Filco Majestouch FKBN87M/EFB2 Review
Filco is een Japanse hardwarefabrikant die mechanische toetsenborden creëert met de populaire Cherry MX Switches. Toetsenborden van deze fabrikant zijn niet in Nederland verkrijgbaar en lijken daarom in eerste instantie voor vele onbekend. Maar Filco is een grote speler op dit gebied en staat vooral bekend op zijn excellente kwaliteit. Mijn exemplaar, de Filco Majestouch Ninja Tenkeyless met Cherry MX Brown (KBFN87M/EFB2), heb ik in Duitsland gekocht voor €120,- en het duurde ongeveer een maand tot ik hem eindelijk in huis kreeg. De Europese Filco-winkel verkoopt deze modellen voor zo’n €150,- en dat is geen misselijke prijs. In deze review heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere mechanische toetsenborden; Dit is mijn eerste...
Pluspunten
Bouwkwaliteit Keycaps Typcomfort
Minpunten
Prijs Geen demonteerbare kabel
Eindoordeel

Filco is een Japanse hardwarefabrikant die mechanische toetsenborden creëert met de populaire Cherry MX Switches. Toetsenborden van deze fabrikant zijn niet in Nederland verkrijgbaar en lijken daarom in eerste instantie voor vele onbekend. Maar Filco is een grote speler op dit gebied en staat vooral bekend op zijn excellente kwaliteit.
Mijn exemplaar, de Filco Majestouch Ninja Tenkeyless met Cherry MX Brown (KBFN87M/EFB2), heb ik in Duitsland gekocht voor €120,- en het duurde ongeveer een maand tot ik hem eindelijk in huis kreeg. De Europese Filco-winkel verkoopt deze modellen voor zo’n €150,- en dat is geen misselijke prijs.
In deze review heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere mechanische toetsenborden; Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord en de review is gebaseerd op 4 dagen gebruik.
Packaging & Content
Het toetsenbord wordt geleverd in een bescheiden zwarte kartonnen doos.

Het opvallend paarse logo tovert een glimlach op je gezicht
In de doos treffen we een met plastic afgedekt toetsenbord aan, met een japanse handleiding, keycaps, keypuller en een PS/2 converter.
Bouwkwaliteit
Zodra je ook maar de plastic kap van het toetsenbord afhaalt, straalt het toetsenbord een overdosis van kwaliteit uit. Klein, zwaar en met matte keycaps.
Dit exemplaar is gezegend met de zogenaamde Otaku-look. De keycaps zijn namelijk aan de voorkant geprint en niet erbovenop. Dit heeft een aantal voordelen:
- Slijtage van de letters is verleden tijd;
- Je (over)buurman/buurvrouw ziet niet welke toetsen je indrukt;
- Een hoog wow-gehalte op LAN-parties
Het formaat is kleiner dan wat je normaal gewend bent. Dit is namelijk een Tenkeyless versie, voorzien van 87 toetsen. Voor het formaat lever je een Numpad met bijhorende keys in. Maar dit is natuurlijk een bewuste keuze.
Een vervelende eigenschap van toetsenborden is vaak de bouwkaliteit. Zo kan je toetsenborden meestal makkelijk buigen en druk je het gehele toetsenbord vrij eenvoudig in zodra je aan het typen bent. Met de stalen plaat erin, mag je dit toetsenbord gerust onverwoestbaar noemen. Je kan hem in geen enkele manier buigen of breken. Met een grof gewicht van 990 gram blijft hij ook eenvoudig liggen en zal hij geen enkele kant opgaan.

Klein is ie zeker!
Aan deze kleine reus zit een 1,8 meter lange kabel gemonteerd. Hij is dik, stug en voorzien van een USB-aansluiting, die omgetoverd kan worden in PS/2 door middel van de meegeleverde PS/2 converter. Wat ik graag gezien had was dat de kabel detachable zou zijn en op verschillende plekken van het toetsenbord kan uitkomen. Nu zit hij op een vaste plek; middenin het toetsenbord!

Ja, dat is een beetje jammer!
Toetsen
Dit toetsenbord is voorzien van de populaire Cherry MX Brown Switches. Met een actuatiekracht van slechts 45 gram, zijn dit de lichtste switches om in te drukken. Ook geven ze een voelbare feedback, minimaal maar aanwezig. Deze feedback hoor je niet, wat juist het geval is bij Cherry MX Blue switches. Deze switches zijn de perfecte middenweg tussen Cherry MX Black en Blue en zijn je meest veilige keuze als je niet kan kiezen tussen switches. De reden dat ik deze switches heb gekozen is omdat ik lichte switches wil die wel een voelbare feedback geven, maar geen hoorbare. Eigenlijk precies waar deze goed in zijn
De populaire Cherry MX Brown switches
De keycaps zijn allemaal mat en hebben de letterdruk op de voorkant en dus niet op de bovenkant. Een groot voordeel wat hierbij komt kijken is dat de letters zichtbaar blijven als de caps slijten. Deze Otaku-look went na slechts enkele minuten typen, in mijn ervaring.

