Sony NEX-5N + 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart Review

Erhnam 8 juli 2012, 4.912 views

Sony NEX-5N + 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

Pluspunten

• Compacte
  • Prima foto- en videokwaliteit
  • Veel mounts beschikbaar om combinaties te maken met oudere lenzen

Minpunten

• Vervorming aan de randen van de door Sony meegeleverde lenzen. (Kan grotendeels worden opgelost met de lenscorrectie functie van Lightroom)
  • Menu soms wat omslachtig.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
Op het internet is al ontzettend veel te vinden aan reviews en artikelen over de Sony NEX5N. Daarom dat ik niet op alle aspecten van de camera in ga.

Na lange tijd met compact camera's te hebben gewerkt zoals de Canon IXUS, wilde ik graag de overstap maken naar een meer "professionele camera". Belangrijk vond ik het formaat, omdat ik eerder altijd gewend was met compact te werken. Ik kwam daarom al snel uit bij Systeem camera's zoals de Sony Nex of Nikon 1 series.
Over de Sony Nex hoorde ik goede verhalen. De Sony NEX 7 met alleen een body voor meer dan 1000 euro vond ik veel te duur. De NEX 3 series is iets goedkoper, maar worden niet verkocht in setjes met meerdere lenzen. Toen dit setje voor een redelijke prijs voorbij kwam heb ik de overstap gemaakt. De Sony NEX-5N met twee verwisselbare lenzen: 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 heb ik gekocht bij de Wehkamp voor ongeveer 740.
Toeval wilde dat bij het eerste exemplaar de kaartlezen in het toestel niet werkte. Exemplaar nummer twee werkt nu zonder problemen. Bij de kit heb ik ook een fisheye opzetlens gekocht. Deze werkt alleen op de 16mm. Op de 18-55mm past de fisheye wel, maar zijn er zwarte randen te zien en is het beeld erg onscherp. Bijgaand een foto van de nieuwe collectie:

Van links naar rechts; fish-eye opzetlens, 18mm-55mm, NEX5 body met 16mm lens.

Algemeen:

De camera voelt solide aan en het verwisselen van de twee lenzen is een fluitje van een cent. Het menu is in het begin misschien wat wennen, maar werkt na verloop van tijd prima. De reviews op het internet zijn hier vrij negatief over, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Het grote kantelbare touchschreen scherm werkt prettig en de gevoeligheid vind ik zeer goed. Het aantal knoppen met functies is beperkt, maar dit is inherent aan het ontwerp van een compact camera, denk ik. Op de toestellen die ik hiervoor had, Canon IXUS, is dit niet anders.

Een handigheid van de camera is de focus functie, waarbij je door op het aanscherm te drukken de focus automatisch op de juiste plek legt. Het scherp stellen gaat meestal binnen een seconde alleen had dit wel wat sneller gemogen. Focus werkt van voren naar achteren, waarna als er iets over het voorwerp heen is gefocust, de camera een stapje terug doet om het beeld uiteindelijk helemaal scherp te krijgen.

Het menu kent grof 4 functies voor wat betreft het nemen van foto's;

- Intelligent Auto; de camera regelt alles zelf.
- Aperture Priority; de diafragma is zelf aan te passen, sluitertijd en iso regelt de camera zelf.
- Shutter Priority; sluitertijd is zelf aan te passen. diafragma en iso regelen de camera zelf.
- Manual; alles moet volledig met de hand worden ingesteld.

Persoonlijk vind ik de diafragmavoorkeuzemodus het fijnst, waarbij je aan het scrollwiel zelf de diafragma op het gewenst niveau kan instellen. De sluitertijdvoorkeuzemodus gebruik ik meer om snel bewegende objecten vast te leggen. Verder zijn er nog opties zoals de Sweep Panorama, Anti Motion Blur, Scene Selection (nacht, portret, macro mode, etc) en Program AE. Waarbij de laatste modus de diafragma en sluitertijd zelf regelt, maar je als gebruiker wel aan de overige opties mag zitten.

Terug naar de kit; Zoals ik al eerder zei worden bij deze kit twee lenzen geleverd. De eerste is een 16mm lens met een vaste hoek. De 16mm is handig voor het fotograferen van landschappen of een overzichtsfoto, zoals makelaars dat vaak doen bij de verkoop van een huis. Hier een impressie:

16mm lens met f/3.2 1/60sec. ISO-200

De tweede lens is een 18mm-55mm lens en zoals de naam al doet vermoeden kan de lens van 18mm tot 55mm worden ingesteld. Het zoomen gaat snel door aan de lens te draaien. Deze "macro" lens is ideaal voor het fotograferen van portretten of van objecten dichtbij. Wederom een impressie:

18mm-55mm lens met f/3.5 1/60sec. ISO-250

Als laatste de fisheye opzet lens. Deze lens schuif je dus over de 16mm lens heen. Ondertussen zijn er ook alternatieven op de markt zoals de Samyang, maar voor 120 euro is de VCL-ECF1 een leuk alternatief.

