Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One S Grijs Review

DieterVDW 16 oktober 2012, laatste update op 16 oktober 2012, 3.213 views

HTC One S Grijs

Pluspunten

• Sense is voor mij een groot pluspunt
  • Snel!
  • Heel mooi levendig scherm
  • Dun
  • Niet te groot

Minpunten

• Hardware kwaliteit is blijkbaar bijzonder inconsistent. Home-button probleem maakt voor vele mensen het toestel onbruikbaar.
  • Toestel geraakt vlug cosmetisch beschadigt: lak krast makkelijk af

Dit toestel is grotendeels het perfecte toestel voor mij. Helaas laat HTC weer wat steken vallen qua hardware kwaliteit.

Ik heb reeds 3 HTC's gehad en was steeds grotendeels tevreden met elk toestel, alhoewel ze telkens hun hardwarematige kuren vertoonden. Mijn HTC Legend had een crap speaker die 50% van de tijd klonk alsof de speaker gescheurd was. Ook de microfoon was belabberd.
De HTC Desire werd door mijn toenmalige werkgeven in een batch van +-50 stuks aangekocht. De uitvalratio was ongeveer 25%, waarbij de de meeste mensen last hadden van spontane reboots meermaals per dag.
Maar steeds nam ik dit er voor lief bij, omdat ik de toestellen voor de rest erg goed vond.

Met de HTC One S heb ik lang getwijfeld om weer voor HTC te kiezen, vooral aangezien hun belabberde reputatie qua hardware. Maar toch heb ik de sprong gewaagd. Helaas blijkt dit nu de verkeerde keuze geweest te zijn.

De eerste weken was alles rozegeur en maneschijn. Toen ik echter van werkgever veranderde, en als gevolg daarvan ook van provider begonnen de problemen. Ik kreeg last van het befaamde home-button probleem.
Symptomen: als ik ergens ben waar de netwerkverbinding niet optimaal is en ik terugval op EDGE verbinding, dan wordt de home-button voortdurend getriggerd. Het toestel wordt dan in de praktijk onbruikbaar. Een SMS typen of surfen op het web is niet meer mogelijk. Zelfs een telefoonnummer intikken wordt een kansspel. Of nog erger als je toestel helemaal loco gaat terwijl je met iemand aan het bellen bent en wil afleggen of een code intikken: onmogelijk!

Filmpje van dit probleem: http://www.youtube.com/watch?v=mEKwMkuisqE

Concreet betekent dit voor mij dat dit spiksplinternieuwe toestel van dik 500 euro voor mij nu het grootste deel van de tijd onbruikbaar is geworden. Als ik iets gedaan wil krijgen moet ik vaak vechten met het toestel en blijven proberen tot ik iets gedaan krijg.
Beeld je in dat je een belangrijke SMS wil tikken op je toestel, en een lolbroek duwt om de paar seconden op je home-knop. Frustratie ten top!

Ik heb het al vaak gezegd, en helaas waren mijn woorden blijkbaar profetisch:
HTC zou gegarandeerd de top van de smartphonemarkt in handen hebben, als ze gewoon iets meer aandacht voor kwaliteit en QA zouden hebben. En daar zou ik met plezier een meerprijs voor betalen.

Maar nu staat een HTC kopen gelijk met russische roulette. Als je geluk hebt win je een super toestel. Heb je pech, dan heb je net een klein kapitaaltje vergooid aan een crap toestel dat zijn levensduur meer onderweg zal zijn voor reparatie dan werkelijk gebruikt zal worden.

De sceptici verwijs ik naar de fora van de verschillende HTC toestellen. Aan u de keuze.

Update: na een aangetekende brief en een persoonlijke mail naar de customer service manager van HTC is er uiteindelijk zonder verder bericht een volledig nieuw toestel afgeleverd in de winkel.
Ik ben dus nu heel tevreden. Het is echter wel jammer dat ik zo hard heb moeten aandringen voor HTC zijn verantwoordelijkheid opneemt.

Heb jij ook een HTC One S Grijs?

Reviews door de redactie

Ik neem aan dat je al een factory reset geprobeerd hebt?

7 maanden geleden heb ik zelf een probleem gehad met mijn Desire HD, de volume knop werkt soms niet meer, ik heb contact opgenomen met de klantedienst van HTC en heb na 3 dagen de telefoon opgestuurd. 1,5e week daarna kreeg ik een emailtje dat ze de button kapot was en dat ik binnen een week een nieuw toestel toegestuurd kreeg met weer een nieuw garantie termijn.
Het probleem wat je noemt is idd bekend bij HTC en je kunt de telefoon hiervoor 'gewoon' opsturen en dan wordt het gerepareerd.
Helaas dat je 1 van degene bent die dit probleem ervaren, maarik zie het niet echt als negatief punt over de telefoon zelf
Zeker niet iedereen heeft hier last van.

