Asus Zenbook UX31A-R4003V Review

enver63 28 juni 2012, laatste update op 28 juni 2012, 6.728 views

Asus Zenbook UX31A-R4003V

Pluspunten

• Snelheid
  • Draagbaarheid
  • Beeldscherm
  • Prettig toetsenbord (voor een laptop)
  • Multitouch touchpad

Minpunten

• Slechts 4GB RAM, niet uitbreidbaar
  • Bij eerste exemplaar liet rand van beeldscherm los
  • Geen mogelijkheid voor kensington lock kabel
  • Slechts 2 USB poorten (maar ja, het is een ultrabook)
  • Standaard partitionering van SSD (eenvoudig te verhelpen)

Ik heb de UX31A (metaalkleur, niet roze of blauw) nu bijna een week. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze machine.

Het prachtige beeldscherm valt het meeste op, en maakt zelfs bezitters van macbooks (de 'oude', zonder retina display) jaloers. Ik had liever 15.5" bij deze resolutie gehad, maar op 13.3" is goed te werken als je goede ogen hebt, en het komt de draagbaarheid zeker ten goede. Aan de onderkant is sprake van enige "bleeding" van de led verlichting, maar dat zie je alleen bij een heel donker scherm.

De draagbaarheid is een ander voordeel. Deze ultrabook is zeer plat (in vergelijking met mijn oude Lenovo SL500), maar voelt toch heel degelijk aan.

Dankzij de SSD en de i7 CPU is dit een snelle ultrabook. Er zijn natuurlijk laptops die sneller zijn, maar die zijn ook groter, of duurder. Ik heb nog nooit Windows zo snel zien starten of uit hibernate zien komen. Nu maar hopen dat Windows niet "vanzelf" steeds trager wordt.
Voor mijn dagelijkse werk, waar ik met grote gegevensverzamelingen werk, is dit een prima machine.

De UX31A heeft 2 USB3 poorten. Hiermee kun je apparaten opladen, ook als de machine uit staat. Verder is er een MMC-SD slot, een audio uitgang, een micro-HDMI en een mini-VGA poort. ASUS levert twee verloopsnoertjes mee, een van mini-VGA naar gewone VGA, en een USB3 naar Ethernet (met draad). De ingebouwde WiFi werkt soepel, en nergens heb ik er problemen mee gehad.
Volgens Mycom is de SSD te vervangen. Of je de RAM kunt uitbreiden weet ik niet. Ik heb de schroefjes in de onderkant nog niet losgemaakt. Ik had liever 8GB in plaats van 4GB RAM gehad, maar de SSD compenseert het snelheidsverlies als Windows gaat swappen.
Er is geen mogelijkheid om een kensington lock kabel te bevestigen. Waarschijnlijk is een ultrabook daar te dun voor.

De bouwkwaliteit heb ik als "goed" (niet "zeer goed") beoordeeld, omdat bij het eerste exemplaar de rand links van het beeldscherm bij het eerste gebruik begon los te laten. Bij Mycom gingen ze meteen een nieuw exemplaar voor me bestellen. Enige nadeel was dat ik het nieuwe exemplaar weer helemaal opnieuw moest inrichten.
De verlichting van de toetsen is niet helemaal gelijkmatig, omdat (bij mij) de pijltjestoetsen iets te hoog uitsteken. Verder heb ik daar geen last van.

Op de ergonomie zijn twee dingen aan te merken.
De home, end, pgup en pgdn toetsen zijn speciale functies van de pijltjestoetsen, waarvoor je de fn toets moet gebruiken. Na een paar uur werken was ik daar helemaal aan gewend, maar voor sommigen kan het een bezwaar zijn.
Zoals bij veel laptops is het gemakkelijk om per ongeluk het touchpad aan te raken tijdens het typen, waardoor de cursor (ongemerkt) verspringt. Ik heb dit pas een keer gehad, dus in de praktijk valt dit mee. Omdat de laptop erg plat is heb ik het idee dat dit minder vaak gebeurt dan bij mijn oude laptop.

