Microsoft Habu Review

Deismyna 14 januari 2008, laatste update op 17 november 2015, 783 views

Microsoft Habu

Pluspunten

• Presteert Goed
  • Ligt goed in de hand
  • Mooie verlichting
  • Veel knoppen en functies

Minpunten

• Drivers
  • Microsoft logo

Algemene beoordeling

De Habu is een muis Microsoft met een laserwerk van Razer.
Ik heb deze muis nu al ongeveer een jaar in mijn bezit. Heb hem toentertijd gekocht omdat ik veel bezig was met Wolfenstein: ET en de Logitech muis van 5 euro die ik hiervoor had was nou niet echt geweldig voor je aim. :)
Muis ziet er prima uit en heeft tussen de linker en rechtermuisknop twee kleine knopjes waarmee je tussen verschillende profielen kan wisselen. Hierover later meer.
Tevens zitten er twee extra knoppen aan de zijkant die in windows te gebruiken zijn als 'volgende' / 'vorige'-knop. Ook kun je deze knoppen in-game gebruiken voor van alles en nog wat. Denk bijvoorbeeld aan het gooien van een granaat of het knifen van iemand. Deze twee knoppen zitten in een soort van 'frame' wat je uit je muis kan halen. Er wordt een extra 'frame' bij de Habu meegeleverd, waarbij de knoppen op een andere plek zitten. Zo kun je dus een 'frame' kiezen wat je het best in de hand vind liggen.

Ergonomie

Ergonomie is natuurlijk een vrij belangrijk punt van een muis. Dit is ook de reden dat ik voor de Habu heb gekozen en niet voor een Razer. De Razer muizen vind ik over het algemeen vrij plat en je moet ze op een aparte manier vasthouden. Dit vond ik eigenlijk maar niets, dus werd het een Habu.
De knoppen zitten allemaal op een goeie plek en klikken niet te zwaar of zo. Het verwisselbare 'frame' van de extra knoppen zorgt er voor dat hij vrijwel altijd goed in de hand ligt.
Het scrollwiel is ligt te bedienen en kan ook ingedrukt worden om snel door een pagina te scrollen.

Functionaliteit

Tja, eigenlijk al een beetje besproken bij de eerdere kopjes. Maar als aanvulling hierop is nog wel te vermelden dat de muis beschikt over blauwe verlichting (wat eventueel uitgezet kan worden in de drivers). Tevens zit er nog een knopje onderop de muis waarmee je zover ik weet je opgeslagen profielen kan wissen. Nooit gebruikt dus zou niet precies weten of en hoe het werkt.

Precisie

De laser in de Habu heeft 2000 DPI. Maar als je wilt kan je ook kiezen tussen 400, 800 en 1600 DPI. Ik ben zeer te spreken over de snelheid en precisie. Mede omdat ik een dual screen monitor setup heb vind ik het belangrijk dat ik niet een half uur moet scrollen voordat ik van de ene naar de andere kant van mijn bureaublad ben. De Habu is zeer snel en precies. Dus ik ben hier erg tevreden over.

Vormgeving

De vormgeving. Tja ik vind het een mooie muis en de blauwe led verlichting past goed bij mijn andere hardware, zoals de G15. Een klein minpuntje vind ik het Microsoft logo dat midden op de muis zit. Niet omdat ik iets tegen Microsoft heb of zo, maar ik had veel liever een verlicht logo o.i.d. gezien, zoals op de muizen van Razer.
Oh jah, de vormgeving van de verpakking mag ook wel eens aangepast worden. Ik vond het tenminste een hel om de muis er uit en er in te stoppen. :+

Bouwkwaliteit

De muis voelt op zich vrij solide aan. Het 'frame' van de twee extra muisknoppen is echter wat minder. Dit komt waarschijnlijk omdat het een los onderdeel is. Als je namelijk aan de hoekjes van het 'frame' duwt zit er enige beweging in en het kraakt een beetje. Bij normaal gebruik heb je hier echter geen last van. De bouwkwaliteit krijgt echter geen 'goed'. Dit komt omdat na een jaar één van de profiel-change-knopjes bij het scrollwiel vast kwam te zitten. Ik ben diezelfde dag nog naar de winkel gegaan en stond binnen een paar minuten weer buiten met een nieuwe Habu. Dat was verder wel prima geregeld.
Bij mijn kapotte Habu was het Microsoft logo waar ik het eerder over had trouwens wel half weggesleten }> Nu ben ik een vrij intensieve gebruiker van mijn PC. En ik ken andere mensen die ongeveer net zo lang een Habu hebben als mij en bij hun is het logo nog perfect. Dus misschien had ik een slechte batch of zo. Vond het verder ook niet zo heel boeiend.
De 'glijpads' die onder mijn Habu zaten waren na 1 jaar nog niet echt versleten. De extra set die bijgeleverd zat (zit verstopt in het boekje ;) ) heb ik nog niet nodig gehad.