16mm lens fisheye opzetlens met f/3.5 1/60sec. ISO-320

Roundup: De Sony NEX 5n kit met 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 lenzen maken het geheel een leuke kit. Voor beginners die op zoek zijn naar een compacte camera is de Sony NEX een prima alternatief. Echt professionele gebruikers zullen wellicht meer geinteresseerd zijn in de Alpha series, maar misschien is de Sony NEX een prima aanvulling. Ook leuk is dat er voor de Sony NEX serie mounts te koop zijn om bijvoorbeeld oude minolta of penagor lenzen over te zetten en te gebruiken met moderne technology.

Update;

Inmiddels heb ik voor een paar tientjes een MD mount gekocht om bijvoorbeeld oude Minolta MD lenzen op de Sony NEX te bevestigen.

Het bevestigen van de mount is een fluitje van een cent. Wat wel even duurde zijn de juiste menu instellingen. Onder settings moet je minimaal "Release w/o Lens" uitzetten. Verder kan je het beste ook de MF Assist functie uitzetten.

Scherpstellen (focus) en de juiste diafragma gaan via de lens. Voordeel is wel dat met deze manier van werken je meteen resultaat ziet. Het vastleggen van beelden gaat voor mijn gevoel met een veel hogere snelheid. Nadeel is dat je zelf wel veel meer aan de "knoppen" moet zitten. Hier een voorbeeld van 45mm Minolta shot:

Heb jij ook een Sony NEX-5N + 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart?

voor een paar tientjes een MD mount? Kan je uitleggen waar, merk + type nummer en wat de beperkingen zijn?

Ik had begrepen dat je de oude Sony adapter had (LA-EA1) - gaat voor 150,- op de pricewatch - maar je hebt dan geen auto-focus van de lensen. AutoExposure welk wel (dus je hoeft niet in compleet manual-mode te zitten) maar de focus moet je toch op de lens zelf handmatig doen.

De nieuwere Sony LA-EA2 - gaat voor _275,-_ op de pricewatch - is tikkeltje groter maar brengt de technieken van de SLT serie naar de NEX, namelijk een 70%/30% mirror met phase-detect auto-focus in de adapter zelf. Daardoor werkt de auto-focus van de A-lenzen (best snel zelfs) en werken ook lensen die geen ingebouwde AF-motor hebben (er zit een AF-motortje in de adapter).

De LA-LEA1 leek me te beperkt en al duur genoeg, de LA-EA2 is (voor mij althans) gewoon te duur.

Dus ik ben erg benieuwd elke adapter jij voor een paar tientjes hebt en wat je er wel en niet mee kan.

Over de review: Je zei dat je een wat 'professionelere' camera wou als opstap van je compact-camera(s). Wat verwacht je dan van zo'n camera (of wat noem je 'professionelere mogelijkheden') en heeft de NEX hier ook in voldaan? Heel simpel bijvoorbeeld: Merk je duidelijk dat er een betere kwaliteit in je foto's zit dan je oude IXUS, en is het de meerprijs waard?
Voor een paar tientjes heb je dus een analoge lens adapter voor de verschillende typen (oude) lens vattingen, dan heb je geen autofocus of diafragma info of keuze via het toestel( je kan dan ook alleen op A(perture) of M(anual) stand schieten. De sony adapters zijn voor a- naar e-mount met autofocus en aperture (passen dus alleen a mount lensen op), vandaar het prijs verschil. Ebay staat vol met goedkope adapters kosten rond de 10¤ (fotga maakt goede kwaliteit). Zelf heb ik de FD naar nex, en de m39- & konica AR- mount to nex onderweg uit Hongkong(wachttijd is het nadeel).
heb idd gekeken. Je hebt bergen adapters van andere merken, maar die hebben allemaal geen autofocus/auto of diafragma info. Gewoon geen communicatie tussen lens en body idd.

Op cameranu.nl zie je ze voor over de 120,- staan (dezelfde die op ebay voor een paar tientjes staan). Is hevig overpriced aangezien het eigenlijk alleen maar een stukje metaal / plastic is. Dan komt de LA-LEA1 van sony weer in de buurt met prijs, maar ook die heeft geen autofocus geloof ik.

