Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS212J Review

quakel 13 juni 2012, laatste update op 14 juni 2012, 16.476 views

Synology DiskStation DS212J

Pluspunten

• Mogelijkheden, gebruikersgemak

Minpunten

• CPU is matig, maar prima voor streaming content.

Kwaliteit voeding Score: 4
Na 3 jaar gebruik te hebben gemaakt van een Windows Homeserver / 2008R2 is mijn homeserver afgeschreven. Dit was een Atom d510, zuinig en krachtig genoeg om mijn bestanden te hosten en mijn downloads te regelen.

Tijd om eens rond te gaan kijken wat anno 2012 een verstandige aanschaf kan zijn. Mijn wensen zijn daarbij Storage (NAS functie) en download mogelijkheden.

De DS212j heeft dat prima geregeld. Het is de goedkoopste 2 disk oplossing van Synology. Ik heb daar 2x 2Tb erin geplaatst. In een raid 0 configuratie wordt het 1 volume van 4tb.

Natuurlijk kun je ook voor mirror oplossingen kiezen, maar ik maak van mijn nas (van de belangrijkste bestanden op de nas) een losse backup naar een usb disk.

Standaard wordt er geen Sabnzbd bijgeleverd, echter deze is zonder enige inspanning prima te installeren.

Bij het gebruik van Sabnzbd staat de CPU op 90%, dat is niet gering. Mocht je een snelle internet verbinding hebben is misschien de DS212 verstandiger.

De NAS functie is super, streamen van video content gaat natuurlijk prima. Gemiddelde doorvoersnelheid is bij Downloaden 60mb/s en bij Uploaden 40Mb/s.

Let wel even op de type disken die erin worden geplaatst. Ondanks de compatible lijst wordt bij sommige disken de write-cache uitgeschakeld. Hier kom je pas achter als het te laat is. Dus even googlen van te voren!

Ik kan met zekerheid zeggen dat de interface van Synology de mooiste is van alle nas systemen die er momenteel zijn. Ook de snelheid en de mogelijkheden zijn echt goed. Kortom voor 170,- (waar ik hem voor aan heb geschaft) is het echt een leuk apparaat.

aanvullende info: (ik had de WD20EARS van 2tb gekocht op 10-06-2012)

lijst waarbij de harddisk cache uitgezet wordt

<disk model="WD30EZRX">WCACHE_OFF</disk>
<disk model="ST32000542AS">WCACHE_OFF</disk>
<disk model="ST31500541AS">WCACHE_OFF</disk>
<disk model="ST31000520AS">WCACHE_OFF</disk>
<disk model="ST3500412AS">WCACHE_OFF</disk>

Voor de vraag wat de performance zijn van deze NAS verwijs ik iedereen naar http://Hardware.info en zoek even op synology ds212. Zij hebben uitgebreide testen gemaakt van verschillende NAS systemen.

• popcornhour A110
  • Probook 4530s
  • PC-je met een E8400 CPU
  • Ipad 2
  • Windows Phone 7.5 (lumia 800)

Heb jij ook een Synology DiskStation DS212J?

Meer advertenties

@Wildfire, klopt, ik heb dit ook gezien en natuurlijk ook aangezet. Al wordt door synology gezegt dat dit geen invloed heeft op de performance.

@janvanmil, cache wordt gebruikt om de doorvoersnelheid van een schijf te vergroten. Bestanden (bit-jes) worden eerst in de cache opgeslagen en geeft aan het OS door dat de schrijf actie al voldooit is. Een fractie later wordt daarwerkelijk de inhoud van de cache weggeschreven op de disk.
Mijn SABNZBD brengt het processorgebruik ook tegen de 100%, dit heb ik opgelost door de downloadlimiet op 1024K (1MB) te zetten. Dan hangt het verbruik iets onder de 50.

Het hele idee is dat ik er geen omkijken meer naar heb dus het zal me jeuken hoe snel dat verder gaat. Mocht ik een keer iets met haast moeten downloaden (zou niet weten waarom) dan gebruik in m'n pc wel even.

