Asus E35M1-M Review

sdk1985 31 maart 2012, laatste update op 6 april 2012, 4.311 views

Asus E35M1-M

Pluspunten

• Passief gekoeld
  • Goedkoop
  • Zuinig
  • Dual Core
  • Hardware Decode Acceleration H.264, VC-1, and MPEG-2
  • Erg compleet backpanel
  • Ruim voldoende SATA poorten
  • HDMI en realteck geluidsuitgangen apart aan te sturen

Minpunten

• CPU te zwak voor gaming
  • Realteck Winodws 7 software heeft te beperkte instellingen

Layout Score: 5
Review van de Asus M1 maar eigenlijk vooral van de E-350 APU.

Om met de conclusie te beginnen; de e350 is echt een aanrader. In deze review zal ik het gebruik van de e-350 als NAS, HTPC en gaming machine bespreken. Tot slot vergelijk ik een 750w voeding met een 350w voeding. De E-350 blinkt uit in de eerste twee functies, voor gaming is het niet echt een aanrader.

Waarom een E-350?
Door de komst van de Sickbeard en Couchpotato software was ik opzoek naar een energiezuinige nas die probleemloos deze services kon draaien en daarbij ook nog als teamspeak server functioneerde. Kant en klare nas oplossingen vielen dus af.

Ik hield de prijzen van de Intel Atom (d525) al een tijdje in de gaten maar ik had zo mijn twijfels over de prijs/prestatie van deze oplossing.De moederborden die beschikbaar waren zaten meteen boven de 100 euro. Daarnaast was de atom al minstens een jaar niet geupdate en leek het dus echt een zinnige aankoop. Tot ik wat beters vond moest ik het maar doen met mijn oude sempron 2000+ in de garage. Toen kwam daar ineens Amd met de e350 APU. Ik was meteen verkocht, voor minder dan 100 euro moederbord inclusief een energie zuinige dualcore en een met ingebakken radeon inclusief het moederbord!

Welk moederbord?
Omdat ik in eerste intantie de e350 wilde inzetten als nas, was ik primair geinteresseerd in het aantal SATA poorten. Hierdoor vielen de mini-itx borden dus allemaal af. Gelukkig waren er ook m-ATX borden die net wat groter waren en dus een completer IO panel hebben.

De opties:
  • Asus E35 M1-M
  • Asus E35 M1-Pro
De pro versie is duurder en heeft de volgende pluspunten:
  • 2x USB 3.0
  • Meegeleverde CPU fan
USB 3.0 had voor mij geen toevoeging en de cpu fan zou ik toch niet aansluiten. Sterker nog ik gebruik momenteel niet eens een casefan.

De Asus E35 M1-M:
Samengevat: Het is een passief gekoeld multimedia bord met HDMI, Optical audio, S/P diff en 6 SATA poorten.

Features
  • Integrated AMD Dual-Core Processor E-350 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics
  • HDMI Support
  • ASUS EPU
  • Native Serial ATA 6Gb/s support
  • UEFI BIOS (EZ Mode)
  • 8-CH High Definition Audio
  • GreenASUS
  • 100% All High-quality Conductive Polymer Capacitors!
  • Anti-Surge Protection
  • Turbo Key II
  • TurboV
  • AI Suite II
Backpanel:
  • 1 x PS/2 keyboard/mouse combo port(s)
  • 1 x DVI
  • 6 x USB 2.0
  • 1 x Optical S/PDIF out
  • 3 x Audio jack(s)
Internal:
  • 4 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 8 USB 2.0 port(s)
  • 1 x COM port(s) connector(s)
  • 5 x SATA 6Gb/s connector(s)
  • 1 x IEEE 1394a connector(s)
  • 1 x CPU Fan connector(s)
  • 1 x Chassis Fan connector(s)
  • 1 x S/PDIF out header(s)
  • 1 x 24-pin EATX Power connector(s)
  • 1 x 4-pin ATX 12V Power connector(s)
  • 1 x parallel port connector(s)
  • 1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
  • 1 x System panel(s)
  • 1 x Turbo Key II switch(es)

Graphics:
  • Integrated ATI Radeon™ HD 6310 GPU
  • Multi-VGA output support : HDMI/DVI/RGB ports *1
  • Maximum shared memory of 1024 MB
  • Hardware Decode Acceleration for H.264, VC-1, and MPEG-2
  • Supports DirectX 11
Overige zaken zijn hier te vinden: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1M/

Het complete systeem:
Alle foto's: http://minus.com/mbMx6LO/

De case-fan heb ik losgekoppeld. Alles wordt dus volledig passief gekoeld. De kast is groot genoeg om de hdd passief te koelen, deze is nog nooit warmer dan 33 graden geworden.

