Synology DiskStation DS212 Review

BlackSmokey 27 mei 2012, laatste update op 27 mei 2012, 12.133 views

Synology DiskStation DS212

Pluspunten

• Snelheid
  • DDNS-host
  • Gebruiksgemak
  • Cloudstation

Minpunten

• Plastic behuizing
  • Geen papieren handleiding

Kwaliteit voeding Score: 4
Dit keer een review over de Synology DS212. Hiervoor heb ik een tijd de Netgear ReadyNAS RND2000 gehad. Ik ben overgestapt naar de Synology om twee redenen: de snelheid en de mogelijkheden. Hierover later meer.

Unboxing:

Allereerst de verpakking: Het is een vierkante doos, waar duidelijk de symbolen van de verschillende packages zijn vermeld. Zodra je hem opent zie je aan de linkerkant de NAS zelf zitten en aan de rechterkant zie je een kartonnetjes zitten. In het eerste stuk zit de powercable. Daaronder bevind zich nog een klein doosje. Hierin zitten de voedingsadapter, netwerkkabel, cd-rom en een "read me first"-document. De NAS zat netjes verpakt en had in de doos geen ruimte om te schuiven.

Eerste indruk:

Uiteraard heb ik voordat ik was overgegaan op de aanschaf even rondgekeken en hier en daar wat informatie over het apparaat opgezocht. Wat als eerste opvalt is dat de hele behuizing van plastic is. Als ik dit vergelijk met de RND2000 is dat natuurlijk doodzonde. Ik moet wel zeggen dat het minder erg is dan ik had verwacht. Het is solide plastic, voorkant is glimmend (stof aantrekkend) plastic. De kap wordt er op geklemd en kan gemakkelijk worden verwijderd. Daarachter vinden we wederom twee plastic slays. Hierin kan je met de bijgeleverde schroeven de hardeschijven (zowel 2,5 als 3,5 inch) vastzetten. Een leuk detail: Voor de 3,5 inch schijven heeft men in de zijkant waar de harddisk wordt vastgeschroefd rubberen ringen geplaatst om resonantie te voorkomen.

De behuizing is 165mmx108mmx233,2mm en weegt leeg zo'n 1,25 Kg

Op de voorzijde vinden we een viertal lampjes, twee aanlsuitinge en twee knoppen. Van boven naar beneden: Statusled, LAN-led, Disk 1-led, Disk 2-led, SD-kaartslot, USB-aansuiting, Backup-knop, Powerknop.

Op de achterkant vinden we naast de 1Gb netwerkaansluiting ook nog twee USB 3.0 aanlsuitingen en een kensingtonlock aansluiting. Met daarboven prominent aanwezig: de fan over ongeveer de gehele breedte van de NAS

Installeren en opstarten:

Aansluiten hoef ik denk ik niet de behandelen. Spreekt voorzich: powerkabel erin, netwerkkabel erin en draaien maar.

Normaal gesproken plaats je de cd-rom erin. Persoonlijk zou ik die cd-rom meteen weggooien en naar de website van Synology gaan. Bij downloads de juiste nas selecteren en de laatste DSMversie + Synology Assistant downloaden. Synology Assistant installeren en de aanwijzingen op de verpakking volgen. Als je hardeschijven gebruikt die (zoals in mijn geval) al in een oude NAS hebben gezeten is de kans groot dat je een foutmelding krijgt over Poort 23. Zorg ervoor dat je hardeschijven helemaal geen partities bevatten. Zodra er nog partities opstaan zal hij niet kunnen installeren. De installatie zelf neemt een paar minuten in beslag waarna je via een link in de Synology Assistant op de beheerpagina uitkomt.

Dan gaat het allemaal gebeuren: voor het eerst kom je in DSM (momenteel versie 4.0) terecht. In n woord: Geweldig! Geen internetpagina met tabs en dropdownmenu's meer. Dit keer eigenlijk een volwaardig besturingssysteem. Alleen hiervoor is het al de moeite waard de na verhouding iets duurdere Synology devices te kopen.