Het rekenensommetje 'Verbruikt wattage download 1 film bij 1MB/s' tov 'Verbruikt wattage download 1 film bij 3M/sB' heb ik nooit gemaakt maar ik gok dat het niet veel uitmaakt :P (downloaden duurt langer maar processor minder belast dus minder energieverbruik)
bij mij is sabnzbd+ idd ook een behoorlijke vreter, als je hem maar 1 of 2 connections laat maken kan je trouwens nog wel wat harder downloaden zonder de cpu te overbelasten.
wat ik ook gedaan heb is instellen dat hij niet tegelijk mag downloaden, par checken of unzippen. Als je dat gaat multitasken stroopt mijn 210j helemaal dicht, maar met deze instellingen kan ik prima blueray ripjes streamen.

de downloadstation in de firmware heeft deze "problemen" volgens mij niet, maar die is niet zo gebruiksvriendelijk.
popcorn hour werkt het beste met NFS shares (linux shares) omdat dan ook de functie van ISO's (DVD menu's) het beste werkt.

Wat moet je doen (is echt heel simpel) op de synology de map waar de films in staan een NFS aanzetten. Je kunt dan (moet het uit mijn hoofd doen) een ip nummer toegang geven tot deze share. Dat ip nummer is dan natuurlijk je popcorn hour ip nummer.

Je kunt ook met een anoniem account werken.

succes!
dankje, ga ik proberen!,......

en dat is gelukt idd!! :-)

er zijn zoveel instellingen, en bij zoveel opties kan je delen instellen enzo, maar deze specifieke NFS optie had ik nog niet gevonden...

nu dus wel, en meteen succes, kan de Synology nu benaderen vanaf mijn popcorn, en dat werkt prima!

dank!

[Reactie gewijzigd door wilvanwil op 22 januari 2013 08:30]

Leuke review, maar wat ik mis zijn tussenkopjes en misschien wat meer bewijzen van je doorvoersnelheden bijvoorbeeld door screenshots te maken.

Daarnaast geef je aan dat je op moet passen met welke schijven je in zee gaat met deze NAS, de hamvraag is dan natuurlijk welke schijven jij hebt gebruikt.

Verder prima review, beetje wat aandachtspuntjes om aan te werken maar dan is hij wel 3 sterren waard.
Hmm ik heb dat niet ingesteld maar dat doet hij vanzelf al. Misschien een verschil in versie.
Waar is die disk cache eigenlijk voor?
hi Quakel,
heb deze ook vorige week gekocht, en heb ook een popcorn a110, en een pc in de buurt.
De PC heb ik bekabeld naar m'n router, en de popcorn via powerplugs aan m'n router. Dat werkt op zich altijd prima voor data overdracht. M'n popcorn wordt altijd herkend op m'n pc en vice versa. Vaste IP op popcorn.
Maar de instellingen op m'n Synology willen nog niet lukken, zodat ik die goed overal kan benaderen.

Ik heb n 1TB HDD in m'n NAS gedaan, en op m'n pc heb ik wel m'n shares nu.(die 1TB HDD, en ik heb een externe HDD 500 GB met USB aan de NAS gekoppeld)
Dus kopieren van m'n pc naar m'n NAS gaat goed.

Nu wil het niet lukken m'n NAS te benaderen op m'n Popcorn...ik gok dat dat bij jou prima gaat??
Zou je me de instellingen kunnen doorpassen, zowel mbt popcorn als in SMB 4.1?? :-))
gr.
Wil
Update qua: harddisk cache.

Mocht je tegen het probleem aanlopen dat de cache ge-disabled is zou je kunnen overwegen het bestand: /usr/syno/etc.defaults/scemd.xml aan te passen.

Met het verwijderen van de regel waarin je harddisk type wordt weergegeven los je dit probleem op. Nadat je dit hebt uitgevoerd met je de synology opnieuw opstarten en de cache aanvinken. Het werkt prima, maar synology zal deze optie niets voor niets hebben uitgezet. In DSM 3.x stond de cache wel standaard aan, het is iets van versie 4.0.
In DSM 4.1 is blijkbaar een update doorgevoerd m.b.t. de cache. Waar ik voor mijn WD20EARX met DSM 4.0 de cache niet kon aanzetten, is deze optie met 4.1 nu wel beschikbaar :)
@quakel:

Bedankt!

Dus als ik het goed begrijp wordt de schijven die de in de review worden gebruikt (WD20EARS) deze disk cache uitgezet. Hierdoor is de nas langzamer dan als de disk cache wel aan zou staan (bij andere schijven).

Waar moet ik dan aan denken qua verschil in doorvoersnelheid??