Specificaties Rad. HD7970 (1,07GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R7970 Lightning Review

TERW_DAN 5 december 2012, 1.975 views

MSI R7970 Lightning

Pluspunten

• snelheid
  • OCbaarheid
  • koeling
  • PCBontwerp.
  • relatief laag energieverbruik.

Minpunten

• geen duallink outputs
  • hoge prijs

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het was al weer een tijdje geleden dat ik me met videokaartjes heb bezig gehouden, dus toen ik deze 7970 Lightning kon testen was ik daar ook zeer blij mee natuurlijk.

De kaart
De Lightning is een Radeon 7970 waarvan MSI het PCB volledig opnieuw ontworpen heeft. Hierdoor is de kaart wat groter dan andere 7970s en heeft het een eigen ontwerp voor de PWMs op het bord, dat de koeling en overclockbaarheid ten goede moeten komen.
De kaart heeft dus een fors formaat, met ruim 30CM lang past deze mogelijk niet in iedere kast, dus dat is wel iets om rekening mee te houden als je een krappe kast hebt. Ik zelf heb deze kaart geplaatst in een CoolerMaster 690 advanced II kast, en dat past precies, maar heel veel ruimte heb je dan niet meer.

Specificaties
1x singlelink DVI-I
1x singlelink DVI-D
MultiGPUCrossfire
Afmetingen305x135.5x40mm

datasheet, klik voor groter plaatje

De aansluitingen op de kaart vind ik wat minder gunstig. Hoewel er 2 DVI en 4 displaypoorten op zitten, zijn beide DVIpoorten singlelinkpoorten. Een monitor met een hogere resolutie hierop aansluiten is dus niet mogelijk. Ik kwam daarachter nadat ik de kaart hier had liggen en de specs ging bekijken. De enige oplossing om toch mijn 30” monitor op 2560x1600 aan te sluiten is door een displayport → duallink DVI adapter te gebruiken.
Gezien de specificaties van de displayportconnectoren kun je alleen een duallink DVI poort aansluiten met een actieve adapter. En duallink adapters zijn duur, reken op een kleine 100 euro die je dan zeker kwijt bent.

Voor deze review was Modest71 zo aardig om me een passief adaptertje te lenen of dat ging werken, maar helaas kan ik dan nog maximaal 1920*1200 uitsturen over die poort, je hebt dus echt een actieve duallink adapter nodig wil je een monitor met hoge resolutie aansluiten.
De reden dat er geen duallink connectoren op zitten is dat er de keuze was bij het design van deze kaart om 4 displaypoorten en 1 duallink DVIpoort te plaatsen, of 2 singlelink poorten en 4 displaypoorten. Gekozen is voor dat laatste om 6 monitoren op 1 kaart aan te kunnen sluiten.
Of het helemaal mogelijk is weet ik niet, maar een combinatie van die 2 zou ik zelf ideaal vinden, dus een duallink DVI en singlelink DVI, waarbij als je de DVI als duallink wilt gebruiken de 2e DVI poort uigeschakeld wordt. Dat zou net wat meer flexibiliteit geven.
Maar gezien veel mensen toch geen duallink outputs nodig hebben, zal dit waarschijnlijk geen grote issue zijn.

Vergeleken met de 6870 Hawk die ik in m'n eigen systeem heb hangen is de kaart echt een flink stuk groter. De fans zijn groter, waardoor ze meer lucht kunnen verplaatsen, en de kaart is ook een stuk hoger, waardoor er meer ruimte is voor de heatsinks.

Geluids en warmteproductie
MSI weet meestal een prima koeler te bouwen die niet alleen goed koelt, maar ook lekker stil is. En dat is bij deze Lightning ook zo. In idle draait de fan meestal op zo'n 30%, toen ik 'm in de CM690 had ingebouwd. Tot zo'n 55% is de fan vrijwel onhoorbaar, en pas bij 80% wordt het geluid storend, maar die 80% haal je alleen als je flink overclockt en daarbij dingen als MSI Kombustor gaat draaien. Bij normaal gamen komt dat niet eens voor.

De temperaturen zijn bij mij niet boven de 75graden uitgekomen, ook niet als ik de kaart geOCed had lopen met Kombustor. Idle is 30 tot 35 graden heel normaal, een beetje afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk.

Overclocken
Als je deze kaart koopt, dan moet je sterk in je schoenen staan wil je het ding gewoon zo laten draaien als die draait, zonder te overclocken. De hele kaart is erop gebouwd om goed overklokbaar te zijn. De belangrijkste Ocfeature die erbij zit is de GPUreactor, die bovenop de kaart is geprikt. Deze GPUreactor biedt een extra PWM welke moet zorgen voor een stabielere en schonere stroomtoevoer. MSI claimed hier 88% minder noise mee te bereiken als zonder deze reactor. Zonder extreem te OCen is dit wat lastig te testen, dus heb ik voornamelijk gekeken naar de stabiliteit van de kaart met dit ding erop.

