Specificaties Race, Simulatie-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Forza Motorsport 2, Xbox 360 Review

Megaflix 21 maart 2008, 1.903 views

Forza Motorsport 2, Xbox 360

Pluspunten

• grafische pracht
  • meer dan 300 auto's
  • ultra-realistisch
  • enorm tuningpotentieel
  • veel downloadable content

Minpunten

• soms lange laadtijden
  • te weinig circuits
  • geen first person driver
  • geen weersomstandigheden

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4

Na enkele jaren geen computerspellen gespeeld te hebben, op héél af en toe Neverwinter Nights na, leek het me leuk om dat weer te gaan doen. Vorig jaar heb ik dus een Xbox 360 Premium aangeschaft en wat spellen daarbij. Als eerste kocht ik Tomb Raider: Legends en Need For Speed: Most Wanted. De eerste had ik aardig vlug uitgespeeld en de tweede was niet echt een spel voor mij. Ik hou wat meer van realisme in een racegame. Voor het gemak keek ik in de bladen wat op dat moment de beste racegames waren en ik kwam dus uit bij Project Gotham Racing 3 en Forza Motorsport 2, waarbij vooral de ingame screenshots me wel aanstonden van FM2.

Gameplay

Forza Motorsport 2 bestaat eigenlijk uit drie onderdelen. Je hebt het onderdeel Arcade, waarin je met een vastgestelde auto over een vastgesteld circuit moet rijden en daarbij moet proberen om een ronde sneller af te leggen dan een bepaalde tijd. Dit komt dus neer op een Time Trial. Iedere keer dat het je lukt om zo'n time trial te halen, unlock je die auto voor gebruik in online multiplayer en andere onderdelen van het spel (nog niet in career). Je kunt er ook een Exhibition race rijden om een aantal auto's te unlocken of je kan er Free rondrijden.

Het tweede deel is je carrière. Daarin heb je een groot aantal categorieën waarin je kan racen. Er zijn races waar je alleen toegang krijgt met een viercilinder, of alleen met een Japanse auto, of alleen met een achterwiel- of voorwielaangedreven auto. Iedere race heeft zo zijn eigen charmes en zijn eigen tegenstanders. Ook de tegenstanders zijn erg natuurgetrouw. Zo kom je onder andere Tom Coronel tegen. Bij iedere race kun je geld winnen door 1e, 2e of 3e te worden. Wordt je bij alle races eerste bij een bepaalde categorie? Dan krijg je een auto cadeau. Die auto kun je dan weer inzetten om andere races te winnen in een andere categorie. De truc is natuurlijk om zo lang mogelijk auto's te winnen, zodat je kan deelnemen in andere klasses, zonder dat je er een moet kopen.

Het derde deel is uiteraard het online multiplayer gedeelte. Je kan hier kiezen tussen zomaar wat races rijden tegen willekeurige tegenstanders of je kan meedoen aan een online toernooi, waarbij bij iedere race de snelste mensen doorgaan naar de volgende ronde, tot aan de finale. Ook in multiplayer kun je in-game credits winnen natuurlijk. Er zit zelfs een achievement aan vast. Je kunt 30 achievement-punten krijgen als je 1 miljoen credits weet te winnen in online races.

Beschikbare auto's

Er is bij Forza Motorsport keuze uit meer dan 300 verschillende auto's, die ook in het echt bestaan. Die auto's zijn onderverdeeld in een aantal klasses, namelijk D, C, B, A, S en U voor de productiewagens en R1 tot en met R4 voor de racewagens. D bestaat vooral uit gezapige middenklassers en klassiekers; C is een categorie waarin de wat vlottere middenklasse auto's zitten; bij B heb je het vooral over sportieve personenwagens; A is vooral een categorie voor sportauto's en S is de klasse waarin zich alleen supersportauto's bevinden.

Om hier nu een lijst neer te gaan zetten met alle 300 auto's vind ik een beetje ver gaan, dus ik volsta met het plaatsen van een link naar de carlist op de officiële site van Forza Motorsport 2. Dat zijn de "originele" 310 auto's van Forza Motorsport 2. Het grootste deel, 303 auto's, bevindt zich in alle versies van FM2; de overige 7 zitten bij de Limited Edition van het spel.

