Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

sjtienuh 18 september 2012, laatste update op 18 september 2012, 14.015 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Het geluid ten opzichte van andere LED tv’s
  • Smalle omlijsting
  • Aansluitingen mooi geplaatst om hem rechtstreeks tegen de muur te hangen
  • Mooi beeld met videostreaming
  • Ondersteunt veel bestandsformaten voor mediaplayer
  • Kijkhoek
  • Wit is mooi wit

Minpunten

• Reageert laat op inschakelen met afstandsbediening
  • Beeldkwaliteit met HD Receiver slecht, na veel handmatig instelwerk werd dit wel beter
  • Bedieningsknoppen op de TV aan de achterkant, waardoor deze niet bediend kunnen worden wanneer de TV tegen de muur hangt
  • Kan geen ISO’s lezen via de mediaplayer
  • Van de 3D weergaven krijg ik hoofdpijn en wordt ik misselijk
  • Wordt vrij warm en tijdens de warme dagen zelfs erg warm
  • Zwartwaarden kunnen beter in deze prijsklasse
  • Backlight bleeding

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Naar aanleiding van de oproep over wie er een Panasonic tv wilde testen, mocht ik afreizen van het stille Limburg naar het drukke Amsterdam, waar we op het hoofdkantoor van t.net de tv’s mochten gaan testen. Na een uitleg van ongeveer een half uur over de tv’s en de techniek erachter, kregen we een rondleiding door het hoofdkantoor. Na de rondleiding mochten we de tv’s daar al even testen.
Op 22-5 was het dan zover en werd de tv bij mij aan de deur bezorgd. Ik dacht direct van wauw wat een grote doos, hoe ga ik die bij mij op de slaapkamer krijgen en hoe zal het beeld ten opzichte van mijn kamer zijn. Het was wel even wennen, kom nu van een 32” Samsung tv af. In deze review zal ik heel soms de verschillen tussen beide naast elkaar leggen. Het gaat hier om een Samsung UE32B6000 tv uit 2009.

Specificaties

Algemeen
  • Type: TX-L47WT50
  • Groote: 47" (1.066 x 708 x 335 mm)
  • Paneel: IPS LED(/li)
  • Kijkhoek: 178°
  • Gewicht: 16KG
  • Schermresolutie: 1920 x 1080 (Full HD)
Verbruik
  • Gemiddeld verbruik: 69 Watt
  • Maximaal verbruik: 132 Wat
  • Standby verbruik: 0,2 Watt
  • Verbruik na standby: 0,18 Watt
Input / Output
  • Geïntegreerde tuners (PAL -B/G/H, -I, -D/K: SECAM -B/G, -D/K, L/L', DVB-T, DVB-T (MPEG4-AVC [H.264]), / DVB-S/S2 (MPEG4-AVC [H.264]), DVB-C (MPEG4-AVC [H.264])
  • CI+ module (ziggo gecertificeerd)
  • 4x HDMI (links achter)
  • Mini D-sub
  • SD lezer (tot SDXC)
  • 3x USB 2.0 poorten
  • Bluetooth
  • WI-FI (300N)
  • Lan aansluiting (100Mbps)
  • Optische geluidspoort
  • Jack aansluiting
Features
  • Actief 3D (2x Bril meegeleverd)
  • 2D naar 3D conversie (met gezichtsherkenning)
  • DLNA ondersteuning
  • HDD recording
  • Multitasking tussen applicaties
  • 1500 Teletekst pagina's opslaan
  • Touchpad afstandsbediening
  • Mediaspeler, via USB, SD kaart en DLNA (ondersteunde beeldformaten: AVCHD 3D/Progressive, SD-VIDEO/MotionJPEG (Lumix)/DivXPlusHD/WMV/MKV/AVI/MP4/MOV, MP3/AAC/WMA Pro/FLAC, JPEG/MPO)
Uitpakken

Het eerste wat me opviel, was dat alles in een vrij grote doos zat. Dit doordat de voet uit één geheel bestaat en deze dus naast de tv geplaatst is. Verder is de tv makkelijk in en uit te pakken.