Even kort een simpele omschrijving van DSM 4.0: Linksboven vinden we het menu. Hier staan alle onderdelen en hier worden ook de packages zichtbaar nadat je deze hebt geinstalleerd. Standaard staat er rechts in beeld een overzicht van je NAS: systeemintegriteit, broncontrole, recente logboeken en huidige verbindingen. Als je hem de eerste keer hebt opgestart zal hij bij systeemintegriteit bezig zijn met het controleren vand e hardeschijven. Dit doet hij zo grondig dat hij bij mij met twee 1 TB hardeschijven ruim 8 uur is bezig geweest. Wellicht dat dit ook komt doordat deze disks ook al in mijn vorige NAS hebben gedraait. Rechtsbovenin kan je een simpele zoekactie uitvoeren, je als gebruikers afmelden en daar is een knop om een overzicht van alle meldingen te krijgen.

De NAS in gebruik:

Allereerst ben ik begonnen met het uitvoeren van de EZ-internetwizard. Hierin stel je onder andere je internetverbinding in. Maar wat ik persoonlijk nog een veel prettige vind is de DDNS-service. Synology biedt je de mogelijkheid om via een paar klikken je eigen DDNS-service toe te voegen. Zij het van Synology zelf of een andere partij. hierdoor is je NAs ook met een dynamisch IP-adres altijd bereikbaar. Paar minuten kost het om in te stellen en daarna is het direct actief. Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk (indien je router het toestaat) om de NAS automatisch alle poorten op de jusite manier open te zetten.

De volgende plaats die je zal gaan ebzoeken is het configuratiescherm. Allereest vinden we de bestandindeling en de machtigingen-instellingen. Deze zijn weer onderverdeeld in Win/MAc/NFS, FTP, WebDAV, Gebruiker, Groep, Gedeelde map en Adreslijstservice. Vanzelfsprekend kan je hier alle instellingen wijzigen met betrekking tot gebruikers, rechten, beschikbaarheid etc.

Als tweede vinden we de netwerkservices. onderverdeeld in webservices, EzCloud, Router configuratie, Firewall, Automatisch blokkeren, Terminal, SNMP en netwerk back-up. Webservices maakt het mogelijk een website te hosten, ExCloud is een snelcode om je Cloudstation in te stellen (kom ik zodadelijk nog op), Autmoatisch blokkeren (biedt de mogelijkheid om specifieke ipadressen of inlogpogingen te blokkeren. Terminal het aanzetten van Telnet of SSH mogelijkheden.

Als derde onderdeel vinden we systeem:

Ook hier een netwerkstuk, DSM-instellingen, Regionale opties, Melding, Power, Externe apparaten, standaardinstellingen terugzetten en DSM bijwerken. Bij DSM instellingen wordt je in de gelegenheid gesteld om nog een ander achtergrond toe te voegen, tekstkleur aanpassen etc. Regionale opties zijn je taal en tijdzone instellingen. Bij melding kan je systeemmeldingen instellen. Deze kunnen verlopen via email, sms, skype, windows live messenger en een gekoppeld device. Bij power kan je WoL aanzetten, en een tijdschema instellen. Bij externe apparaten kan je printers en externe hardeschijven toevoegen. De laatste twee spreken voor zich.

Als laatste vinden de toepassingsinstellingen:

Toepassingsmachtigingen, tiepassingsportaal, mailserver, syslog, VPN en mediaindexeringsservice. Bij toepassingsmachtingen kan je per gebruiker aangeven van welke packages ze wel of geen gebruik moge maken. Bij toepassingsportaal kan je per package extra poorten toevoegen/openstellen. Mailserver om een mailserver te draaien, syslog is je logboek, VPN om hoe kan het ook anders de VPN in te stellen en de mediaindexeringsservice om de muziek voor te bereiden voor onder andere de Itunes server.

DSM 4.0 is hetgeen wat mij echt heeft overgehaald tot de aanschaf van de NAS. Om echt een goed idee te krijgen van de feeling van DSM 4.0 zou ik jullie willen adviseren om eens een kijke te nemen in de Live Demo van Synology. Ga naar demo.synology.com (Account: admin, Password: synology) en ervaar DSM 4.0 zelf.

Een fijne bijkomstigheid ten opzichte van de Readynas is dat deze NAS weinig tijd kwijt is bij een mutatie binnen de NAS. Waar de Readynas met laagste snelheid je documenten overzet is dit bij de DS212 in een paar seconden geregelt.

Een belangrijk onderdeel die ik toch nog even los wil toelichten is Opslagbeheer. Hier kan men kiezen van welke RAID instellingen er gebruik gemaakt moet worden. Zelf heb ik gekozen voor een RAID1 systeem omdat ik een redundant systeem wil hebben. Maar uiteraard kan men ook voor RAID0 of voor Synology zijn eigen standaard kiezen.

