Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart Review

veryvery 11 juni 2012, laatste update op 11 juni 2012, 7.326 views

Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is betoverend mooi. Nuances, ultra-diep zwart. Geen artefakten van eigen beeldbewerking (je ziet wel de 'fouten' in de compressie).Geluid is ook goed, genoeg voor even naar het nieuws kijken, maar verwacht geen wonderen.Mooi strak design. Tafelstandaard is stevig en plaatsen van TV op standaard is met 1 persoon te doen.Hangt mooi vlak tegen de muur, alle aansluitingen behalve 230v zijn naar onderen/opzij. 230v wordt geleverd met haakse verbinding.

Minpunten

• Een paar zeurpuntjes maar:
  • Internet mogelijkheden beperkt voor Nederlands taalgebied.Beeld en geluid lopen niet door als je de EPG opent.Geen 2e tuner voor opnames.

Samenvatting: Briljant.

Voorgeschiedenis

Overgestapt van een Panasonic TX-50PV500E van een jaar of 8 oud. Was jarenlang een heel fraai beeld (mocht ook wel voor de prijs die ze er toen voor vroegen.) Deze generatie plasma had voldoende speelruimte qua display kwaliteit, geen artefacten door ontbrekende 'beeld verbeteraars' en als eerste een HDMI ingang. Omdat er in die tijd weinig HD te kijken viel was het vooral prettig dat deze HD Ready tv een goed beeld gaf met SD beeldmateriaal.

Maar het begon toch te kriebelen, ondertussen is er veel en veel meer HD te kijken. Nog even gewacht toen de VT30 toch wat nadelen bleek te hebben.

Eerste indruk
Wat een prachtige televisie is dit. Beeld is wonderbaarlijk mooi. Wat ik fijn vind aan Panasonic is dat ze een heel natuurlijk beeld weten te produceren, zonder idiote kleurverzadiging etc. en met enorme details in de donkere en lichte delen. Ook het design is zeer fraai. Uit is deze 55" plasma kleiner dan onze oude 50" plasma. Mooi licht randje, geen overbodige tierelantijnen. Aan stoort de dunne rand absoluut niet.

We hebben ook een Sony 40" LCD van een paar maanden oud op de slaap kamer maar die haalt het niet bij dit qua beeld. Wat een verschil.

Het beeld
Als de TV aangaat begint het al. Je krijgt een Panasonic SmartViera logo te zien in het midden van het beeld, en het valt meteen op dat de rest van het beeld t.o.v. 'uit' niet veranderd is. Diep diep zwart kan de VT50 dus wel maken!

Na uitpakken meteen aangezet zonder Smartcard, dus alleen NED 1. Er was toevallig tennis (Roland Garros) en dat wordt in HD met weinig compressie doorgezonden. Wauw, je zit meteen in de wedstrijd. Beter dan op de tribune! Tennis is natuurlijk moeilijk voor de compressie-algoritmes met de vele vierkantjes in het (tennis)net, vooral bij beweging. Indrukwekkend wat er out-of-the-box van gemaakt wordt. Ik voelde niet de urge om de beeldbewerking te verminderen, wat ik op de meeste TVs in de winkel wel heb.

3D
Tja, 3D. Ik ben zelf niet zo'n fan. We hebben wat naar de demo's gekeken. Binnenkort gaan we naar de enige 3D bluray kijken die ik kon vinden lokaal die geen tekenfilm was. Het werkt goed, maar ik heb nauwelijks tot geen vergelijkingsmateriaal.

Er worden twee brillen meegeleverd. De brillen zijn actief en behoorlijk licht en comfortabel.

Internet
De Viera (internet) mogelijkheden zijn prima, alhoewel ik wel graag wat meer Nederlandse mogelijkheden zou wensen als uitzendinggemist/RTLXL. Misschien komt dat nog. Je kunt makkelijk naar Youtube, Vimeo, etc. Er zijn ook wat casual games maar dat stelt niet veel voor. Je merkt dat er voldoende CPU power is voor alle zaken. TV kijken via de browser is nog niet helemaal optimaal. Flash werkt. Wel is veel materiaal niet echt geschikt om op het grote scherm te bekijken.

