Linksys NSLU2 Review

RdeV 7 januari 2008, laatste update op 24 mei 2009, 1.096 views

Linksys NSLU2

Pluspunten

• Goed te flashen met Debian, dus volledig configureerbaar volgens eigen wensen
  • Energie zuinig
  • Fanless - geen geluid
  • Native AppleTalk connectie vanaf Mac (indien flashed met Debian)

Minpunten

• Geen high performance NAS
  • Out-of-the-box geen AppleTalk ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 4
Na kort stoeien met de orginele Nslu2 software, besloten om deze te flashen met Debian. Voornaamste reden is dat ik het apparaat wil gebruiken voor het hosten van meerdere websites (lighttpd), en het kunnen connecten via AppleTalk voor de Macs. Flashen is niet voor de beginner, maar de echte tweaker draait er zijn hand niet voor om, zeker omdat er op het internet genoeg goede documentatie is te vinden. En je garantie vervalt natuurlijk, maar voor de aankoopprijs is daar toch wel overheen te komen.

Dus de ervaringen hier beschreven, zijn gebaseerd op de Nslu2 met geflashte kernel!

Featureset
Bijna oneindig, omdat je deze kunt aanpassen door het downloaden en installeren van packages. Voorwaarde is natuurlijk dat je voldoende geheugen hebt om de modules te draaien, en voldoende beschikbare CPU cycles. Zoals ik hem gebruik met lighttpd, netatalk en sshd is het gebruik onder de 15MB, dus nog niet eens de helft van de ram is in gebruik.

Prestaties
Via protocollen die de processor niet veel belasten (SMB, AppleTalk, ftp) kun je snelheden van 5~6MB/s halen, maar dat is wel in het beste geval. Schrijven is iets langzamer. En als je dat afzet tegen de snelheid van de processor is dit een zeer goede prestatie! Ben je op zoek naar snellere performance, moet je gewoon een snellere NAS kopen. Voor prijs/prestatie/energie-zuinigheid verhouding is dit een combinatie die zeer goed scoort.

Betrouwbaarheid
Zoals elke goede Debian doos, 100% uptime.

Beheersbaarheid
Is natuurlijk wat lastig te bepalen als je hem zelf flashed. Voor iemand die goed overweg kan met terminals en Linux, is dit natuurlijk geen issue, daarom goed. Maar voor een beginner met Linux wordt dit al heel snel problematisch zo zonder monitor aansluiting.

Een prima, goedkope en energie zuinige NAS server. Voor mij perfect omdat het mogelijk is te flashen, en zodoende volledig vrij te zijn in configuratie.

Heb jij ook een Linksys NSLU2?

Leuke review. Voor de wat minder ervaren linux-gebruikers onder ons (zoals ik) kan je de NSLU2 ook flashen met Unslung. Deze firmware behoud de orginele webinterface van Linksys, terwijl je ook allerlei extra's kan installeren, zoals apache, PHP, MySQL, FTP en nog veel meer. Hiervoor heb je dan wel weer wat linux kennis nodig, maar op www.nslu2-linux.org wordt een en ander duidelijk uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door s441558 op 7 januari 2008 17:38]