De Packages:

Standaard wordt de NAS geleverd zonder dat er een package is geinstalleerd. Hiervoor gaan we naar de Package Center. Hier vinden we een grote diversiteit aan packages. De packages die beschikbaar zijn:
- Photo Station
- Syslog Server
- VPN Server

Packages van externe partijen:
- Python
- Logitech Media Server (Squeezebox etc.)
- Webalizer
- WordPress
- phpMyAdmin

Ik zal kort de packages (waarvan ik het weet) bespreken.

Allereerst Photo Station. In Photo Station kan je fotoalbums aanmaken, sharen via facebook, twitter etc. Een account aanmaken voor familie en ze de webpagina doorsturen volstaat uiteraard ook. Een belangrijk detail: Van alle foto's wordt een previewfile gemaakt. Helaas kost dit erg veel tijd. Vooral als je netjes alle familiekiekjes erop hebt gezet met je even de tijd nemen (minimaal 48 uur.... :S).

Timebackup is een programma waarmee je periodiek backups kan laten maken van je NAS. Dit kan naar een externe hardeschijf, andere NAS, online opslag etc.

Audiostation maakt het mogelijk om via een internetbrowser naar muziek te luisteren die op je NAS aanwezig is. Ook hier is het mogelijk om via de website andere mensen toegang te geven zodat zij gebruik kunnen maken van jou muziekcollectie.

Itunesserver zorgt ervoor dat je muziek bruikbaar wordt in Itunes. Het inladen hiervan gaat ten opzichte van de Netgear RND2000 een stuk sneller.

Downloadstation maakt downloader relatief eenvoudig. NZB, torrent, RSS-feeds maakt allemaal niks uit. Inladen of zoeken en downloaden maar. Een map selecteren en als ze klaar zijn kan je de downloads in die map oppikken. Voor nieuwsgroepen: het parren en rarren heb ik nog niet ontdekt. Misschien dat iemand anders ons dit kan vertellen?

Cloudstation zorgt zoals het al suggereert voor een eigen cloud. Doormiddel van een installatie op je pc (-+ 18 mb) kan je een map koppelen aan je NAS. Alles wat in dezze map staat wordt per direct naar de NAS gekopieerd. Installeer het programma op een andere PC, gebruik het zelfde account en overal heb je je bestanden tot je beschikking. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin erg sceptisch was, maar het werkt een stuk beter dan verwacht.

Antivirus essential is vanzelfsprekend een virusscanner. Een gratis virusscanner speciaal geschreven voor de NAS. Wel is hij redelijk traag met scannen, maar voordat hij scant zoekt hij eerst nog even naar de laatste virusdefinities.

DHCP-server zorgt vanzelfsprekend voor het runnen van je eigen DHCP-server.

Directoryserver biedt de mogelijkheid om een LDAP-service op te zetten.

HiDrive biedt de mogelijheid om een online backup te maken naar een Stratoopslag. Deze is dus specifiek voor mensen die een Strato online opslag account hebben.

Mailstation biedt je de mogelijkheid om je eigen mailserver te runnen. hierbij kan je er ook voor kiezen om andere mailboxxen op je eigen server binnen te laten komen.

Mediaserver maakt de DLNA/UPnP voor multimedia mogelijk. Onder andere de PS3 kan hierdoor gebruikt worden als mediaspeler.

Surveillance station is een package die ervoor zorgt dat je ipcamera's kan bekijken (live), kan laten opnemen en kan zoeken in opnames. Met een maximum van 8 camera's.

VPN-server behoeft denk ik verder geen uitleg.

Logitech media server maakt je muziekcollectie toegankelijk voor de squeezebox reeks.

Over de overige packages kan ik jullie helaas niks vertellen.

Iphone/IPad-gebruik:

Synology heeft een vijftal gratis Apple apps geschreven. Genaamd: DS Finder, DS Photo, DS File, DS Audio en DS Cam.

DS finder biedt je snel toegang dat de NAS gegevens. Opslag, temperatuur en de beheerpagina. Hierdoor is het mogelijk om onder andere nieuwe gebruikers aan te maken, rechten te veranderen etc.