De losse kleine 'muis' afstandsbediening is wel aardig, maar niet briljant. Een los Bluetooth toetsenbord is veel prettiger dan de 'onscreen' toetsenborden (ik heb 3 verschillende gezien in de TV).

Tuner
Wij gebruiken de VT50 met Ziggo, met de ingebouwde smartcard/CI slot maar ook met een Humax 5050c omdat we 1 tuner voor opnames te weinig vinden. Schakelen tussen kanalen gaat ongeveer even snel als met de Humax als je de animatie uit zet. Niet irritant langzaam in ieder geval.

Het opnemen naar USB harde schijf werkt prima, maar er is wel maar 1 tuner en die kan ook maar 1 kanaal opnemen (dus niet 2 kanalen uit 1 bundel, zoals de Humax.)

Fysiek
Aanbeveling: ophangen! We hebben het eerst op het TV meubel geprobeerd, maar op de muur is het fraaier omdat je minder afgeleid wordt door andere objecten rond het beeld.

Helderheid
Naar aanleiding van het (eerste) commentaar heb ik twee foto's bijgevoegd van de TV bij invallend zonlicht. Het licht valt bij ons nooit direkt op de TV, maar je ziet de reflecties van zonlicht dat op de (witte) muren van de ruimte valt.

De glazen voorkant is wel heel mooi maar zorgt ook voor reflecties, dus plaatsing in een kamer met veel invallend zonlicht is minder prettig.

De eerste foto is met de "THX Cinema" modus geactiveerd, dit geeft een mooi neutraal rustig beeld.
De tweede foto is in de "Dynamic" modus, waarbij het contrast en helderheid opgeschroefd staan tov. de eerste modus. Alle andere settings staan op de fabrieks-default.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart?

Dank voor je heldere review! Kun je iets zeggen over de performance bij (veel) daglicht?
Hoi Smoldersonline, ik heb de review uitgebreid met wat info, en 2 foto's.
Inbranden logo's

Ik heb zelf de Panasonic TX-P55VT50 ben zelf goed te spreken over het beeld, geluid is redelijk, bediening werkt goed, gebruik de pad niet is niet stabiel.
Maar heb een groot probleem en dat is het inbranden van de logo's, heb hem eerst 200 uur in de standaard fabrieks instellingen laten staan volgens verkoper zou hij in de cinema stand moeten staan de eerste 200 uur maar dat was geen kijken, slechte kleuren enz.. Je moet er van uit kunnen gaan dat Panasonic in de standaard instelling goed beeld moet geven en geen inbranding kan geven, zou je dit in de stand dynamic zetten dan krijg je dus een hogere contrast beeld en dan zou het wel mogelijk zijn. Ik had ook gelezen op internet dat de logo's lichtjes van plaats veranderen om inbranden te verkomen en dat het tegenwoordig niet meer voorkomt dat dit gebeurd, maar helaas is dat niet zo......
Hoe kan je de inbranding zien, op lichte kleuren is het goed te zien tijdens de reclamen uitzending vooral met geel van de Jumbo reclame, zie ik RTL4 en Net 5 en 2 schuine streepjes van RTL 7 lichtjes staan en rechts NL 1 en de symbolen van de Olympis spelen, bij zwarte of donker beelden of als hij uit staat zie je niks. Heb al 2 uur een sneeuwbeeld laten zien om de mogelijke inbranding of na-ijleffect weg te halen maar dat wil ook niet helpen, zal hier wel mee moeten leven.
Heb TV bijna 2 maanden in bezit.
Ik heb precies het zelfde gehad met mijn samsung ps50c7700.
Uiteindelijk ging er ( gelukkig ) na lang zeuren een nieuw scherm in. Daarna goed beeld en later kwamen de vlekken weer terug en ging er nog meer stuk.
Tv viel onder 3x defect garantie bij saturn en wacht nu op bericht.
Wil graag overstappen naar panasonic maar bij deze dus geen aanrader ?
Zit namelijk te twijfelen om een probleem loze led tv te kopen of tog weer voor het mooiere plasma.