De LEA2 van sony bevat gewoon een halve SLT camera :) dus de prijs snap ik wel.

Heb naar dit soort dingen lopen zoeken omdat ik al een tijdje een Alpha gebruik en aan het kijken was of een NEX erbij een optie was voor kleinere dingen. Maar de prijs die ik moet betalen om mijn A-lenzen te gebruiken is het niet waard.

Voor de rest (@ review-schrijver): Blij te horen dat de NEX idd voor jou het waard is. Om in perspectief te zetten: Mijn vriendin heeft een Canon D1000 starter kitje, en wou ook wat kleiners. Dus die vroeg ook hoe het zat met die NEX camera's... Wat zij bedoelde met 'vergelijkbare mogelijkheden' bleek na even doorvragen het zoombereik te zijn van een grote telelens en de burst-mode. Na even zoeken een Canon Powershot SX220 HS (180,-) gevonden in haar favoriete kleur en die wil nooit meer terug :).

Dus ja, dit soort camera's bieden een tussenstap van compact naar dSLR. Maar je moet altijd goed nadenken wat je verwacht van zo'n tussenstap. Meeste mensen die compact's gebruiken zullen het verschil in kwaliteit van de sensor en / of lens niet zo snel merken. De meeste mensen die het wel weten of merken hebben al een DSLR :).

Jij bent denk ik de zeldzame groep die goed past bij deze produkt-categorie :).

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 8 juli 2012 18:13]

Op Ebay heb ik een MD mount gekocht. Voor minder dan 10 euro. Werkt perfect: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=md+mount+nex

In Nederland kan ze je ook kopen, maar zijn ze iets duurder. Kipon om een voorbeeld te noemen.

Een vintage lens van bijvoorbeeld Minolta kan je eveneens voor een paar tientjes op ebay of marktplaats op de kop tikken.

Wat ik van de LA-EA1 en LA-EA2 heb begrepen is dat met name de oplossing die Sony biedt. Hiermee ben je veel duurder uit. Voordeel is wel dat de camera de lens kan herkennen en als meta data kan meegeven aan de foto's. Ik heb alleen geen ervaringen met deze mounts.

Wat betreft de opmerking versus een compact camera. De kwaliteit zit voor mij met name in de kwaliteit van de lens en het gevoel dat de foto's een veel hoger contrast hebben. Wisselen tussen de 16mm groothoek of de macro lens is ook erg fijn. Compact camera's hebben niet het bereik van een camera met lossen lenzen.
Daarnaast zijn de instelmogelijkheden beter dan ik gewend was. Via het touchscreen de focus bepalen en de diafragma aan passen om de focus heel scherp te krijgen en juist de achtergrond minder scherp, om maar een voorbeeld te noemen. Ongetwijfeld dat er ook compact camera's zijn waarmee dat ook mogelijk is, maar op de Sony NEX werkt dit erg prettig.

[Reactie gewijzigd door Erhnam op 8 juli 2012 16:46]

Bedankt voor je review van deze mooie camera. Misschien dat ik nog ooit een 5N of een 7 koop, voor het geval ik niet wil slepen met mijn DSLR. Maar de nood is niet hoog, dus dat kan nog wel even duren.

Ik heb nog wel wat vragen en opmerkingen:
Zelf ben ik geen voorstander van die opzet lenzen, of dat nu macro of fisheye lenzen zijn, maakt me niet zoveel uit, de kwaliteit is gewoon te laag voor het spul dat je gekocht hebt.
Wat ik niet begrijp is dat hij alleen op de 16 mm werkt. Als ik ergens zwarte randen zou verwachten, dan is het op die 16mm, die heeft immers de grootste kijkhoek. Verder lijkt met een korter brandpuntsafstand alles beter (de DOF is veel groter), maar dat wil niet zeggen dat het ook echt beter is. Iig zou ik geen groot verschil verwachten tussen die 18 en 16 mm, hoewel je DOF wel erg snel afneemt (bijv. object op 2 meter bij f/4,5 geeft een DOF van 5,4m (16mm) vs 3,2m (18mm), dat scheelt wel...).
Je zult hier bedoelen "van een compacte camera", want een compact camera is het geenszins!!!
Om alvast in te gaan op je opmerking die verderop pas staat. Ja er zijn al compact camera's diie dit ook kunnen.
Ongeveer 1 seconde (zal ook nog wel van je objectief afhangen) is helemaal niet gek. Het grote nadeel van contrastdetectie (waarop deze camera werkt) t.o.v. fase-detectie (bij de meeste DSLR's en dat werkt overigens ook op contrast, maar dat is weer een heel ander verhaal) is dat fase-detectie weet welke kant hij op moet scherpstellen. Het scherpstellen (tenzij hij gaat hunten) is direct naar het juist punt. Contrastdetectie weet dat niet. Dus die kijkt constant of het contrast toe- of afneemt en corrigeert bij afname naar de andere kant toe. Dit is een soort iteratief proces, waardoor uiteindelijk het resultaat beter kan zijn (je hebt niets te maken met front- of back-focussing problemen) maar ook langzamer is. Er komen steeds meer camera's met contrast detectie die claimen sneller te zijn dan fase detectie camera's, maar in de praktijk blijkt dat nog al tegen te vallen. Sony lost het probleem blijkbaar op door altijd één kant uit scherp te stellen.
....De 16mm is handig voor het fotograferen van landschappen....
Een wijd verbreid misverstand. Ja, soms is groothoek handig voor landschap, soms juist tele... Lees eens dit artikel: http://singhray.blogspot....-right-lens-for-your.html, dat werkt zeer verhelderend :p.

