Specificaties 7" (800x480), Android 2.3, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik TAB211 Zwart Review

evolution536 5 juni 2012, laatste update op 5 juni 2012, 1.098 views

Yarvik TAB211 Zwart

Pluspunten

• de prijs
  • aansluitmogelijkheden zijn prima
  • stabiliteit is prima
  • snelheid is voldoende voor normaal gebruik

Minpunten

• het opstarten duurt overbodig lang
  • fabrieksinstellingen herstellen kun je het beste via de clockworkmod doen, anders duurt het erg lang. Dit vind ik niet gebruiksvriendelijk.
  • de WiFi heeft een belabberd slecht bereik.
  • de compatibiliteit van apps is niet heel goed.
  • een stanby modus is ver te zoeken.
  • het scherm is van lage kwaliteit.

Ik had wat informatie gezocht over tablets. Ook wat tablets geprobeerd in de winkels. Aangezien ik een old-school gebruiker ben met een zware computer die sneller opstart dan de meeste tablets, zou ik een tablet niet intensief gebruiken. Ik wilde eigenlijk graag wat met Android oefenen en testen. Vandaar dus de Tab211.

Wat krijg je?

Ik heb de tablet 2e hands gekocht van een medetweaker, dus ik kreeg in ieder geval geen doos. Ik kreeg wel de inhoud daarvan. De inhoud bedraagt de tablet zelf, de oplader en mini-usb kabel om hem aan de computer aan te sluiten. Er hoort ook een USB host-cable bij. Dit is een kabel die gebruikt kan worden om een muis of toetsenbord op de tablet aan te sluiten. Deze heb ik echter niet gekregen.

Mijn eerste indruk

Na de tablet uitgepakt en opgeladen te hebben heb ik hem opgestart. Tot mijn verbazing duurt het opstarten meer dan 2 minuten. Ontzettend lang naar mijn mening. Nadat de tablet is opgestart zag ik het bureaublad van Android. Er stond nog wat informatie van de vorige eigenaar op, dus eerst even een factory reset gedaan. Na de factory reset duurde het opnieuw opstarten erg lang. Om wat preciezer te zijn: Na 2 uur heb ik hem maar gewoon uitgeschakeld. Erg irritant. Gelukkig was er een clockworkmod aanwezig waarmee ik maar meteen de custom firmware geflasht hebt. Via de clockworkmod gaat het herstellen van de fabrieksinstellingen overigens een stuk sneller. Dit moet je maar net weten en vind ik persoonlijk niet gebruiksvriendelijk.

Het gebruik

Ik had nog weinig verstand van Android, aangezien ik het nooit gebruikt had. Ookal is de nieuwe software flashen voor mij niets moeilijks. Ik ben aan het testen geslagen. Ik gebruik nooit handleidingen, ik ben tenslotte een ICT'er niet waar? Ik had van te voren gelezen dat de Tab211 geen Market licentie zou hebben. Op de custom firmware trof ik echter gewoon de Google Play store aan! Ik was aangenaam verrast. Daarnaast trof ik een aantal standaard apps aan, zoals YouTube, Opera, etc. Ik wilde een app uit de marketplace gaan installeren, dus ik probeerde verbinding te maken de WiFi. Echter was het bereik van de WiFi van de tablet zo slecht, dat ik op zolder geen verbinding kreeg met mijn OpenWrt netwerk. Dit is een netwerk dat zo veel straling uitzendt dat je ballen er vanaf vallen, dus ik was het erg over verbaasd. Een erg minpunt naar mijn mening. Als je geen verbinding kunt krijgen kun je je tablet vrijwel niet gebruiken.

Anyway, ik liep naar beneden om op de bank rustig even verbinding te maken, en dat lukte ook prima. De browser en play store werken beide prima op de tablet. Het enige probleem is dat deze niet zo snel is, en dat kan dus soms irritaties opleveren. Als je hier aan gewend raakt lijkt het me echter geen probleem. Ik was onaangenaam verrast over de compatibiliteit van apps op de tablet. Toch redelijk simpele apps als draw something, buienradar, etc. werken niet. Dit vind ik ook een enorm nadeel.

Normaal gesproken is het handig, en zou je ook verwachten dat je een tablet op standby kunt zetten, zeker aangezien de opstarttijd van dit apparaat zo lang is. Als je de standby knop indrukt blijft deze echter 5 minuten in standby staan. Daarna sluit hij zichzelf af. Deze timeout is te veranderen naar 30 minuten maar niet meer. Dit probleem is bekend, het komt doordat Android 2.3 voor telefoons is gemaakt, en dus geen standby modus heeft. Een update naar een hogere versie van Android is ook niet te vinden.

Het touchscreen is resistief. Dit betekent dat je wat harder moet drukken om contact te krijgen. Ik vind het niet erg irritant, aangezien ik de tablet niet zo veel gebruikt. Ik was echter wel onaangenaam verrast toen ik zag dat het scherm een folie was die zelfs met je vingers een stukje samen te trekken was. Multi touch is niet aanwezig. De aansluitmogelijkheden en knoppen zijn naar mijn mening meer dan voldoende.

Advies?

Het is duidelijk een budget tablet, laten we daar heel eerlijk in zijn. We kunnen voor de prijs die ervoor betaald moet worden ook niet veel meer verwachten. Ik vind dat er aan de software veel tekort is gekomen. Dit is heel erg jammer, want dat bepaald voor een groot deel de functionaliteit en prestatie. Voor iemand die een tablet nodig heeft om Android 2.x applicaties te testen of om C++ code te compileren op een tablet is dit een prima tablet. Het is erg makkelijk om root rechten te krijgen, dus deze mogelijkheden zijn zeker een voordeel. Iemand die de tablet echter vaker nodig heeft zou ik hem niet aanraden. Een tablet met een capacitief touchscreen is dan een beter streven.

Heb jij ook een Yarvik TAB211 Zwart?

Ik zie dat je hem tweedehands hebt gekocht maar de prijs vind ik zeker geen pluspunt.
Voor hetzelfde geld of een tientje meer heb je een tablet met capacitief multitouchscreen, 512 MB geheugen, ICS en standaard Googleplay.