruik de hoogste poortnummers om er andere switches mee te verbinden en zo ook de verschillende VLANs overheen te sturen.

In mijn geval gaat IPTV dus in de meterkast poort 1 in (VLAN1) en via poort 16 naar de woonkamer, waar de kabel fysiek op poort 5 van de switch daar aankomt.
Vervolgens zit er een kabel in poort 1 (ook VLAN1) van de switch in de woonkamer en die gaat de Amino M540 in.

Zo gaat er vanuit de meterkast ook een kabel via poort 15 naar een switch bij mij op zolder, waar er een Amino A140 op een van de poorten (ook VLAN1) zit, waardoor ik zo ook IPTV op zolder heb.

Eigenlijk moet ik er een keer een VISIO tekening van maken.
Gaat me alleen weer even tijd kosten om alles "op papier" te krijgen.
Hi Toxict,

Ik heb het zo aangesloten en..... IT WORKS!

Dank voor je hulp en uitleg. Ik heb het wat simpeler met 2x GS105Ev2 maar principe is identiek
Ik heb thuis de volgende situatie: Telfort internet met Experia Box V8, GS105e, GS108E, Synology NAS DS209+, Sony Bravia tv, TP-Link 1043 met open WRT (momenteel niet aangesloten).

De situatie is als volgt:

De 5 poorts switch staat in de buurt van de meterkast en wordt als volgt gebruikt:

GS105e

1 aansluiting naar Port 1 van de Experiabox (Vlan 2)
2 Algemeen gebruik VLAN 2
3 Algemeen gebruik VLAN 2
4 Aansluiting naar Port 4 van de Experiabox IPTV (VLAN 1)
5 Verbinding naar poort 8 van GS108e (Tagged VLAN 1+Tagged VLAN 2)

Boven in mijn studio heb ik de volgende opstelling:

1 Algemeen gebruik VLAN 2 (Synology DS 209)
2 Algemeen gebruik VLAN 2 (Sony Bravia tv)
3 Algemeen gebruik VLAN 2 (wired aangesloten Macbook)
4 Algemeen gebruik VLAN 2 (wired aangesloten Onkyo TX-8050)
5 Algemeen gebruik VLAN 2
7 Uplink naar IPTV aansluiting op Motorola kastje van Telfort
8 Verbinding naar poort 5 van GS105e (Tagged VLAN 1+Tagged VLAN 2)

Ik heb zoveel mogelijk alle ip adressen vastgezet in de Experiabox op statisch, gekoppeld aan het MAC adres van het desbetreffende apparaat. Eerst had ik Vlan 1 en 2 omgedraaid maar toen werkte iptv niet, aan de hand van een tip eerder in dit topic heb ik het omgedraaid waarna ip tv en internet wel functioneerde.

De TP-Link TL1043 met open WRT krijg ik momenteel niet aan de praat, die wil ik als bridge laten fungeren voor de draadloze functionaliteit. (als iemand kan helpen met de juiste config, graag!!) Ik heb daarnaast het volgende probleem:

Mijn NAS is wel zichtbaar in mijn netwerk maar ik kan niet connecten, ik kan wel via de configuratie site van de Synology op mijn NAS komen maar ik kan geen bestanden wijzigen / benaderen, tevens kan ik ook geen verbindinding maken met de NAS, hij zegt dan verbinding mislukt. In mijn vorige woning ging dit probleemloos.

Tevens is mijn Bravia TV wisselend (vaker niet dan wel) in staat om verbinding te maken met het internet, regelmatig zegt hij: check netwerk kabel, dit terwijl hij de verbindingstest wel doorstaat. Ik heb alle firmware geupdate en de kabels gewisseld om te checken op breuken. Ik heb het gevoel dat er ergens een instelling verkeerd staat waardoor mijn apparaten moeizaam vervbinding kunnen maken met elkaar en met het internet. Mijn macbook heeft wel een soepele verbinding met het internet. Ik loop al anderhalve week te klooien en heb al tig topics doorgespit... ik word er bijna moedeloos van!!

