Zyxel PLA4201 Review

• Snelheid zoals verwacht
  • Klein
  • Gemakkelijke installatie
  • Vlotte afhandeling RMA

Minpunten

• Netwerkinterface beperkt snelheid
  • Geen geïntegreerde contactdoos
  • Software enkel voor windows

Beheerbaarheid Score: 3
Review aangepast op 30-06-2012:Toevoeging testdata storing
Review aangepast op 12-07-2012:Verduidelijking i.v.m. elektrische groepen toegevoegd bij de verschillende testen
Verklaring snelheidsdip UDP receive test
Review aangepast op 01-10-2013:
Sinds februari ben ik verhuisd naar Oostenrijk. Ik had de adapters een half jaar niet gebruikt omdat ik in ons gehuurd appartement geen kabel of ADSL verbinding had, en het hierdoor weinig zin had m'n intern netwerk op te zetten. Sinds midden september zijn we verhuisd naar onze nieuwe woonst in Fizmoos: een klein Frühstückspension. Eindelijk terug kabel-internet!

3 van de 4 powerline adapters zijn echter binnen de week defect geraakt. Na advies op het forum blijkt de oorzaak waarschijnlijk de slechte verbinding te zijn tussen de adapters: mijn router en mijn clients zaten in een stopcontact, verbonden met aan andere hoofdzekering (wij hebben verschillende elektriciteitsmeters in onze nieuwe woonst). Hierdoor was het signaal tussen de adapters onderling slecht waardoor ze waarschijnlijk constant elkaar een het zoeken waren, wat mogelijk heeft geresulteerd in een oververhitting (of iets dergelijks). Dit blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn met powerline adapters.

Ik heb contact opgenomen met ZyXel Nederland/België, en zij hebben mij prompt 4(!) nieuwe adapters opgestuurd zonder moeilijk te doen! Daarom ook dat ik ondersteuning 5 sterren heb gegegeven: mijn complimenten voor de vlotte en kostenkoze omruiling, desondanks ik in het buitenland woon! Een voorbeeld voor veel andere bedrijven...

Ter vergelijking: ik heb momenteel een RMA-verzoek lopen bij D-Link sinds begin juni. 4 maanden later is deze zaak nog steeds niet helemaal uitgeklaard. (Wat niet wil zeggen dat ik ontevreden ben over hun producten, integendeel: ik ben reeds vele jaren een zeer tevreden gebruiker van hun DIR-655 router! Maar service is een andere verhaal...)

Een pluim voor de ZyXel support afdeling!

Inhoudsopgave

Beveiliging
Software
Testopstelling
TestenWarmteontwikkeling

Allereerst een woordje uitleg waarom ik deze adapters heb aangeschaft.

Mijn appartement bestaat uit een woonkamer, gescheiden badkamer en toilet, en 2 aparte kamers. Eén van deze kamers dient als slaapkamer, een tweede als werkkamer.
De aansluiting met mijn internet provider bevindt zich in de woonkamer, waar een wireless D-Link DIR-655 router met 3 antennes het ganse appartement voorziet van een wireless-n netwerk voor de laptops van mijzelf en mijn vriendin.

Appartement opbouw

In de werkruimte bevindt zich echter ook een desktop. Omdat de badkamer en het toilet zich bevinden tussen woonkamer en werkkamer was het moeilijk een netwerkkabel te leggen van de router tot in de werkkamer. Daarom dat ik destijds gekozen heb voor een draadloze oplossing met behulp van een wireless netwerkkaart. Deze oplossing werkt, maar de signaalsterkte is niet optimaal en hierdoor valt de effectieve netwerksnelheid wat tegen (zie verder).

Aangezien een netwerkkabel geen alternatief is, was ik reeds geruime tijd van plan om een powerline oplossing (van router tot desktop) uit te proberen. Tussen de intentie om dit te doen en het daadwerkelijke aanschaffen zat er echter behoorlijk wat tijd. Verhalen van gebruikers omtrent het niet (goed) werken van een powerline setup in bepaalde omstandigheden, teleurstellende snelheden en problemen met powerline adapters in stekkerdozen weerhielden me om effectief een setje aan te schaffen...

