Ubuntu 7.10 Review

MaartenLNewbie 25 december 2007, 1.719 views

Ubuntu 7.10

Pluspunten

• betrouwbaar
  • veilig
  • vergt niet zoveel van een PC als Vista
  • gratis

Minpunten

• soms geen volledige driver ondersteuning

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Ben al een tijd lang gebruiker van Ubuntu. Ubuntu 7.10 is een prima besturingssysteem en met Gnome als desktop ook zeer gebruiksvriendelijk. Heb vele malen een installatie uitgevoerd en dat gaat vrijwel altijd zonder problemen. Kom je er een keertje niet uit, dan kent Ubuntu een grote gebruikersgroep met forum waar je je vraag kunt voorleggen. Ubuntu kan in mijn beleving de stijd met Vista aan. Ik gebruik beide, maar zit toch veel vaker achter mijn Ubuntu PC. Met Ubuntu voel ik me een stuk veiliger en het os nog gratis ook! :)

Microsoft is met XP en Vista de grootste leverancier van besturingssystemen voor thuis gebruik. Microsoft heeft bijna een monopoliepositie en dat is niet goed. Op die manier bepaald Microsoft wat de klant moet hebben en tegen welke prijs. Een beetje concurrentie kan absoluut geen kwaad.
Dus iedereen die een PC of laptop wil, overweeg ook eens de overstap naar Ubuntu. Het is gratis, stabiel en heel veilig! En je kunt er ook heel veel mee...

Heb jij ook een Ubuntu 7.10?

Ik vind het goed dat er eens een review komt over linux (ubuntu). Alleen hij is wat kort en het lijkt meer op een reclame spotje.

Het grootste nadeel van linux voor mij is nog dat lang niet alle software er op draait. Vooral games, ook word en exel enz. En niet zo veel mensen het gebruiken.
Dat alle software er niet op draait vind ik ook een nadeel, daarentegen zijn er veel linux tegenhangers van windows software, voor word en exel is er namelijk open office, wat prima werkt. bevat dezelfde functionaliteit en die functies zijn soms nog makkelijker te vinden.

Ook een nadeel is dat als er iets is, je direct de terminal in moet, wat soms toch problemen oplevert.
Onder windows word de kracht van een terminal vaak onderschat, je zou eens moeten weten wat je allemaal kan met een .bat schript, maar windows leert zijn users nu eenmaal luit te zijn (lees: gui in ruil voor poen). Persoonlijk is het gebruik van een terminal bij mij eerder een voordel dan een nadeel.
een terminal is opzich geen probleem, maar het is nu eenmaal zo dat je de commando's moet weten die je moet gebruiken. Dit is voor mij nog een probleem, alhoewel het al wel beter wordt, naarmate ik meer tijd in de terminal doorbreng.

Maar voor het grote publiek, om linux te accepteren, denk ik toch dat het een beetje zal moeten aanvoelen als windows, dat het zo min mogelijk met de terminal zal moeten doen. Dit om makkelijker de overstap te maken. Als men eenmaal ingewerkt is in de terminal, zal de terminal wel net zo makkelijk werken

[Reactie gewijzigd door Nixweerd op 25 december 2007 18:26]

Juist voor het grote publiek boeit het terminal gebeuren ontzettend weinig.
Die mensen zijn op het moment dat er iets mis gaat in windows net zo hopeloos verloren.
Zolang men een fatsoenlijk browser, een office pakket en een messenger prog heeft
zijn de meeste mensen wel tevreden. Voor de tweakers is het vaak een grotere aanpassing omdat die al hun extra kennis opnieuw op moeten bouwen.
Er is nog altijd Open Office om Word en Excel documenten te openen. Het probleem zit hem bij Linux ( alle distributies ) , nog steeds in de gebrekkige driver support. Zeker in 64 bit.

Veel officiële drivers,bv. die van Nvidia om er maar 1 te noemen , zijn nog steeds niet zo makkelijk te installeren als in XP ( daar is next next next , reboot meestal wel voldoende ).
Support op internet vinden in probleemgevallen is voor Windows ook makkelijker en beter te begrijpen.

