Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia P Zilver Review

nWn 5 juni 2012, laatste update op 5 juni 2012, 7.418 views

Sony Xperia P Zilver

Pluspunten

• Afmetingen
  • Design
  • Scherm (indrukwekkend in de buitenlucht)
  • Camera
  • NFC

Minpunten

• Geen verwisselbare batterij / weinig capaciteit
  • Veel (wat mij betreft) onnodige applicaties die niet te verwijderen zijn
  • Verouderde software
  • Geel -> Groen bij 100& helderheid scherm (update daarvoor schijnt onderweg te zijn)

Sony Xperia P: An ultra-bright viewing experience

Al een aantal maanden was ik op zoek naar dé vervanger voor mijn oude held (HTC Hero). De Hero voldeed niet meer, omdat deze zelfs in combinatie met custom roms niet meer vooruit was te branden. Een eventuele opvolger zou moeten voldoen aan de volgende eisen:

- Dual-core processor
- 1GB RAM
- Scherm ~ 4 inch
- Betrouwbaar merk (subjectief)

Een goede camera / stevig ontwerp waren ook gewenst. Uiteindelijk bleek het aanbod smartphones met een dual-core processor en een scherm van ongeveer 4 inch beperkt. Bijna alle nieuwe telefoons (One X, Galaxy SIII) hebben grotere schermen, en zelf vind ik de Galaxy SII al te groot aangezien ik deze niet meer comfortabel met één hand kan bedienen.

De Sony Xperia P was één van de weinige telefoons die wel aan alle eisen voldeed, en het lange wachten was begonnen. De keuze was namelijk gemaakt in maart, en het duurde uiteindelijk tot eind mei voordat ie in de winkel lag.

Uiteindelijk heb ik op 24 mei de bestelling kunnen plaatsen bij The Phone House. De prijs van deze winkel was dik in orde (349 euro) en ik vond het prettig om vlakbij een winkel te hebben in verband met eventuele defecten. De telefoon ontving ik een dag later, maar deze bleek niet in orde te zijn. Het kapje onderaan zat heel los, en één van de lampjes in het doorzichtige balkje was kapot. De winkel kon hem nog niet vervangen omdat ze de telefoon zelf nog niet binnen hadden. Dus teruggestuurd, en een week later had ik een nieuwe in huis.

De verpakking

De telefoon wordt geleverd in een redelijk platte, vierkante doos. Hierin bevonden zich in mijn geval:

- De telefoon
- In-ear oordopjes
- USB kabel + quickcharger
- Handleiding etc.

Helaas zaten er geen NFC tags bij. Als je de Xperia P op andere plekken koopt kunnen deze er wel bij zitten (volgens mij bij Redcoon en Coolblue, kijk anders in het Xperia P topic op GoT).

De verpakking.

Behuizing

De Xperia P is verkrijgbaar in het rood, zwart en zilver. Zoals te zien in de foto's heb ik voor het zilveren exemplaar gekozen. Normaal gesproken ga ik voor zwart, maar altijd hetzelfde is ook niet alles. En de laatste twijfels werden weggenomen toen bleek dat The Phone House alleen de zilveren versie op voorraad had.

De behuizing is gemaakt uit aluminium, en is keurig afgewerkt. Al met al geeft de Xperia P mij een veel chiquere indruk dan bijvoorbeeld de Galaxy SII. Het kapje aan de onderkant is echter niet van aluminium, maar van plastic. Het heeft wel exact dezelfde coating en verschil in kleur is nauwelijks waarneembaar. Het kapje zit bij de omgeruilde telefoon gelukkig wel stevig vast. De telefoon is aan de lichte kan, iets wat ik prettig vind maar een aantal vrienden (met iPhones) vonden het maar niks.
Diezelfde vrienden waren wel onder de indruk van het design en vooral van de doorzichtige balk en de drie knoppen die daarop zitten. Die werken naar mening erg goed. Zo goed zelfs dat ik af en toe (onbewust) een beetje doelloos aan het drukken ben. De ledjes erin zijn ook erg mooi, alleen is ook bij deze telefoon één van de ledjes niet helemaal goed. Hij doet het wel, maar hij is wat minder zichtbaar. Voor mij niet ernstig genoeg om de telefoon nog een keer in te ruilen.