Toevoeging: Ondertussen zijn er alweer 3 car packs en 2 circuit packs uitgekomen via Xbox Live, waarmee je extra auto's toevoegt aan je verzameling tegen betaling van Microsoft Points. Je zult ze wel nog in je career moeten aanschaffen met in-game credits. Omdat deze lijst met auto's niet zo lang is als de originele lijst, noem ik ze even op.

Gratis Nissan car pack - Augustus 2007

* 2006 Audi R10 #8 Audi Sport Team Joest
* 1970 Dodge Challenger R/T Hemi
* 2006 Dodge Challenger Concept
* 2006 Honda Civic Si Coupe
* 2007 Honda Civic Type-R (EDM)
* 1967 Lamborghini Miura P400
* 2006 Lamborghini Miura Concept
* 2007 Porsche 911 GT3 RS (997)
* 2007 Saturn Sky Red Line
* 2007 SEAT Leon Cupra (ook apart - gratis - verkrijgbaar)
* 2007 SEAT Leon Supercup

* 2007 Ferrari 599 GTB Fiorano
* 2007 Lamborghini Gallardo Superleggera
* 2008 Audi R8
* 1991 BMW Motorsport M3 E30
* 2007 Renaultsport Clio 197 (ook apart - gratis - verkrijgbaar)
* 1983 Audi Sport Quattro
* 1980 Renault 5 Turbo
* 1973 Pontiac Firebird Trans Am

Car pack 3 - Maart 2008
* 1999 Ferrari F50 GT
* 1989 Ferrari F40 Competizione
* 2006 Maserati MC12 Corsa
* 2007 Lamborghini Murcielago LP640
* 2008 Porsche 911 GT2 (977)
* 2007 Ferrari 430 Scuderia
* 2007 #1 Peugeot 207 Super 2000 (ook apart - gratis - verkrijgbaar)
* 2008 BMW Motorsport M3 E92
* 2008 Maserati GranTurismo
* 2007 Audi S5
* 2008 Mitsubishi Evolution X GSR
* 2007 Audi TT Coupe S-Line
* 1971 BMW Motorsport 3.0 CSL

Tracks

Er is keuze uit diverse, echt bestaande tracks, die tot in detail zijn nagemaakt. Zo kun je de Nordscheife van de Nürburgring rijden, waarbij zelfs de tekst op het wegdek overeenkomt met die van het echte circuit. Zelfs de bordjes die de naam van de bochten aangeven staan langs de kant van de weg, hoewel je er te snel voorbij gaat om ze onderweg te kunnen lezen. Of je moet even een verkennend rondje rustig rijden, dat is zeker geen overbodige luxe en je kan genieten van de mooie omgeving. Ze noemen het circuit niet voor niets de Groene Hel.

In totaal zijn er 12 circuits, waarvan 8 bestaande circuits, in bijna 50 verschillende varianten te rijden. Het is mogelijk om rond te scheuren op onder andere Mugello, Silverstone, Nürburgring, Sebring, Laguna Seca, Suzuka, Road Atlanta of een van de andere circuits.

Het is duidelijk te zien dat ze bij het maken van de circuits goed hebben gekeken hoe de circuits er in werkelijkheid uitzien. Oké, ik moet toegeven dat ik wel wat meer mensen had verwacht op de tribune, maar je rijdt natuurlijk geen Formule 1 auto. Soms rijd je zelfs alleen maar in een Golf GTi uit de jaren '80 ;) Dan komt er niet zoveel volk op af.

Ondanks dat er 12 circuits zijn vind ik wel dat er een flink aantal bekenden en klassiekers ontbreken. Zo had ik graag de nieuwste circuits van Qatar en China gezien, of klassiekers als Zandvoort, Spa-Francorchamps, Hockenheim of Interlagos. Misschien dat ze later nog ooit beschikbaar komen als Xbox Live-onderdeel.

Toevoeging: Ondertussen zijn er alweer 2 circuit packs uitgekomen. De eerste bevat Twin Ring Motegi in vier varianten: Road Course, East, West en Speedway oval. Het tweede circuit wat je kan downloaden is Road America.

