Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook Review

1nf1n1ty 14 januari 2008, laatste update op 24 januari 2008, 689 views

Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook

Pluspunten

• klein
  • overzichtelijke software

Minpunten

• te klein om een x-fi chip in te stoppen
  • geen x-fi gaming mogelijkheden
  • neppe chrystalizer

Opnamekwaliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 1
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 3
na net en set nieuwe high end headphones(grado SR-325i) gekocht te hebben besloot ik daar een bijpassende geluidskaart voor mijn laptop voor te kopen. ik haad iets meer van deze kaart verwacht. in tegenstelling wat de naam van het product doet vermoeden zit hier geen x-fi processor chip in. de crystaliser optie op de kaart is meer een soort equaliser dan een optie die echt lage bitrate muziek verbeterd zoals men die vind op de meeste desktop x-fi kaarten.
tot mijn verbasing bleek deze kaart ook niet compatible met de speciale x-fi optie die men vindt in games als Battlefield 2.
als je dan vervolgens je surround sound geluids set wilt aansluiten blijk je daar nog een extra (dure) docking station voor te moeten kopen.

nog een minpunt, de kaart schiet heel snel uit je laptop, als er bijvoorbeeld een klein beetje spanning op de draad staat als je een verkeerde beweging maakt.

ik ben erg teleurgesteld in deze kaart, naar mijn gevoel is het geluid wel beter dan de onboard optie, maar zeker niet zoveel geld waard en al zeker niet het x-fi logo. de opties waarvoor je een x-fi kaart koopt zijn er uitgesloopt!

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook?

Niet dat het de situatie er beter op maakt, maar klinkt als een typisch gevalletje research plegen, bij voorkeur van tevoren. Blijkbaar heb je dit voor je hoofdtelefoon wel gedaan, want die Grado is een grapvol ding. Zelfs op de site van Creative zelf -toegegeven; je moet even zoeken- staat het vermeld.
En mbt BF bedoel je waarschijnlijk dat x-ram verkoop truucje; staat ook nergens vermeld dat je kaart deze mogelijkheid heeft.

Statistisch gezien komt je algemene beoordeling ook nogal vreemd over als 'ie stukken lager is dan het gemiddelde van de losse componenten.

Neemt natuurlijk niet weg dat je wel wat meer mag verwachten voor die -grof genomen- 70 :|
Anyway, sterkte met je miskoop (let wel: :) )

[Reactie gewijzigd door allegames op 15 januari 2008 08:15]

De kaart heeft dus een crystalizer?
ja dat is natuurlijk zo, het was wat slimmer geweest om eerst wat meer research te plegen(en thx ik heb inderdaad veel tijd in het uitzoeken van die grado gestopt), ik was op dat moment aleen de ruis van mijn onboard kaart zo zat dat ik gewoon een nieuwe kaart wou. en aangezien ik bij een vriend geweldig geluid had gehoord uit zijn x-fi extreme gamer nam ik aan dat de notebook variant van deze x-fi kaarten dus wel ongeveer gelijke kwaliteit zou leveren. dat met BF heeft niks met x-ram te maken, ik heb op meerdere forums gezien dat mensen met x-fi kaarten zonder x-ram hier wel gebruik van konden maken. de notebook versie kan gewoon niet in gamer mode omdat de chip dit niet ondersteund. ik heb ook nog contact opgenomen met creative over dit probleem en ze waren daar der zelf niet eens van bewust dat de kaart deze optie niet ondersteund, der werd me verteld dat ik gewoon men drivers opnieuw moest instaleren en als dat niet werkte (ff snel) men harde schijf formateren en alles opnieuw instaleren.. natuurlijk dat lost et vast en zeker op;)

nou allegames je hebt helemaal gelijk gelijk als et op men score aan komt ik zal et zo even aanpassen voor somige dingen veel te hoge cijfers gegeven.

decguru, der zit geen crystaliser in wel een equaliser setting met de naam chrystaliser. deze optie verbeterd het geluid helemaal niet het word alleen maar wat verranderd. in tegenstelling tot de chryteliser die je op de meeste desktop x-fi kaarten vind.

[Reactie gewijzigd door 1nf1n1ty op 24 januari 2008 22:35]