Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Y S5360 Grijs Review

Rubinski 4 juni 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.489 views

Samsung Galaxy Y S5360 Grijs

Pluspunten

• Klein
  • Ligt goed in de hand
  • Vrij snelle processor voor zo'n klein toestel

Minpunten

• Resolutie
  • Camera

Aangezien iemand mij voorstelde om mijn oude HTC Tattoo in te ruilen tegen een nieuwe Galaxy Y twijfelde ik geen seconde. Dit toestel is natuurlijk niet te vergelijken met mijn Motorola Droid 3, die ik als main-gsm gebruik.

Wat zit er in de doos?
  • De gsm zelf
  • Handleiding
  • Usb-kabel om de gsm met de pc te verbinden.
  • Oplader
De usb-kabel heeft een micro-USB aansluiting wat bij de meeste smartphones van vandaag het geval is. Wat ik wel jammer vind is dat de Galaxy Y geen lader meelevert zoals die van HTC. Hierin kan je gewoon de USB-kabel steken en je bent klaar. Deze Samsung heeft zowel een USB-kabel als een aparte lader. Ik vind het wat jammer maar dit is natuurlijk maar een klein minpuntje.

Kortom, alles wat je nodig hebt dus.

Bereik
Het bereik van het toestel is goed. Tot nu toe heb ik niet echt verschil gemerkt met mijn andere gsms.

Accuduur
Over de accuduur ben ik best tevreden. Als je wat zuinig omspringt met GPS en WIFI kan je 3 dagen halen als je wat actiever gebruik maakt van het toestel (veel spellen speelt of veel surft) zal je hem toch elke dag aan de lader moeten hangen (zoals de meeste smartphones van vandaag de dag.)

Gebruiksgemak
Zoals hierboven te lezen staat is de gsm vooral ontworpen voor de jeugd. Het toestel mag dus niet al te moeilijk in elkaar zitten en daarin is Samsung toch wel geslaagd. Met behulp van de Touchwiz-interface weten ze een belachelijk eenvoudige interface in elkaar te steken.
Er staan standaard al enkele simpele apps ge´nstalleerd die het leven makkelijker moeten maken. Zo zit er een file-explorer op die je normaal gezien niet standaard bij Android krijgt. Daarnaast zijn er ook nog enkele sociale apps (Google Latitude, Social Hub, ...), een barcode scanner, een voice recorder en een taskmanager ge´nstalleerd. Ook Quickoffice staat standaard al op het toestel.

Aangezien het hier om een Android-toestel gaat is het altijd mogelijk om extra apps bij te installeren. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan met je gsm de Market-applicatie openen, door de verschillende apps heen bladeren en er tenslotte eentje (of meerdere) installeren. Je kan ook gewoon met je pc naar http://play.google.com surfen en van daaruit dezelfde acties doen.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Ik vind het op zich wel een schattig apparaatje. De Galaxy Y(oung) is op een jong publiek gericht en ik denk wel dat Samsung in zijn opzet geslaagd is. Mijn broertje (12 jaar) vind het een leuk design dus de doelgroep van mensen die hun eerste gsm moeten kopen heeft Samsung al helemaal gewonnen.
De gsm is redelijk klein en licht goed in de hand. Dit komt ondermeer doordat de achterkant van het toestel een speciaal profiel heeft (dat kan je ook goed zien op onderstaande foto).
Hoewel de Galaxy Y van plastiek is gemaakt voelt hij bijzonder stevig aan.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Het toestel is best wel stabiel. Je moet af en toe eens wat geduld hebben voor dat een app opstart maar eens hij is opgestart loopt het toch allemaal vloeiend. Tot nu toe heb ik nog geen enkele app weten crashen en dat is voor zo'n budgettoetel als dit toch een hele prestatie. Het is natuurlijk wel zo dat je niet alle apps op dit toestel kan installeren. Dit komt omdat de resolutie lager ligt dan vele andere toestellen (namelijk 240*320). De meeste budgettoestellen beginnen al met een resolutie van 320*480 of soms zelfs al met een resolutie van 480*800. Zo zal je bijvoorbeeld nooit GTA op dit toestel kunnen draaien (zou sowieso al niet gaan aangezien de processor niet krachtig genoeg is).

Opnamekwaliteit
De camera trekt niet de mooiste foto's. Dit is te wijten aan de camera module die slechts 2MP bevat. Een gsm is nooit een volwaardige camera-vervanger geweest maar om snel even een kleine foto te schieten is deze camera wel goed genoeg. De software bevat ook een functie om een GEO-tag op de foto te zetten, via deze tags kunnen programma's zoals iPhoto en Facebook bekijken waar de foto is gemaakt.

Foto getrokken met de Galaxy Y

Over de prijs kan ik alleen maar positief zijn. 100 euro voor een smartphone is niet veel en vermoedelijk wil Samsung zo meer gebruikers naar het smartphonelandschap trekken.

Voor de prijs is de Samsung Galaxy Y een goed toestel. Het is een lowbudget toestel dus daarbij horen nu eenmaal lowbudget specs. Het kleine scherm zorgt voor een lage resolutie en de 2MP camera zorgt voor niet al te fraaie foto's.
Als je op zoek bent naar je eerste smartphone en je wil niet te veel geld uitgeven zit je bij deze Galaxy Y wel goed. Het toestel is eenvoudig in gebruik dankzij de Touchwiz-interface en bezit alles wat je van een Android-telefoon mag verwachten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Y S5360 Grijs?

je laatste zin: 'Het toestel is eenvoudig in gebruik dankzij de Touchwiz-interface en bezit alles wat je van een Android-telefoon mag verwachten.'

eigenlijk moet je ADW laucher of prolauncher downloaden. Als je die ook maar 3 seconde gebruikt wil je echt niet meer terug naar de oudere TW van de Y. Ik spreek uit ervaring, heb dit toestel meer als een jaar gehad. een launcher installeren is zeer eenvoudig, je hoeft niet eens een tweaker te zijn om het te doen.

mijn personlijke ervaring met dit toestel is dat het om van te janken is. sloom, sloom, sloom, slecht beeld en veel te weinig geheugen. :X Maar ja, niet iedereen heeft een duur toestel nodig. maar toch adiseer ik iedereen om iets te kopen met meer geheugen en een snellere processor . bijvoorbeeld een zperia U of One V. Die paar tientjes extra word je echt niet arm van en die toestellen zijn echt veel beter.

Verder een goede revieuw!!! :)

spellingsfouten er uit gehaald

[Reactie gewijzigd door wttj op 26 februari 2013 21:59]