Tuning

Tuning is erg belangrijk in Forza Motorsport 2. Het is mogelijk om alle races te winnen zonder tunen, maar het is leuker om het te doen mét. Dat komt omdat niet alleen de auto's natuurgetrouw zijn, maar ook de tuningonderdelen. In tegenstelling tot Need For Speed: Most Wanted waar je alleen kan kiezen tussen zaken als Pro en Ultimate, daar kan je bij Forza Motorsport 2 kiezen voor bijv nokkenassen van drie verschillende fabrikanten. Verder kan je echt werkelijk alles aanpassen aan je auto. Er zijn tientallen verschillende typen banden, er zijn bodykits, honderden accessoires om je auto sneller te maken, variërend van een luchtfiltertje tot een turbokit en zelfs een motorswap.

Behalve motorische tuning is er ook nog de mogelijkheid om je auto er aan de buitenkant anders uit te laten zien. In plaats van standaard stripingkitjes is het mogelijk om tot duizenden verschillenden lagen met logo's en stripings op je auto te plakken, waardoor je hem er écht uit kan laten zien als een replica van bijv een bekende racewagen. Een Audi/Shell R10 TDI ziet er in de game exact uit als op het circuit. Met een beetje creativiteit kan je een auto er zelfs uit laten zien als politieauto. Hilarisch gewoon :P

Fine-tuning

Heb je je auto gekozen? Heb je hem getuned? Dan kun je ook nog aan de gang met finetuning als je wilt. Rijhoogte, camber, rembalans, versnellingsbakverhoudingen, bandenspanning, etcetera. Het is gelijk instelbaar. Op deze manier kun je je auto aanpassen aan het circuit waar je gaat rijden. Maar het mooie is... het hóeft natuurlijk niet. Forza Motorsport biedt je de mogelijkheid om een auto compleet af te stellen zoals jij dat wilt, maar ook in standaard-afstelling is het mogelijk om de races te winnen. Maar het ontwikkelteam mikte op een erg realistische game en dan ontkom je hier niet aan.

Online auctions

Behalve online racen is het ook mogelijk om je auto's online te verkopen. Het beste kan je dat doen met auto's waaraan je flink gesleuteld hebt, of waaraan je een mooi uiterlijk hebt gegeven. Ook is het mogelijk om online auto's te kopen van de spelontwikkelaar, die gelimiteerde edities van auto's aanbiedt, vaak tegen hoge 'prijzen'. Noot: je koopt ze met ingame credits! Altijd al die Britse politieauto willen hebben of een roze, geairbrushte S2000? Online kun je hem kopen. Let wel op: er zijn grapjassen die standaardauto's aanbieden tegen hogere prijzen dan dat ze in het spel zelf kosten aan credits.

Telemetrie
Als je bedenkt dat het spel er tijdens de race gewoon vloeiend uitziet, dan moet je even bedenken wat er allemaal realtime berekend wordt in de tussentijd. Zet met je D-Pad voor de gein Telemetrie eens aan en je kan realtime (!) zien dat je bandenspanning, koppel, vermogen, toerental, schokbrekers, g-krachten en nog tientallen andere gevens berekend worden.

Graphics

De graphics van het spel zijn echt dik in orde. Auto's zien er superrealistisch uit en ook de omgeving mag er wezen. Circuits zien er uit zoals in het echt, je ziet dus bomen aan de kant van de Nürburgring, en zand... veel zand... bij Laguna Seca. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat je het moet doen zonder 'weersomstandigheden'. Het zou fantastisch geweest zijn als je ook een keer in volle regen moest rijden. Helaas blijft dat bij toekomstmuziek en moet je het iedere race doen met een mooi zonnetje.

Er ontbreekt jammer genoeg wel een first person driver view vanuit de bestuurdersstoel. Misschien was het onmogelijk om meer dan 300 verschillende interieurs levensecht na te maken of hebben ze gekozen voor méér auto's ten faveure van een cockpitview. We zullen het waarschijnlijk niet te weten komen. Het is wel mogelijk om rond te rijden terwijl je first person zit, maar je hebt dan geen dashboard om naar te kijken, je ziet dan alleen wat je normaal door de ruit ziet.

Geluidseffecten en muziek

In het spel zitten meer dan 40 verschillende muziektracks van echte artiesten als Prodigy, JunkieXL, Faithless of The Chemical Brothers. Helaas kun je er alleen van genieten in de menu's, het is namelijk niet mogelijk om muziek af te spelen tijdens het rijden. Misschien een idee om daar een optie van te maken bij een update of bij Forza Motorsport 3.

