Akai AMD05 Review

MorgothG 31 mei 2012, laatste update op 31 mei 2012, 776 views

Akai AMD05

Pluspunten

• klein
  • DVD optie met component

Minpunten

• Dramatisch geluid
  • Problemen met gebrande CD's
  • 1,0m speaker kabel
  • Aan en uit knop niet prominent aanwezig
  • CD lade is erg dun en kwetsbaar (ik heb kinderen )
  • Geen waar voor je geld

Geluidskwaliteit Score: 1
Ter vervanging van mijn Pioneer miniset die na 15 jaar +/- stuk ging heb ik de Akai AMD05 gekocht als slaapkamer setje. Mijn vrouw gebruikte de CD speler soms voor muziek bij yoga of meditatie. Het nieuwe setje moest dus gewoon voor weinig CD muziek afspelen.

Als echte Tweaker kies je dan dus meteen voor een setje dat ook DVD speler is en USB heeft :) De prijs, ik kocht hem voor 69,- is erg scherp. Maar het product is het niet waard.

Het viel eerst mee bij het uitpakken. Er stond alleen een SCART verbinding maar er bleek zelfs component aansluiting op te zitten. Dus vol enthousiasme de zaak aan gaan sluiten. De snoertjes van de boxen zijn maar 1,0m lang. En flinter dun. Dat was dus al een tegenvaller.

Toch maar aangesloten en het geluid van de CD speler klonk alsof het van 15 meter afstand kwam. Erg hol eigenlijk. Dit blijkt niet in een Theatre setting oid te zitten. Dit is het standaard geluid. Via de setup kan je een paar dingen aanpassen. Maar de enorm holle klank blijft.

Ik schrok pas echt bij een gebrande CD met meditatie tekst etc erop. Dit gaf nog meer problemen. Het klinkt alsof hij niet snel genoeg de informatie van de CD kan verwerken. Er zitten een soort micro happeringen in waardoor het geluid echt minder dan 1 ster verdient. (Ik heb trouwens 4 gebrande CD's geprobeerd, en beneden deden ze het wel prima, maar op de Akai allemaal hetzelfde).

De feature set heb ik als slecht beoordeeld. Ja je hebt USB, DVD, CD en radio. Maar al die zaken hebben tot doel het afspelen van geluid. Als dit al niet lukt maakt het de features overbodig. Ik had graag 1 feature minder met geluidkwaliteit voldoende ipv allerlei dingen die niet een gewenst resultaat leveren.

Voor de vorm nog een DVD erin gedaan. Die draaide leuk af. Het beeld zag er via de component op mijn 23" Samsung best oke uit. Maar ik heb hem daarna afgekoppeld en in de doos gestopt.

Conclusie: Akai AMD05 = drama.

En mag je dan niet meer verwachten voor dit geld? Misschien niet, maar normaal 'mwoah niet slecht voor die prijs geluid mag je wel verwachten'. Ik ga nu voor de LG XA66. (89,-) een beetje duurder en een setje dat alleen muziek geeft. Hopelijk is hier dan geen geld bespaart op audio kwaliteit om allerlei DVD opties mogelijk te maken.

Heb jij ook een Akai AMD05?