Toshiba Satellite U300-12S Review

Jucundus 7 januari 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.722 views

Toshiba Satellite U300-12S

Pluspunten

• uiterlijk
  • gewicht
  • scherm
  • toetsenbord

Minpunten

• meegeleverde software
  • installeren Toshiba updates

Ik was op zoek naar een mooie, niet al te grote, notebook. Na het vergelijken van meerdere modellen heb ik de Toshiba Satellite U300-12S gekocht.

Enkele van de concurrenten waren:
  • xxodd Xni 720sr
    Vooral de hardroze ziet er goed uit. De pianolak maakt het anders dan standaard laptops. Het 12,1" scherm vond ik echter te klein.
  • Sony VGN-CR11S/W
    Dit was mijn favoriet totdat ik 'm in de winkel in het echt zag. Dan is deze notebook minder mooi dan op de plaatjes. Alsof ie gemaakt is van een goedkoop soort plastic. En de prijs lag een paar honderd euro hoger.
  • Medion AG MD 96414
    Saai. Dat zegt alles over deze laptop. Wel goedkoop.
  • Asus A8He
    Dit leek me ook een goeie laptop. Dat deze het niet is geworden, komt eigenlijk alleen door de afmetingen. De Asus is namelijk, door het 14" scherm, iets groter dan de Toshiba.
Uiterlijk
Misschien een wat raar kopje voor een Tweakers.net review. :) Ik had de notebook online besteld en dus nog niet in het echt gezien. Wat uit de doos kwam viel niet tegen. Een mooi glimmend zwart (in sommig licht is het diep donkerblauw) apparaat. De toetsen en omringende oppervlakten zijn in dezelfde zilverachtige kleur wat een rustige en luxe uitstraling geeft. De Toshiba voelt stevig aan, het scherm zit goed vast, en hij gaat makkelijk open en dicht. Wat ik handig vind, is dat de aansluitingen aan de zijkant en voorkant zitten en niet aan de achterkant (behalve voor de voeding).

Op deze afbeelding lijken de toetsen witter dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Gebruik
De notebook wordt voornamelijk gebruikt voor internet (Explorer en Firefox). Daarnaast heb ik iTunes en OpenOffice ge´nstalleerd. Alle programma's draaien soepel en snel. Ik heb wel een aantal van de meegeleverde programma's verwijderd en zo veel mogelijk (Toshiba) updates ge´nstalleerd. Het toetsenbord typt goed en alle toetsen zitten op een logische plek. Het gewicht is zo'n 2 kg dus hij kan eenvoudig worden meegenomen. De laptop is stil, de fan slaat wel regelmatig aan voor een paar seconden, en wordt nergens heet. Ik kan meer dan 2 uur werken als de batterij volledig is opgeladen.

Het lijkt wel bijna een reclame voor deze Toshiba notebook en dat komt omdat ik er gewoon erg blij mee ben. Iedereen kan zelf in de specificaties lezen dat alles erop en eraan zit. Wat je pas weet als je 'm hebt gekocht, is dat de laptop er goed uitziet en er fijn op valt te werken.

Heb jij ook een Toshiba Satellite U300-12S?

Alleen altijd wel weer jammer van die kaartlezer gebruik hem namelijk nooit:
Type: 6 in 1 kaartlezer

Ondersteunde Flash-geheugenkaarten: SD-geheugenkaart, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard, xD-Picture Card
@joey129:
Dat snap ik niet, dat het erop zit is dan toch alleen maar een extra feature? Je kan hem natuurlijk ook uitschakelen waardoor deze geen stroom trekt.
Ook is het niet storend als deze erop zit aangezien deze gewoon zit ingebakken.

Overigens wel een leuke revieuwtje! Asus valt bij mij ook af vanwege de CPU, bij Xxodd kan je hem natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt... maar ik moet je gelijk geven als je zegt dat 12,1" echt te klein is...

De Sony is absoluut een topper, maar absoluut over de TOP als je het laptopje gaat gebuiken voor een beetje internetten, daar issie dan ook te duur voor. Aan de andere kant staat Sony wel bekend voor het lang meegaan van de Li-ion batterij, maar als je vooral op netstroom werkt is dit ook niet van belang.

je hebt (naar mijn mening) Absoluut de beste gekozen voor wat jij ermee doet!

[Reactie gewijzigd door Qscenix op 7 januari 2008 13:46]

Dank.

Overigens nog vergeten te melden dat de garantie 2 jaar pick-up & return is. Dat lijkt me wel relaxed, als ie dan kapot gaat, dat ze 'm komen halen en brengen.
ik merk het ook aan mijn simpele toshiba ze hebben erg goede behuizingen.