Creative X-Fi Xtreme Gamer Review

Aelek 12 januari 2008, 5.360 views

Creative X-Fi Xtreme Gamer

Pluspunten

• geluidskwaliteit (extreme hoge en lage bereiken, duidelijk onderscheiden)
  • positionele audio (zeker met koptelefoon)
  • mixer software (veel instelbaar naar eigen wens, loopt bugfree op XP)
  • ontlast je processor (een beetje)
  • heeft een HD-audio connector voor je case-frontpanel
  • prijs? (blijft duur, maar in verhouding tot de higher-end creative kaarten valt het mee)

Minpunten

• prijs? Het blijft best wat geld. ben je niet geluidskritisch kun je overwegen je onboard audio te gebruiken (aan de andere kant, je slaat ook zonder blikken of blozen 250 euro stuk op een grafisch kaart en dit ding gaat langer mee)
  • uiterlijk (als je dat belangrijk vindt)
  • mixer modi (je kan maar MOET ook van modus wisselen, anders klinkt het toch een stuk minder, de software doet het niet automatisch voor je)
  • niet de mogelijkheid van later uitbreiden met front-panel of digitaal I/O station

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 5
Ik schrijf deze review omdat ik het erg moeilijk heb gevonden te kiezen welke geluidskaart ik zou nemen ter vervanging van mijn zeer oude kaartje (Sb16 live! value) Ik ben uiteindelijk bij deze kaart uitgekomen en omdat er voor deze kaart nog helemaal geen review bestaan, hierbij de mijne. Heb een beetje geduld: het is mijn eerste review hier.

Achteraf is de review aan de lange kant (denk ik). Feedback over lengte en kwaliteit is welkom.

Waarom een nieuwe geluidskaart:
Hoewel mijn oude creative (sb16 live! value) het nog prima doet had ik het idee toch wat te missen ten opzichte van de nieuwe X-fi's en dan vooral op het gebied van positionele audio. De reden dat dit voor mij belangrijk is is dat ik (nog steeds) veel battlefield 2 speel. Extra frames gewonnen met ontlasting van de CPU door de eigen processor van de kaart zijn meegenomen. Ook luister ik regelmatig muziek via mijn PC, meer voices = meer onderscheiden instrumenten en allerlei singal/noise ratios en bereiken waren (op papier) veel beter dan van mijn oude kaart.

Waarom deze:
Ik had geen behoefte aan de dure creative frontpanels of afstandbedieningen, die gebruik ik toch niet/nauwelijks en ik moet daar het deurtje van mijn kast voor open zetten terwijl er prima koptelefoon-aansluitingen op mijn kast zelf zitten (met het deurtje dicht). Dit sluit meteen de bovenste helft vande kaarten uit.

Dit brengt me meteen bij het volgende punt: om een reden die ik niet kan doorgronden heeft Creative besloten op bijna geen enkele kaart een normale HD-audio connector te plaatsen, dat betekend dat je gedwongen wordt voor higher end kaarten een front panel te kopen. (De creative xtreme gamer f4tality pro komt zonder frontpanel, maar ook zonder normale HD-audio connector. Mocht je bereid zijn zelf te knutselen kon je een verloopstekker in elkaar zetten, google maar eens. Ik had daar geen zin in / lef voor) De X-fi xtreme gamerheeft zo'n connector wel. Dit gecombineert heeft me ertoe gebruikt uiteindeijk deze kaart te proberen.

X-ram: nog even als side-noot. Na veel rondsurfen gemerkt dat er amper games zijn die die 64 mb x-ram ook gebruiken. Dure gadget dus waar je op dit moment niet veel aan lijkt te hebben.

Tot zover een lange intro, nu naar de review van de kaart:

Installatie:
Piece of cake. Kaartje in je PCI slot. Opstarten. Drivers installeren. Gaan.
Drivers installeren duurt wel even. Vergeet niet je oude drivers eerst te deinstalleren, het kan problemen opleveren als je dat niet doet.
De bijgeleverde software (mediasource 5) heb ik niets aan kunnen ontdekken wat ik niet liever met een ander programma doe (maar misschien dat specialistische toepassingen die ik niet gebruik goed zijn). Je wordt netjes door een wizard heengelopen.

De drivers / software / control-panel.
De drivers werken goed op een XP installatie.

Creative levert "ALchemy mee" omdat Vista op een andere non-compatibele manier met het geluid omgaat t.o.v. vorige windows. Deze software zorgt voor een "vertaalslag". Door verscheidene mensen zijn problemen met Vista genoemd. De huidige status daarvan is mij onbekend.