Powerline netwerk

Op 8 juni jongstleden stond er echter een set ZyXEL powerline adapters op iBOOD in de aanbieding.

Mijn eerste reactie: ZyXEL??...
ZyXEL dus. Aangezien ik geen ervaring heb met deze fabrikant stond ik aanvankelijk wat huiverig tegenover deze aanbieding. De 3 jaar garantie en de zeer scherpe prijs hebben me uiteindelijk over de streep getrokken om 2 setjes aan te schaffen (zo kon ik behalve m'n pc eindelijk m'n blu-ray speler interactief maken).

ZyXEL PLA4201 powerline adapter

ZyXEL

ZyXEL Communications Corporation is een fabrikant van netwerkapparatuur, gevestigd in Taiwan. Ze werken vooral als OEM voor ISP's die vervolgens het product vaak met hun eigen naam op de markt brengen. Dit verklaart dan ook waarom ZyXEL bij de eindgebruiker niet bekend in de oren klinkt.

ZyXEL logo

ZyXEL werd opgericht in 1989 en produceerde aanvankelijk analoge modems. Vandaag de dag bieden ze een divers portfolio aan van netwerkproducten, zoals ethernet switchen, ADSL- en kabelmodems, firewalls, wireless access points, routers, NAS, ...

ZyXEL stelt 3200 mensen te werk. De bedrijfsinkomsten bedroegen 348 miljoen dollar in 2009.

Specificaties

De powerline adapters zijn met hun 50x60x70mm grootte relatief klein. Ze wegen elk 72 g.

Grootte ZyXEL PLA4201 adapter

Merk op dat deze adapters geen geïntegreerde contactdoos hebben en dat je bijgevolg een stopcontact "verliest"! Dit kan in sommige situaties nadelig zijn, met name wanneer er weinig/geen vrije stopcontacten zijn.
Merk ook op dat het wordt afgeraden de adapters te gebruiken in een stekkerdoos. Verderop wordt getest wat de impact is op de snelheid indien je dit toch doet.

ZyXEL PLA4201 powerline adapter

De adapters zijn compatibel met de IEEE 1901 standaard en ondersteunen data transfer rates tot 500 Mbps. Dit is de maximale snelheid waarmee data verzonden kan worden over het elektriciteitsnetwerk.
Let op: de ethernet interface van de adapters werkt op maximaal 100 Mbps! Als je dus een apparaat aansluit op jouw netwerk met deze powerline adapters zal de werkelijke snelheid van het apparaat beperkt zijn tot de snelheid van de ethernet interface, met name (max) 100 Mbps.

De adapters hebben verder een bereik tot 300 meter (lengte elektriciteitskabel). Ze verbruiken maximaal 4 watt in werking, en 0,5 watt in energiebesparende modus (na 60 seconden inactiviteit).

Om met elkaar te communiceren maken de adapters standaard gebruik van 128-bit AES encryptie. Dit is voldoende voor huis-tuin-en keukengebruik. Meer informatie over AES vind je hier terug.

De adapters bieden voorts ondersteuning voor QoS en IGMP snooping.

ZyXEL levert ook software om de adapters desgewenst te configureren, maar enkel voor Windows XP of hoger.

In de doos

2 weken na de bestelling (zoals op voorhand was gecommuniceerd) stond een koerier voor de deur met 2 setjes ZyXEL powerline adapters. Alles werd keurig en op tijd geleverd, zoals beschreven in de iBOOD aanbieding.

Verpakking

Elke doos bevatte de volgende onderdelen:
  • 2 x ZyXEL powerline adapters
  • 2 ethernet kabels
  • Quick start guide
  • Support CD
  • Garantie papier
Geopende verpakking

Onderdelen

Installatie

De installatie van de powerline adapters is eenvoudig. Steek één adapter in een stopcontact nabij de router (of modem, switch, ...). Steek de andere in een stopcontact nabij het te verbinden device (pc, netwerkprinter, NAS, ...).Verbind elk device met het meegeleverde netwerkkabeltje met de powerline adapter.