Tijdens het rijden mag je wel gaan genieten van de verschillende motorgeluiden. Een V8 klinkt als een V8 hoort te klinken en een rijstraket met een 4 cilinder turbo fluit lekker als je hem flink op z'n flikker geeft. Het is duidelijk dat ze veel aandacht hebben gegeven aan het geluid van de diverse wagens. Ik vergeef ze daarom dat ik geen muziekje kan draaien tijdens het rijden.

Achievements

In totaal kun je 1000 punten halen aan achievements. Je kunt een complete lijst o.a. hier of hier vinden.

Het spel is zo uitgebreid dat ik in deze review nog niet eens alle zaken besproken heb die mogelijk zijn. Verder mag het duidelijk zijn dat Forza Motorsport 2 echt een showcase is van wat er mogelijk is met de Xbox 360. Zowel grafische pracht als ultra-realistische berekeningen van de afstelling van de auto en dat allemaal realtime tijdens het racen. FM2 biedt gewoon erg veel waar voor je geld.

Forza Motorsport 2 op GoT

Tot slot nog even een tweetal linkjes naar de Forza Motorsport 2 topics op Gathering of Tweakers. Ook daar kun je natuurlijk terecht voor de complete car en track lists en nog veel meer informatie en liefhebbers.

~[Xbox360] Forza Motorsport 2
~[Xbox360] Forza Motorsport 2 ~[Deel 2]

Heb jij ook een Forza Motorsport 2, Xbox 360?

Heb de drie car packs, 2 circuit packs en de Nissan car packs toegevoegd aan de review. Verder een linkje naar het tweede deel van het Forza Motorsport 2 topic op GoT en links naar de mogelijke achievements (op verzoek). Tekst is her en der verbeterd of aangepast en heb 1 typo verbeterd.

Nog even 1 kleine toevoeging. Voor de liefhebbers van Forza Motorsport 2 even een linkje naar de eerste trailer van GRID van Codemasters. Een zelfde type spel, voor Xbox 360 en PC. En als ik kijk naar de ingame graphics dan wordt het nog mooier en uitgebreider, bijv ook met singleseaters en zo :)

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 21 maart 2008 14:43]

5 sterren voor jou.
Mooie review.

Die GRID trailer is een CGI trailer. :P
Niet ingame helaas.

[Reactie gewijzigd door nFo op 22 maart 2008 13:52]

I stand corrected. Je hebt helemaal gelijk :)
Hele mooie uitgebreide review!

én ik heb nog geen spelvauten gezien :)

Hulde!
Ja, dit programma doet wonderen :+

Het viel me trouwens op dat er pas 7 reviews voor games stonden hier in de productreviews (de mijne was de 8e), dus ik ga dat uitbreiden met de games die ik nu ook heb. Van geen enkele game die ik heb staat er al een review hier, dus wat dat betreft is het een mooie aanvulling.

Ik heb er niet zo veel, ben namelijk een casual gamer en geen die-hard consoleplayer, maar een stuk of 5 reviews gaan er toch nog wel volgen op zijn minst. Ik heb nu een spel of 8 dacht ik. Daarvan is Forza wel een van de mooiste.

De X360 is mijn eerste console ooit, ben er tot nu erg tevreden over. Ik gebruik hem redelijk veel en ben nog geen Rode Ring tegengekomen. Fingers crossed dus :D
Ik kan me alleen maar aansluiten bij deze review!
Forza 1 op de 1ste Xbox was al goed en deel 2 op de x360 alleen maar beter ondanks dat het eigenlijk beetje dezelfde game is.

Dit is een spel dat je bezighoud, je wilt winnen en de uitdaging blijft bestaan ondanks dat je veel op dezelfde circuits raced.

Topgame met een nette review!

p.s.
Dat realisme een must is merk je vooral als je na Forza 2, Project Gotham Racing 4 gaat spelen wat ook zeer vermakelijk is maar dan toch duidelijk veel meer arcade.
zeer nette review.

het spel heeft eigenlijk ook geen concurrentie behalve van gran tourismo.
maar dat is een ander platform. goed spel ik heb m gesigneerd door boris van gamekings ooit gewonnen.
wat mij betreft mag je gelijk gaan schrijven voor t.net tegen een kleine vergoeding, vind je review beter als enkelen die ik heb mogen lezen onder kopje t.net reviews

hulde!