De drivers zijn redelijk groot, maar niks extreems.

Op het internet verscheidene gevallen tegengekomen waar problemen zouden bestaan met n-force of VIA chipsets. Geen probleem met mijn Via chipset.

control panel
Het control panel kent drie verschillened modi: entertainment (luisteren muziek); audio creatie (extreem tweakable, maar ik doe er niets mee, dus geen mening) en game modus.
Sommige mensen vinden het misschien lastig, maar na even wennen ben ik er wel blij mee. Ik gebruik andere instellingen voor muziek lsuiteren dan voor gamen. Op deze manier hoef je niet elke keer handmatig opnieuw in te stellen of profielen te laden. Je kiest de ander modus. Presto

speakers / instellingen
De kaart kan allerlei setups aan qua speakers. Ik heb een creative 4.1 set.
deze heeft als voordeel dat als je deze gebruikt (ipv een 5.1, 6.1 of 7.1) dat de software 4 virtuele speakers tussen de andere indoet. En dat verschil hoor je echt (als je natuurlijk al een 7.1 set hebt ben je toch al "the man" dus heb je dat niet nodig).

Wel belangrijk is het om de precisie regeling van de boxen met de software in te stellen. In te stellen zijn:
- positie in graden tov je hoofd (horizontaal vlak) Het geluid wordt er beter van en als je het niet doet heeft de positionele audio (vooral in games) rare "hobbels"
- afstand in cm tov van je hoofd (logisch vanwege de timing van geluid)
- relatieve geluidsniveau van alle boxen apart (er handig, 1 van mijn boxen is wat minder geworden in de loop der tijd, door de rest wat zachter te zetten klinken ze toch even hard)

Mis ik nog wat? perfectie zou bereikt worden als je ook nog in het verticale vlak in graden de speaker kon bepalen (niet alle speakers staan op gelijke hoogte bij mij)

Het klinkt met mijn mid-range speaker set en midrange headset veel beter dan mijn oude kaart. Ik gok erop dat nog beter speakers/ headset het nog beter maken.
Ik denk dat je jezelf met deze kaart geen 2 speaker-setje van Trust (van EUR 13,99) aan moet doen, das zonde.

overige instellingen
- De "equalizer" werkt prima. De geprogrammeerde presets zijn goed (voor mij) en hebben een goed en duidelijk effect op de gespeelde muziek.
- De "crystalizer" laat mp3's van lage kwaliteit idd beter klinken (subjectief natuurlijk). Ben je echt audiofiel of speel je losless muziek waarbij al extreem veel aandacht is geschonken aan geluidskwaliteit laat je het liever uit denk ik.
- Of je voor muziek de "surround" aan wilt zetten is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik vindt het soms beter klinken soms niet. je hoort iig wel duidelijk verschil tussen aan en uit.
Surroundsound in games aanzetten vindt ik 100% aan te raden.

Mis ik iets? Het zou fijn zijn als je kon instellen dat de software automatisch naar game-modus schakelt als hij detecteert dat een spel wordt gestart.

Het geluid
Nu het belangrijkste, hoe klinkt het. Kort en goed: VEEL beter dan mijn oude sb16 Live! kaartje dat ondanks zijn leeftijd meestal nog (iets) beter klonk dan onboard-sound.

Alle geluiden zijn veel meer "onderscheiden" van elkaar. Dit merkt je vooral goed bij combinaties van extreem hoge en lage geluiden (klassieke muziek of een artillery strike in BF2 terwijl je je machinegeweer afvuurt (<-- tinkelen van lege patroonhulzen). Ze vloeien niet samen.
Bas (laag)geluid wordt veel beter afgewerkt. Dieper waar het moet, met een duidelijk begin en een eind. Niet alleen met bas/ritme maar ook bijvoobeeld piano of gitaar.
Weinig vervorming aan het hoge en lage eind.

Het aantal voices is 128 (een verdubbeling van de oude 64 op audigy en meer tov oudere kaarten) en op elk van die voices kunnen 4 eax effecten worden toegepast (dan weet je ook waarom de kaarte een iegen processor heeft)
dit ga je alleen merken bij dingen die zoveel geluidsbronnen hebben, zoals (weer) klassieke muziek of games die daarop geprogrammeert zijn (zoals bf2)

De positionele audio is werkelijk FANTASTISCH. Ik kom van EAX 2.0 af en EAX 5.0 laat een wereld voor je open gaan (voorzover in je games geprogrammeert natuurlijk). In de game-modus zit een testgeluid van een helicopter die rondjes om je geen vliegt.
Zoiets bestond natuurlijk al, maar met mijn oude kaart klonkt het als een "plat" geluid dat rondbewoog (als het grafisch zou zijn een "sprite" op rails om je heen), met deze kaart klonkt het alsof het geluid behalve positie ook “diepte” had.