Done!

ZyXEL PLA4201 in actie

Let op: het is mogelijk dat het powerline signaal voorbij jouw zekeringenkast gaat. Hoewel de kans klein is dat jouw buren mee kunnen surfen op jouw powerline netwerk kan je best even met bijvoorbeeld de meegeleverde software de beveiliging van het powerline netwerk instellen (zie verder).

Beveiliging

De data die verzonden wordt over het powerline netwerk wordt geëncrypteerd a.h.v. 128-bit AES encryptie. Dit moet voorkomen dat de buren mee kunnen luisteren of gebruik maken van jouw powerline netwerk. Verschillende powerline adapters kunnen enkel met elkaar communiceren indien ze dezelfde encryptiesleutel gebruiken. Alle powerline adapters met eenzelfde encryptiesleutel vormen een powerline netwerk.

De gebruikte encryptiesleutel wordt ook wel de netwerknaam genoemd en is standaard “HomePlugAV”. Aangezien elke powerline adapter die compatibel is met de HomePlug AV standaard dezelfde default encryptiesleutel (netwerknaam) heeft, kan je deze best veranderen met een zelfgekozen (of nog beter: een random gegenereerde) encryptiesleutel. Het instellen van de encryptiesleutel kan je doen via de meegeleverde software of via de RESET/ENCRYPT knop.

Via de RESET/ENCRYPT knop kan je een random encryptiesleutel (netwerknaam) genereren en deze toekennen aan de verschillende powerline adapters, zonder gebruik te maken van de meegeleverde software. Met deze knop kan je tevens de factory defaults van de powerline adapter terugzetten.

Encryptie

Software

Elke adapter heeft een uniek MAC adres en een uniek wachtwoord: de Device Access Key (DAK). Deze staan geprint op de powerline adapter. Indien je via de meegeleverde software een adapter wilt configureren moet de adapter zich in hetzelfde powerline netwerk bevinden (standaard is dit het geval: HomePlugAV). Vervolgens benader je de adapter via zijn MAC adres en device access key.

Met behulp van de software kan je:
  • de netwerknaam (encryptiesleutel) aanpassen
  • de firmware van de met de computer verbonden adapter upgraden
  • QoS toepassen per powerline adapter
QoS zorgt er voor dat data afkomstig van een powerline adapter een bepaalde prioriteit krijgt op het powerline netwerk.

ZyXEL configuratie software

Meerdere powerline netwerken

Op eenzelfde elektriciteitsnetwerk kunnen meerdere powerline netwerken geconfigureerd worden. Dit doe je door per netwerk een andere netwerknaam te kiezen. Powerline adapters kunnen enkel met elkaar communiceren indien ze dezelfde netwerknaam hebben.

Testopstelling

Een D-link DIR-655 router voorziet het appartement van draadloos internet (IEEE 802.11n). Deze router heeft 4 gigabit LAN poorten en 1 gigabit WAN poort.

D-link DIR-655

Om de snelheid van het netwerk te testen gebruiken we een Dell Latitude E6510 laptop die met een (korte) netwerkkabel verbonden is met LAN-poort 1 van de router. De netwerk interface van de laptop ondersteunt uiteraard ook gigabit ethernet.
LAN-poort 2 verbinden we met een powerline adapter.

De pc uit de werkkamer bevat een draadloze IEEE 802.11n netwerkkaart met 3 antennes (D-link) en een gigabit ethernet interface.

Door gebruik te maken van de commandline tool nuttcp testen we de zend- en ontvangstsnelheid vanop de pc via:
  • het draadloos netwerk
  • de powerline adapters
  • een bedrade verbinding (rechtstreeks met de router)
De laatste test dient als referentie.

De pc fungeert hier als client, de laptop als server.

We gaan ook na wat het effect is van een powerline adapter in een stekkerdoos, en we proberen de powerline netwerksnelheid te optimaliseren door de 2 adapters in eenzelfde kamer (zelfde elektriciteitsgroep) te gebruiken.