Monteren

Na alle onderdelen te hebben uitgepakt, was het tijd om de tv in elkaar te zetten. Als eerste diende ik een ijzeren plaatje op de voet te monteren, dit was eenvoudig te doen door middel van 2 schroeven voordat de tv op de voet werd geplaatst en daarna nog 2 schroeven toen de tv op de voet was geplaatst, dit zorgt voor de stabiliteit van de tv op de voet.

Design

Nadat de tv in elkaar gezet was ben ik het design gaan beoordelen. De tv is van een mooie grote en de rand erom heen is mooi smal. Wat ik minder vind aan het design van de tv is de voet, naar mijn mening had die in het design van de tv gemogen, nu valt deze er helemaal buiten. Naar mijn mening moet deze tv gewoon opgehangen worden, maar hiervoor had ik geen passende beugel. Met een passende beugel zou deze maar enkele centimeters van de wand af komen.

Aansluitingen

Over de aansluitingen is goed nagedacht voor de mensen welke hem aan de muur willen bevestigen. De aansluitingen zitten aan de achterkant van de tv, hier is een verdikking, waar alle onderdelen van de tv achter zitten. Aan de zijkanten van die verdikking zitten de aansluitingen, waardoor er niet met haakse stekkers gewerkt hoeft te worden wanneer deze tegen de muur is bevestigd.

Linkeronderkant: (vlnr)
  • Ethernet aansluiting
  • DVB-S
  • DVB-C en DVB-T
  • Digitaal audio out
  • D-sub
  • RGE aansluiting (Met verloopkabeltje naar scart mogelijk)

Linkerkant: (vbnb)
  • SD-kaart
  • 3x USB 2.0 (500Mah, niet voldoende voor een externe HDD, of er moet een T kabel gebruikt worden)
  • 4x HDMI
  • Jack aansluiting

Helaas vind ik het wel weer minder dat de bedieningsknoppen van de tv ook op de achterzijde zijn gemonteerd, als de tv tegen de muur hangt is deze dus niet meer te bedienen met deze knoppen. Bij mijn huidige tv heb ik aan de voorkant een aanraak gevoelige oppervlak.

Afstandsbedieningen

Hierbij heb ik de afstandsbedieningen welke ik zelf al gebruikte vergeleken met diegene welke Panasonic meelevert. Panasonic levert een standaard afstandsbediening mee, welke erg lekker in de hand ligt, hij is aan de achterkant fijn gevormd en de toetsen zijn groot genoeg. Als ik hem vergelijk met de afstandsbediening van mijn Samsung merk ik dat de Samsung afstandsbediening te groot is en door de golf achterop ligt deze ook niet lekker in de hand. Verder heb ik nog een normale afstandsbediening welke bij de HD receiver hoort. Deze is ergonomisch iets minder als die van de Panasonic, maar deze kan ik wel gebruiken om zowel de tv als de revideer aan te sturen. Hier gaat mijn voorkeur dan toch naar uit. Ik wil niet voor ieder apparaat een aparte afstandsbediening.
Verder levert Panasonic nog een Touch gevoelige afstandsbediening mee met deze tv, deze is erg handig op het moment dat je de applicaties gaat gebruiken, met deze afstandsbediening vlieg je razendsnel en nauwkeurig door de menu's. Het was wel even wennen om met dit touchpad te werken, op het begin was het vrij lastig, maar uiteindelijk na wat langer ermee gewerkt te hebben werkte hij erg fijn.

v.l.n.r. Panasonic touchpad, Panasonic afstandsbediening, Humax afstandsbediening, Samsung afstandsbediening.

