Creative X-Fi Xtreme Gamer Review

SoulShot 7 april 2008, laatste update op 7 april 2008, 5.488 views

Creative X-Fi Xtreme Gamer

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Aansluitingen
  • Gamemodi
  • Featureset

Minpunten

• Prijs lichtjes

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 5
De beoordelingen zien er niet zonder reden helemaal rooskleurig uit. Ik ben - zelfs na meer dan een jaar in bezit te zijn - ook werkelijk zr tevreden over deze geluidskaart. En van de goedkoopste onder de high-end geluidskaarten. De gehele X-fi - Extreme Fidelity - serie krijgt niets dan lof, maar deze kaart ontmoet alle standaarden volgens mij. Andere (duurdere) kaarten zijn volgens mij alleen maar luxe extra. Bijvoorbeeld een afstandbedienging of een kastje voor in een 2.5" bay te plaatsen met extra aansluitingen. Prestatiegezien zijn ze allemaal even goed op dit moment, op de 64MB X-ram na waarvan de X-fi Elite Pro en de Fatality reeks van genieten. Toch zeg ik dat ze prestatiegezien even goed zijn, dit omdat op dit moment nog geen enkel game deze X-ram benut.

Featureset
  • Stikkertje voor op je pc te kleven :P
  • 7.1 Multi-channel
  • EAX 5.0
  • 24-bit Crystalizer: Deze feature herstelt delen van het audio bestand die verloren zijn onder mogelijke compressie. In werkelijkheid heeft dit ook een enorm verschil! Het is duidelijk hoorbaar hoe bijvoorbeeld 128kbps liedjes meer tot leven komen bij het aanzetten van deze feature.
  • CMSS-3D: Is een ingebouwde feature die het surround geluid in zowel speakers als headset zou verbeteren.
  • Modi: Een actieve, modulaire architectuur met de functies 'Gaming', 'Entertainment' en 'Audio Creation', wijst het volledige processorvermogen toe aan de uit te voeren taak, met een gebruiksvriendelijke interface voor elke functie.
  • Creative ALchemy: (gratis download) herstelt EAX- en surroundgeluid voor al je Direct X-games in Windows Vista.
Aansluitmogelijkheden
HET punt bij uitstek waar ik hoop een heleboel mensen iets mee bij te leren! Zoals al gezegd heeft deze geluidskaart geen break-out box meegeleverd. De aansluitingen:
  • 4 Uitgangen waar je een micro en een 7.1 opstelling in kwijt kunt.
  • Lijningang/microfooningang/optische uitgang (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
  • Auxiliary Line Level-in (Intern, voor de hoofdtelefoon uitgang op je DVD-station werkend te krijgen.)
  • voorpaneelconnector
Dat laatste, bestaat werkelijk :D Op Google wordt er vaak geclaimed dat een Xtremegamer geen voorpaneelconnector heeft en dat dit 'ht grote voordeel is om een X-Fi XtremeMusic te overwegen'. Onwaar dus. De meeste voorpaneelconnector zijn Intel HD Audio compatibel, bedoelt dus om aan te sluiten op een moederbord waar HD audio opzit. Met wat geluk staat er op jouw plugjes tekst geschreven welk draadje bij welke hoort anders wordt het heel moeilijk. Op een bijgevoegde foto staat hoe alles precies aan elkaar gesloten moet worden. Hou er wel rekening mee dat je bij het aan sluiten de kaart met de heatsink naar de bovenkant moet houden. Dus niet gelijk hij in je pc komt te zitten. Het is echter toch onmogelijk om hem te connecteren terwijl hij aan het moederbord hangt, en ondersteboven is het gemakkelijker. De gekozen kleuren zijn ook overstemmend met de kleur van de draadjes, ik ben wel niet zeker of dit voor alle voorpaneelconnector hetzelfde is.
Deze aansluiting is enorm intressant om zowel headset als speakers tegelijk aan te sluiten moesten je speakers geen headset ingang hebben.

Weergavekwaliteit
Ongeveer belangrijkste punt aan een geluidskaart. De geluidskwaliteit is gewoonweg geweldig. Dit is ook te danken aan mijn speakers & headset: Logitech X-230 & Sennheiser PC150. Geluidsweergave is nogal subjectief en natuurlijk anders voor iederen. Maar ik vind alles wat uit deze kaart wordt geperst kraakhelder zelfs op hoge volumes.