Met MSI Afterburner kun je heel eenvoudig de kaart realtime overclocken. Daardoor kun je makkelijk tweaken tot je het maximale punt hebt gevonden.
Afterburnerscreenshot (van een 6870 Hawk in dit geval, maar de 7970 werkt op dezelfde manier).

De Lightning is de ideale kaart voor als je met stikstof e.d. wilt gaan OCen, maar ook op lucht zonder al te veel tweaks kun je er nog wel wat extra performance uitpersen. De kaart is sowieso al wat hoger geklokt, maar er is nog wel wat ruimte.
Ik heb vlug even een poging gewaagd om te kijken hoever dat ik kon komen, en de 1170MHz is zonder al teveel tweakwerk al prima haalbaar, wat de graphische performance in 3DMark 11 een wat hogere score neerzet.

3DMark 11- overall
7970 stock 7807 3DMarks
7970 lightning 7808 3DMarks
7970 OC 8627 3DMarks

3DMark 11 - graphics
7970 stock 8015 3DMarks
7970 lightning 8686 3DMarks
7970 OC 9222 3DMarks

Als je echt gek wilt gaan dan kun je met vloeibare stikstof natuurlijk nog veel verder komen.
Zoals hier te lezen is: http://tweakers.net/nieuw...et-hd-7970-lightning.html heeft deze kaart net een overclockrecord gebroken.

Benchmarks
Ik heb helaas geen hele uitgebreide roundup kunnen maken, maar heb deze kaart enkel vergeleken met mijn 6870 HAWK.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn Lightsmark, 3DMark 11, Alan Wake, Far Cry 2, Dirt3, Modern Warfare 3 en Batman Arkham City.
Ik heb getest op 1600*1200 en 1920*1200.
Het systeem dat ik heb gebruikt bestond uit een i5 2500K op een Z68X-UD3H in combinatie met een 16GB DDR3 kitje van Corsair, gevoedt door een 1200W ADATA HM-1200 voeding.

Lightsmark
Lightsmark - 1600*1200
6870 Hawk 766.7 fps
7970 Lightning 1154.4 fps

Lightsmark - 1920*1200
6870 Hawk 692.1 fps
7970 Lightning 1083.8 fps

Dirt3
Dirt 3 is getest met alle settings zo hoog mogelijk.
Dirt3 - 1600*1200

7970 Lightning 43.4 fps

Modern Warfare 3 - 1920*1200
6870 Hawk 43.225 fps
7970 Lightning 43.242 fps

Opvallend is dat het weinig uitmaakt op welke kaart dat ik de game draai, of op welke resolutie. Het blijft op gemiddeld 43 fps steken.

Alan Wake

7970 Lightning 123 fps

Batman Arkham City - 1920*1200
6870 Hawk 63 fps
7970 Lightning 122 fps

Ook bij deze game maakt het niet zo heel veel uit op welke resolutie dat er gegamed wordt, de 7970 blijft in beide gevallen zo'n 60 fps sneller dan de Hawk.

Far Cry 2 - 1600*1200
6870 Hawk 82.68 fps
7970 Lightning 129.05 fps

Far Cry 2 - 1920*1200
6870 Hawk 74.34 fps
7970 Lightning 118.17 fps

Stroomverbruik
Ik heb het verschil in verbruik gemeten met het systeem in idle, en met de GPU belast op 100% in MSI Kombustor.
6870 Hawk 77 W
7970 Lightning 78 W

in idle is het verbruik vrijwel gelijk, vrij netjes gezien de 7970 best een monster is. Op deze manier kun je dus een best flinke kaart hebben, zonder altijd gigantisch veel stroom te blijven slurpen.
Onder 100% load zit er wel iets meer verschil in.

6870 Hawk 223 W
7970 Lightning 250 W

Met maximaal 250W met deze config valt het allemaal best mee, de waardes zijn voor het volledige systeem, maar die waren op de videokaarten na helemaal gelijk, dus het verschil tussen de 2 kaarten is vrij duidelijk en ik moet zeggen dat het verbruik heel netjes is voor een kaart als deze.

De 7970 is een monster van een kaart en als je ies zoekt dat lekker te OCen is. De
Ik vind het zelf alleen erg jammer dat er geen duallink outputs op zitten en dat zou voor mij de reden zijn om deze kaart niet te kopen. De reden waarom het zo is ge´mplementeerd is natuurlijk wat voor te zeggen, maar het is voor mij wel een echte dealbreaker, en daarom zou ik zelf deze kaart nooit kopen. Als je niet hoger gaat dan 1920*1200, dan maakt dat allemaal niet uit, maar als je een flinke monitor hebt, dan mag er ook een flinke kaart bij vind ik zelf, maar deze zou daarom afvallen.
De koeling en Ocmogelijkheden zijn ook meer dan prima, je kunt prima OCen zonder dat het ding gelijk veel lawaai gaat maken. En op de standaard snelheden valt het stroomverbruik ook nog eens ontzettend mee.