De e-350 als nas:

OS Windows XP
In eerste instantie besloot ik windows xp teinstalleren. Dit besturingsssyteem is licht (300mb ram) heeft weinig services en voltaat prima voor filesharing. Daarnaast is het eenvoudig om de computer in het netwerk te integreren door gebruik te maken van teamviewer (wat ook op alle andere computers staat). Bovendien had ik nog een oude key liggen.

OS bleek prima te functioneren. Het was vrij eenvoudig een wake on lan functionaliteit aan te zetten. Het resultaat was dat de NAS zichzelf in standby zette zodra er niks te doen was. Op het moment dat iemand verbinding maakte naar de teamspeak server dan kwam de nas onmiddelijk uit standby (suspend to ram). Op deze manier werd het stroomverbruik gereduceerd tot 1 watt bij idle operaties. Usenet client SABnzbd met SSL decoding was ook geen probleem.

Enige nadeel was het ontbreken van AHCI ondersteuning.

Conclusie: Dankzij suspend to ram en wake-on-lan functies is de NAS functie perfect. Grootste deel van de dag gebruikt de nas slechts 1 watt en er is ruim voldoende rekenkracht aanwezig voor diverse services.

De e-350 als gamesysteem
Natuurlijk was ik ook benieuwd naar de mogelijkheid om te gamen op dit systeem. Voor dit doel besloot ik tijdelijk een Geforce GTX 260 in het systeem te zetten en 3dmark 2006 te draaien.

Ik heb nog een oude pentium 4 2,54ghz (2001) staan met een 7800gt. Bij de pentium 4 hoort een passmark score van +-300. De e350 zit over de 700 punten en is in theorie dus een stuk sneller. Vermoedelijk zijn de nieuwste games te cpu intensief. De wat oudere games vaak geoptimaliseerd voor slechts 1 core. Hierdoor blijft van de +- 700 passmark score niet veel nuttigs over (omdat dit een score is gebaseerd op 2 gebruikte cores). Natuurlijk kun je wel de classics spelen zoals OpenTTD, rise of nations, enz.

Games die niet werken:
League of Legends: Niet echt speelbaar, game gebruikt niet goed de 2 cores en is daardoor cpu gelimiteerd. GPU load van de APU is slechts 40% bij 1024x768. Framerate zakt in tot 17 fps als het druk wordt. Gemiddelde zit op ongeveer 30 fps. Dedicated VGA lost niks op.
Dungeon Defenders: Met de APU veel te lage framerate. Niet getest met gtx260.
Renegade Ops: Op 720p gpu gelimiteerd, op 800x600 cpu gelimiteerd. Niet lekker speelbaar.

Games die wel werken met de APU:
Age of Empires 3: Perfect speelbaar, default instellingen 60 fps op 720p. High gaat ook prima (40 fps).
Heroes of Newearth: goed speelbaar.
RUSE: goed speelbaar, 30 fps op low, gpu gelimiteerd.
Sol Survivor: goed speelbaar, 40-60 fps met lightning op low.
Left 4 dead: Volgens anandtech 30 fps (45 met dedicated vga).

Kan eventueel op verzoek nog andere games testen. Van cpu intensieve games weet je overigens meteen dat het niet werkt.

Conclusie: Niet aan te raden voor gaming, als je game toevallig gpu intensief is dan heb je een goede kans. Met een dedicated gpu vergroot je dan de framerate.

De e-350 als htpc:

Windows XP
Doordat ik positieve verhalen over XBMC hoorde besloot ik dit toch eens te testen. Ik heb het systeem via de hdmi en optical aangang aangesloten op de tv en de 5.1 set. Alles werkte meteen.

Het bleek erg belangrijk de juiste drivers te installeren. Met de meegelevede drivers werd 1 core volbelast en werkte de andere core slechts op 30%. Dit resulteerde bij gebruik van xbmc en 1080p materiaal in een lage framerate. Ook bij VLC viel de cpu load tegen. Na het updaten van de chipsetdrivers halveerde echter het cpu gebruik in vlc en nam het cpu gebruik van xbmc toe. Hierdoor werd ook de 1080p content nu wel soepel in XBMC afgespeeld. Met media player classic (opensource) was de cpu load beduidend lager.