Instellen

Wat me als eerste opviel is dat de tv niet direct aan ging bij het inschakelen met de afstandsbediening, deze dient langer ingedrukt te worden voordat de tv inschakelt, ik vind dit zelf een minpunt, maar er is mee te leven, zeker als je weet dat het zo werkt.
Het instellen van de tv is erg makkelijk te noemen, bij het opstarten begin je in een wizard waar je de belangrijkste dingen kan instellen. Bij het instellen van het draadloze netwerk zag ik toch mijn grote tevredenheid dat de tv kan worden geconfigureerd op de 5GHz frequentie. Welke voor mij zeker voordelen heeft qua stabiliteit voor de mediaplayer.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit viel me tegen van het toestel. In ieder geval dat was mijn eerste indruk. Ik kijk TV met een HD receiver, de kleuren op de tv zijn erg flets, dit is ook met geen standaardinstelling beter te krijgen, na toch wat handmatig instelwerk is het wat beter geworden. Wel moet ik zeggen dat ik de kleuren van mijn huidige tv beter vind met de zelfde opstelling.
Daarna ben ik de mediaspeler gaan testen van de tv, hierin viel me meteen op dat de beeldkwaliteit hierin velen male beter is als met de Humax decoder. Hierin zijn de kleuren zeer helder en naar mijn idee erg mooi. Het zelfde gold toen ik via mijn Apple TV2 een bestand ging streamen vanuit mijn pc naar de tv.
Als laatste voor de beeldkwaliteit test heb ik een Playstation 3 aangesloten, hierin ondervond ik het zelfde als met de mediaplayer als de Apple TV2, gewoon erg mooi die beeldkwaliteit.

Verder wil ik ook nog even de zwart/wit waarden hier beoordelen, ik ben hiervoor nog even naar de plaatselijke Media Markt gegaan om hier een beoordeling over de geven. Dit na de feedback van een mede-tweaker. Let hierin wel op dat ik alleen de standaard instellingen van Panasonic heb kunnen gebruiken. De zwart tinten zijn iets zwarter als die van mijn eigen tv, maar naar mijn gevoel valt het weer tegen ten opzichte van andere tv's in dit prijssegment. (voordeel van de Media Markt, hier kun je ze naast elkaar zien.) De wit tinten vind ik dan wel weer goed van deze tv, het wit is ook echt wit, waar je bij veel LED tv's toch een gele of blauwe gloed erin zit. Wel valt het me op dat bij een donker scherm het back light erdoor komt, het zogenaamde back light bleeding. Hier zie je goed waar de LED's zijn verwerkt.

Omdat het een IPS paneel is vind ik het belangrijk om het ook te hebben over de kijkhoeken van het toestel, deze zijn erg goed te noemen van zowel de zijkanten als van boven en onder. Er treedt weinig verkleuring op in het beeld, zoals ik wel had met mijn eigen tv.

Geluidskwaliteit

Het geluid is erg helder ten opzichte van andere LED tv's via zowel de decoder, de Apple TV2 als via de Playstation. Ik heb het geluid op verschillende manieren getest, enerzijds op de zelfde manier als met het testen van de beeldkwaliteit als ook met de radiofunctie van mijn decoder en mediaplayer. Wat me hierin opvalt en ook wel een beetje stoort is de iets wat overheersende basspeaker, jammer dat de TV hierin niet meer management heeft om het geluid te tunen, zodat ik de bastonen bij kon stellen.

Warmte productie

Ik vind de tv vrij veel warmte af geven, zeker tijdens de paar dagen dat het wat warmer was, was het goed te merken dat de tv hierin mee ging, bij de luchtroosters werd het dan zo warm dat je de hand er niet lang op kon leggen. Wat wel opvalt is dat de voorkant daarentegen toch nog vrij koel blijft.

Mediaplayer

De mediaplayer is een erg leuke toevoeging op deze tv ten op zichtte van mijn eigen tv. Op mijn eigen tv heb ik een usb aansluiting welke eigenlijk alleen maar muziek en foto’s kan afspelen. Zelf heb ik deze omgezet zodat ik ook video’s kan afspelen. Ik kon op deze tv al .mkv bestanden afspelen, alleen de grotere bestanden speelt hij niet af. De Panasonic daarentegen speelt ze wel af, wel merkte ik na verloop van tijd dat ook de Panasonic hier problemen mee begon te krijgen, dus tijdens het lopen van de film dat het geluid en beeld niet meer synchroon begonnen te lopen of dat de film gewoon plots stopte met afspelen. Deze films heb ik daarna via mijn gejailbreakte Apple TV2 wel weten af te spelen zonder dat deze er moete mee had.
Een minpunt is dat de mediaplayer geen .iso files kan afspelen, hier moeten we helaas nog steeds terug vallen op een los kastje, willen we dit doen.

