Creative Inspire S2 Review

dusty-2011 27 juni 2012, laatste update op 11 juli 2014, 94 views

Creative Inspire S2

Deze speakerset is OK, maar blinkt nergens echt in uit. Momenteel heb ik hifi aangesloten op mijn computer en gebruik ik deze speakers nog maar zelden. De eerste drie jaren van gebruik deden de computerspeakers het nog goed, daarna was er sprake van slijtage.

Pluspunten

• Prijs is OK
  • Geluid is OK tot een bepaald volume, daarboven is er duidelijke vervorming van de midden- en hoge tonen. Het verschilt per muzieknummer hoe hard ze gaan voordat ze vervormen. Bij wat complexere muziek vervormen ze meestal op een wat lager volume al. Bij andere nummers daarentegen gaan ze echt heel hard zonder te vervormen.
  • De speakers zijn behoorlijk boomy, als je van harde midbass houdt zit je goed.
  • Met de bassknop niet te ver open gedraaid zijn dialogen bij films best goed verstaanbaar.
  • Het geluid is natuurlijk een heel stuk beter als dat van goedkope speakersetjes van 10 of 15 euro, maar dat mag je ook wel verwachten voor de 65 euro die ze kostten op het moment dat ik ze kocht.

Minpunten

• Verwacht geen mooie platte frequentierespons. Het is duidelijk een respons met pieken en dalen erin.
  • De speakers zijn behoorlijk boomy, met een grote piek in de frequentierespons zo rond de 100 Hz. Niet iedereen zal er van houden. Valt natuurlijk wel gedeeltelijk te corrigeren door de bassknop wat terug te draaien.
  • Het geluid is natuurlijk niet zo mooi, levendig en ruimtelijk als dat van een hifi-set, dus dat moet je ook niet verwachten.
  • Instrumenten in het middenbereik kunnen te zacht en te ver weg klinken, en een beetje verdrukt raken onder de harde midbass.
  • Indien je de bassknop te ver open draait hoef je niet te verwachten te kunnen verstaan wat er gezegd wordt in een film. Het gaat met name om lage mannenstemmen die dan onverstaanbaar worden.
  • Na ongeveer drie jaar gebruikt te zijn was er duidelijk sprake van slijtage. Zo kunnen de speakers niet langer 100% volume leveren zonder dat de rechterspeaker wegvalt, het volume kan niet meer boven de 90% gedraaid worden. Ook kan het meerdere pogingen kosten om de speakers aan te zetten.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3

Heb jij ook een Creative Inspire S2?