Aanvulling: Ik heb mijn NAS ook al direct aan mijn Experiabox gehangen en ook al aan de GS105e gehad, allebei geen resultaat. Tevens verschillende poorten geprobeerd: No joy

[Reactie gewijzigd door J_W op 11 februari 2014 10:11]

Sommige problemen kunnen te maken hebben met het doorgeven van broadcast/multicast. Ik weet niet of je nog een oude switch hebt liggen om te bekijken of het echt wel aan je LAN apparatuur ligt. Zelf heb ik ook een Synology, en heb daar geen problemen mee icm mijn GS108Ev2. Ook mijn Philips TV heeft gewoon een Internet verbinding zonder problemen.
Bij mij draait IPTV op VLAN 2 maar heb ik wel het multicast VLAN aangepast (zie eerder in dit topic).
Bij System, Multicast, IGMP Snooping heb moet enable aan staan en op het VLAN zijn ingesteld waarop je IPTV hebt ingeregeld.
Thanks voor de suggestie, dat ga ik vanavond is even rustig proberen. Ik hoop dat het effect heeft!
Inmiddels werkt het zoals het zou moeten. Heb gisteravond beide switches nogmaals opnieuw ingesteld, nu met mijn LAN netwerk (inclusief internet) op VLAN 1 en IPTV op VLAN 2. Inderdaad IGMP op VLAN 2 op enabled gezet.

Maar toen werkte de Synology nog niet, ten einde raad op goed geluk windows en Mac bestandservice op de Synology uit en weer aangezet en daarna was de Synology vanaf mijn computers te benaderen! :)

Dan het volgende probleem, de slechte verbinding van de Sony Bravia tv. Met de nieuwe instellingen wederom een slecht werkende verbinding. Aangezien ik eerder al een gelukstreffer gehad had leek het mij mooi om nogmaals een actie op goed geluk uit te voeren. Een andere ehternet kabel (de 3e die ik probeerde), en ja vervolgens een soepele verbinding! Het vreemde is dat de ethernet kabel die ik eruit haalde prima werkt op mijn laptop.

Soms lossen dingen zich op met meer geluk dan wijsheid maar voor nu ben ik een blij man! Jbouwh dank voor de ondersteuning!!

Nu alleen nog mijn TP-Link 1043 met open wrt aan de praat zien te krijgen, ik ben daarin iets te optimistisch geweest, ben minder thuis in die ingewikkelde firmware dan ik dacht.
Weet iemand of deze switches en het tronken van twee vlan's ook gaat werken in combinatie met twee moca's die het signaal over een coax kabel jagen?
Het is inderdaad de vraag of je ook trunked verkeer kan versturen. In theorie zou dat mogelijk moeten zijn. Aan de beide zijden moet je dan een trunkpoort hebben.
Het vervelende is alleen dat je hierover weinig kunt vinden op Internet.
Volgens dit artikel: 'http://www.eetimes.com/design/communications-design/4217863/MoCA-2-0-Next-gen-benefits-and-enhancements-with-backward-compatibility-Part-I' lijkt er wel degelijk gedacht te zijn aan VLAN ondersteuning en VLAN prioritering (802.1p) .
Het is dan wel zaak dat de apparatuur dat dan ook ondersteund. Veel Moca apparatuur werkt nog niet volgens de 2.0 standaard.
Veel success met uitzoeken!
Hallo,
Netgear switches binnen dus ik heb het kunnen proberen maar het lukte gelijk. Ben niet zo technisch maar met behulp van deze review is het me gelukt.

Ik heb voor 1 tv trunked verkeer mbv deze switch over een MoCa netwerk kunnen jagen en zowel iTV als de mediaplayer doen het. Zelf gelijktijdig met een dikke streamende bluray.

Ben helemaal blij dus.

Vanavond eens kijken of de tweede tv met mediaplayer en draadloos accesspoint aan de praat wil krijgen.

Maar dus check; je kan trunked verkeer over een MoCa jagen en daarna weer uit elkaar trekken.

[Reactie gewijzigd door Mister13 op 1 mei 2013 13:35]

Fijn dat het voor jou werkt. Kun je nog aangeven welk merk en type MoCa je hebt gebruikt?
Zojuist tweede tv en mediaplayer en accespoint aangesloten en werkt ook als een tierelier.

De moca's die ik heb gebruikt zijn de Asheridge Coax verbindingsadapters. Heb er drie staan icm drie van deze switches.

Nogmaals bedankt voor deze review/tips.
Ik heb net zo'n setup als de TS, maar bij mij lukt het niet.
Heb Lijbrandt glasvezel en heb qua VLAN alles identiek geconfigureerd.
Mijn Amino M540 IPTV ontvanger geeft meldingen als: Deze zender is op dit moment niet beschikbaar.
Alleen regionale kanalen leken het te doen.
Ik heb het nog niet in de opstelling zoals jij die aangeeft getest, Wel met een laptop op een gescheiden segment. Ik ben dat nog wel van plan.
Ik heb alleen nog net niet de glasvezel verbindig (Ligt al wel tot de gevel maar is nog niet binnen gebracht).