Applicaties

Ik heb even rond gekeken in de applicaties welke beschikbaar zijn, maar ze hebben voor mij geen meerwaarde, leuk is dat erop geskyped kan worden, maar hiervoor is een webcam nodig welke hier speciaal voor aangeschaft dient te worden. Een normale webcam werkt hierop niet. Internet zal ik er ook niet op gaan gebruiken omdat ik geen toetsenbord heb om hierop aan te sluiten. De enige app welke ik dan wel redelijk interessant vind is de Youtube app, leuk om zo nu en dan wat filmpjes op te zoeken.
Wat wel leuk is binnen de applicaties is dat je kan “multitasken” je kan een applicatie naar de achtergrond verplaatsen en een andere openen, waarna je daarna snel kunt switchen tussen beide, dit werkt natuurlijk ook met nog meer applicaties open. Het blijft snel functioneren als er meerdere apps open staan.

3D

Over de 3D moet ik helaas heel kortaf zijn, dit is totaal niks voor mij, ik krijg hoofdpijn en word duizelig van het knipperen van de brillen. Ik zie ze daadwerkelijk zeer snel knipperen. Hierdoor heb ik deze test snel gestopt.
De 3D brillen welke Panasonic standaard meelevert met deze tv zijn stevig en mooi vormgegeven. Door de vormgeving heb je er ook geen last van als je hem op hebt.

Mobiele app

Ik gebruik zelf de iPhone, dus ik dacht leuk even de applicatie van Panasonic testen. Helaas is dit nog niet wat ik ervan verwacht had. Je zou kunnen internetten via je telefoon op de tv, maar krijg het scherm nog niet over naar de tv, denk nog een kleine bug in de applicatie.

Inpakken

Ondanks dat dit normaal gesproken niet meer gedaan wil, wil ik hier als kanttekening toch bij aangeven, dat de tv zich weer zeer makkelijk laat inpakken. Als ik naar andere tv's en/of apparaten kijk, is het altijd maar weer een kunst om alles in de zelfde doos te krijgen zonder dat deze bol gaat staan.

Ondanks sommige kritische noten, vind ik het een erg mooi toestel om te zien, fraaie kleuren na heel wat instelwerk en een hele goede kijkhoek, geluid wat mooi klinkt met ietwat overheersende bastonen. Een handige mediaplayer wat veel bestandsformaten al aan kan, al zou ik hier toch de voorkeur hebben naar een mediaplayer welke ook .iso bestanden accepteert.

• Humax 5200C
  • Playstation 3 160GB
  • Apple TV2
  • Iphone 4s

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?

Hoi,

Paar kleine dingetjes, dat je misselijk wordt van de 3d weergave ligt niet aan de televisie maar hoe je lijf en ogen er zelf op reageert dus mijn mening is dat je dat eigenlijk niet als negatief punt kan noemen.

Wat betreft het laat inschakelen, ik heb zelf een panasonic plasma staande en heb hetzelfde punt maar naar het schijnt heeft panasonic dit bewust gedaan zodat je hem niet per ongeluk in of uitschakelt als je bijvoorbeeld op de AB gaat zitten :p

Voor de rest duidelijke review
Beste,

Voor mij is het een negatieve eigenschap, maar dit hoeft voor andere niet zo te zijn. Dit kan men al makkelijk testen in de winkel of iemand daar ook last van heeft.

Van de afstandbediening vind ik weldegelijk een minder punt, want als je erop gaat zitten zit je er ook langer op zodat hij toch inschakeld lijkt mij.

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie op mijn review
It's not a bug it's a feature is al sinds jaar en dag bij pana :P
Graag hoor ik jullie feedback om de review te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door sjtienuh op 2 juni 2012 17:01]

Echt een prachtige review! Proficiat! Misschien wel ff een spatie tussen twee foto's plaatsen want dat staat mooier.
offtopic:
Even twee kleine vraagjes: Het is niet erg hoor, maar zijn die eerste foto's met je phone genomen? Is die foto van het tennisterrein van RG :) ?

