Netgear Prosafe GS108 Review

harry1001 3 januari 2008, 9.447 views

Netgear Prosafe GS108

Pluspunten

• Solide ontwerp
  • Makkelijk af te lezen snelheid/activiteit
  • Ophangschroefjes én pluggen meegeleverd

Minpunten

Features Score: 4
Verpakking
De Netgear GS108 is een goed verpakte switch. Het geheel wordt geleverd in een stevige doos, met quick start guide en een compliancy sheet, in een 'verzegelde' verpakking (de gebruikelijke 'plakkertjes').

Hardware
De switch zelf is solide gebouwd. Er is een mogelijkheid voor een laptopslot (kensington) en er is een aardklem. Ook zijn er schroeven én pluggen meegeleverd om de switch op te hangen aan een muur _/-\o_ . De switch is goed op te hangen, maar er is geen 'boorsjabloon' meegeleverd en de afstand tussen de gaten staat ook niet op de achterkant van de switch. Snelheid en activiteit is makkelijk af te lezen, dankzij de lampjes die in het RJ46/8P8C-socket geëmbed zijn. Ook leuk aan de switch 'levenslange garantie' heeft (in praktijk 30 jaar).

Aanhangsels
De switches zijn bij mij nog niet echt ten volle gebruikt. De NAS(CH3SNAS/DNS323) kan wel gigabit aan, maar zal dit niet vol kunnen krijgen. De snelheden zijn prima, en er is ondersteuning voor 9K jumboframes. De switch draait in een netwerk met nog een GS108 en een GS105, en ik heb nog geen problemen/downtime gehad. Managementmogelijkheden heeft de switch niet, maar ik vindt dat je dat voor dit geld ook niet mag verwachten (er is wel een managed variant, de GS108T).

Ik denk dat Netgear met de GS108 een erg goede switch aanbiedt, de prijs is hoger dan die van een doorsnee gigabit-switch. Maar daar staat een stevige switch tegenover, die dankzij de Jumboframes (en bij gebruik van een snelle NAS) ook erg goede prestaties neer zal zetten.

Heb jij ook een Netgear Prosafe GS108?

Dit is inderdaad een mooie switch. Zoals je schrijft ondersteund deze switch Jumbo frames (tot 9000 byte), en dat doet lang niet iedere gigabit switch in dit markt segment! Echter daarmee onstaat ook meteen een klein probleempje. De queue lengte per poort is "slechts" 12kB, en daar passen nog geen twee Jumbo frames in. Dat vind ik een beetje weinig, en vandaar dat ik denk dat de GS108T misschien beter voor dit werk is toegerust. Die heeft namelijk een queue buffer van 128kB per poort. Daarnaast is het een managed switch, en dat betekent dat je allerlei zaken zoals poort instellingen en prioriteiten kunt instellen. Het prijs verschil tussen beide is slechts een paar tientjes, althans bij Alternate Duitsland. Je betaalt daar slechts ¤99 voor de GS108T, en dat is een koopje voor een managed gigabit switch m.i.
Inmiddels zegt de netgear website dat er zelfs een buffer van 192kB in zit.