Synology DiskStation DS412+ Review

Metroman 6 juni 2012, laatste update op 7 juni 2012, 11.284 views

Synology DiskStation DS412+

Pluspunten

• Gebruiksgemak.
  • Featureset.
  • Migratie super eitje.

Minpunten

• Stof aantrekkend kastje.
  • Plastic feel.
  • Externe voeding.

Kwaliteit voeding Score: 3
Voorwoord

Na twee jaar mijn DS710+ vervangen door de DS412+.
Ik had in mijn RAID-1 opstelling van 2 x 2 Tb een ruimte probleem gekregen, door meerdere timemachine (apple) back-ups icm mijn (te grote) media bibliotheek en waarom weggooien als je kunt bewaren.

Heb een tijdje zitten denken om de boel te extenden met een DX510 maar daar uiteindelijk vanaf gezien omdat dat een beetje overkill zou zijn en tevens veel meer centjes zou kosten uiteindelijk.

Migratie

Na eerst de migratie handleiding van Synology gelezen te hebben, back-ups gemaakt van mijn SQL database, settings NAS etc.
Schijfjes uit de DS710+ laadjes geschroefd, en in dezelfde volgorde locatie 1 en 2 in de nieuwe 412+ laadjes gezet. Het enige dat hier nog makkelijker zou kunnen zijn is dat de laadjes hetzelfde zijn en je dus zelfs niet hoeft te schroeven.

Vervolgens de twee nieuwere model Samsung 2TB schijven erbij geplaatst.

Geestelijk voorbereid op veel werk.

Machine aangezet.

Synology assistant opgestart.

NAS opgezocht, gevonden, migratie mogelijk stond er. Ikke klikkerdeklik nieuwste DSM erop (operating system van synology), manueel mijn IP ingesteld op hetzelfde nummer van de oude machine en ff 550 seconden gewacht op de installatie...

Ingelogd op de machine, wat schetst mijn verbazing....... 100% up and running..
Databases, website, download station... alles werkt als vanouds.

Vanouds het juiste woord, wel nog steeds alleen volume van de orginele schijven.

Storage manager, schijven toegevoegd aan het volume en daar is hij nu al een uurtje of 12 mee bezig. Op 17% en een beetje. Maar goed ondertussen loopt de boel wel weer.
21% bij 20 uur...
100% na 38 uur...

Bouwkwaliteit en afwerking
Het kastje is van plastic, het type stof magneet wanneer het nieuw is. Het geeft een wat zacht gevoel maar kan daardoor vermoed ik wel tegen een stootje. De afdekking aan de voorkant een glimmend zwarte cover met rubber voetjes aan het frame geklemd, is naar mijn mening een beetje een goedkope oplossing. Ik had liever een deurtje gezien. Maar die kunnen natuurlijk afbreken.

De sledes voor de hardeschijven zijn ook van plastic.

Wat ik nog het meest jammer vindt is de externe voeding, als het prijs verschil niet zo groot was geweest dan was ik misschien wel voor een 1512+ gegaan, daar is hij intern. Door zo'n externe voeding krijg je toch meer draden warboel en dat is jammer.

Dit zijn voor mij eigenlijk de negatieve punten die ik tot nu toe aan deze machine heb kunnen ontdekken. Voor dit geld had ik liever een iets duurzamer ontwerp gezien voor de kast. Zo'n externe voeding is natuurlijk goedkoop en je hoeft hem in de kast niet te koelen, interne vindt ik een mooiere oplossing.

Inbouw- mogelijkheden
De bijgeleverde schroefjes en sledes zijn meer dan adequaat om een 3.5" drive in te bouwen. Op rubber houdertjes met speciale schroefjes.

Koelings- mogelijkheden
Twee ventilatoren achter in de kast. Zuigen de lucht naar buiten, die komt er dus aan de voorkant langs de schijven naar binnen. Dit alles komt niet langs een stof filtertje ofzo.
De 4 schijven draaien nu al een uurtje of 12+ en allemaal net boven de 30 graden C.

Vormgeving
Het covertje voor de schijven aan de voorkant vindt ik een beetje een goedkope oplossing. Functioneel werkt het wel, maar een deurtje met bijvoorbeeld een stof filter was mooier geweest. Verder is er weinig te zeggen de kast en zijn aansluitingen zijn functioneel.