Ik krijg nl. straks ook een Animo ontvanger via mijn provider (Solcon) aan geboden. De onderliggende dienstverlening gaat worden geleverd via Glashart,
Ik ben nu wel benieuwd of het mij wel gaat lukken.
Ik heb het net nog getest.
Mijn situatie:

VLAN . . . 2 2

Port 1+2+3=algemeen gebruik
Port 4 =IPTV
Port 5 =Trunk VLAN1+2

Vanaf mijn CPE gaat IPTV in port 4 en via Port 5 moet VLAN 2 dus overkomen naar de switch in mijn woonkamer en via die switch/port4 gaat ie mijn Amino M540 in.

Het vreemde is dat als ik aan beide kanten van Port 4 een laptop hang, dat ze elkaar kunnen pingen.
Hang ik mijn IPTV setup eraan, dan kan ik alleen sommige radiozenders afspelen, de mozaïkkanaal, maar geen van de TV kanalen.
Ik zie wel de overlay balken met welke zender/programma het is, maar het beeld blijft op zwart en ik krijg de melding:

Deze zender is op dit moment niet beschikbaar.

Ik zou echt niet weten wat er aan de hand is.

Op de NetGears kan nog wel iets onder het kopje Multicast ingesteld worden.
Ik heb daar IGMP volledig uitgezet....kijken wat dat gaat opleveren.

[Reactie gewijzigd door toxict op 27 september 2012 00:02]

Ik wil niet flauw gaan doen hoor, maar sinds de switch lopen die ontvangers wel verdacht vaak vast. Nou is het bekend dat die Motorola-kastjes erg gevoelig zijn voor onregelmatigheden in de verbinding. Iemand anders die ook deze problemen is tegengekomen met de iptv ontvangers?

N.B. De internet verbinding is nu wel smettenloos!

[Reactie gewijzigd door AXUtberg op 12 januari 2013 20:05]

Ik heb zelf de GS105E....zie een stuk terug voor mijn opbouw.
Daarbij gebruik ik een ontvanger van Amino....en ik heb "perfect" internet en tv tot nu toe.
Dat ziet er in ieder geval goed uit, ik hoop zelf ook een Animo ontvanger te gaan inzetten (IPTV van Glashart via Solcon). Ik moet alleen nog steeds geduldig afwachten op de glasvezel aansluiting (wordt wel februari).
Is deze switch simpel gezegd ook te gebruiken als plug&play?
Jazeker. Je kunt het apparaat zo inzetten als een simpele switch. In dat geval kun je ook gaan voor de GS105 of GS108. Deze modellen zijn ouder maar ook Gigabit. Daarnaast zijn er natuurlijk nog een hoop andere merken die voor weinig geld een goede switch kunnen leveren.
Ik denk dat ik het nu werkend heb.
Ik heb de boel omgedraaid en IPTV zit nu Untagged in VLAN 1 (VLAN 802.1Q)
Port 5 = Trunk (VLAN1+2)
2+3+4=VLAN2 die ik maar voor Internet ga houden.
Kort gezegd op de Netgear Smart swicthes heeft elke poort een primair VLAN dat bepaald naar wel VLAN 'untagged' pakketjes zullen worden gestuurd. Voor een TRUNK poort is het primaire VLAN niet van belang omdat op die poort alle pakketjes al getagged zouden moeten zijn.
Voor je het weet stuur je de pakketjes du het verkeerde VLAN op, het is dus even heel goed kijken.
Ja, daar was ik inmiddels ook achter: Ik was op zoek naar de laagste prijs, en kwam uit bij de Wehkamp! Alleen bleek daar de 108 wel de E versie te zijn, maar de 105 niet. Ik bedoelde in mijn vorige post dan ook de E versies, ook al schreef ik dit niet. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing, je wilt niet weten hoeveel mensen wel deze fout maken!

En hartelijk bedankt voor je antwoorden, heeft me erg op weg geholpen, heel behulpzaam!

[Reactie gewijzigd door ronh op 5 oktober 2012 09:08]

Ik heb nog eens gekeken naar de instellingen op de switches die ik heb. Onder het het tabje Multicast kun je oa een VLAN instellen voor Multicast. Dit staat standaard op 1. Ook kan in bepaalde gevallen unknown broadcast worden uitgefilterd. Deze optie is uit te zetten.
Heb je hier nog mee geëxpperimenteerd voordat je IPTV activiteiten op VLAN 1 hebt overgezet?
1 2 3 ... 7