Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNR854T Review

budi 8 januari 2008, 1.645 views

Netgear WNR854T

Pluspunten

• Op zich, als de router het nog doet, is het een prima produkt. De wireless range is prima, de performace is ook echt niet slecht. De Web interface is vervelend dat je bij elke aanpassing de router moet resetten, maar als het eenmaal staat zoals je wilt, heb je daar ook geen last van.

Minpunten

• Jammer dat hij stuk gaat na een paar maanden gebruik. Met wat collega's hebben we er vier tegelijk gekocht waarvan er nu twee stuk zijn.

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Waarom kocht ik dit product?
Ik was op zoek naar een router, of eigenlijk meer switch/accesspoint met gigabit ethernet en goede wireless bereik. Dit had ik nodig om mijn video te streamen van de computerkamer naar de laptop naast mijn TV. Gigabit was handig voor de computers onderling in mijn kamer.
Uit reviews bleek dat de NetGear router voor weinig geld mijn wensen in vervulling deed gaan.

De Web-Interface
De beheersbaarheid was goed, mits je genoeg geduld had. Op elke pagina, waar je een wijziging maakte moest je de router opnieuw starten voordat je naar de volgende pagina kon. Je kon dus niet van meerdere pagina's meerdere instellingen wijzigen en in een keer herstarten. Doordat de opties ook verspreid stonden over meerdere pagina's en herstarten erg lang duurde, een minuut of twee/drie, kon je wel even bezig zijn met de configuratie. Uiteraard als alles eenmaal goed stond, was dit geen bezwaar meer natuurlijk.

Featureset
Met bovenstaande webinterface kon je alle gebruikelijke zaken instellen zoals encryptie voor WiFi, DHCP, DNS, etc etc. Dit was dus wel in orde.

Draadloos bereik
Helaas gebruikte deze router niet de 5 Ghz frequentie, maar desalniettemin kon ik overal in mijn apparttement terecht. Een testje met kismet (wifi monitoring tool) liet zien dat de netgear zelfs een aardig eindje de galerij op zichtbaar was, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook er nog verbinding mee kan krijgen.

Waarom schrijf ik deze review in de verleden tijd? :)
Nou, omdat de Netgear na zes maanden trouwe dienst plotseling STUK was. Samen met drie collega's hebben we view NetGears van hetzelfde type gekocht. De mijne ging eerst stuk een maand later die van een collega van me en nu is het wachten totdat de andere twee ook stuk gaan.
Toen ik begon met typen in mijn Google zoek balk op Netgear WNR854T vulde hij als suggestie al het woordje 'dead' aan. Nou, dat beloofde dus niet veel goeds.

Zie onderstaande linkjes, er zijn er nog veel meer:

Kort samengevat komt het er op neer dat er een hardware probleem zit in de stroomtoevoer op de print. Als ik de verhalen mag geloven, weten de engineers van NetGear ook niet wat er aan de hand is, maar bij iedereen is het symptoom hetzelfde: na een aantal maanden van trouwe dienst crasht de router en heb je alleen nog maar een groen brandend lampje. Wat ik heb, is dus absoluut niet een op zich staand geval. RMA heeft weinig zin: je krijgt wel een nieuwe of refurbished exemplaar, maar die zal ook stuk gaan.

Ik hoop dat ik langs deze weg mag aanbevelen dit produkt niet te kopen of in elk geval eerst even te Googlen. Natuurlijk heeft elk produkt zijn problemen en zijn er wel negatieve verhalen te vinden, ik ben alleen wel onverdonderd door de hoeveelheid in dit geval.

Heb jij ook een Netgear WNR854T?

heb deze router 3 jaar en is in de eerste 2 garantiejaren 2 keer vervangen vanwege het probleem wat je aangeeft. de laatste WNR854T draaid nu al een tijdje en hoop dat ie dat blijft doen. netgear heeft inmiddels opvolgers van dit type die dit probleem niet meer hebben.
dit is geen revieuw en in een wikel kan je hem gratis ruilen
De service van Netgear is prima en kost geen geld, zoals jij hier roept. Mijn router was zelfs al 2 jaar oud (dus over de standaard fabrieksgarantie!) en toch kreeg ik gewoon een gratis nieuw exemplaar in ruil voor mijn router die iets niet goed deed met portforwarding.
Bovenstaande reacties gaan nog over de oude versie van mijn 'review'. Hij is nu verbeterd.

Wat betreft de service van NetGear, daar heb ik inderdaad geen ervaring mee, en daarom staat er ook 'geen mening' bij 'ondersteuning'. Afgaande op wat ik allemaal lees op internet ga ik er vanuit dat als ik eventueel een nieuwe zou krijgen, deze toch wel stuk gaat na een half jaar gebruik en ik heb dan dus ook mijn 120 euro verlies genomen. Met de kosten voor RMA, bedoel ik de kosten die je maakt voor het terugsturen van het produkt naar de leverancier.