We maken tijdens de testen gebruik van het TCP protocol. Eén van de eigenschappen van TCP is dat het protocol aan congestion control doet, en dus dynamisch de snelheid aanpast aan de netwerkomstandigheden. Het protocol zal er bijgevolg voor zorgen dat de hoogst mogelijke snelheid gehanteerd wordt, zonder dat er problemen (data loss) optreden.
TCP is o.a. hierdoor een heavyweight protocol met de nodige overhead. Daarom testen we het powerline netwerk eveneens met het UDP protocol en proberen we de protocol overhead te minimaliseren.

Zo zouden we een goed beeld moet krijgen of de 100 Mbps ethernet interface van de powerline adapters de (theoretische) maximumsnelheid van het powerline netwerk (500 Mbps) beperkt.

Het werkelijke verbruik is niet getest wegens gebrek aan meetapparatuur. Tests uitgevoerd door mede-tweakers geven aan dat het werkelijke verbruik binnen de opgegeven specificaties valt.

Testen...

Een woordje uitleg bij de grafieken:
  • powerline = powerline verbinding waarbij we een verbinding tot stand brengen tussen 2 stopcontacten uit verschillende kamers (verschillende elektrische groepen).
  • powerline contact = powerline verbinding waarbij we een verbinding tot stand brengen tussen 2 stopcontacten uit verschillende kamers (zelfde elektrische groep). Eén van de powerline adapters sluiten we aan via een stekkerdoos voorzien van overspanningsbeveiliging. De voeding van pc en monitor zijn eveneens verbonden met dezelfde stekkerdoos om elektrische belasting te veroorzaken.
  • powerline optimaal = powerline verbinding waarbij we een verbinding tot stand brengen tussen 2 stopcontacten uit eenzelfde kamer (zelfde elektrische groep).
  • wired = bedrade verbinding via netwerkkabel.
  • wireless = draadloze 802.11n netwerkverbinding.
Tijdens de eerste 5 testen versturen we gedurende 1 minuut data over het netwerk. We meten elke seconde de snelheid en berekenen de gemiddelde bitrate van de data transfer. We herhalen elke test 5 maal en laten het beste en slechtste resultaat buiten beschouwing. Van de resterende resultaten berekenen we het gemiddelde.

Om een beeld te krijgen hoe de snelheid varieert gedurende de data transfer zetten we de hoogste en laagste gemeten snelheden eveneens in de grafiek. We laten ook hier de hoogste en laagste metingen buiten beschouwing.
Zo krijgen we een goed beeld van de stabiliteit van de verbinding: hoe minder de snelheid varieert op het intern, onbelaste netwerk, hoe stabieler de verbinding.

De schaal van de X-as is aangepast om niet te veel detail te verliezen van de draadloze en powerline netwerksnelheden.

TCP transmit

In een eerste testronde versturen we data van de client (pc) naar de server (laptop) door een TCP verbinding op te zetten tussen pc en laptop.

TCP transmitting data rates

Zoals te verwachten is de bedrade verbinding significant sneller dan de powerline en de draadloze verbinding. We laten deze dan ook verder buiten beschouwing.

De powerline verbinding is een factor 2,5 sneller dan de draadloze verbinding. De spreiding tussen maximumsnelheid en minimumsnelheid is bij de powerline adapters zeer beperkt: de netwerksnelheid blijft tijdens de ganse test nagenoeg stabiel. Minder goed vergaat het de draadloze verbinding: de maximumsnelheid ligt maar liefst 8,6 keer hoger dan de minimumsnelheid! De netwerksnelheid varieert continu.

De behaalde netwerksnelheid van de powerline adapters (94 Mbps) ligt dicht bij de theoretische maximumsnelheid van de netwerkinterface van de adapters (100 Mbps). Aangezien de powerline adapters in de 3 testen (verschillende kamers, zelfde kamer, stekkerdoos) dezelfde snelheden behalen is de netwerkinterface vermoedelijk de beperkende factor: zo niet zouden we verschillende waarden verwachten in de onderlinge powerline testen. Vermoedelijk zou een snellere interface hogere snelheden geven.