Wat bleek; alleen windows vista en 7 ondersteunen gpu afhandeling door middel van DXVA2. Mediaplayer classic kan dit blijkbaar wel op xp. XBMC en VLC niet.

Windows7:
Voordelen van upgraden naar windows 7 zijn dus dxva2.0 support en AHCI ondersteuning. DXVA 2.0 zorgt ervoor dat het gpu deel van de apu de films kan decoderen. AHCI zorgt ervoor dat je tijdens het downloaden geen "lag" krijgt in het afspelen van je film. XBMC met DXVA geeft zelfs een lagere cpu load dan MPC op windows xp (!).

Resultaten:
*dxva op windows xp kan niet
XBMC op windows 7 met DXVA is een duidelijk winnaar. Verder valt op dat op Windows XP VLC 1.7 het beter doet terwijl op Windows 7 VLC 2.1 juist beter is. MPC blijft het echter vrijwel altijd beter doen, VLC is dus niet aan te raden. De enige uitzondering is Xvid op Windows 7. Met een load van 25% is dit echter nog altijd lang niet problematisch.

Mbt 1080p; Ik heb er veel ervaring mee, maar heb helaas geen screenshots bewaard van de performance op mijn Windows XP installatie. Performance kan ik kort over zijn; MPC doet het prima op beide OS, Afhankelijk van de bitrate wil VLC het nog weleens moeilijk hebben. Op XP ging het vrijwel altijd goed. XBMC doet het prima op beide OS, op Win7 dankzij dxva echter met 60+% minder cpu load. Er is dan ook geen reden om VLC op Windows 7 te gebruiken.

Conclusie: De e-350 is perfect geschikt voor een htpc. Ik ben nog geen bestand tegengekomen dat ik niet kon afspelen. Bij gebruik van de E-350 als HTPC is windows 7 zeker aan te raden. AHCI laat alles vloeiender verlopen. DXVA2 zorgt daarnaast voor een superlage cpu load bij de zwaarste films. XBMC is wel aan te raden om DXVA te "forceren". VLC 2.1 kan in ieder geval slecht uite de voeten met de APU.

Ondersteuning
Ik heb nav het ontbreken van AHCI drivers voor windows XP op de driver cd contact opgenomen met ASUS. In het verleden goede ervaringen gehad met Asus TaiwanHelaas zit je tegenwoordig vast aan Asus Nederland. Helaas kan ik dat niet zeggen over Asus Nederland. Bij mijn nforce 680 Asus kreeg ik steevast het antwoord het bord RMA te sturen als ik vroeg om betere instellingen. Bij MSI heeft de support over het algemeen wel verstand van zaken, zelfs over geavanceerde bios instellingen. Helaas kreeg ik ook bij dit moederbord van asus reacties die nergens op slaan. Zo kreeg ik als antwoord op mijn vraag over AHCI op windows XP als antwoord een guide met register aanpassingen voor windows 7... Na dit aan te hebben gegeven kwam de support zelf niet meer met een betere oplossing. Het leek er sterk op dat ze zelf geen idee hadden waar het over ging.

Bonus: Voeding 350w vs 750w:
Er is op internet een hoop geruzie te vinden mbt welke voeding geschikt is. Er wordt o.a. voorgesteld om een 100watt voeding te gebruiken, echter deze werkt dan weer op 12v waarvoor weer een adapter nodig is. Aangezien ik toch de tijdelijk "verkeerde" voeding had geplaatst tijdens het bouwen van het systeem heb ik ze beiden uitgemeten:

De deelnemers:

Stroomverbruik Bios (100% cpu etc) in Watt.
Thermaltake Toughpower 750w : 39
Be quiet L7 350w: 36

Idle verbruik zit rond 14-20 Watt, suspend to ram 1 Watt.

Foto's:
750w 39w
350w 36w

Bonus tip: behuizing

Ik heb ivm de nasfunctie gebruik gemaakt van een goedkope en grote kast (¤35). Wil je de e-350 echter als pure hptc gebruiken dan zou ik kijken naar de Zotac Zbox. Deze kan je dmv VESA achter op je tv schroeven.

Review versie 1.0
1e versie
Review versie 1.1
Age of Empires 3 en Renegade Ops getest.

Heb jij ook een Asus E35M1-M?

heb je League of Legends in combinatie met windows xp of windows 7 gespeeld?
Beide. Op Windows 7 kunje namelijk de gpu load uitlezen en op XP niet. Overigens heb je op win7 een 2 fps hogere minimumframerate maar het is nog altijd een flink nadeel als je framerate instort naar 19-20 fps. Vreemd genoeg ook op windows 7 geen 100% core load maar 1x 80% en 1x 50 oid. Het lijkt erop dat de game single core is en van core naar core wordt gegooid. Mischien dat er in de toekomst nog wat aan de drivers verbetert. Beste zou zijn als Riot de game gewoon fatsoenlijk multicore maakt :+ .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 31 maart 2012 14:04]

Mooie en complete review.

Ik kan helemaal bevestigen dat dit leuke bordjes zijn voor verschillende doeleinden.
Ik zit dit te typen op een PRO versie, mijn desktop die ik overal voor gebruik.

Gecombineerd met een SSD + 2TB schijf is hij onhoorbaar stil (ik heb de fan
die bij de PRO versie zit er wel op zitten, maar ingesteld op erg langzaam draaien).

Ik ben er erg tevreden over...

Eén vraagteken heb ik wel bij de back-panel die je in het review toont.
Die komt vast van de ASUS site daar ziet hij er net zo uit.
Maar die twee blauwe USB poorten duiden op USB 3.0.
Maar de niet PRO versie uit jouw review die heeft dat toch echt niet...
De PRO versie (die ik heb) wel, en inderdaad --> Blauwe USB poorten.
Zijn die kleuren ook bij de niet PRO versie zoals afgebeeld in het review?
Dankjewel:)

Ik heb een ssd overwogen aangezien de htpc nu achter mijn tv op de slaapkamer staat. Echter hoor ik de hdd alleen ratelen tijdens uitpakken en bij de mediascan van xbmc en heb ik verder geen enkele fan.

Klinkt misschien vreemd maar ze zijn echt rood en blauw. De controllerchip is echter een NEC USB 2 controller dus ze zullen niet werken op USB 3.0 snelheden. Vermoedelijk bespaarde dit Asus kosten :+ .
Je zegt
En als je nou eens de E35M1-I versie zou nemen, die heeft 6x SATA600, alleen geen usb3 beschikbaar

pricewatch: Asus E35M1-I

Wel een mooie review trouwens ;)

EDIT, oh, deze heeft ook geen USB3 zie ik nu xD

[Reactie gewijzigd door marti-n op 1 april 2012 23:55]

Bedankt. Die E35M1-I is moeilijk doen om niks ;) .Mijn bord heeft ook 6 sata poorten alleen is 1poort e-sata :+. Daarnaast is dit overall een veel beter bord.

De E35M1-I is namelijk een mini-ITX bord, is dus kleiner en mist dus veel functionaliteit omdat het er niet op past.

Dit mist de E35M1-I TOV de E35M1-M:

• 1 x Optical S/PDIF out
  • 1 x eSATA 6Gb/s
  • 1 x IEEE 1394a
Intern:
  • 1 x COM port(s) connector(s)
  • 1 x IEEE 1394a connector(s)
  • 1 x parallel port connector(s)
  • -1 usb header (2 poorten)
Daarnaast andere geluidschip.
VIA VT1708S 8-Channel High Definition Audio CODEC
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking, Anti-pop Function

In plaats van:
Realtek® ALC 887-VD2 8-Channel High Definition Audio CODEC *2
- Supports : Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking, Anti-pop Function

Prijs is ongeveer hetzelfde... Met mijn bord ben je dus een stuk flexibeler. Ik heb bijvoorbeeld nog een leuke insteekkaart met 2 sata poorten :+ .

Een ITX versie zou ik alleen kopen als je een kleine behuizing gebruikt (en dan zou ik een andere variant zoeken met in ieder geval een Optical out). Of koop meteen de Zotac Zbox die ik vermeld heb in de review, deze heeft wel optical out. Dit is overigens een leuk kastje: pricewatch: LC-Power LC-1320mi , minder dan 40 euro inclusief 75 Watt voeding!

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 april 2012 02:33]