Ik heb zelf 0,0 problemen met mijn HTC One S.
Het Home-Butten probleem had ik in het begin ook, maar door de update van een maand terug is het nooit meer voorgekomen! Dus ik denk dat de update het probleem software matig heeft opgelost..
Inderdaad, het probleem is voor 99% opgelost door de update!
Bij deze is het toestel dan ook zeer ok voor mij nu!
Maar het is een feit dat HTC een kwalijke reputatie heeft qua hardware. Mijn fundering voor deze stelling: persoonlijke ervaring met meerder HTC toestellen, de gebruikersfora, en de ervaring met de bedrijfstelefoons. Een steekproef met 50 HTC telefoons waarvan 1 op 4 RMA ging kan je toch moeilijk zomaar negeren?

Het feit dat een grote groep mensen last hebben van hetzelfde probleem als ik duidt IMO toch alweer op een HTC QA probleem.

Feit is dat er veel mensen gelukkig zijn met dit toestel, wat hier ook gereflecteerd wordt in de reviews. Ik persoonlijk heb echter een heel negatieve ervaring, wat hier dan ook mag weergegeven worden lijkt mij. Een potentiŽle koper moet volgens mij op de hoogte zijn dat er een kans bestaat op problemen.

Als het toestel goed werkt, dan is het absoluut een toptoestel, wat dan ook gereflecteerd wordt in mijn puntenscores. Dit toestel is perfect voor mij, vandaar dat dit mankement mijn bijzonder frustreerd.

@blackmilo: Factory reset haalt niks uit.

@kraz247: Het staat voor zover ik weet niet vast wat precies de oorzaak is van het probleem. Wat is je bron om te beweren dat dit gewoon hersteld kan worden? Mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik heb geen weet van mensen bij wie dit probleem succesvol opgelost is na een RMA?

Ik wacht in spanning de reactie van HTC af, ik zal mijn review dan ook updaten naargelang de afhandeling van dit probleem.

[Reactie gewijzigd door DieterVDW op 19 juni 2012 11:06]

^^

idem hier, alleen de htc desire s. meerdere reboots perdag, freezes, htc wordt flink warm enz enz. Mijn oude blackberry (8520) had nergens last van (soms was de cpu enkel overbelast.

ook het typen vind ik verre van ideaal, ik maak veel fouten die ik met een fysiek qwerty tobo niet maakte.

bij mij heeft het htc ook verpest. volgend jaar geen htc meer (meer richting blackberry weer denk ik...)

dat de telefoons met een metaal afgewerkt zijn, is toch wel ++ (vind ik)

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 19 juni 2012 11:09]

Ik heb je review een lage score gegeven en wel hierom: je geeft een lage score voor de bouwkwaliteit, maar hebt het vervolgens alleen over het home-screen probleem. Dat is volgens mij een probleem dat onder 'Betrouwbaarheid' hoort te worden beoordeeld. Je schrijft wel over slechte bouwkwaliteit van andere HTC-toestellen, maar dat is volgens mij niet relevant voor de beoordeling van dit toestel.

Voorts geef je weinig informatie over de andere aspecten van het toestel en dat is jammer. Begrijp me niet verkeerd: het wijzen op een probleem dat je met het toestel hebt ervaren is zeker relevant voor potentiŽle kopers. Als review kan het echter wel wat uitgebreider.

Qua service en ondersteuning van HTC heb ik zeer wisselende ervaring: sommige mensen zijn heel hulpvaardig en redelijk, andere zijn afhoudend op het botte af (zie mijn review waarin ik veel schrijf over mijn issues met Parrot Carkit connectie. In mijn nieuwe auto zijn er geen problemen meer, dus het ligt waarschijnlijk niet aan de One S). Je ervaring met de klantenservice herken ik dus wel: je moet hard blijven duwen om een oplossing te krijgen. Dat vind ik voor een kostbaar product als de One S eigenlijk niet acceptabel.

Tot slot mijn eigen assessment over de bouwkwaliteit. Na bijna een half jaar gebruik van de telefoon is deze nog steeds schadevrij. Ik gebruik geen hoesje en het toestel heeft wel eens een harde landing op de grond gemaakt. Desondanks geen schade aan de buitenkant en alles werkt gewoon nog. De zin "Deze heeft ook wel kleine bugs maar de hardware is degelijk!" van guidonno hierboven doet vermoeden dat de hardware van de One S niet degelijk zou zijn. Ik ben het daar dus niet mee eens.

Mijn enige probleem mbt de bouwkwaliteit is dat de delen van de behuizing niet overal precies op elkaar aansluiten. Het onderste plastic kapje op de achterkant heeft iets hoogteverschil met de aluminium body en de linker bovenhoek van het scherm sluit niet helemaal vloeiend aan op de body. Het is echt heel miniem (en leidt niet tot functionele problemen), maar voor een toestel met een mooi design vind ik het wel zonde en dus een sterretje minder voor Bouwkwaliteit...