Technische specificaties
  • 24-bit analoog-naar-digitaalconversie voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96 kHz
  • 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale bronnen op 96 kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer
  • 24-bit digitaal-naar-analoogconversie van digitale stereobronnen op 192 kHz naar stereo-uitvoer
  • 16-bit tot 24-bit samplingfrequenties bij opname: 8 - 11.025 - 16 - 22.05 - 24 - 32 - 44.1 - 48 - 96 kHz
  • ASIO 2.0-ondersteuning bij 16-bit/44.1 kHz, 16-bit/48 kHz, 24-bit/44.1 kHz 24-bit/48 kHz en 24-bit/96 kHz met directe monitoring
  • Geoptimaliseerde SoundFont-ondersteuning bij resoluties tot 24-bit
Bron: Creative Website

Processorbelasting
Een niet-onboard processor is natuurlijk een hele ontlasting voor de processor. Echter zijn hedendaagse processors zo snel dat een game bijna nooit de volle 100% van de processor vraagt waarbij er nog genoeg ruimte is voor het geluid erbij te gooien. Toch zou de aanschaf van een geluidskaart enkele frames per seconden kunnen schelen.

Drivers
Drivers ben ik zeer tevreden over, een tweetal weken terug is nog een nieuwe versie uitgebracht voor zowel Vista en XP met de laatste bugfixes. Het leuke is dat je de driver los van de utilties kan installeren, waarbij schijfruimte en vertraging van het systeem door (nog maar eens) een extra programmaatje op je computer te hebben staan bespaart worden.

De prijs valt zr goed mee ten opzichte van zijn broertjes. Hij is immers te goedkoospte en haalt alles wat je verlangt van een geluidskaart. Echter vergeleken met andere geluidskaarten valt hij duur uit. Maar prijs/kwaliteit gezien staat hij zonder twijfel stukken sterker!

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Gamer?

Je spreekt vol lof over de x-fi maar de extreme gamer is geen chte x-fi ; dat even terzijde.

Ken ook mensen die deze geluidskaart hebben en erg tevreden zijn.

Goeie review!
Bron? Anders is dit gewoon FUD.

@hier onder:
Dat ie op de creative site onder xfi staat zegt niets, de extreme audio bevat namelijk niet de echte XFI chip, maar de oude Audigy SE chipset. Zie ook de wiki link.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 7 april 2008 21:14]

Ik vraag mij ook af waar je dat vandaan haalt? Op de Creative website staat hij er ook gewoon tussen.

@hier boven: Idd, 100% gelijk :)

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 7 april 2008 21:18]

De extreme gamer heeft wel degelijk een x-fi chip aanboord. De audio, zoals Reinman hierboven zegt heeft het niet. Maar hier zit je wel degelijk fout of je bent generaliserend bezig ;-)
Een klein vraagje aangaande de drivers. Zijn de drivers Vista compatible vanuit Creative zelf? Aangezien ze de laatste tijd nogal in het nieuws zijn wat betreft die ene hobbyist die de drivers aanpaste.

Verder een duidelijk review :)
Ik heb een XtremeMusic en de originele Creative-drivers (heb ze gedownload, nooit die van de CD getest) werken perfect op Vista Ulti. x64. Dus dan ga ik er vanuit dat ze op elke Vista versie gewoon draaien.
Ja compatibel met Windows Vista, Windows Vista x64, Windows XP, Windows XP Media Center 2005, Windows XP x64.

Creative Sound Blaster X-Fi 2.15.0006 in de Meuktracker
nette review. Ik vraag me alleen nog steeds af waarom de extreme music nou 2x zo groot is, terwijl het precies dezelfde features als deze kaart heeft :)
Voor zover ik weet heeft de X-Fi XtremeMusic nog extra aansluitingen, maar anders heb ik geen idee :)
  • En (26-polige) externe AD_Link-connector voor aansluiting van de X-Fi I/O-console
  • En interne AD_EXT-connector voor aansluiting van het X-Fi I/O-station