Aan de linkerzijde zijn er aansluitingen voor USB en HDMI, en achter het klepje is ruimte voor een microsim. Ik vind het jammer dat de micro-USB aansluiting niet dezelfde is als je vindt op de meeste camera's (en mijn HTC Hero). Alleen de meegeleverde kabel past.
De rechterzijde bevat de speaker / aan-uit knop / volume knoppen / camera knop. Over het gebruik van die knoppen kom ik later terug.
Op de bovenkant zit een 3.5mm aansluiting voor headphones, en aan de onderkant zit een gaatje met daarin de microfoon.

http://equivoquia.com/media/images/frontsmall.jpg http://equivoquia.com/media/images/backsmall.jpg
Voor- en achterkant.

http://equivoquia.com/media/images/leftsmall.jpg http://equivoquia.com/media/images/rightsmall.jpg
Linker- en rechterzijde.

http://equivoquia.com/media/images/topsmall.jpg http://equivoquia.com/media/images/buttomsmall.jpg
Boven- en onderkant. De 3.5mm jack zit een beetje raar, niet precies in het midden. Dit hoort zo.

Hardware en Scherm

De hardware van de Xperia P bestaat (in het kort) uit:

- 4 inch 960x540 qHD scherm
- 1 Ghz dual-core CPU
- 1 GB RAM
- 16 GB internal storage
- 1305 mAh batterij

Uitgebreide specs zijn hier te vinden.

Allereerst over het scherm. Dat is fantastisch. Het bevat de zogenaamde WhiteMagic techniek, wat betekent dat er een extra witte subpixel is toegevoegd. Dit zou minder stroom gebruiken, maar vooral het scherm helderder maken. En het werkt, want buiten in de volle zon is het scherm prima leesbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een iPad. Verder zijn de kleuren mooi (mede door de Bravia Engine), en de hoge pixeldichtheid zorgt voor een scherp beeld. Enige minpuntje is dat op volle helderheid gele kleuren groenig worden, maar dit schijnt binnenkort met een software update verholpen te worden.

Verder is de hardware goed in staat om (de verouderde versie van) Android goed te draaien. Alles gaat soepel, internet pagina's laden snel en alles reageert soepel. Van het interne geheugen is ruim 11GB te gebruiken voor data zoals foto's en muziek. Voor sommigen is dit misschien aan de magere kant, vooral omdat het niet uitbreidbaar is, maar voor mij is het meer dan genoeg.

De batterij is erg klein met 1305 mAh, en niet verwisselbaar. Vooral dat laatste vind ik een groot minpunt. Nu ben ik geen fanatiek gamer of ubersociaal (lees: 3 uur bellen per dag), en ik red het prima met de batterij. De echte die-hard smartphone gebruikers kunnen echter in de problemen komen, dus hou daar rekening mee.

Goed genoeg voor mij.

Antutu benchmark. Meer / vergelijkende benches worden hopelijk snel toegevoegd.

Software

Op de Xperia P staat de Gingerbread (2.3.7) wat een verouderde versie is. De update naar ICS zit eraan te komen, maar is er dus nog niet. Op dit moment draait alles soepel, ik merk geen lag met het scrollen tussen homescreens. De launcher voldoet prima, en het thema (de cosmic flow) vind ik zeer mooi.

Er zijn nogal wat voorgeinstalleerde apps te vinden, die in de meeste gevallen niet te verwijderen zijn. Denk hierbij aan Facebook, Google Maps, Google+, TrackID, etc. Al met al ben ik geen fan van dit soort "crapware", ik wil zelf kunnen kiezen wat wel en wat niet op mijn telefoon staat. Gelukkig is de Xperia P makkelijk te unlocken via de Sony website, en de eerste custom ROM's zijn al gesignaleerd op XDA. Ik wacht nog even de eerste testversies af, maar dan gaat ook mijn Xperia geroot worden.

Gingerbread.

Crapware.

