TP-Link TL-WA730RE Review

CodeCaster 31 januari 2013, 4.936 views

TP-Link TL-WA730RE

Pluspunten

• Ideale prijs/kwaliteitverhouding
  • Goed bereik

Minpunten

• Nog geen kunnen ontdekken

Beheerbaarheid Score: 4
Toen mijn zeven jaar oude access point van Linksys er de brui aan gaf, had ik een nieuw AP nodig. Deze TP-Link was de goedkoopste uit de Pricewatch (je blijft Nederlander hè), en ik had verder weinig eisen.

Voor twee tientjes kun je natuurlijk niet echt veel eisen stellen, maar toch valt het apparaat me alleszins mee. Mijn aanschaf is in eerste instantie bedoeld om in één ruimte draadloos te kunnen internetten op telefoons en tablets, maar naar blijkt valt het bereik reuze mee. Er is door twee verdiepingen en twee muren heen nog voldoende bereik om te kunnen internetten op mijn telefoon.

In de doos bevindt zich uiteraard het access point zelf, met daarnaast een adapter, een netwerkkabel van iets meer dan een meter, een stapel papier en een cd'tje. Aansluiten is een fluitje van een cent, installeren zo mogelijk nog makkelijker. Je komt (na aansluiten of na een reset) met je browser het apparaat binnen op een wizardpagina die uit één stap bestaat, namelijk het configureren van de modus (access point of range extender), het land (in verband met de frequenties) en de beveiliging (geen, WEP of WPA(2)(-PSK)). Na één druk op de knop is het apparaat vervolgens klaar voor gebruik.

De eenvoudige webinterface staat je verder toe om het IP-adres van het ding te wijzigen, de beveiliging, frequentie en overige parameters van het draadloze netwerk te configureren, MAC-filtering in te stellen en een DHCP-server te configureren. Daarnaast kun je er de standaarddingen doen, zoals de instellingen backuppen, internetconnectiviteit testen middels pingen, het wachtwoord wijzigen, enzovoorts.

Ik heb zelf alleen de access-pointfunctionaliteit gebruikt, ook in de vorm van range extender. Bij dit laatste wordt het bereik van een bestaand netwerk uitgebreid, wat eenvoudigweg neerkomt op het invoeren van het MAC-adres van de te repeaten router.

Omdat ik geen apparaten heb die het ondersteunen, heb ik de WPS-knop nog niet kunnen proberen, maar ik durf aan te nemen dat dat gewoon werkt.

Wanneer ik een laptop kan bemachtigen, zal ik de review nog pogen uit te breiden met harde cijfers, maar voorlopig zeg ik: subliem apparaat, zeker voor dit geld!

Heb jij ook een TP-Link TL-WA730RE?

Ik wil deze aanschaffen als range extender, hoe makkelijk is dat te installeren?
Dat gaat heel eenvoudig door het MAC-adres van het te repeaten access point op te geven.
Super! Snel genoeg voor online gamen? Ik bedoel er gaat niet veel van de originele snelheid af?
Een repeater vertraagt de oorspronkelijke snelheid altijd, of het daarna nog draaglijk is om te gamen verschilt per spel en netwerk.

Ik heb dit zelf ook niet kunnen testen, zit alleen met een aantal mobiele apparaten op dit access point en heb daar geen merkbare vertraging.
Oké super, dit wordt hem denk ik, nog 1 vraag:
Waar en hoe vul je het MAC-Adres in?
He, hoe heb jij deze precies ingesteld?