EAX5.0 heeft speciale instellingen voor koptelefoon. Die werken! Eigenlijk klinkt het geluid door de koptelefoon (lower mid-range headset, zal zeker nu een upgrade naar een Sennheiser setje overwegen) nog beter dan via 4.1, vooral in games met positionele audio. (voorgenoemde helicopter-test-geluid. Lijkt ineens niet meer uit boxen te komen maar echt van boven je hoofd, dit bereikte de 4.1 set nog niet/minder). Ik heb zitten grinniken als een klein jochie.

“sfeerimpressie in een spelletje”
In Battlefield 2 hoor je nu links van je de hulzen van met een machinegeweer verschoten patronen neertinkelen (afhankelijk van ondergrond) door het geratel van het schieten heen.
Je hoort het sloffen van voetstappen achter je (erg handig ;) ) Bij vuurgevechten op afstand kun je beter bepalen waar ze zitten.
De artillerie hoor je minder duidelijk schieten (maar des te duidelijker bij het neerkomen). Niet super handig misschien, maar wel veel realistischer.
Stap je in een tank hoe je verschillende motor-onderdelen apart aanslaan. Het gebulder van je tankkanon komt duidelijk van een andere plaats dan je motor-geluid.
Dit alles was er niet met mijn oude geluidskaart.

Mijn maximum geluidsniveau kan met dezelfde speakers verder open dan met mijn vorige kaart zonder zware vervorming (te hard nu om nog leuk te zijn iig).

prestaties
Ik heb niet uitgebreid getest , maar heb inderdaad gemerkt dat de kaart mijn CPU ontlast. Het scheelt in mijn BF2 een frame of 5-8 per seconde. (en dat dus in combinatie met veel beter geluid)

uiterlijk
mocht je een open of gemodde kast hebben:
Deze kaart is niet voor jou. Het is een half-hoog ding dat er simpel uitziet.
Mijn oude sblive ziet er eigenlijk stoerder uit. Niks geen gold-plated. Niks geen mooi zwart pcb. Gewoon simpel.

aansluitingen
Beperkt.
Een optische uitgang, die dubbelt als mic-in. Voor mij geen probleem, ik heb gewone draadjes naar mijn speakers. Drie aansluitingen voor je speakersets (ik gebruik er 2 met mijn 4.1 sets).
GEEN mogelijkheden om later alsnog zo’n sjieke frontpanel aan te sluiten en ook niet zo’n digitaal IO station, maar als je dat had gewillen had je beter meteen een van de higher-end producten kunnen kopen.
WEL een HD-audio connector, in tegenstelling tot de meeste andere kaarten van Creative.
(zonder dat je zelf een kabel in elkaar moet solderen, wil echter perse een higher-end kaart EN case-frontpanel dan kan dat wel)

Het feit overigens dat je mic ingang een plaatje deelt met optisch uit vindt ik niet zon probleem. Je optische uitgang gebruik je voor je main-speakers. Je mic prik je dankzij de HD frontpanel-connecter aan de voorkant in als je toch je headset draagt.

betrouwbaarheid
Ik heb hem krap een maand. Dus weinig over te zeggen. Vormt mijn oude Creative kaart echter een aanwijzing: uitstekend (meer dan 7 jaar oud)

problemen
Geen, bij mij. (zie echter drivers voor meer info)

Als je alleen onboard-sound hebt of een oude geluidskaart je geld DIK waard.
EAX5.0 is een duidelijk merkbare verbetering. In het bijzonder met positionele audio en in het bijzonder bij het gebruik van koptelefoons.
Als je je case-frontpanel wilt gebruiken is dit een prima kaart. Wil je meer dan moet je een higher-end product nemen (die dan niet zonder geknutsel op je case aan te sluiten zijn).
Heb je echter geen hele specifieke doelen of eisen hoef je geen duurdere kaart te nemen dan deze.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Gamer?

Hele nette review! Ik heb zelf ook lang zitten dubben tussen een X-Fi Gamer of X-Fi Extreme Music / X-Fi F4tality. X-ram is idd nog een "extra" item wat niet tot nauwelijks ondersteund wordt! Heel jammer dat wel...