DS Photo+ maakt het mogelijk om je fotoalbums te openen en foto's rechstreeks van je device te uploaden naar je NAS,

DS file doet praktisch het zelfde als DS Photo+ maar hier is het ook mogelijk om bestanden te downloaden vanaf je NAS en eventueel mensen een downloadlink van het bewuste bestand te versturen.

DS Audio maakt het mogelijk om je muziek te streamen vanaf je NAS, hierdoor heb je altijd (indien je internet hebt) toegang tot je eigen muziek. Daarnaast zijn er nog een tal van internetradio's beschikbaar.

Tot slot DS Cam. Hiermee krijg je toegang tot de live camerabeelden en de opnames daarvan. Hierdoor kan je ook op afstand camerabeelden veilig stellen of live bekijken.

Prestaties:

Nu komen we wederom op het belangrijkste punt uit: de prestaties

Allereerst even kort de opstelling waarin ik de configuratie heb getest:

Ik heb een DS212 met daarin 2 Western Digital Caviar Green WD10EARS 1 TB schijven. Vanaf mijn laptop ga ik per kabel naar een Netgear GS108 Prosafe 8 poorts 1 GB switch. Deze gaat door naar een L:inksys EG005W 5 poorts 1 Gb switch naar de DS212. Voor verbindingen naar buiten toe gaat hij vanaf de Netgear langs een Linksys WRT610N en de Cisco UPC-modem.

Met NASTester 1.4 kom ik op LAN (schrijven) uit een een gemiddelde snelheid van 51 MB/s. Ten opzichte van de maximaal 18 die ik haalde met de Netgear Readnynas (exact de zelfde opstelling) denk ik dat ik daar toch aardig gewonnen heb. Een bestand van de NAS naar mijn pc kopieren gaat met ongeveer 40 MB/s.

Snelheden vanaf een externe verbinding heb ik nog niet kunnen testen. Ik hoop hier op korte termijn een update op te kunnen geven.

al met al kan ik toch wel stellen dat de DS212 een grote verbetering is ten opzichte van de Readynas. Graag had ik alleen wel mijn DS212 in de ReadyNAS behuizing willen zien. Dan had dit product van mij alle sterren gehad!

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit verhaal? Stel ze gerust. Hopelijk kan ik, en anders vast wel andere Tweakers deze beantwoorden.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS212?

Meer advertenties

Ik wil de DS212 ook aanschaffen. Voornamelijk voor het regelmatig saven van mijn Foto's. Nu ben ik een beetje geschrokken van je opmerking dat, tgv het aanmaken van previews, het wegschrijven van foto's zo lang duurt want mijn Database is zo'n 350 GB en bevat rond de 100.000 foto's.

Graag wil ik weten of er altijd previews worden aangemaakt of dat het ook mogelijk is de foto's gewoon als data over te hevelen naar de NAS zonder dat er een of ander progje aan gaat rommelen.
Dat aanmaken van previews staat standaard niet aan en heb je als je het niet gebruikt niet nodig. Als je foto's opslaat puur als data voor backup heb je dat niet nodig lijkt me. Anders misschien kijken naar een krachtiger exemplaar van Synology.
Wanneer je met de Synology Assistent foto's overzet gaat het veel sneller dan wanneer je het vanuit DSM doet. Met de assistent wordt de CPU van je computer ipv die van de Synology gebruikt voor het verkleinen van de foto's.

Voordeel is dat wanneer je de opzet van Synology volgt, je Photo Station kunt gebruiken. Photo station is een webserver met blog.-link-

Als de omzetting eenmaal achter de rug is, maakt het niet meer zo uit welke Syno je hebt.

Wil je alleen NAS-functionaliteit en hebt een beperkt budget, dan kun je voor de 212j kiezen. Maar de DS212 is krachtiger en kun je wat makkelijker gebruiken voor andere functionaliteit.
Ja maar ik wil helemaal geen previews. In de database staan RAW's (CR2), JPG's en ook al complete albums met thumbnails, daarvan zijn er ook duizenden. Dan krijg ik dus ook nog previews van al die thumbnails.

Het is dus inderdaad zuiver bedoeld als backup. Ik hoop dat de 212 daarvoor een methode biedt die domweg gewone data en foto's zonder onderscheid kopieert en verder niets.
Dat kan ook gewoon. Dan zet je het weg via de filestation en dan worden de foto's gewoon als data weggezet. Zelf maak ik gebruik van de Photostation om de foto's met andere mensen te delen. Hij moet kleine previews maken om de laadtijd voor de gasten te verkorten. Dit duurt zo gigantisch lang.