Drivers en ondersteuning

De drivers.... Tja. Toen ik vorig jaar mijn Habu kocht waren die vrij verschrikkelijk. Drivers installeren, firmware updaten, rebooten, etc, het moest allemaal in een bepaalde volgorde gebeuren. Er liep echter een topic over en GoT waarmee alles goed is gelukt.
Als je tegenwoordig een Habu koopt zit de nieuwste firmware er al op en is het alleen een kwestie van software installeren.
Nu over de drivers zelf. In de software kan je allerlei instellingen maken in je muis en opslaan in 5 verschillende profielen. Deze profielen kun je echter opslaan in je muis zelf, waardoor je de muis gewoon op een andere PC kan aansluiten zonder dat je alles weer opnieuw in moet stellen.
Je kan tussen de profielen switchen met de knopjes voor het scrollwiel, zelfs als de drivers niet geïnstalleerd zijn. Verder kan je ook de verlichting aan of uit zetten en allerlei andere instellingen die van belang kunnen zijn voor een gamer. (denk aan horizontale en verticale scrollsnelheid, dubbelklik snelheid, etc).
De reden dat ik de software niet geïnstalleerd heb, is dat de software de vervelende neiging heeft om iedere keer als je reboot het vinkje weg te halen bij 'precisie van de aanwijzer verbeteren', wat te vinden is bij de instellingen van de muis in het configuratiescherm. Dit wil ik echter wel aanhebben, dus was ik genoodzaakt om na iedere reboot het vinkje te plaatsen of om de drivers te verwijderen. Ik heb dus gekozen voor het laatste.

Tja en als laatste de prijs. Ik kan me voorstellen dat sommigen mensen ¤ 50,- a ¤ 55,- veel vinden voor een muis. Dat is misschien ook wel zo. In het geval van de Habu krijg je er naar mijn idee wel een zeer goed product voor terug. Dus ik vind hem zijn geld meer dan waard.

Heb jij ook een Microsoft Habu?

Heb em zelf ook al maanden in gebruik, heerlijke muis, beetje groter dan de standaard muis, perfect voor mij!

Drivers zijn beter op het moment, en dat logo vind ik ook een beetje bla... Bij mij issie er al half af :P

Btw ik gebruik niet eens drivers, gewoon plug and play ;)
Hehe, beetje het zelfde als mij dus. Ik heb gewoon één keer de drivers geïnstalleerd om de profielen in te stellen. Daarna meteen weer er af gegooid :P
Idd, same here. Is ook niet nodig, dpi kan ik ook zonder drivers veranderen, enige wat ik verder ook nodig heb ;)

Zie nog geen reden om een nieuwe model te kopen, de vorm en grootte spreekt me het meeste aan.
Ik ben zeer tevreden met deze muis.
De grootste reden dat ik de software er wel op is staan is omdat zo je de polling rate (het aantal Hz waarmee de muis werkt (hoger is beter)).
125Hz is default en komt overeen met 12.5 millisecondes reactietijd.
en voor games is soms toch gewenst als deze wat hoger liggen. met deze software is het mogelijk om deze op te schroeven naar 1000Hz dat komt neer op een reactie tijd van minder dan 1ms.
Dit maakte voor mij zeker een verschil.

Ik ben nu al bezig met mijn 3e muis,
1e muis RMAed omdat de software niet werkte met de muis. (microsoft's helpdesk was heel behulpzaam en had binnen 5 dagen kostenloos een nieuwe.

2e muis begon na een jaar intensief gebruik problemen te krijgen met de linkermuisknop
werderom Microsoft's helpdesk gebelt, en ze hebben mij een nieuwe gestuurd.
Duurde iets langer dan de vorige keer dus had na 10 dagen weer gebelt en er werd gelijk een nieuwe besteld.

kreeg later alsnog de andere dus heb nu 2 nieuwe muizen KOSTENLOOS O-)