Camera en Geluid

Sony staat bekend om de goede camera's die ze in mobiele telefoons stoppen. De camera in de Xperia P heeft 8 megapixel (met Exmor R techniek), en schiet behoorlijke plaatjes. Niet super in vergelijking met "dedicated" camera's, maar voor een mobiel heel behoorlijk. Video's are still to come.

Voor het geluid heeft Sony het zogenaamde xLoud toegevoegd, wat het volume van de speaker moet verhogen. Dit wordt binnenkort getest. Met headphones is prima te luisteren naar de Xperia P. Waar ik bij mijn oude Hero nooit Spotify gebruikte door het slechte geluid, doe ik dat bij de Xperia P wel. Het komt in de buurt van de Cowon S9. Graag zou ik een equalizer hebben om het één en ander aan te passen, maar deze heb ik nog niet gevonden (tenminste, eentje die te gebruiken is in combinatie met Spotify). Hopelijk staat er binnenkort DSP Manager op (nog een voordeel van root).

Tartletos Loopgala.

Canada.

Mijn pyjamabroek.

Verbindingen en Belkwaliteit

De Xperia P ondersteunt edge, gprs, hsdpa, hspa en umts (850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz). In praktijk heb ik goede verbindingen (via KPN netwerk) en goede downloadsnelheden via 3g. De belkwaliteit is prima, hoewel ik af en toe wat gekraak hoor, maar verder niet hinderlijk. Er schijnt een nieuwe HD voice techniek te zijn, maar daar weet ik verder niks van.

Wifi wordt ondersteund op 802.11b, 802.11g, en 802.11n. Zelf heb ik een n-netwerk hier, en de snelheden zijn prima. Waar ik zit heb ik gemiddeld zo'n twee streepjes, en haal ik een downloadsnelheid van zo'n 9mb/s (verbinding is 25 mb/s). Met de HTC Hero kwam ik tot ongeveer 500 kb/s. Hopelijk kan ik dit weekend de Galaxy SII testen. De gemeten upload is het maximaal haalbare, evenals de ping.

Verder heeft de Xperia P GPS, Bluetooth en NFC aan boord. Geen van deze heb ik op dit moment kunnen testen. Waarschijnlijk ga ik binnenkort een keertje hardlopen met de telefoon om de GPS te testen.

Wifi snelheden gemeten met de speedtester van Traffic Monitor (Radioopt)

Extra's

De Xperia P wordt geleverd met een snellader, die een hoger vermogen heeft dan een standaard USB poort. Dit merk je ook, want binnen 1.5 uur is de lege telefoon volledig opgeladen. Bij aansluiten op de computer duurt dit toch wel een uur langer. Grappig, maar na een tijdje irritant, is het bericht wat je krijgt als je de telefoon uit de lader haalt. Er wordt dan gevraagd om de lader uit het stopcontact te halen om stroom te besparen. Heel leuk, maar dat doe ik sowieso.

- HDMI
- Dock

Al met al ben ik zeer tevreden met de Sony Xperia P. Het toestel heeft wat mij betreft exact de juiste schermgrootte en afmetingen. Het is met één hand te bedienen, en voelt stevig aan. Het design vind ik mooi, en de doorzichtige balk combineert stijl met functionaliteit. De hardware is adequaat, en de kleine batterij is geen groot probleem, hoewel Sony dat netter had kunnen aanpakken. De software is verouderd, maar werkt wel vloeiend. Helaas staat er veel crapware op, maar dit is gelukkig te verhelpen met root-toegang. De camera doet het prima en schiet leuke plaatjes. Ook wat betreft geluid doet de Xperia P het prima, maar ik mis wel een equalizer.
De telefoon voldoet aan mijn verwachtingen, en die waren toch best hoog. Vandaar de 5-sterren rating. De minpunten zijn in mijn geval niet van toepassingen (batterij) of te verhelpen (software).

To do list:

- Laden via USB ten opzichte van snellader vergelijken
- Krasgevoeligheid
- Belkwaliteit
- Etc.

Dit is mijn eerste review, suggesties voor verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom!

Heb jij ook een Sony Xperia P Zilver?