Voor mij is het uiteindelijk de X-Fi Extreme Music geworden, ik had toch geen HD-Audio connector nodig. Het ging mij meer om gamen en muziek!

Qua reviewen, keep up the good work! ;)
Goede review! Ik heb er zelf ook al een tijdje over zitten denken om de overstap te maken van mijn SB Live! naar een x-fi kaartje. Ben alleen nog steeds pissig op Creative dat die drivers van ze altijd zo slecht zijn, en dat ze besloten dat de Live! serie niet meer ondersteund zou worden in Vista! (en dat terwijl de drivers voor XP gewoon werken, mijn Live! doet het al een half jaar prima onder Vista...)
Wat een schitterende review, leest heerlijk weg.

Ik ben nu ook van plan te upgraden van een Audigy SE (atm terug gebracht ter RMA) naar een X-Fi Extreme Gamer (gebeurt waarschijnlijk deze middag)
ik heb em gezien voor 77,50, en volgens deze review is hij dat dubbel en dwars waard (zit nu op onboard 7.1 audio van Asus M3A (realtek HD))
Dankje om me over die twijfel heen te helpen. _/-\o_

[edit]
M'n Audigy in kunnen wisselen en met bijbetaling de X-Fi Extreme Gamer kunnen bestellen/kopen (kaart komt volgende week dinsdag binnen, kan nu al bijna niet slapen ;))

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 12 januari 2008 22:17]

Zeer nette review. Heb ook dit kaartje en er erg tevreden mee. Op dit moment ben ik nieuwe beta-drivers aan het downloaden. http://us.creative.com/support/downloads/
Dank voor de lovende reacties. Zeker een aanmoediging om nog eens een review te schrijven :)

@wiethoofd, you're welcome
dus als ik het goed begrijp is het verschil tussen een fatality xtreme gamer en een normale dat de fatality x-ram heeft en de normale xtreme gamer een hd-audio connector heeft?

en dan is x-ram overbodig. Dus eigelijk is de xtreme gamer een betere koop. en 40 euro goedkoper
Dat lijkt mij ook, werkende frontpanel audio vind ik een pre boven x-ram wat door vrijwel geen enkel spel ondersteund wordt (lees: vrijwel, er zijn er wel een paar, maar dan moet ik googlen en ik heb nu zin om met mijn net nieuwe 8800GT aan de slag te gaan)

Vandaar dat ik vanmiddag een Gamer besteld heb en niet een Fatality Gamer.
kan je die optische aansluiting gewoon gebruiken met een 5.1 set? en ook alle benodigde signalen erdoor krijgen? ze geven aan dat er alleen stereo uitkomt.
Goede review.
Uiteindelijke ook voor de Gamer ipv Music gekozen vanwege de HD-audio connector. En van de diverse reviews begreep ik dat er technisch niet veel verschil is tussen de music en gamer.
Geluid is prima, zeker vergeleken met mijn oude onboard Realtek chipje. Ook omdat ik er maar direct een Logitech X-540 bij heb gekocht. Prima combinatie, lekker veel herrie en toch details. In mijn racespel hoor ik de stenen tegen de wielkassen slaan. Ook grappig detail dat ik nu ineens een vliegtuig over hoorde komen terwijl ik tussen het klappende publiek doorreed ;-)

De drivers vind ik wat minder, de nieuwe beta versie - op de site van Creative te vinden - was zeker geen verbetering. En dan druk ik me voorzichtig uit. De kanalen werden door elkaar gegooid (midden was ineens rechts. Rechtsachter was dood.. etc) dus de oude drivers er maar weer opgezet. Ook nu nog willen kanalen soms ineens stil blijven maar na rommelen met de console is het meestal weer in orde.
De modus kiezen vind ik zelf irritant. Als ik vergeet de game optie aan te zetten dan heb ik geen EAX in het spel. Weer stoppen, modus goed zetten en weer starten... naja.. niets is perfect.

Heb overigens de OEM versie voor 64,50 gekocht, met driver cd erbij.
"GEEN mogelijkheden om later alsnog zo’n sjieke frontpanel aan te sluiten"

Helemaal fout :( Hier staat uitgelegd hoe het moet ;)
Hoe staat het inmiddels met de driversupport voor vista (vooral 64 bit)? Ik heb nl. niet zoveel zin in constante irritatie, tikjes en plofjes.