Heb je al contact opgenomen met panasonic ?

groeten tim
Prima review. Nu wachten tot er mensen zijn die een ST50 reviewen.
Ik wil alleen maar beeld, geen poespas. 3D hoef ik niet (ik kan geen diepte zien), internet op de tv hoef ik niet en een ab eigenlijk ook niet (leve de Logitech Harmony one).
Als je dan bedenkt dat een 65" ST50 ongeveer hetzelfde kost als 55" VT50 kon dat wel eens de betere keuze zijn.Het panel van beide is immers gelijk.
Jammer dat Panasonic hier niet de 60" GT50 verkoopt.
En eigenlijk mogen ze de tv tuner, de versterker en de luidsprekers ook wel weglaten
@veryvery. Dank je voor de mooie review. Mag ik vragen hoeveel cm het scherm bij jullie van de muur afhangt? Ik wil de TV ook kopen in 50 inch en aan de meur hangen echter wil ik er ook gelijk een zo plat mogelijke beugel bij bestellen.

@ Jasper 57 qua prijs kwaliteit is de ST wellicht de betere optie. Wel kun je rekening houden met de verhalen die je leest over dat de ST meer last van spiegelingen heeft en is minder diep zwart beeld geeft omdat deze een ander filter gebruikt.
@Sarza,

De TV hangt ongeveer 3 cm van de muur. De meeste ruimte neemt de meegelevered haakse voedingsstekker in, de rest van de aansluitingen is haaks uitgevoerd.
Ben het helemaal met je eens veryvery, ik heb hem nu 2 weken en ben er lyrisch over, tv is briljant. Ik heb nog een paar aanvullingen, ik vind 3D wel belangrijk (sinds ik Avatar 3D in de bioscoop gezien heb) en speel hem via een harddisk in .mkv formaat SBS met de tv-mediaspeler af - GEWELDIG! Ik heb 2 actieve brillen met vaste accu (niet via USB oplaadbaar) kijk op 3 m afstand en het is perfect.
Heb hiervoor een LG LED met passief 3D geprobeerd, dat werkt iets gemakkelijker met de brillen maar het resultaat van de Pan is zeker even mooi, mogelijk zelfs nog iets dieper.
Ik ben begonnen met een TX-P50GT50 (de VT50 was uitverkocht) en ook bij deze was de beeldkwaliteit (HD scherpte) schitterend, alleen was er iets met de (USB oplaadbare) bril,
deze "flikkerde"erg wat 3D kijken zeer onplezierig maakte en het geluid was ondanks 8 boxen compleet onder de maat, erg blikkerig.
TV teruggebracht en gekozen voor een LG LED 55 inch passieve 3D top of the bill toestel.
Na een uur thuis kijken had ik al vreselijk spijt, de scherpte in vergelijk met de GT50 was als of je naar een HD-ready toestel kijkt, en de reflectie bij daglicht is super vervelend (mijn tv staat haaks op het raam) op 1-2 meter schuin naar de tv kijkend zag ik de kamer maar niet het tv-beeld, hier heeft de VT50 (maar ook de GT50) helemaal geen last van, ik kijk nu op bijna 180 graden en zie het TV beeld nog steeds.
Mijn tip: bijna alle tv winkels zijn donker, schijn met een zaklantaarn (smartphone) schuin op het scherm, dan zou je de reflectie moeten kunnen zien. De Pan heeft een special "rooster" om reflectie te reduceren en dat scheelt een slok op een borrel.
De LG heeft standaard een beeldinstelling vergelijkbaar met "Dynamic" en ik heb 2 keer de beeld-wizzard moeten instellen om een enigszins natuurlijk beeld te krijgen, bij de Pan de scherpte 1 stap hoger en de kleurtemperatuur 1 stap koeler en klaar.
Dus de LG weer terug en op de TX-P55VT50E gewacht en nu helemaal tevreden, het geluid is bij deze ook veel beter, sluit naadloos aan bij de 2 stereo boxen van Bose die we normaal gebruiken maar omdat het geluid niet uitgaat als deze via de hoofdtelefoon aansluiting toegevoegd worden is het een mooi geheel.
En nog een voordeel: de DVB-S tuner kan direct het HD-beeld van de Astra-satelliet omzetten, dus Coax van de schotel direct op de tv aansluiten en 100 of meer gratis HD-zenders kijken, geen sat-ontvanger meer nodig! Perfect.
Dit werkt ook perfect naast de UPC mediabox die we met HDMI aangesloten hebben, nu maar 1 knop op de tv indrukken en je kijkt naar UPC of SAT.
Voor ons zijn 3D, tv tuner, versterker en luidsprekers wel belangrijk en zo zie maar weer dat iedereen een andere configuratie heeft....
@madison,