Reviews door de redactie

Ik kom van een HTC Sensation (die ik net iets groot vond). Ik vind de Xperia P met Sony standaard rom beter performen dan mijn HTC Sensation met custom (zonder Sense) ICS rom.
toevallig vanmiddag een Xperia P in handen gehad en het scrollen door de home screens en de menu's voelde nogal stroperig aan.
heb je hier ook last van?
Nee, niet echt. Nu weet ik niet wat jij als stroperig ervaart. Ik kom van een HTC Hero, en dat ging niet echt soepel meer allemaal. Zelf heb ik ook weinig widgets op mijn homescreens, misschien dat dat ook invloed heeft. Ik vind het allemaal soepel gaan.
Wachten tot ICS om dat te verhelpen. Als je een soepele homescreen wil moet je eigenlijk niet meer dan 3 pagina's vullen. Dan is er geen hapering tussen de pagina's meer te zien en draait alles lekker vloeiend. Ik hou zelf ook niet van die widgets eigenlijk. Bij mij is het simplistisch.
Mooie review,

Alleen heeft je telefoon een micro-usb aansluiting en niet zoals je in de review noemt een mini-USB aansluiting.

Verder erg netjes! Trouwens wel vaag van die tags... dat icm het defecte toestel is voor mij reden om nooit naar de Phonehouse te gaan. Ik heb dan toch altijd het gevoel dat het toestel al een gebruikt/getest is/geweest...
Aangepast, en bedankt!

Van wat ik heb gehoord is het normaal dat er geen tags worden meegeleverd. Niet alleen bij de Phone House, maar ook bij andere leveranciers is dit het geval. Iemand die bij Redcoon had besteld kreeg wel tags, maar bij hem/haar stond de telefoon standaard op Duits, wat erop wijst dat het de Duitse versie was.

Voor mensen die willen weten of ze tags kunnen verwachten, het is misschien een idee om het topic op GoT door te lezen
Heeft deze dezelfde camera als de Xperia S?
Nee, Xperia S heeft een 12-megapixel camera, de P een 8-megapixel. Wel kunnen ze beiden 1080p films opnemen.
Thnx :) Ik ben wel erg gecharmeerd van de camera van de Xperia S. Maar dit is dan ook het vlaggeschip. Ik wacht nog even.. Wellicht komt deze telefoon wel icm met een 1 jarig abbo bij studentmobiel.

Ps: Prachtig review! Je maakt mij wel aan het twijfelen!

[Reactie gewijzigd door guidonno op 5 juni 2012 13:59]

Mooie review, prettige schrijfstijl. Ben benieuwd naar de uitbreidingen. In het stukje behuizing mist volgens mij nog een mijn ;) Er staat nu
Die werken naar mening erg goed

Verder staat een groot deel van die 'crapware' standaard op iedere android (zelfs de nexus). Alleen FaceBook en de Sony apps natuurlijk niet ;) Maar zelf vind ik die niet zo erg, en de meeste sony apps vind ik zelfs nog wel nuttig (trackid werkt beter dan shazam/soundhound, verbonden apparaten is een prima upnp service en leuk om foto's te laten zien). Alleen Music & Videos (die music en videos die je vrienden delen uit fb uit de berichten trekt) en Recommanded (aangeraden apps) zijn naar mijn mening echt crap (heb zelf de SXS)

In ieder geval nog veel plezier met je telefoon, de P is duidelijk de mooiste van de 3 (en naar mijn mening de mooiste telefoon op dit moment).
Goede review.
Heb hem zelf ook en kan me helemaal vinden in jou mening.
Top!
Erg mooie review.

Ik heb reeds een Xperia S nu 2 maanden in bezit, en dat is echt een bom van een telefoon hoor.
De Xperia's hebben dan wel geen quad cores en al die poespas maar, wat mij betreft mag deze Sony lijn zich met recht High End noemen.

Goed...Ik ben dus na het lezen van je review even de stad in geweest en trof inderdaad in diverse winkels de Xperia P aan.
Het is een beetje wikken en wegen of ik de S of de P nu mooier vind en na even spelen vind ik de S toch wel wat voordelen hebben..(m.n. het scherm en het formaat)
Echter de aluminium behuizing en het scherm wat betreft helderheid zijn absoluut top bij die P !
Wat betreft het formaat viel het me op dat de S of P nauwelijks van elkaar verschillen.
Terwijl de S toch echt een beduidend groter scherm heeft.