Zijn er nog drie opmerkingen:
- mis je een EVF niet heel erg. Dat vind ik eigenlijk de gemiste kans van de 5N, zeker gezien de enorme mooie prestaties van de camera.
- Je hebt zeer mooie camera gekocht, die je aan het afbreken bent met goedkope adapters en voorzetlenzen. Ik wil je graag de overweging meegeven om meer vpoor kwaliteit te gaan (als je al eenmaal zo iets moois hebt) dan voor kwantiteit.
- Je koopt een systeemcamera omdat hij kleiner is dan een DSLR (de kwaliteit is niet echt minder, die is gewoon op hetzelfde niveau!!!), vervolgens zet je daar een adapter op om meer lenzen kwijt te kunnen. Weg voordeel systeemcamera, het geheel raakt zelfs IMO in onbalans. Ik kan me zo iets voorstellen als je van Minolta of Sony afkomt, maar anders...... snap ik echt niet.
Graag hoor ik jouw overwegingen hierop, want het verbaast me echt.

Nogmaals dank voor het delen en ontzettend veel succes met je camera.
De overweging om tot deze camera over te gaan is het kleine formaat. Toegegeven het is geen compact camera die je zo in een broekzak wegstopt, maar het past bijvoorbeeld wel in de handtas van mijn vrouw. Een camera voor het goede point-en-shoot werk, met de kwaliteit die lijkt op een DSLR, zonder meteen een rugtas vol mee te hoeven nemen. De camera voldoet wat dat betreft aan mijn eisen. De kit met twee lenzen is voor mij een prima set om mee te starten. Het meeste werk zal ik hier voorlopig mee doen.

De mounts en de fisheye zijn meer als plezier erbij gekocht. Helemaal gelijk dat ik de kleine systeemcamera hiermee in onbalans breng, maar het is meer een manier om te "spelen" en leren te fotograferen. De kosten van een opzet, mount en analoge tweedehands lens (alles bij elkaar 150 euro) zijn in het niets vergeleken met het professionele spul. Voor de kwaliteit is het mij niet te doen, het is meer om het plezier te vergroten. Voor de kwaliteit zal ik eerder teruggrijpen op de twee lenzen die bij de kit zitten. De overweging om voor meer kwaliteit heb ik zeker overwogen, maar daarvoor wil ik eerst meer oefenen en leren. De NEX biedt wat dat betreft voldoende mogelijkheid om eerst te oefenen.

Met EVF bedoel je denk ik het doorkijkgat waar je door kijkt om te zien wat de camema vastlegt? Hiervoor gebruik ik LCD scherm. Voordeel is dat je deze ook kan kantelen.
Ik heb zelf onlangs stap gemaakt van een Nikon D90 naar de NEX-5N mede om het kleinere formaat. Op de D90 zat tevens een 18-200mm lens en mede daardoor was het allemaal net wat te lomp om zomaar overal mee naartoe te nemen. Deze camera past eenvoudig in de handtas van mijn vriendin en mede daardoor merk ik dat we veel vaker foto's maken dan voorheen.

De reden voor deze systeemcamera is gebaseerd op de mogelijkheid om de lenzen te verwisselen en de duidelijk betere sensor en beeldkwaliteit ten opzichte van een compact camera. Al met al ben ik blij met de overstap!
Mooie camera en nette review.
Ben nieuwsgierig naar je verder ervaringen met deze NEX5.