[Reactie gewijzigd door electrom op 3 juni 2012 12:21]

Enkele zijn inderdaad met mijn iPhone gemaakt, maar om de beeldkwaliteit te laten zien was de kwaliteit niet goed genoeg. Ik denk dat ik ze nog wel ga vervangen.
Ik zal de spaties nog even toevoegen in de review.
De Skype camera kan je gratis aanvragen. Scheelt weer 130 euro:P:

Dat is inderdaad een tijdelijke actie, maar helaas heb ik hem er niet mee kunnen testen.
Maar inderdaad een mooi extra'tje voor erbij op dit moment.
Maar ik denk toch dat het ook handig zou zijn als een standaard cam zou werken.
Hmmmmm waar heb jij Borat gedownload......D

Mooi review hoor.
Haha dat doet er niet toe :P
En bedankt voor het compliment.

Hij is nu ingepakt en wacht om naar de volgende tweaker te gaan.
Jammer dat je de zwartwaarde's niet hebt kunnen testen.

3 sterretjes van mij :)
Bedankt voor je reactie, ik ben vandaag nog even naar de Media Markt geweest om dit voor jou alsnog in de review op te nemen.
Ik ben hierin wel uitgegaan van de standaard instellingen, dus heb zelf niet meer gespeeld buiten de mogelijkheden welke Panasonic zelf bied.
Bedankt voor het toevoegen van het zwartwaarde's stukje! 4 sterren van mij :)
Ik zie graag feedback en dat het dan ook toegevoegde waarde heeft om er nog wat extra werk voor te doen.
Jij zou toch ook meedoen met testen?
In principe wel, maar het vervoer kon ik niet regelen (er mocht geen extra persoon mee). Daarom werd ik uitgesloten van de test.
zwartwaarden beoordelen in de mediamarkt.... dan kun je net zo goed een vinger in je reet steken en een ander in de lucht en dan wat verzinnen ;)
Met instellingen naar fabriek zetten kom je ver genoeg;) dus niet zomaar dingen roepen. En ja tuurlijk kunnen klanten aanpassingen doen. Vandaar dat ik gevraagd heb om de instellingen naar fabriek te zetten.
Dat is niet wat er bedoeld word.

Je gaat zwartwaardes vergelijken in een hele heldere omgeving(winkel). Zwartwaardes zijn alleen maar goed vergelijkbaar in een donkere omgeving. En dan zijn er niet veel TVs die zwarter weergeven als deze Panasonic.
doe mij 3 van deze voor een eyefinity setup :D
Dat de HD TV ontvangst wat tegenvalt zou ook aan je ontvanger (Humax) kunnen liggen.
Wellicht is het de moeite waard om de Humax af te koppelen en de interne DVB-C ontvanger te gebruiken. Om de gecodeerde zenders te kunnen zien zal je een CI+ module moeten halen, maar je zou alvast kunnen kijken er wellicht een FTA (FreeToAir) HD zender op je kabel te vinden is, om een eerste vergelijk te doen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 19 juni 2012 05:13]

Beste Sjtienuh,

Ik heb je review gelezen, bij de conclusies ervaar ik 2 punten anders dan jij ze hebt opgeschreven.
Voor de duidelijkheid heb ik sinds kort de DT42, 1 model eronder maar optisch bijna gelijk.

Ik heb mijn tv aan een wandpaneel hangen met de dunste beugel van Vogel's.

-Daarbij is het bedienen van de knoppen eenvoudig mogelijk, je kunt alleen niet zien welke knop je induwt ( dit is natuurlijk altijd zo als je hem aan de muur hangt en je hebt de bediening van achteren) Bovendien wanneer gebruik je deze knoppen?

- Over de positie's van de HDMI ingangen is niet echt nagedacht, deze zitten ver aan de buitenkant en met de stugge HDMI kabels moeten ze een strakke bocht maken wil je ze minimaal zien.