Asus P5K-VM Review

Gniels 6 maart 2008, 3.421 views

Asus P5K-VM

Pluspunten

• G33 chipset
  • 'solid capacitors'
  • Overclockbaarheid
  • Features / mogelijkheden
  • Ondersteuning 45nm CPU's
  • Onboard VGA is redelijk snel

Minpunten

• vDroop
  • Onboard VGA geeft analoog, geen DVI-d

Layout Score: 4
Laast dit mATX moederbord aangeschaft voor mijn Thermaltake LANBox, welk een fijne kast is speciaal voor mATX bordjes.

Algemene Beoordeling

Eenmaal uit de mooie doos gehaald zag alles er mooi uit, veel dingen om te bekijken, over die dingen zal ik het zo hebben. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit moederbord, dat zal door deze review heen wel worden onderbouwd.

Featureset

In de doos zaten naast het moederbord genoeg andere dingen. Kabeltjes van IDE tot SATA zaten allemaal bijgeleverd. Er was ook een erg handig verloopstukje te vinden voor de frontconnectors en LEDS. Het is een blokje waarin je alle pinnetjes induwd, op het blokje staat aangegeven wat waarin moet, zoals de HDD LED en de Power button. Eenmaal alles ingeprikt kun je het zo op het moederbord plaatsen, het pas precies en zo maak je geen fouten met die aansluitingen.

Layout

Gewoon goed tevreden over. Alles zit waar het zou moeten zitten. De connectors zitten zo geplaatst dat een lange videokaart met dualslot cooler kan worden geplaatst (bijvoorbeeld 8800GTX) Alle condensatoren zijn solid. Voor de mensen die niet weten wat dat zijn, dat zijn de cilindervormige kokertjes op het moederbord, deze hebben speciale functies voor onder andere stroomtoevoer. Normaal zijn ze gewoon met een ijzeren bovenkantje, maar deze zijn volledig bedekt, wat de levensduur verlengd. (Geen perfecte omschrijving, maar wel duidelijk zo dacht ik ;) ).

Prestaties

Prestaties zijn zoals bij de meeste borden gewoon goed. Het Intel G33 chipset is echt heel stabiel. Hij draait nu 400MHz FSB, wat dus perfect is, 15 uur getest. Zeer vlot draait het setje hier! Het chipset word ook echt amper warm, en dat met 400MHz FSB! Dat is wel eens wat anders dan die nVidia chipsets die echt heel erg warm worden.
De kracht van de onboard VGA kaart is ook best goed. Dit chipje kan Counter-Strike 1.6 op 100fps aan. Vind ik toch best wat voor onboard. GTA:San Andreas gaat ook.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Vrij weinig over te zeggen, kijk maar onder het vorige kopje. In ieder geval, bij een mislukte overclock (te hoog etc.) boot het bordje nog gewoon met een overclock error en onthoud de overgeclockte settings, waardoor je weet wat fout ging etc. Erg handig bij het overclocken, wat deze ook perfect doet!

Overclockbaarheid

Idem dito, dit staat bij de vorige 2 kopjes ook beschreven. Gewoon goed!
400MHz FSB *8 = 3200MHz

Compatibiliteit

Het bordje ondersteund de toekomstige 45nm Intel CPU's. De software heb ik alleen nog maar hoeven te installeren in Windows XP. Linux (Kubuntu) gaat ook gewoon volledig zonder problemen. Geen SATA drivers of dat soort onzin nodig. In Linux werkte alles meteen! Windows had nog wel drivers nodig. :X Deze stonden allemaal op de CD, de Vista drivers waren ook aanwezig.

Ondersteuning door fabrikant

Pas geleden heb ik het BIOS geflashed, ging erg gemakkelijk dmv EZ Flash 2. Perfect programma waardoor een floppydrive overbodig wordt! Er zijn genoeg BIOSsen gereleased tot nu toe

Kleine probleempjes

Het moederbord heeft soms (net als andere P5K's) last van het boot probleem. Dan druk ik op de aan-knop van de PC, dan gaat hij 1 sec aan, en dan gelijk weer uit. 1 seconde wachten en dan start hij gewoon op. Niet zo erg dus.

Het moederbord heeft vDroop, dat betekend dat als ik het voltage van de CPU op een waarde zoals 1.465V zet, dat hij dan 1.4V krijgt idle, en 1.365V stressed. Dit is uitgelezen in CPU-z, dus erg zeker ben ik er natuurlijk niet van.

UPDATE:

Er zit nu een 8800GT in het systeempje. Alles overgeclockt haal ik 13032 3DMarks. Dat is met de CPU op 3510 Mhz en de videokaart op 700/1650/1980.

Ook heb een Vmod uitgevoerd op het moederbord. Er zijn op het internet genoeg tutorials te vinden die laten zien hoe het moet. Helemaal perfect werkt het. Het voltage staat nu (op 3GHz) ingestelt op 1.375V in de BIOS, en dit is effectief 1.296V idle, en 1.288V stressed. Deze voltages zijn 100% stabiel, en ik heb de CPU er zelfs mee op 3.7 GHz gekregen (SuperPI 1M stable)

Helemaal top!

Heb jij ook een Asus P5K-VM?

Hmm goede overklok voor een mobo met onboard video, de meesten klokken namelijk erg slecht over, zeker als onboard VGA ook nog aan staat.
'- Redelijk prijzig (109 bij Alternate)'

Ligt dat aan het moederbord of aan Alternate? In de PW staat hij voor 86,-

Verder een nette review waar mensen iets aan hebben!
Klopt wel, maar het is de prijs toch echt wel waard! :)
Als dit bord het geld wel waard is, is de prijs toch geen negatieve eigenschap?

Verder een goede review. ;)
Zeer nette review. }>
Goed en duidelijk uitgelegd. ;)
En zeker een goed moederbord om zo te lezen,
ook lekker om mee over te clocken :)
Nette review! Maar waarom heb je voor een mobo met onboard VGA gekozen?
Ik moest namelijk nog even wachten op een videokaart. ;) Zowieso wel handig hoor, zo'n onboard VGA, bijvoorbeeld als je videokaart de geest geeft oid.
Ik heb hem zelf ook, het is een erg fijn bordje vooral als je wel goede features wil hebben maar niet voor een ATX kan gaan i.v.m. de ruimte. Ik heb hem zelf ook in een Thermaltake Lanbox zitten.

Een ander nadeel vind ik het onbreken van RAID opties, maar dit wist ik van te voren.
Iemand die hier een Wolfdale 45nm CPU op gebruikt/getest heeft?
Ik niet, maar het chipset ondersteund wel de nieuwe 45nm CPU's ;)
Waarom vind je onboard vga redelijk snel? Ik ben zeer benieuwd, dit mobo staat ook op m'n verlanglijstje echter twijfel in aan de onboard vga controller.

Een mid/low end losse videokaart pas namelijk niet in m'n SFF kast.
Omdat deze videokaart Counter-Strike 1.6 op 100fps kan draaien, dan vind ik het toch best goed voor een onboard kaartje. GTA San Andreas gaat ook nog wel op 1024x768.