TCP receive

In een tweede testronde versturen we data van de server (laptop) naar de client (pc) door een TCP verbinding op te zetten tussen laptop en pc.

TCP receiving data rates

De powerline adapters presteren hier 3,3 keer beter dan de draadloze verbinding.
We hebben de draadloze testen vervolgens 2 keer overgedaan (telkens 5 maal) op andere tijdstippen, zonder een (significant) betere snelheid.

De spreiding tussen maximumsnelheid en minimumsnelheid is net zoals in de vorige test nagenoeg nihil voor de powerline adapters. De draadloze verbinding kent wederom grote schommelingen.

Bij de 3 powerline testen wordt dezelfde snelheid behaald als in de vorige test. Dit versterkt het vermoeden dat de interface de snelheid beperkt.

UDP transmit

In een derde testronde versturen we data van de client (pc) naar de server (laptop) door een UDP verbinding op te zetten tussen pc en laptop. Het UDP protocol heeft minder overhead dan het TCP protocol waardoor we mogelijk hogere snelheden kunnen behalen.
Aangezien we bij een UDP verbinding de snelheid zelf moeten instellen, in tegenstelling tot een TCP verbinding, proberen we de snelheid iets hoger te zetten dan de behaalde TCP snelheden.

UDP transmitting data rates

De draadloze verbinding is de enige verbinding die kan profiteren van het UDP protocol. Merk wel op dat er een enorme variatie is in de gemeten snelheden, wat duit op een instabiele verbinding.

De powerline testen zijn wederom nagenoeg gelijk. We bekomen quasi identieke resultaten als bij de eerste 2 testen. De maximumsnelheid van 94 Mbps uit de vorige testen komt ook hier naar boven. Ons vermoeden dat de netwerkinterface de snelheid beperkt wordt bevestigd.

UDP receive

In een vierde testronde versturen we data van de server (laptop) naar de client (pc) door een UDP verbinding op te zetten tussen laptop en pc. We proberen de snelheid weer iets hoger te zetten dan de behaalde TCP snelheden.

UDP receiving data rates

Hoewel we ditmaal geen betere gemiddelde snelheid behalen via de draadloze verbinding ligt de gemeten maximumsnelheid iets hoger dan bij de overeenkomstige TCP test.

Ditmaal merken we wel een verschil bij de onderlinge powerline testen. Wanneer de adapters zich in eenzelfde kamer bevinden behalen we de hoogste snelheden, en weer komt het “magische getal” 94 Mbps naar boven.

Voorts behalen we vreemd genoeg een beter resultaat met de powerline adapter in de stekkerdoos dan wanneer we hem in een vrij stopcontact steken. Dit komt omdat het vrije stopcontact in een andere elektrische groep zit. De stekkerdoos bevindt zich weliswaar in een andere kamer, maar binnen dezelfde groep. Het verschil is niet groot (gemiddeld 4 Mbps) maar wordt wel bevestigd wanneer we de testen herhalen.

Ping
Tijdens deze testronde versturen we 60 ping requests van de pc naar de server. We meten de tijd die nodig is om een antwoord op deze ping request te ontvangen van de server.
Hoe kleiner de gemeten tijd, hoe beter.

Ping test

De gemeten tijden bij de powerline testen zitten stabiel rond 3 ms. We merken geen onderlinge verschillen.

Desondanks de minimumtijd bij de draadloze verbinding minder is dan bij de powerline verbindingen ligt de gemiddelde tijd maar liefst 21,7 keer hoger! Merk ook de enorme variatie op tussen de gemeten maximumtijd en minimumtijd.

Stabiliteit van de verbinding
In deze testronde laten we de client (pc) gedurende 5 minuten data versturen naar de server (laptop) via een TCP verbinding. We meten elke seconde de snelheid en plaatsen deze waarden in een grafiek. Zo krijgen we een algemeen beeld van hoe stabiel de snelheden zijn gedurende de data transfer.

