Specificaties Socket 775 met Intel P965 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P965 Platinum Review

TNO 18 maart 2009, 818 views

MSI P965 Platinum

Pluspunten

• Compleet
  • Overclockbaarheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• Plaatsing IDE poort

Layout Score: 2

Na meer dan een jaar gebruik te hebben gemaakt van dit moederbord, lijkt het mij dat ik inmiddels wel een goede mening over dit moederbord heb kunnen vormen. Ik zal in deze review kort en bondig ingaan op mijn ervaringen met dit bordje.

Featureset

Het moederbord kwam aan in een redelijk grote doos, groter dan ik in ieder geval gewend was, met veel accessoires.
1x Rounded Floppy cable
1x Rounded IDE cable
1x D-Bracket (Met 4 MSI diagnose lampjes, hier kom ik later even op terug)
1x Firewire Bracket
Molex naar SATA stekkers
Enkele SATA kabeltjes.

Verder zitten er on-board alle mogelijkheden wat je van een moederbord in deze klasse mag verwachten, inclusief Crossfire support.
Helaas ben ik niet zo te spreken over de Realtek on-board NIC, en deze is inmiddels ook uitgeschakeld en vervangen door een Intel Pro 1000/GT op PCI. Vreemd genoeg kan de Realtek niet goed overweg met bepaalde switches en routers, waardoor ik genoodzaakt was deze op 10 mbit half duplex te forceren, het lag niet aan mijn specifieke netwerkkaart, aangezien die van mijn broertje precies hetzelfde euvel had.
In het begin heb ik ook nog wel wat problemen gehad met de Jmicron IDE controller implementatie, maar een bios update en de drivers goed installeren verhielpen mijn probleem.
De Intel P965 chipset beschikt ook over RAID functionaliteit en mijn harde schijven knorren al vrolijk geruim een jaar in een RAID 0 opstelling.
Het D-bracket is ideaal om aan te kunnen zien waarop de PC blijft hangen met het doorstarten, als dit al gebeurd. Zodra alle 4 lampjes groen branden is alles OK en is het volgende probleem in de opstartfase toe te schrijven aan software of andere instellingen.

Lay-out

De lay-out heb ik als slecht beoordeeld, alleen vanwege de vreemde positie van de IDE poort. Op het moment van aankoop waren SATA DVD branders nog maar dun bezaaid, dus heb ik er voor gekozen om een IDE brander aan te schaffen. Bij het opbouwen bleek de bijgeleverde ronde IDE kabel nog maar net lang genoeg te zijn om van onder naar boven te reiken. Waarom de ontwerpers voor deze positie hebben gekozen is mij onduidelijk, maar ik vind de beoordeling meer dan terecht.

Prestaties

De prestaties zijn prima te noemen, ik was toentertijd overgestapt van een Athlon 2400+, naar een Core 2 Duo en dan is het verschil al behoorlijk groot te noemen. Als ik kijk naar vergelijkbare systemen als die van mij, met andere moederborden, presteert deze nagenoeg gelijk als andere implementaties van de P965 chipset. Op het moment van aankoop was het met 130 euro een van de beter prijs/prestatie gerichte moederborden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Vooralsnog nog geen problemen gehad, met beide moederborden. (Even afkloppen). Eventuele vastlopers waren eigen schuld, door middel van louche software of gewoon te ver overclocken.

Overclockbaarheid :9

Voorzover ik daar over kan oordelen zit dat helemaal goed. Ik heb door de FSB te verhogen naar 333 mHz, de processor (Core 2 Duo) al een paar maanden op 3 GHz draaien. Verder wil ik niet gaan, omdat ik dan ook het geheugen moet gaan overclocken. Mijn broertjes PC blijft gewoon lekker op stock lopen, aangezien hij niet zo'n prutseriemand is. :P

Compatibiliteit

Dit zal wel goed zitten, aangezien hij al mijn hardware en software prima slikt. Enige probleem wat ik bij mijn broertje onder vond, was dat het geen GEIL ddr 2 wilde pakken. Omgeruild voor OCXZ en toen was alles in orde. Vandaar niet de "zeer goed".

Ondersteuning Fabrikant

MSI ontwikkelt nog steeds BIOS updates voor dit moederbord, zodat ook bijna alle Penryns en Yorkfields worden ondersteund. Volgens de huidige lijst worden alleen de processors met 1600 mHz FSB niet ondersteund.

Op het moment van aankoop was deze al zeer goed qua prijs prestatie, en ik vind dit nog steeds verantwoord om te zeggen.

Al met al een prima moederbord, met leuke overclock functies.
Aangezien dit mijn eerste review hier, is stel ik opbouwende kritiek zeer op prijs.

Update 18-3-09

Na ongeveer 2 en een half jaar werkt mijn moederbord nog steeds als een trein. Inmiddels is deze dan ook al 2x meegeweest naar Campzone, waarbij deze ook zich stabiel heeft gedragen. Hopelijk houd ie het nog een half jaartje vol tot er wat anders voorbij komt wat mogelijk interessant is ;)
Windows 7 heeft verder ook geen enkele problemen met het moederbord.
Veel verder wil 't bord trouwens niet overclocken. Bij een FSB van hoger dan 340 MHz wil het al niet meer aan ook al verhoog je de voltages. Helaas, maar van 266 -> 333 MHz FSB is snel zat!

Het moederbord van m'n broertje is wel uit de running, onverklaarbaar veel blauwe schermen en andere vage dingen, wat zeer waarschijnlijk aan het moederbord lag.

Heb jij ook een MSI P965 Platinum?

Goeie review. :)
Maar nog één opmerking bij het kopje Compatiliteit staat OCX geheugen maar dat moet natuurlijk OCZ zijn. ;)
De lay-out vind je slecht alleen omdat de IDE aansluiting slecht geplaatst is.
Zo erg is dat ene dingetje toch niet.
Maar eigenlijk moet je dat zelf weten want het is natuurlijk jou mening ;) .

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 15 januari 2008 19:50]

Dank je wel!

*fixed*
lekker, ik heb deze voor een vriend van me op ebay gekocht voor ¤ 50; heb er weer alle vertrouwen in nu ^^
Ik denk dat dit een zeer goede review is, het enige wat ik mis is misschien een bechmark testje, maar voor de rest is het super gedaan! ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet erg veel reviews gezien heb (ben net nieuw hier), wat voor een koeler zit er op je cpu btw?

[Reactie gewijzigd door Xero-X op 15 januari 2008 20:06]

Ik zal binnenkort wel even een PC Mark testje er over heen gooien oid.
Qua koeler heb ik er een Arctic Freezer 7 op gezet, maar ik vond dit niet relevant voor de review.