Maar afgezien daarvan , naar mijn bescheiden mening , petje af voor distributies als Ubuntu , die zijn zeker een stap in de goede richting wat betreft gebruiksgemak , en vooral een gratis alternatief natuurlijk !
De Nvidia drivers worden toch echt automatisch geinstalleerd tijdens de installatie hoor? En anders even aanvinken bij de restricted driver manager. Veel makkelijker dan in XP: Internet Explorer opstarten, driver downloaden van nvidia, en 5 venster doorklikken en rebooten :S

Leuke review, alleen zou je wat meer op de inhoudelijke dingen van ubuntu in kunnen gaan.
Wat is er dan zo veel makkelijker aan dan als in XP, daar gaat het toch precies hetzelfde :S ?
Wat ik beschrijf is de handeling in XP, niet in ubuntu ;)

Daar installeert hij hem automatisch en wordt hij automatisch up-to-date gehouden
Ach, als ik m'n PDA nu eens kon syncen was ik al lang over... ;)
De drivers is ook mijn grootste probleem. Daarnaast ook de terminal met soms wat lastige commands die je maar net moet weten.

Ik draai het nu al een tijdje op mijn laptop die ik voor school gebruik en daar werkt het prima op. Drivers gaan via update-manager (nvidea) en terminal heb ik bijna niet nodig omdat ik alleen openoffice en wat mail in thunderbird doe.
Toevallig ben ik ook afgelopen zondag overgestapt naar ubuntu vanaf XP. Behalve de drivers voor mijn xfi geluidskaart heb ik nog geen problemen ondervonden die met een blik in de forums opgelost konden worden.

Voor bijna alle windows programma´s zijn open source tegenhangers te vinden, die met een klik op de knop voor jouw gedownload en geinstalleerd worden. Aanvinken of uitvinken in een grote lijst met beschikbare programma´s en hij installeert of verwijderd ze.

Ook is bijvoorbeeld customizen van uiterlijk/theme erg gemakkelijk, en de indeling van je taakbalk en dergelijk zijn veel logischer. Ook de indeling van je filesystem werkt veel beter, en zijn alle programma´s gratis :D.

Daar staat wel die terminal tegenover, maar daar moet je inderdaad even een uurtje of wat in steken en dan ken je de basis daarvan ook wel. Bovendien worden bij veel tips of trucs in de forums de te gebruiken commando´s netjes op een rijtje meegegeven.

Nu ik er 2 dagen mee gewerkt heb vind ik de stap vanuit XP niet zo heel erg groot. Het is inderdaad heel even wennen, maar als je bereid bent iets verder te kijken dan is een overstap naar ubuntu zeker de moeite waard. Ik zie op dit moment nog geen reden om terug te gaan naar windows.
2 Dagen is een beetje kort om te juichen,je zult vast en zeker problemen tegen komen.
Een goede optie is om XP en Ubuntu in dual boot te gebruiken en zo langzamerhand gewend raken aan linux.
Als om wat voor reden ook je linux install weigert te starten is het bijzonder handig als je om hulp kunt vragen op de ubuntu forums,al is het met windows.
Waarom gooi je in beide reviews linkjes van elkaar als comment, met een vraagteken :?
denk daar maar eens over na. tip bekijk beide profielen maar even, inschrijfdatum ed
@frank2go

Ik ben dan misschien wel pas ingeschreven op Tweakers.net, maar je kan me regelmatig terugvinden op http://forum.ubuntu-nl.org Daar zit Maarten ook. Zoek daar maar in de gebruikerslijst en je zal zien dat we heus niet één en dezelfde persoon zijn. Toch nog beste groeten. Prosper (zonder B op het forum van ubuntu)
Het viel alleen maar een beetje op, dat er vlak na elkaar twee nietszeggende en wervende Ubuntu reviews verschenen, van ongeveer gelijkle strekkiing en inhoud, gefabriceerd door mensen die zich net hadden ingeschreven. Bovendien heeft MaartenL een bedrijfje dat PC's verkoopt met Ubuntu voorgeinstalleerd. Of het dan nog objectief is?

Het Ubuntu topic op GoT is inmiddels aangeland bij deel 7. Kan je heel veel info uihalen