Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 51 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z506 Review

Mu.siQ 1 juli 2012, laatste update op 3 juli 2012, 6.349 views

Logitech Z506

Pluspunten

• Goede geluidsweergave
  • Goede 5.1 geluidswerking
  • Set kan lekker hard!
  • Prima prijs

Minpunten

• Basweergave kan zuiverder bij harder gebruik

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Nadat mijn oude 5.1 set kuren begon te tonen na een aantal jaar ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe speakerset. Het geluid ging onverklaarbaar van hard naar zacht on omgekeerd, zonder dat ik er aan te pas kwam. Open schroeven en schoonmaken mocht niet baten. De zoektocht naar een nieuwe set had een aantal eisen.
  • Qua vermogen gelijk of beter aan mijn oude set
  • Toch wel weer een 5.1 set voor het gamen
  • Betaalbaar
Zoals gezegd kwam ik op deze set uit en hieronder volgt mijn review hiervan.

Featureset
De speakerset is eigenlijk redelijk basic. De set bestaat uit 5 boxen en 1 subwoofer. De 5 boxen hebben per stuk een vermogen van 8W en de subwoofer heeft een vermogen van 27W. Je krijgt in de doos de 5 boxen, de subwoofer, power kabel, 3,5mm plug om de set aan te sluiten en wat boekjes. Het aansluiten spreekt voor zich. Alle aansluitingen gaan naar de subwoofer. De rechter box van de voorkant heeft wat extra functies. Hier zit een knop op om het volume te regelen en tevens zit er een headset aansluiting op. Uiteindelijk is het gewoon een speakerset zoals je verwacht dat een speakerset zou zijn.

Bouwkwaliteit en afwerking
De boxen zien er voor sommigen misschien wat goedkoop uit. Ze zijn gemaakt van plastic en ze staan op rubberen pootjes. Ze verschuiven niet gemakkelijk dus dat is een pré. De subwoofer is van hout gemaakt. Om alle geluids / lucht uitlaatjes op de speakers en subwoofer zit glanzend plastic. Dit is wel gevoelig voor vingers maar hoe vaak zit je nou aan je speakerset? De subwoofer weegt pakweg 2 kilo en voelt degelijk aan. Dit mag ook gezegd worden van de speakers. De draaiknoppen voor het volume en de bass voelen goed aan. Ze geven een fijne weerstand tijdens het draaien. Het is mij wel opgevallen dat de knop voor het regelen van de bass wat scheef is gemonteerd. De aansluitingen voor de alle boxen op de subwoofer zijn ook van goede kwaliteit. Ze schuiven lekker in de plug en zitten goed vast.

Vormgeving
Over de vormgeving heb ik eigenlijk niet zoveel te vertellen. Op elke speaker is het logo van logitech te vinden maar dit overheerst niet. De speakers zien er niet ontzettend goedkoop uit maar ook niet duur. Ze vallen wat dat betreft mooi ergens in een midden segment.

Geluidskwaliteit muziek
Mijn muzieksmaak zorgt ervoor dat ik gebrand ben op een goede subwoofer. Ik heb verder geen echt verstand van geluid dus dit is allemaal naar mijn oor gevormd. Ik luister namelijk hardstyle en hardcore, ongeveer 90% van de tijd. Daarnaast luister ik FearFM en 3FM maar dan hebben we het ook wel gehad.
Over de algehele kwaliteit van muziek kan ik eigenlijk niet meer dan uiterst tevreden zijn! De muziek klinkt heerlijk helder uit de speakers. De melodieen worden goed weergegeven en de bass die er dan bij komt klinkt ook heerlijk zuiver. Ik vind deze set beter en helderder klinken dan mijn oude speakerset. Het klinkt mij in de oren alsof ze een beter bereik hebben in ieder geval. Wat mij betreft had de bass nog wat zwaarder gemogen. Je kunt dit instellen maar als je het te ver draait word het onzuiver. Hier leek mijn oude subwoofer toch net een streepje voor te hebben. Algeheel ben ik in ieder geval zeer tevreden. Mijn muziek wordt heerlijk helder en hard (!!) weergegeven.