Anyway ... ik heb besloten de Xperia P ook te kopen maarr wacht nog even tot de prijzen zich stabiliseren. Zoals bij broertje S te zien is , zakt de prijs in het begin zo'n 10 tot 15 %.

Wat wel leuk is om te melden...beetje offtopic.
Maar mijn neef, moeder en vriendin hebben zich ook uitgeleefd op mijn Xperia S, en die zijn heelemaal verkocht :*) , me vriendin en moeder bestellen de Xperia U... en me neef vind de S geweldig, alleen net een slag te groot ( heeft gewoon kleinere handen als ik en is minder geek als ik ben ) maar, die is heelemaal lyrisch van de Xperia P.
Hoop dat hij hem vorige week of vandaag gehaald heeft , dan kan ik vanavond nog even rommelen met de Xperia P :9

goed ... 5 sterren.
Maar update even als je de ICS ook ontvangen hebt !

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 16 juni 2012 20:23]

Bedankt voor je toevoegingen!

Wat ik vooral fijn vind aan de P is dat ie wat smaller is dan de S, en daardoor makkelijker met één hand te bedienen. Bij de S en de Galaxy SII heb ik moeite om alle hoeken van het scherm te halen als ik de telefoon in één hand vast heb, met de P gaat dat helemaal goed.

Grappig dat je hele familie aan de Xperia gaat :). Maar het zijn dan ook wel erg mooie telefoons!

Ik zal binnenkort de review uitbreidden, nu lukt dat helaas niet ivm tentamens en studie-stress. Ik heb mijn telefoon al wel geroot en er een custom ROM opgezet, en dat maakt het alleen nog maar beter. Maar daar hoor je binnenkort dus meer over!
ik las op een andere website (c-net) dat de plastic beschermlipjes voor hdmi en de accu toegang snel loslaten. Ik heb alleen een dummy gezien in The Phone House dus ik kon het niet controleren. Heb je hier last van?

Ik twijfel nog om deze te kopen aangezien over 2-3 maanden Sony vast weer met toestellen uitkomt. Aan de andere kant kan je zo wel eeuwig de aankoop uitstellen.
Nieuwe toestellen zullen er altijd uit blijven komen.... Alhoewel sony op dit moment de vaart er wel in heeft met o.a. De hayabusa (lt29i) maar de S lijkt voor europa voorlopig even het vlaggenschip.

Die hdmi en usb afdekkapjes zijn niet werelds... Echter is gammel ook weer overdreven. Zie het zo.... Vrijwel niemand gebruikt kapjes en dat gaat eigenlijk altijd goed. Dus al breken ze af.... Dan is er nog geen man over boord toch?

-EDIT-

excuus, Ik haalde de S en de P weer eens door elkaar. O+
Zie reactie van nWn Music voor het juiste antwoord op je vraag.

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 18 juni 2012 19:48]

De Xperia P heeft geen klepjes voor de USB en HDMI uitgang. Alleen bij de microsim, en die zit bij mij stevig vast. De Xperia S heeft overigens wel klepjes bij de USB / HDMI uitgang, misschien dat je die door elkaar haalt?

En wat Turbo-Puppy zegt, er komen voortdurend nieuwe (en betere) telefoons op de markt. Dus het is een keuze maken :)
Dank voor je heldere review! Ik heb nu een dik 2 jaar oude X10 die wat sloom begint te worden. Opnieuw rooten zal allicht schelen. De Xperia S vond ik aanvankelijk erg mooi, maar hik ook aan tegen het formaat. Met mijn dameshanden telt dat wellicht nog wat meer.
Evenals Turbo-Puppy wacht ik nog even met aanschaf tot de ergste hype van de prijs af is ;)
Schitterende telefoon zeg, gefeliciteerd daarmee. Sony is erg goed bezig de laatste tijd, die telefoons van hun worden steeds begeerlijker. Uiterlijk is natuurlijk subjectief maar de foto's die jij hebt geplaatst van deze telefoon maken mij hebberig.