De multitouch functionaliteit van de touchpad is erg handig. Ik mis mijn muis met scrollwiel geen moment. Gestures (back, forward) werken goed in browsers (firefox, chrome, IE niet getest). De travel van de in de touchpad geintegreerde muisknoppen vind ik vrij diep. Deze had wat subtieler gemogen, maar dat is een kwestie van smaak.
Het verlichte toetsenbord is leuk, vooral vanwege de verlekkerde blikken van collega's.

Als je begint met de UX31A moet je twee dingen doen:
1. Gooi de D: partitie en de lege partitie tussen C: en D: weg, en voeg de vrijgekomen ruimte bij de C: partitie. Die lege partitie van 4GB wordt niet gebruikt voor recovery of iets dergelijks, en waarom ASUS die erop heeft gezet is mij een raadsel, net als waarom fabrikanten een SSD zouden opdelen in meerdere partities.
2. Gooi McAfee eraf (McAfee heeft daarvoor zelf een removal tool) en zet er een goed virusscanner op. Uiteraard is dit afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Behalve McAfee levert ASUS nog meer software mee, die ik niet goed heb bekeken, maar die ook niet in de weg zit. Wat ik grappig vind is dat bij de games World of Goo zit, wat een aanrader is als je dat nog niet kent.

Bij intensief gebruik wordt de UX31A een klein beetje warm, maar nooit onaangenaam. Als je goed luistert kun je soms de ventilator horen als een zacht geruis. Dit is niets in vergelijking met mijn oude Lenovo of mijn desktop PC. De onderkant wordt wel wat warmer, maar niet hinderlijk.

De accu gaat lange genoeg mee om met de trein van Zwolle naar Den Haag te reizen en terug, en in de trein en tussendoor te werken. Hoe lang de accu meegaat hangt uiteraard sterk af van het gebruik van beeldscherm (helderheid), CPU en SSD, maar ook bij zware belasting houd de UX31A het ruim een lange werkdag vol.
De voeding is ongelofelijk klein, in vergelijking met wat ik gewend ben van eerdere laptops. Toch weet deze de accu in een mum van tijd (ca. 1 uur) volledig op te laden.

Update 28-6-2012:
Ik heb het programma battery eater gedraaid, vanaf een volledig (100%) opgeladen batterij, en het beeldscherm continu aan op halve helderheid. Battery eater rendert een OpenGL animatie, waarbij de 4 threads in de 2 cores van de CPU voortdurend 100% (op 2.3 GHz) bezig zijn. Ook de GPU is continu bezig, maar ik heb geen percentage. Resultaten:
  • Vooral de onderkant van de behuizing wordt warm, maar niet te warm om vast te houden. De bovenkant (palmrests) wordt warm, onaangenaam om lang mee te werken, maar ik schat een graad of 30 tot 35 dus niet verontrustend. De ventilator draait maximaal, en de outlet onder het scherm wordt behoorlijk warm. De ventilator maakt behoorlijk wat ruisend geluid
  • De batterij wordt op deze manier in bijna 2 uur leeg getrokken. Bedenk wel dat dit een "wordt case" scenario is, dus wat je ook doet, de batterij gaat minimaal 2 uur mee. Na 1 uur en 35 minuten zit de batterij op 20%, wat een goed moment is om te gaan opladen, en 10 minuten later gaat Windows waarschuwen dat de batterij op 11% zit, en dat je moet opladen of de computer hibernaten.
Ik denk dat de ASUS UX31A zijn prijs op dit moment zeker waard is, maar waarschijnlijk is er volgende maand al weer een laptop of ultrabook met een betere kwaliteit/prijs verhouding. Ik denk dat ik hier een paar jaar mee vooruit kan, al zal ik over een tijdje de SSD willen upgraden. (Dat zal niet meevallen, zie de commentaren.)