Aangezien de 3 powerline testen vergelijkbaar scoorden tijdens deze test (zie ook vorige testen) tonen we enkel de powerline test vanuit 2 verschillende kamers (zoals de adapters ook in de praktijk zullen gebruikt worden).

Wireless data transfer rates

Wired data transfer rates

Powerline data transfer rates

De bedrade verbinding is stabiel, op één negatieve uitschieter na. Als we deze buiten beschouwing laten bedraagt de variatie in snelheid ongeveer 1%. (Let op de schaalverdeling van de Y-as.)
De powerline verbinding is eveneens zeer stabiel zoals te zien in bovenstaande grafiek.
De gemeten snelheden van de draadloze verbinding fluctueren duidelijk, met enkele zeer negatieve uitschieters.

Storing
Tijdens deze laatste test proberen we het elektriciteitsnetwerk zo veel mogelijk te vervuilen en hierdoor de snelheid van de powerline verbinding naar beneden te halen. We doen dit door de powerline adapter in een stopcontact splitter te steken, in combinatie met een elektrische verwarming. Ook sluiten we een netwerk laserprinter aan op het elektriciteitsnetwerk en zetten we de verlichtingsschakelaar enkele malen aan en uit. Beide powerline adapters bevinden zich in verschillende elektrische groepen.
Hierdoor creëren we een bad-case scenario: een elektrische verwarming is een elektrische grootverbruiker!

Elektrische storing

De snelheidsdips in de grafiek worden veroorzaakt wanneer de verwarming van aan naar uit wordt geschakeld. Wanneer de verwarming aan staat is de snelheid min of meer normaal. We merken iets meer fluctuaties in de grafiek, maar afgezien van de 4 snelheidsdips telkens de verwarming wordt uitgezet blijft de verbinding vrij stabiel, desondanks verschillende stoorsignalen van o.a. de verlichting.

Warmteontwikkeling

De powerline adapters voelden vrij warm aan na het testen. Je kan ze evenwel vasthouden zonder je hand te verbranden.

De reden waarom ik deze powerline adapters heb aangeschaft was om een snellere en stabielere verbinding te hebben vanop mijn pc met mijn intern netwerk (zie inleiding).

Na uren van testen en experimenteren blijkt aan beide voorwaarden te zijn voldaan. De gemiddelde snelheid ligt meer dan 2 maal hoger, en de snelheden zijn zeer stabiel.

De belangrijkste conclusies uit bovenstaande testen:
  1. De maximumsnelheid van de powerline adapters is ongeveer 94 Mbps, wat dicht bij de theoretische maximumsnelheid van de netwerkinterface ligt. Vermoedelijk is de netwerkinterface een beperkende factor en zou de snelheid, mits een gigabit netwerkinterface, hoger uitvallen.
  2. De gemeten snelheden zijn stabiel: we hebben nooit een terugval in snelheid gemeten tijdens de uitgevoerde testen, op 4 kortstondige snelheidsdips in de storingstest na.
  3. Desondanks fabrikanten afraden om powerline adapters via een stekkerdoos aan te sluiten hebben we geen terugval in snelheid gemeten wanneer we dit toch doen. Waarschijnlijk komt dit omdat de snelheid over het elektriciteitsnetwerk (theoretisch 500 Mbps) hoger ligt dan de netwerkinterface snelheid (theoretisch 100 Mbps). Mogelijk dat dit over grotere afstanden wel merkbaar wordt.
  4. Een bedrade verbinding met een netwerkkabel blijft de snelste oplossing. Indien niet mogelijk is een powerline verbinding stabieler en sneller dan een draadloze verbinding.
Aangezien de snelheid enerzijds wordt beperkt door de netwerkinterface, maar anderzijds de fabrikant dit ook vermeldt, de verbinding zeer stabiel is en het product uitstekend geprijsd is, geef ik dit product als algemene beoordeling goed. De reële snelheden komen in de buurt van de vermelde netwerkinterface snelheden, maar de adapters hebben meer in hun mars, mits een snellere interface.