Installatie- gemak
Als je met een schroevendraaier kan omgaan en een stekker kan inpluggen is het fysieke deel een eitje.
De standaard DSM laat weinig te wensen over, en de installatie is voor een standaard huis en tuin situatie niet veel moeilijker als lezen en klikken.

Modbaarheid
Het systeem is voor iemand met een basis computer kennis niet makkelijk te modden. Maar indien je weet om te gaan met de cmd-line terminal, een redelijke kennis hebt van linux zijn de mogelijkheden op software gebied legio te noemen.
Voor het merendeel van nerds onder ons helemaal geen probleem, maar voor de minder begaafden heeft Synology package management een scala aan apps. Dit systeem geeft ook de mogelijkheid om enkele niet ondersteunde apps te installeren.

Kwaliteit van voeding
Extern, stevig en zoals gezegd ik houd er niet van.

Prestaties
Ik kan nog geen zinnig woord zeggen over de prestaties, maar als later de schijven volledig on-line zijn zal ik de boel eens testen en proberen mijn mening daarover te geven.

Tot zover ben ik zoals voorheen, meer dan positief over de doordachtheid van het Synology product,
Een migratie zoals deze, kan niet makkelijker. Er is duidelijk nagedacht over het 'upscalen'/'groeien' van de NAS. Dikke pluim.

Dit is een review in ontwerp en ik ben van plan hier nog met meer informatie terug te komen. Zijn er verzoekjes of opmerkingen laat het me weten.

Voor meer informatie over Synology NAS zie Het grote Synology topic - deel 4

Heb jij ook een Synology DiskStation DS412+?

Nette review. Ik vind persoonlijk de prijs ook nog een groot nadeel. 500 euro excl schijven is nogal! Voor dat geld kun je zelf ook en klein servertje in elkaar bouwen en daar wat schijven ingooien.

Ik zou graag een nasje hebben thuis maar de prijzen vind ik tegenwoordig te hoog! Zeker gezien de prijzen van hd's!

Momenteel een htpc draaien als server en downloadbak. Bevalt goed alleen kost me iets meer stroom helaas:S
Ik heb juist mijn Windows 2003 server met 3 3TB HD's vervangen voor deze NAS vanwege de hoge kosten die een 24/7 server up hebben met zich mee brengt.
Prima review. Ik heb zelf ook een 412+ en ben het eens met je negatieve punten. De bouwkwaliteit is niet top, maar aangezien mijn boxje in de meterkast vertoeft zit ik daar niet zo mee. Wat ik wel een punt vind (dat jij ook aanhaalt) is de externe voeding. Niet zozeer omdat hij niet intern is ingebouwd, maar vanwege de 5-polige connector. Die is simpelweg veel te licht voor zo'n apparaat. Een mooie verbinding levert dat niet op. Met alle risico van dien.

Los van bovenstaande krijgt dit apparaat verder ook van mij alle lof. Synology's zijn top NASsen. Zeker voor thuisgebruik is het een heerlijk ding.
Mooie start van een review. Ben benieuw naar de gebruiksresultaten, Ben van plan om van mijn DS207+ (2x2TB) over te gaan naar een 412. (als die tenminste uitkomt als opvolger van de 411). Anders zou het ook de 412+ kunnen gaan worden. Wacht dus met smart op je 2e gedeelte.

Zie nu ook nog aan het eind staan dat je aan verzoekjes doet. :) Ben ook zeer benieuwd wat voor verbinding met de rest van de wereld je er achter hebt liggen. (ADSL/Kabel/Glas) en wat hij daar mee doet qua snelheid.

[Reactie gewijzigd door Napalm op 6 juni 2012 19:56]

Er ligt een Ziggo kabel achter (Ubee in bridge), downloaden met 120 MBit/s, uploaden met 10 Mbit/s.
Het enige wat er nog tussen ligt is een Netgear WNDR3800.
Allemaal Gigabit LAN poortjes.

Heb ondertussen wel gemerkt dat de machine met al het werk dat hij doet (expanding volume naar 4 TB) over de wireless niet meer doet als 7.5 Mb/s. Maar goed nog ruim voldoende om tegelijkertijd ff een filmpje te kijken.

[Reactie gewijzigd door Metroman op 6 juni 2012 20:33]

Tip voor iedereen met een Synology en trage rebuild/expansion tijden: zet op al je mappen indexering (tijdelijk) uit. Scheelt een paar dagen bij multi Tb HD's. :)