Sinds de review hebben we een paar 3D films gekeken, matig succes maar dat ligt meer aan de matige 3D omzetting. Ook zijn de films nogal donker.

Bij toeval merkten we dat de opening van de Olympische Spelen live in 3D werd uitgezonden op BBC HD, en dat was spectaculair mooi. Prachtig 3D effekt en echt een toevoeging.

Wel was het duidelijk minder scherp (er worden 2 beelden naast elkaar uitgezonden, dus de horizontale resolutie is de helft) en ietsje donkerder.

Persoonlijk vond ik het ook nogal vermoeiend, na een half uurtje de bril afzetten en dan merk je opeens dat je vermoeide ogen hebt. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar je hoort het wel veel.
Je hebt gelijk, in het begin is het best pijnlijk en met de bril van de GT50 (die je met USB moet laden) had ik veel last van oog/hoofdpijn maar met de nieuwe 3d bril op accu was het al een stuk minder en hoe vaker ik 3d kijk hoe minder ik merk. Ik kijk echt niet elke dag 3d maar inmiddels kunnen we 30 min of langer 3d kijken en na 10-20 sec. zijn onze ogen "back to normal", het went dus blijkbaar. Ook helemaal geen hoofdpijn meer, ik denk dat de hersenen wennen want daar gebeurt het immers.
Belangrijk is dat de bril niet "flikkert", d.w.z. je kunt zien dat de glazen om en om zwart worden, dat je een SBS of OU film kijkt (Side by side of Over/Under, dus 2 beelden naast of onder elkaar) en de ruimte donker is, daglicht van de zijkant kan een rare reflectie geven. Op Fashion TV heb ik ook al een 3d uitzending gezien, is zeker bijzonder.
Jammer dat ik de opening gemist heb, ik ging voor HD maar 3d was zeker weten nog imposanter geweest..
OOPS, nu vergeet ik wat ik wilde vragen:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een USB buspowered harddisk van bv 500 GB ?

Theoretisch zou het moeten werken omdat de USB op de Pan 5V en max. 500 mA genereert
maar je weet maar nooit.

Een Seagate External Portable Drive (500GB/USB2.0) of Freecom Mobile Drive XXS (500GB/USB2.0) zou handig zijn om bv HD films van 20-40 GB af te spelen...
@madison,

De USB harddisk die ik gebruik is bus powered, dus dat werkt prima. Ik weet nu even niet of ik die via 1 of 2 USB poorten heb aangesloten, ik meende 2, maar kan dat nu even niet checken.
Het schijnt dat de VT50 serie niet zo helder is als bv de GT50 of ST50, hebben jullie daar last van?
Hoi Mooncat,

De VT heeft een "beter" (in ieder geval duurder) filter dat wel de maximale helderheid iets verlaagt tov ST+GT maar ook dieper zwart geeft.

Zowiezo is plasma minder dan LCD als je in een heel lichte ruimte wil kijken en 'valt' op felle kleuren.

Wij houden van een beeld wat wij zelf neutraal noemen, en dat komt op een plasma beter uit de verf. De betere weergave van donkere vlakken is dan bij de VT een voordeel.

Kortom wij hebben er geen last van.