Netgear ReadyNAS NV+ v2 Review

stoelerl 2 juni 2012, 2.808 views

Netgear ReadyNAS NV+ v2

Pluspunten

• Meeste instellingen zeer gemakkelijk in te stellen
  • Zeer eenvoudige config

Minpunten

• add-ons programma's installeren kan beter

Dit is mijn eerste review, dus alleen opbouwend commentaar. (grapje)
Ik ga geen uitgebreide review houden alleen mijn bevindingen tot nu toe
Ik zocht een goedkope 4 bay nas voor centraal opslaan van mijn bestanden, mijn oog viel op de netgear readynas nv+ V2 4 bay nas, alle extra's was gewoon meegenomen. Ik wilde ook graag raid 5 (heb nu 3 hdd), toen ik het kocht was het een en al ellende. Deels mijn eigen fout, maar ook de software was verre van af. Ik bespreek dan ook na de nieuwste update V5.3.5. Let er ook op dat je bij de netgear site kijkt voor de harde schijven die de nas goed wordt ondersteunt. (http://support.netgear.com/app/answers/readynas_hcl_disk). Na de update is de nas geheel goed te configureren en de instellingen zeer overzichtelijk. Kan zeer veel share protocollen aan SMB, AFS, NFS, FTP, RSYNC, HTTP.
Ik gebruik alleen FTP en SMB, FTP gebruik ik alleen voor noodgevallen via internet ( werkt goed).
Ook heb ik sabnzb geinstalleerd, werkt zeer goed (ook remote, internet). Ik heb 1,5 GB bestand gedownload snelheid 3,5 MB. Mijn internet verbindig kan max 5,5 halen en uitpakken ongeveer 5 min, dit vind ik zeer acceptabel. Readynas Foto 2 is ook een zeer eenvoudig programma voor het sharen van foto's via internet, ben met pinksterweekend geweest en de foto's zeer gemakkelijk toegankelijk gemaakt en gedeeld. Ook het streamen van de nas naar mijn xtreamer Pro gaat zonder problemen, als je wilt weten wat de upload en download snelheden zijn zijn er op het internet genoeg reviews. Wil je streamen en eenvoudige opslag van alle gegevens dan is deze nas wat voor jouw.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS NV+ v2?

Misschien de review nog iets uitbreiden?

Waarom heb je voor dit product gekozen? Waarom dit type? Waarom heb je zelf geen NAS in elkaar gezet?

Om je op weg te helpen: Een kant en klare NAS heeft nog wel wat voor en nadelen.

Voordeel:
-zuinig
-meteen te gebruiken

Nadeel
-custom file systeem dus niet uitleesbaar buiten de nas*
-niet zo krachtig (dus niet flexibel)

*Indien je NAS kapot gaat zijn je files niet op windows en of linux etc uit te lezen. Je moet dan een nieuwe NAS kopen. Liefst van hetzelfde type. Een nieuwer type hoeft je oude array niet per definitie te herkennen. Een andere manier is aan de slag te gaan via een custom usb vmware image en een usb to sata kabel. Dit gaat zover ik weet echter niet op voor raid 5.

Voor 170 heb je een zelfgebouwde nas; 94 (e350)+18 (4gb)+32 (350w)+26 (kast). CPU daarvan is krachtiger en je kunt zoveel schijven aansluiten als je kast groot is. Idle verbruik ligt hoger maar met suspend to ram en EuP verbruikt hij 1 Watt en wordt hij "wakker" zodra er een netwerk request is.

Zie evt mijn review: productreview: Asus E35M1-M review door sdk1985

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 juni 2012 13:26]