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-R4003V?

Foto's van de binnenkant van de UX31A kun je zien op http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?p=12219118#post12219118.
Hieruit blijkt dat:
  • Het RAM vastgesoldeerd zit. :(
  • De SSD aan een mSATA aansluiting hangt. Er is wel weinig ruimte. :s
Het openhalen van deze machine om het RAM-geheugen te upgraden of eventueel een andere SSD/HDD te plaatsen, is nogal een moeilijk werkje. Door het formaat van de binnenkant zal je de hele behuizing moeten losmaken aan de onderkant, voorzichtig lostrekken (want dubbelzijdig geplakt aan de binnenkant). RAM-geheugen is 1 SO-DIMM van 2GB; de overige 2GB zit op het moederbord, heb ik begrepen. Vervangen van deze SO-DIMM door een exemplaar van bijvoorbeeld 8GB, resulteert erin dat dual-channel komt te vervallen want dat werkt alleen bij gelijke groottes maar dan kom je wel uit op 10GB non dual-channel.

De SSD vervangen is nog problematischer; accu moet er gedeeltelijk uit (geschroefd & bekabeld), er zitten ook haakse schroeven in de bracket en daarbij past niet elke SSD vanwege de hoogte van de casing waardoor je eigenlijk ook meteen je nieuwe SSD uit garantie moet halen door de casing (gedeeltelijk) te demonteren. Een OCZ Vertex kan je bijvoorbeeld niet monteren, die moet eigenlijk volledig uit elkaar.

@enver63: mocht je tijd en/of zin hebben, ik zou graag lezen hoe warm de laptop wordt bij zeer zwaar gebruik gedurende langere tijd (zeg anderhalf uur) op netspanning zoals het maken van enorm veel berekeningen op de CPU. Ook zou ik graag lezen hoe snel de WiFi is bij het kopieren van bestanden over 802.11G/N.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 27 juni 2012 13:24]

Je bent in de war met de UX32, deze heeft geen SO-DIMM slot........
Zou je nog wat extra info over de accuduur kunnen plaatsen?
Iets als, Hij houd het een x aantal uur vol tijdens internetten via WiFi met helderheid op gemiddeld ofzo?

Verder nette review!
In de review heb ik mijn bevindingen met een (nogal extreme) batterijtest toegevoegd.
Ah bedankt, Dan zal internetten wel aardig lang kunnen ;)
Ook interessant om te zien dat hij nog best warm word. Iets wat ik met mijn huidige laptop (een Asus k53 met een metalen palmrest) juist helemaal niet merk!

Bedankt voor de info in elk geval!
Tot nu toe heb ik de accu nog nooit (bijna) leeg getrokken. Ik zal dat eens doen, en daarna de review updaten. Door mijn eerdere laptops ben ik gewend om als ik thuis of op mijn werkplek kom meteen de adapter aan te sluiten, maar dat hoeft nu niet meer.

De batterij-gadget van addgadget.com geeft aan dat de capaciteit van de accu 48.5 Wh is. Dat lijkt niet veel, maar dankzij de SSD doe je daar heel lang mee.
Ik heb nog toegevoegd dat je geen kensington lock kabel kunt aansluiten. Dat is wel jammer, omdat dit apparaat wel diefstal-gevoelig is. Een ultrabook als deze is echter te dun hiervoor, denk ik. Goed oppassen dus!
Als je even weggaat neem je hem gewoon mee, 1.3kg is niks - ja, ook als je naar het toilet gaat.
Leuke review. Misschien een idee om wat benchmarks toe te voegen?
De UX32VD heeft een DIMM slot, zie deze video waar ze het geheugen uitbreiden en HDD vervangen door een SDD. 8GB DIMM erin met een Samsung 830 SDD en je hebt een super ultrabook (met dedicated graphics (GeForce GT620).

[Reactie gewijzigd door floesh op 30 juli 2012 18:38]