Heb jij ook een MSI R7970 Lightning?

Reviews door de redactie

Modern Warfare zou ik niet meer als benchmark gebruiken. Zelfs op een GTX 260 kom ik nog uit op rond de 45 fps..

Voor de rest wel raar van die DVI mogelijkheden, goed dat je dit opmerkt!
Tja, het is een game die zo nu en dan nog eens getest wordt. Ik heb 'm er gewoon bijgepakt om te testen. Daarom test ik het liefste ook altijd wat meer games, om een wat completer beeld te krijgen.
leuk om die gemeten stroom waarden zo te zien. gezien de 7970 een TDP van 250w heeft (toch?) word er vaak vanuit gegaan dat ie dat dan ook gebruikt terwijl je hele systeem dat hier gebruikt. daar zit dus wel duidelijk een verschil in :)
Even over het gebrek aan duallink

ik heb wel eens gehoord dat er op de pcb's een miniscuul klein schakelaartje ziet, als je die omzet heb je wel een duallink dvi poort en gaat de andere uit.

is dit bij de lightning ook zo of niet? zou je op zich wel in de handleiding moeten kunnen vinden.
Nee, de Lightning heeft dit niet. Ik heb het bij MSI nagevraagd nadat ik de kaart had gekregen, en gezien het geen standaard PCB is zullen ze dit wel weggelaten hebben, anders hadden ze me vast kunnen vertellen hoe ik een dl output zou kunnen realiseren.
Prachtig! "the Dan" delivers again and again.

Er is mij een vraag (waarvan je niet wist dat ik hem had, dus niets verweten) onbeantwoord gelaten:

Hoe functioneert m-DP met betrekking tot audio-overdracht?
Kun je bijvoorbeeld 4 TV's of displays met geintegreerde speakers aansluiten en allen van hun eigen geluidskanaal voorzien?

Van mij een voorlopige 4 sterren, 5 als je er iets moois over schrijft, superbedankt!

Zeb
Ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag over geluid...
Prachtig! "the Dan" delivers again and again.

Hoe functioneert m-DP met betrekking tot audio-overdracht?

Zeb
Eigenlijk geen idee. Ik heb hier enkel wat 20" TFTs staan met DVI, VGA en Svideo/composite video en een 30" TFT met DL DVI, maar geen displayportapparaten om dat mee te kunnen testen.
Mooie review, ik zou alleen de systeem specs die nu helemaal onderaan staan ergens wat duidelijker bovenaan zetten.
Gerelateerd daaraan, de scores bij 3D Mark 11, dan zijn neem ik aan de P-scores? Ze lijken mij namelijk wat laag als ik ze vergelijk wat ik uit mijn GTX670 weet te halen. Of is dit te herleiden naar de gebruikte CPU (ik draaide mijn benchmarks op een 4.8-5Ghz 3770k).

In ieder geval: mooie kaart, goede review, keep up the good work :)
Op de foto zien ze er nooit zo groot uit tot je de pci-e aansluiting ziet :)
ja idd, als je ze eenmaal in je handen hebt dan bedenk je je wel.
die dingen zijn eigenlijk enorm!
Deze GPUreactor biedt een extra
Wat is die extra dan?
Verder een nette review, met name de info over de duallink adapter vond ik nuttig :)
3,49 sterren in de huidige staat ;)
Wat ik graag zou willen weten verder:
- wat de GPU reactor doet.
- benchmarks van games met OC
- meer game-benchmarks :P
- stroom verbruik Full-load OC

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 juni 2012 17:00]

Een mooie copy/paste f*ckup volgens mij ;)

daar had ik nog een stukje voor geschreven, staat er inmiddels bij. Ik heb vast gefaald toen ik 't plaatje erin moest zetten.
de 4 sterren zijn binnen :P
Begrijp ik het goed dat je die GPU-reactor er af kunt halen?
Ja, mocht je dat willen zou je die er vanaf kunnen halen. Waarom je dat zou doen zou ik niet weten eigenlijk, het had volgens mij net zo goed gewoon op de PCB geintegreerd kunnen worden.
Kan me voorstellen dat hierdoor crossfire onmogelijk word?? Geen idee hoe dik ie is
Het ding steekt iets van een centimeter boven de PCB uit, dus dat zou inderdaad een beperking kunnen zijn.
Mooie review en een badass kaart!
en wat is Kombuster als ik vragen mag??
Kombustor is de MSIvariant van Furmark, die bij de Afterburner zit.