Heb jij ook een Zyxel PLA4201?

Mijn eerste product review :)
Veel leesgenot! Opmerkingen en suggesties altijd welkom.
Top review. Opvallend dat het niet uitmaakt waar in huis, maar dat je altijd rond de 93-94 mbps haalt.
Inderdaad opvallend! Ik vermoed dan ook, zoals vermeld in de review, dat de adapters meer in hun mars hebben indien ze uitgerust zouden zijn met een gigabit netwerkinterface.

Bedankt alvast voor de positieve feedback! Er is behoorlijk wat tijd gekropen in het testen en schrijven van deze review. Leuk om weten dat dit geapprecieerd wordt! :)
Hele mooie review!
Erg prettig door te lezen goed gebruik van plaatjes.

5 sterren!
Top review...thnx
Goed om door te lezen en met benodigde plaatjes heel duidelijk

gr. John
Prachtige review! Vooral bij je inleiding die tekening over je appartement. Ik heb nog nooit zo'n mooie eerste review gezien.
Mooie review

Ik heb deze adapters ook en de testen zijn een bevestiging van wat ik zelf ook al had gemerkt.

Ikheb meerdere fasen, wanneer ik ze op een verschillende fase zet, krijg ik voorlopig nog een rood of oranje lampje maar werkt het wel.
De snelheid is dan wel wat lager.

Het systeem met de gekleurde lampjes is trouwens wel mooi.
Super mooie goede review. Aan de ene kant denk ik: waarom 500 Mbps snelheid adverteren terwijl de netwerkinterface niet meer dan 100 Mbps snelheid kan doorgeven. Maar daartegenover staat wel dat die 500 Mbps snelheid tussen de verschillende adapters ervoor zorgt dat de verbinding en snelheid maximaal is waardoor verlies of storingen binnen de marges worden opgevangen.

Ik denk dat deze adapterset voor doorgifte van digitaal TV signaal (HD) een prima oplossing is!
Misschien nog een ideetje om te testen hoe externe storingsbronnen op het net de snelheden beinvloeden. Dan denk ik zo aan halogeenlampen, spaarlampen aan en uitzetten, andere dingen die stroompieken/faseverschuivingen veroorzaken.
Ik kon het niet laten om in één keer de daad bij het woord te voegen... :9
Zie het testgedeelte 'storing'...

[Reactie gewijzigd door melwasul op 30 juni 2012 16:10]

Je hebt 'storingen' nagebootst door een elektr kachel aan en uit te zetten. Waar ik ben, in Curacao, heb ik 4 koelkasten die frequent aan en uit schakelen, alsmede een zware (1500W) zwembadpomp. Kan ik dan hetzelfde verwachten?
Dank.
Vermoedelijk wel, telkens bij het aan- en uitschakelen.

Of je daar in de praktijk veel van merkt is een andere vraag: vermoedelijk zal je even een dip zin in de snelheid, maar tenzij de belasting op jouw electriciteitsnetwerk continu fluctueert zal de snelheid zich zeer snel herstellen (vermoed ik). Het aan-en uitpsringen is vermoedelijk maar enkele keren per uur, en niet enkele keren per minuut...
Ik probeer de komende dagen wat tijd te vinden om dit uit te testen.
Wow zeer mooie/goede eerste review! uiteraard 5*

Inderdaad jammer dat ze uitgerust zijn met een 100Mbps poort.
Ik had hetzelfde probleem als jij: ik durfde z'n setje ook niet aan te schaffen aangezien het bij de ene goed werkt en bij de andere niet of slecht.
Aangezien ik hier met een 230/380V aansluiting zit, is het waarschijnlijk nog wat ingewikkelder(L1/L2/L3/N).
Uiteindelijk toch maar kabels getrokken: voor de snelheid top maar wel een hele hoop werk. Z'n setje kan veel werk besparen, zeker als je geen behoefte hebt aan meer dan 100Mbps.
erg uitgebreid, mijn complimenten