Gewoon opslaan op je nas is geen enkel probleem. de foto's ophalen is ook geen enkel probleem. alleen via Photostation (dus het echt sharen van foto's) kost veel tijd.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 22 juni 2012 09:18]

Ha, bedankt, dat wilde ik graag horen!
Maar dan zal de 212j waarschijnlijk ook aan je eisen voldoen.
Je geeft 3 sterren voor modbaarheid... waarom?

Softwarematig kan je (ook al moet dat soms over te terminal) alles installeren wat je wilt, zelfs zelfgemaakte software. Hardwarematig kan je er niet veel aan modden, maar via de USB kan je al het denkbare aansluiten.

Het niet hebben van een papieren handleiding vind ik juist een voordeel. Anders betaal ik voor iets wat ik niet gebruik, kost onnodig papier, en een pdf is makkelijker te doorzoeken.
Beste Donotwant,

Het betreft hier een review op basis van mijn eigen ervaringen. Ja, je kan veel meer met de DS212 maar de modbaarheid heb ik bepaald op basis van "normaal gebruik". Hardwarematig zijn de aanpassingen zeer beperkt en in software in de basis ook. Je bent beperkt tot de pakketten die speciaal ervoor zijn geschreven.

De dingen die jij omschrijft kosten veel tijd en vragen redelijk veel kennis. Voor sommige tweakers geen enkel probleem maar om het voor iedereen realistisch te houden heb ik de modbaarheid drie sterren gegeven. Als ik jou definitie moet aanhouden kan ik alles een modbaarheid van vijf sterren geven. Je router is ook modbaar, andere NAS devices zij ook modbaar mits je de kennis hebt.

Wat betreft de handleiding: men heeft een lange tijd geleden een uitvinding gedaan, namelijk de inhoudsopgave. De handleiding is een naslagwerk. Een document wat je gebruikt op het moment dat je uit bepaalde dingen niet komt. Als je tegelijkertijd meerdere venster open hebt staan vind ik het persoonlijk erg prettig als ik gewoon naast mijn pc de papieren handleiding heb. Onnodig papier verspilling is het voor mij absoluut niet. Denk je overigens dat je nas ook maar een euro goedkoper is omdat er geen papieren handleiding bijzit?

Maar zoals ik in het begin zei, deze review is op basis van mijn persoonlijke mening, graag zie ik ook van jou een review verschijnen!

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 28 mei 2012 10:43]

Via de Synology Assistent op de pc kun je ook foto's uploaden. Deze maakt automatisch de previews aan en dat gaat uiteraard een stuk sneller dan dat de nas het kan doen.

De Photo uploader staat standaard wel uit in het programma, dus even aanzetten in de instellingen.
Mooie onderhoudende review! Zit er aan te denken om er ook een aan te schaffen.

Vooral die IP blocking lijkt me ideaal. Mijn oude NAS, een DNS-313 spinde om de 20 minuten op omdat er weer iemand ergens ter wereld een poortscan deed.

Moet nog eens kijken of die EU 42 meer voor de + versie het waard is.
edit na inlezen: eigenlijk niet voor mij.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 6 juni 2012 19:22]

Wat ik zo lees is voor het 'normale' gebruik, een luxe NAS de j versie al meer dan genoeg. De 212 heeft als voordeel de aansluitingen op de voorkant, en de + is gewoon krachtiger, vooral nuttig als je met beeld bezig gaat en dergelijke.

Helaas is het verschil tussen de j en de gewone qua prijs groter dan naar de + :(
Ik overweeg ook serieus deze te gaan kopen. Ik stel het alleen nog steeds uit ivm de harde schijf kosten. Heb de ijdele hoop dat deze nog gaan zakken voor ik het wachten zat ben ;)
Ik had het geluk dat ik de hardeschijven uit mijn vorige nas kon gebruiken. Anders had ik zeker nog even gewacht met de aanschaf.
Ik zou graag weten waarom je voor de DS212 bent gegaan en niet voor de DS212J
De mogelijkheid om aan de voorkant mijn SD-kaart te backuppen. Een snellere processor en USB 3.0 om een extra hardeschijf aan te sluiten.
Bedankt voor je reactie. Dat zijn dus tevens de belangrijkste verschillen.