Fijn in ieder geval dat het probleem voor jou is opgelost. Veel plezier met de One S en hopelijk zorgenvrij vanaf nu...
Dit voelt voor mij meer als een bash naar HTC dan als een goede review. Ik heb zelf ook een HTC One S en ik heb nergens last van. Iedereen loopt zo te zeuren op telefoonmakers. Als iedereen het zo goed weet, ontwerp er dan zelf maar eens eentje.

En @ Rezje hierboven: Er wordt altijd meer geklaagd dan gecomplimenteerd. Dus de kans is groot dat de meeste mensen geen problemen ondervinden, terwijl je alsnog veel vind over mensen die klagen op het web over hun kapotte mobiel.

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 19 juni 2012 10:55]

Jij kan blijkbaar moeilijk kritiek verdragen op je eigen toestel. Ik heb ook de One s en heb het home button probleem ook waardoor de telefoon gewoon onbruikbaar wordt. Als ik een filmpje afspeel wordt de telefoon ook heel warm(volgens AVG antivirus tot 40 graden). Ik krijg ook af en toe spontane reboots. Om nog maar te zwijgen van het chipping probleem dat sommige mensen hebben. Het is de eerste keer dat ik een HTC heb gekocht en ben er zeer ontevreden over. Als je een produkt op de markt brengt moet je maken dat het in orde is en voldoende getest is. HTC heeft zijn kwaliteitscontrole niet op orde en neemt zichzelf niet serieus.
Vervelend dat je One S door dit probleem onbruikbaar is geworden, maar dat betekent niet dat iedereen dit probleem heeft. Als het goed is heb je garantie en wordt het defect gewoon hersteld.
Gewoon hersteld?

Natuurlijk is dat netjes. Maar als je een telefoon koopt wil je er vanuit gaan dat het ding naar behoren werkt. Ik zou een telefoon helemaal niet willen opsturen, dan ben ik hem twee weken kwijt! Heb nu nog een blackberry, nooit problemen mee gehad. Zit te denken aan een android toestel maar als ik dit lees sla ik HTC toch over.
Ook Blackberry's gaan defect. Het is natuurlijk maar net welke ervaringen je ermee hebt.
Ik heb zelf oa een Legend en een Desire S welke nog steeds probleemloos werken.
Ik heb bijna de zelfde ervaring. Bij slechte bandbreedte connectie krijg ik ook voortdurend het home button probleem. Ik heb mijn GSM bij PDAshop gekocht en ik heb al zitten overwegen om deze binnen te brengen voor herstelling.
Het grote probleem is dat ik ook al gehoord heb als je de je GSM opstuurt voor herstelling dat je een overclockte S3 HTC one S terug krijgt terwijl je een S4 inlevert. Dit is voor mij iets wat ik niet wil. Ten eerste heb ik betaald voor een S4 en ten tweede is het verbruik hoger door de overclockte versie ook.
Op dit moment ben ik nog altijd aan het twijfelen wat te doen en zal nog wel eventjes bekijken wat ik van HTC ed. te horen krijg ook.
Ik breng hem deze week binnen. Liever worst case een lager geklokte werkende versie dan dit ...
Ik heb de afgelopen maanden de HTC Sensation XE gehad. Deze had ook regelmatig last van verschillende eigenaardige bugs. Dit nieuwe toestel heb ik nu niet meer in gebruik. Mijn pa had precies hetzelfde. Stof onder het display van zijn HTC. Klepjes die losraken, en behuizingen die snel slijten...

Ik ben overgegaan op Sony. Dan maar wat mindere software(development) (OS) maar degelijke hardware kwaliteit.

Deze heeft ook wel kleine bugs maar de hardware is degelijk!

[Reactie gewijzigd door guidonno op 16 oktober 2012 12:56]

Ironisch genoeg had ik eerst een Sony Xperia S gekocht, precies omdat ik mijn twijfels had over de bouwkwaliteit van HTC, gezien mijn vorige ervaringen.
Maar ik heb dit toestel na een dag teruggebracht.
De afknappers voor dit toestel voor mij waren:
- plastic behuizing schepte geen vertrouwen
- Hoekig design viel me toch flink tegen eens ik het in de hand had
- Dik!
- irritant plastic kleptje bij de USB-aansluiting dat ik niet kon openen (nagelbijter) en dat er volgens mij geen 2 weken zou blijven aanhangen
- scherm nogal gelig van aard
- Sony Android aanpassingen vond ik verschrikkelijk. Lelijke interface. Zelfs geen onderscheid te zien tussen de verschillende kalenders in de kalender app.
Smaken verschillen, maar hier knapte ik echt op af...

Maar ik denk wel dat de Sony voor de rest idd. beter bouwkwaliteit heeft.