Samsung Galaxy Tab 8.9 16GB Wit Review

Jander 22 mei 2012, laatste update op 22 mei 2012, 2.585 views

Samsung Galaxy Tab 8.9 16GB Wit

Pluspunten

• Gewicht
  • Dikte
  • Scherm
  • Snelheid
  • Batterijduur
  • Geluid

Minpunten

• Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Samsung software is ondergeschikt aan Vanilla Android
  • Geen HDMI out
  • Plaatsing knoppen & oplaadaansluiting

- Behuizing, ergonomie & uiterlijk -
Het eerste wat opvalt is het onwaarschijnlijk lage gewicht van de tablet. Hij is comfortabel in ťťn hand vast te houden. Hij is tevens wat kleiner dan de meeste tablets, wat ervoor zorgt dat iemand met redelijk grote handen met zijn duimen bij het gehele scherm kan. De behuizing voelt redelijk solide aan, hij kraakt niet en kan tegen een stootje. De plastic achterkant is glad, waardoor ik minder grip heb dan bij een transformer prime / ipad. Dit is echter geen groot probleem, aangezien de tablet zeer licht is.
De knoppen zijn van prima kwaliteit, maar de plaatsing is vreemd. Ik had de volume knoppen liever op de zijkant gezien dan op de bovenkant. De stekker voor het laden (wat overigens geen microUSB is, maar Samsungs eigen stekker) moet aan de onderkant in de tablet gestopt worden, wat onhandig is bij het opladen en gebruiken tegelijk. De aansluiting voelt gelukkig wel stevig.

- Beeld en geluid-
Met een resolutie van 1280x800 pixels heeft de Galaxy Tab 8,9 een mooie scherpte. Slechts een enkele tablet overtreft dit, naar mijn weten. De helderheid is beter dan gemiddeld, de inkijkhoeken zijn zeer groot, de responsivieit is prima. De tablet heeft een spiegelend scherm en is mede hierdoor niet goed in het zonlicht te lezen (dit geld voor vrijwel iedere tablet). Helaas is het scherm erg gevoelig voor vette vingers.
De speakers geven een prima geluid, ook bij hoog volume. De plaatsing op de onderkant is wellicht wat onhandig.

- Featureset -
Geen HDMI out, geen MicroSD, geen USB in, wel bluetooth 3.0, GPS en twee camera's. Geen bijzondere featureset, maar voor de meeste gebruikers zal dit volstaan. De camera's zijn beiden van matige tot redelijke kwaliteit, waarbij de achtercamera ook beschikt over een flitser(tje) en autofocus. Ze volstaan voor videobellen en af en toe een filmpje / plaatje schieten.

- Software & prestaties -
De tablet voelt vrij soepel aan. Niet zo snel als de Transformer Prime of een nieuwe iPad, maar allround snel genoeg. Multitasken gaat prima, games met indrukwekkende graphics speelt hij vloeiend af. De android versie (3.2) van Samsung zelf is echter traag en volgepropt met onnodige software.
Binnenkort komt er een update naar Android 4.0 (dit had in de afgelopen 2 maanden moeten gebeuren). In de tussentijd heb ik een custom ROM draaien (AOKP Build 35, Android 4.0.4) die stukken soepeler is dan Samsung tot dusver zelf geleverd heeft. Als je van tweaken houd is dit aan te raden, anders kan je beter wachten op de officiŽle update.

- Accuduur, warmte -
Batterij gaat erg lang mee, ik vermoed zo'n 8 uur bij normaal gebruik. Hij kan ietwat warm worden tijdens het laden.

- Conclusie -
Een zeer compacte, draagbare, degelijke tablet waar menig gebruiker weinig over te klagen zal hebben.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 8.9 16GB Wit?

Mijn vader heeft deze tablet ook en ondanks dat alles wel werkt zijn er toch wat minpunten te ontdekken:

De software is inderdaad niet goed geoptimaliseerd. Het rare is dat Android op de 8.9 het minst geoptimaliseerd is, terwijl dit bij de 10.1 en bij de 7.7 een stuk beter is gedaan. Naar meerdere Media Markten gegaan en bij ze allemaal was de 8.9 veruit de sloomste van het stel. Raar maar waar :S

Standaard heeft de tablet geen HDMI, best wel jammer omdat veel goedkopere tablets dit tegenwoordig standaard hebben. Met een uitbreiding is het toch mogelijk, maar dit kost weer §30 extra: https://www.google.nl/sea...228a1e21&biw=1280&bih=685

De plaatsing van de oplaadpoort vind ik wel handig. Gewoon midden-onder, dit zorgt er ook voor dat je tablet in een dock zou kunnen plaatsen (zie link hierboven) of zo'n hoes met ingebouwde toetsenbord. Als je de aansluiting aan de bovenkant wilt hebben draai je de tablet gewoon om. De aansluiting had aan de zijkant een stuk onhandiger geweest, aangezien je dan moeilijk zou moeten doen met de plaatsing van je handen.

Android 4 had er wat mij betreft al langmoeten zijn. Het draait zoveel vloeiender en bovendien zou het niet moeilijk moeten zijn om de tablet te updaten, vooral als je ziet dat alle tablets van 100 euro inmiddels al ICS hebben. Bovendien voegt Touchwiz volgens mij weinig toe in Honeycomb, dus ik hoop dat ze de update snel kunnen uitrollen!
De plaatsing van de oplaadpoort is voornamelijk onpraktisch doordat het aan de andere kant van de 3.5mm jack zit. Aangezien ik meestal video kijk / muziek luister (ook terwijl 'ie aan het opladen is) is het dus niet mogelijk om de tablet te laten rusten op een zijde (zoals mijn schoot).
De tablet zo draaien dat de oplaadkabel zich aan de bovenkant bevindt en de 3,5mm jack aan de onderkant? Maar ik snap je punt nu, het nadeel gaat dus niet enkel omnde oplaadkabel maar om de combinatie van de 2 en het zou inderdaad handiger zijn als die zich aan dezelfde kant bevinden.
voor huidige prijs een mooi tablet
heb een witte besteld bij bobshop voor 249 euro
Ik zag dat je een custom ROM draait. Wie dat tot nu toe niet wilde doen kan ik nu goed nieuws brengen:

Na lang wachten heb ik vandaag de officiŽle Samsung upgrade naar ICS (Android 4.04) binnen gekregen via een OTA update (wifi). Samsung rolt de updates in batches uit, dus de komende weken zal iedereen aan bod komen. Goed nieuws, de tablet is een stuk sneller en tablet waardiger geworden!

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 27 december 2012 17:49]