Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K Review

michiel_b 29 december 2007, 2.021 views

Asus P5K

Pluspunten

• Zoals eerder door anderen geschreven is het bord goed te tweaken.
  • Prijs kwaliteit is goed.

Minpunten

• LAN/Ethernet/Attansic chip wordt niet herkend op het moment dat USB1112 gebruikt wordt.

Layout Score: 3
Er zijn al een aantal reviews gedaan met dit moederbord, maar ik wilde toch nog wat toevoegen:

Netwerk aansluiting

Als je het bord gewoon inbouwt en de aansluitingen volgens het boekje monteerd in bijvoorbeeld een HTPC kast met een USB aansluiting voor aan de voorkant, dan zal je waarschijnlijk de USB1112 aansluiting gebruiken. Deze zit in het midden van het bord en iets naar achteren, dus je kan er goed bij.
Echter na opstarten zal de BIOS de onboard PCIE gigabit LAN niet herkennen. De meegeleverde software van asus herkent ook de Attansic L1 Gigabit Ethernet chip niet. Een BIOS update helpt ook niet.

Na wat denken, alles los gehaald en nogmaals opgestart. Nu wordt de Ethernet LAN adapter wel herkent en kan verbinding met bv Internet gemaakt worden.

Oplossing

De oplossing is altijd simpel, maar de documentatie spreekt niet niet over en support sites van bijvoorbeeld Asus vind je er ook niet echt snel iets van: De USB aansluiting voor bijvoorbeeld de geheugenmedia op een andere (anders dan de USB1112) aansluiten.

OS

Bovenstaande is succesvol getest met Windows XP, Windows VISTA en Ubuntu Linix 7.10.

Heb jij ook een Asus P5K?

Beetje kortje review
Bij de beoordeling staat dat die prima overklokt.
Maar zelf heb je er niks over in staan.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 29 december 2007 11:51]

Lees de eerste zin eens :/
Beetje korte reactie ;)

Kameraad heeft dit bordje ook net gekocht. Zal eens kijken als ik er nog iets kan aan tovoegen...

[Reactie gewijzigd door Akrapovic58 op 29 december 2007 12:00]

ik heb bordje juist gekocht, en moet zeggen dat ik heel wat problemen heb met opstarten.

Weet iemand waar dit aan kan liggen ofzo,

hij boot en blijft gewoon hangen bij het laden van de OS, of soms wil hij geen beeld geven, of soms blijft hij zelf hangen bij de POST. allesinds vervelende problemen, als ik elke keer 20 keer reset moet drukken voor het opstarten.
zelfde gehad, Onboard lan uitschakelen in bios, btje drivers enzo instalerne in windows, btje kloten, onboard lan weer aan. en toen werkte het bij mij weer. helaas geen idee wat het nou precies was...

suc6 ermee
Ik heb een pc van een kameraad gebouwd met dit bord. Ook dit gaf problemen, bleef hangen in de bios en accepteerde geen 2x 1gig DDR2 + 2 x 512MB DDR2 van GEIL. Zoals bekend is de site van Asus altijd traag dus het downloaden van de drivers was ook weer eens een ergenis.

Al mijn pc's hebben altijd moederborden gehad van Asus maar ik ben dan nu eens overgestapt naar MSI en danwel de P35-Neo2. Deze zonder problemen geinstalleerd en ook de drivers zo gedownload. Even wennen aan de bios maar deze is overzichtelijk dus is geen probleem.. Ook de geheugen opstelling: 2 x 1gig DDR2 + 2 x 512MB DDR2 is geen probleem.
Ik heb geen spijt van de overgang en misschien dat ik het in de toekomst houd bij MSI.

[Reactie gewijzigd door bogoboy op 17 februari 2008 09:44]

De oplossing voor de meeste problemen die zich voordoen door USB en *schijnbaar Gigabitlan* is gewoon in de BIOS, de optie USB LEGACY van AUTO naar ENABLED zetten.

naar alle waarschijnlijkheid zal dit je problemen oplossen.
deed het bij mij in ieder geval wel.