Otaku-look ziet er echt heel stoer uit!
De letters zijn gelaserd en niet geplakt of gedrukt. Dat oogt niet alleen mooier, maar zorgt ervoor dat ze niet loslaten. De matte keycaps voelen zeer degelijk aan en zitten strak op de switches. Wel zijn ze vrij dun, al doet dit niet tekort aan de kwaliteit. De caps zijn wel beweegbaar, maar zitten, zoals eerder gezegd, gelukkig goed vast op de switches. Het actuatiepunt voelt op alle punten van de caps hetzelfde. Je hebt dus niet een wiebelig gevoel bij bijvoorbeeld het indrukken van de spatiebalk.
Geen backlight
Wat misschien voor vele een gemis is, is dat het toetsenbord geen verlichting heeft. Voor mij is dit niet het geval, omdat ik eigenlijk altijd blind typ. Het toetsenbord telt in totaal twee LEDs in plaats van drie, want de Numlock ontbreekt. Het betreft twee blauwe LEDs die gelukkig niet heel vel zijn.

Valt mee toch? ^_^`
Geluid
Het toetensbord is een stuk luider dan rubberdome toetsenborden. Het is echter de bedoeling dat je de toetsen niet tot de bodem drukt, of bottomed. Maar zelfs zonder de bottomen zijn ze nog luider. Als je in je uppie bent is dat geen probleem, maar het kan heel vervelend zijn als je op kantoor heftig aan het typen bent of je partner in dezelfde kamer slaapt als waar jij aan het typen bent. Vooral de spatie is flink luid in mijn ervaring, maar ik heb bijna altijd een headset op en dan heb je bijna geen last van het geluid.
Voor diegene die willen weten hoe luid dit toetsenbord is, heb ik hier een prachtig filmpje gevonden:
Ook heb ik nog een WPM test gedaan op 10 Fast Fingers en daar haalde ik 60WPM. Met mijn rubberdomes kwam ik niet boven de 52WPM uit.

Verdict
Wat kan ik zeggen... Je betaalt veel geld voor een toetsenbord zonder speciale macrotoetsen, backlight en misschien zelfs een saai uiterlijk. Wat krijg je dan wel precies? Allereerst, je krijgt een Filco! Iedereen is jaloers
Heb jij ook een Filco Majestouch FKBN87M/EFB2?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
Fixed
[Reactie gewijzigd door Rob Krauts op 23 juli 2024 06:53]
De brown-switches zijn niet de lichtste, er zijn ook red-switches met slechts 35g aan kracht en geen voel of hoorbare feedback.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat je sneller gaat typen van dit toetsenbord t.o.v. een fatsoenlijke rubber-dome (insert A-merk hier).
Ik heb zelf een vergelijkbaar toetsenbord, de Filco tenkeyless (no-ninja, dus gewoon lasered-letters op de toetsen, en ik heb deze met blauwe Cherry-switches, feedback en clicky-geluid, van jawel, de europese €150,- :-)
Ik ben er hartstikke blij mee, aangezien deze me niet tegenvalt (geen miskoop), maar het verschil is niet dermate groot dat ik kan zeggen, rubber-domes zijn slecht. In mijn geval heb ik deze met name aangeschaft zodat ik kan touchtypen (typen zonder dat je de bodem van het toetsenbord raakt, dit kan doordat de feedback en het geluid van de aanslag ervoor zorgen dat je voelt en hoort dat de toets is aangeslagen. Hierdoor hoef je zeg maar niet zo hard te drukken, en na wat gewenning typt dit gewoon fijner (het kost minder moeite), en dit scheelt in mijn ogen en gevoel weer ontwikkelen van RSI in de vingers.
Mooi dat je ook een review van dit product plaatst, zijn er niet zoveel van volgens mij. En Filco wordt onder de kenners (geekhack.org onder andere) toch gezien als een mercedes onder de toetsenborden, dus verdient links en rechts wel wat aandacht.
Ik weet dat je er veel plezier van zult hebben, dankjewel voor de review :-)
Ik vond ze via eBay en ik had hem daar voor een goede prijs besteld. Achteraf las ik dat winkeliers erg wisselvallig waren over de winkel.
Uiteindelijk heb ik de order direct bij hen geplaatst, nadat zij de order van eBay cancelden i.v.m. transportschade en het duurde 2-3 weken tot ik mijn toetsenbord kreeg. Tot nu toe nog erg te spreken over mijn aankoop en ik zal hem voorlopig niet vervangen.
Zit ook te denken over de aanschaf van precies dit keyboard.
Binnenkort veel programmeer werk en dus een hoop typen! Als ik de verhalen moet geloven dan is het een stuk aangenamer met een mechanical zoals deze!
Het probleem is alleen dat ik graag het keyboard wil uit proberen voordat ik tot aanschaf over ga; het is toch zonde van het geld als het ding niet gebruikt gaat worden!
Weet iemand bijvoorbeeld hoe de vergelijking is met de aloude Lenovo keyboards en de keyboards die tot voor een paar jaar geleden in de Lenovo laptops zaten?
Heeft iemand nog tips waar ik hem krijgen kan?
http://www.keyboardco.com/ heeft geen voorraad (pas weer eind september)
Is er nog een andere mogelijkheid?
Echt een aanrader! Zeker als programmeur kun je hier veel typ plezier aan beleven.
edit: inderdaad, de afbeeldingen werken niet meer in dit artikel.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:53]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn