Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys EA4500-EW Review

hybride67 25 juli 2012, laatste update op 25 juli 2012, 9.486 views

Linksys EA4500-EW

Pluspunten

• Snel
  • Ooverzichtelijk
  • Veel features
  • IPv6 ondersteuning
  • Mooi apparaat.

Minpunten

• Cisco connect na instellingen handmatig te hebben aangebracht in de webinterface.
  • Na een kleine twee maanden in gebruik: het bereik valt tegen. Laptops op 1e en 2e etage hebben connectieproblemen, de voorganger had hier beduidend minder problemen mee)wrt610n)
  • In de tuin klagen de familieleden ook al: mobieltjes kunnen geen connectie meer krijgen)10 - 15 meter afstand)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 2
Gisteren opgehaald ter vervanging van een WRT610N versie 1, die het al meer dan 4 jaar uistekend zijn diensten heeft bewezen. Zaken die meteen opvielen:
- Mijn ea2500 USB wifi adapter die op de 5Ghz band draaide op de oude router kwam tot 150/160 Mbps max. Op de ea4500 zag ik ineens 300 Mbps verschijnen.
- De cisco connect is ideaal voor het opstarten en instellen van de router, daarna zul je al snel overstappen naar de webinterface als doorgewinterde IT`er omdat deze meer instelmogelijkheden biedt. Pas op: als je via deze webinterface het admin password wijzigt loopt je cisco connect software vervolgens vast bij de eerste keer dat je die weer opstart.
- Je kunt in de beheer module zien welke LAN poorten in gebruik zijn en welke snelheid deze gebruiken.
- 3 SSID`s heb je tot je beschikking, Een voor de 2,4 Ghz, de 5 Ghz en een gast SSID. Wat ik zag is dat iemand die van het gast netwerk gebruik maakt moet inloggen via een webpagina. Volgens mij is de draadloze verbinding dan niet versleuteld?
- Een andere laptop had nog steeds 72 Mbps => je bent zo snel als je langszaamste knooppunt.
- Direct een app geinstalleerd op m`n Iphone.die het beheer mogelijk maakt.: Cisco Connect express
- De wachttijd bij het opslaan van instellingen is beduidend verbeterd, ik vermoed dat de processor hier het verschil maakt..

Dit was het voor wat betreft de secundaire functionaliteit. Primair(snelheid en bereik) scoort deze router echter beduidend minder. Snelheid is wel ok, echter bereik is slecht te noemen. Omdat dit toch het belangrijkste is van een router valt alle andere functionaliteit redelijk in het niet.
De Router staat in het midden van het huis en kent op de 1e en 2e etage en in de tuin connectieproblemen, daar waar de voorganger(wrt610n) moeiteloos alle draaloze apparatuur kon bereiken. Alles geprobeerd: firmware terugzetten, kanaal kiezen waar geen referentie op kan plaatsvinden, kanaaalbreedte aanpassen, niets helpt.

Besloten om te ruilen tegen een Asus RT-N66U

• N73SV
  • Linksys ea2500

Heb jij ook een Linksys EA4500-EW?

Ik hoop voor je dat dat zo blijft.. Heb nu al bijna een jaar de Asus RT-N66U en deze heeft me nog geen moment in de steek gelaten, stabile, snel en betrouwbaar met meer mogelijkheden dan de Linksys.
Ik heb voor de 2.4 ghz externe antenne aansluitingen gemaakt met daaraan biquad zelfbouw antennes. Hierdoor krijg je een stuk beter bereik!
Ik heb deze nog maar net, maar ben zeer tevreden :)
Beetje off-topic
Ik verdien centen met het aanleggen van netwerken. Ken de EA4500 niet, maar de WRT610N des te beter. Jammer dat je de v2 niet kent. Gebruik ik nog steeds als back up router vanwege bereik en stabiliteit. Ik blijf het een raar fenomeen vinden dat nieuwere/duurdere routers van hetzelfde bedrijf vaak slechter scoren dan oudere/goedkopere.