Geluidskwaliteit film/s/games
Deze 5.1 set doet wat een 5.1 set hoort te doen. Surround sound geven tijdens games en films. Voor battlefield drie werkt dit heerlijk. Ik kan goed horen waar een helikopter of een persoon vandaan komt. Echt een voordeel en ook één van de redenen dat ik voor een 5.1 set heb gekozen en geen 2.1 set. Tijdens films en series is het geluid ook lekker. De mensen zijn goed te verstaan en ik heb de set nog niet één keer om onzuiverheden kunnen betrappen. Alle omgevingsgeluiden worden goed weergegeven zonder dat ze het praten overstemmen.

Midden en hoge tonenweergave
De midden en hoge tonen worden maar mijn geluidskennis prima weergeven. Het geluid wordt niet schel in de hoge tonen. Ik vind het geluid goed helder. Met name tijdens de melodische tussenstukjes bij mijn muziek vind het geluid heerlijk helder en mooi weergegeven. Het kan vast nog wel beter, maar voor mijn oren is het geluid meer dan prima.

Basweergave
De bas vind ik ook goed klinken. Naar mijn mening had de bas nog iets zwaarder gemogen. Mijn oude bas leek zwaarder te kunnen zonder dat deze slecht begon te klinken. Wel moet ik dan weer toegeven dat bij normaal basgebruik deze bas zuiverder is dan de oude, beetje omgekeerd dus. In ieder geval laat deze bas je bank of iets dergelijks goed trillen!

Ik vind 60 euro een prima prijs voor deze set. Ik heb de set op een iets andere manier verkregen, zie daarvoor aanvullend. Ik stond echter op het punt om de set nieuw aan te schaffen en daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Aanvullend
Ik heb de set gekocht via een vraag&aanbod. De set was ongeveer een maand oud dus ik vond het prima. Helaas bleek bij aankomst dat de subwoofer het niet meer deed. Wat ik ook probeerde er kan geen ene **** geluid of lucht uit. Alle boxen deden het verder. Contact opgenomen met Logitech klantenservice. In eerste instantie wilden ze niet meewerken aan de garantie omdat ik tweede eigenaar was maar omdat ik de originele bon had gekregen (en de set nogal niet oud was?) heb ik uiteindelijk een splinternieuwe set gekregen. Erg netjes dus. Daarbij veel hulp gehad van de verkopende tweaker, waarvoor dank! De review gaat dus over de nieuwe set, omdat ik de oude set niet heb mogen ervaren.

Foto's komen er aan, kan later pas foto's maken als ik weer thuis ben.

Heb jij ook een Logitech Z506?

Ik heb ook een tijdje getwijfeld om deze te halen, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik geen fatsoenlijke plek heb om de rear speakers te plaatsen. Uiteindelijk maar een 2.1 setje gehaald, die iets sterker was. Op boxen luister ik toch bijna alleen muziek, bij gamen heb ik headset meestal op.

Maar na het lezen van deze review heb ik toch wel weer interesse. Dus misschien dat ik er toch nog een ga aanschaffen.
Ik zat wel beetje hetzelfde als jou maar nog geen moment spijt gehad. 5.1 set s tegen toch wel meerwaarde.

Wel wil ik even benadrukken dat ik geen echte geluidskennis heb. Ik vind het geluid super maar misschien vind een echte kenner wel wat anders.

In ieder geval bedankt voor je reactie
ik ben ook geen kenner maar ik heb nu een philips spa-5300 en de bass hiervan is vet. Ik luister ook voornamelijk hardstyle hardcore dnb en dubstep en de downfiring bass van de z506 is wel nice daarvoor, maar dreunt wel door en dat vinden mijn ouders niet zo leuk ;)

Vanuit gaande dat de foto's nog komen heb ik 4 sterren gegeven, dit omdat er niet echt over het geluid gepraat word. Ik snap dat je daar niet veel verstand van hebt (ik ook niet) maar dat is wel belangrijk bij producten als dit.
Foto's komen er vanmiddag aan :-)

Edit, Door wat logistieke problemen bij de NS is het wat uitgesteld. Excuses

[Reactie gewijzigd door Mu.siQ op 2 juli 2012 23:29]